Урок літератури рідного краю ознайомить учнів із художньою прозою Івана .Багряного; виховуватиме почуття гідності, непримириме ставлення до несправедливості, толерантне ставлення до оточуючих, оптимізм.
Тема «Мала» художня проза Івана Багряного: новела «Мадонна», оповідання «Пацан»
Мета:
Тип уроку: читацька конференція.
Обладнання: портрет письменника, виставка творів І.Багряного.
Крилаті висловлювання (на дошці).
Моя душа від природи - душа поета і митця.
Серце кожного поета і романтика мусить іти на Голгофу.
Ходи тільки по лінії найбільшого опору - і ти пізнаєш світ.
Ми є. Були. І будем МИ!
Й Вітчизна наша з нами.
Людина - це найвеличніша з усіх істот.
Людина - найнещасніша з усіх істот.
Людина - найпідліша з усіх істот.
Словник: Мадонна (італ. Madonna, буквально - моя пані) у християнстві «Божа Мати», діва Марія, пресвята діва, яка непорочно народила Ісуса Христа. Тема Богородиці з дитям широко використовувалась у літературі та мистецтві.
Новела (італ. novella - новина) стислий прозовий твір з напруженою, стрімкою дією, гостроконфліктний сюжет.
Поради щодо проведення уроку: новелу «Мадонна», оповідання «Пацан», «З оповідань старого рибалки», «В сутінках», «Рука» діти читають до уроку групами.
На уроці учні групуються за інтересами: читачі (2 групи учнів добре знають зміст новели «Мадонна» і оповідання «Пацан», знають ключові питання до змісту, бо вони самі їх складали. На столах малюнки до творів. Група читачів, яка знайома з текстами оповідань «Рука», «В сутінках»), критики. Отже, клас може бути поділений на 4 групи, є біограф, учень, який складає життєпис І.Багряного за біографом на дошці.
Столи зіставлені таким чином, що групи учнів розмістились півколом, а замикає це коло вчитель. У цьому колі біографи.
Із числа найслабших дітей можна визначити відповідального за фіксування виступів учнів за таким орієнтовним порядком: Прізвище / Тривалість виступу / Чи сподобався виступ аудиторії і мені / Порядок запису може бути й інший.
Хід уроку
I. Мотивація навчання школярів.
II. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
Актуалізація опорних знань учнів.
Учитель:
- На кожному етапі життя людина робить для себе відкриття, з подивом, можливо, з сумом відчуваючи, як світ навколо міниться, життя наповнюється змістом, знання переходять у переконання, у позицію.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
Конференція.
(Виступи учнів конспектують однокласники, які не готові до монологу чи діалогу або для них звучить зовсім нова інформація).
Учитель:
(За столом учень-біограф, біля дошки учень, який складає життєпис І.Багряного. Для ефективної роботи роздати по групах опорні конспекти - хронологічну таблицю та перелік творів цього письменника).
1. Учень-біограф.
- Я готувався до виступу перед вами, багато перечитав про Івана Багряного і багато чого відкрив для себе. Думаю, що за кілька хвилин допоможу вам скласти уявний портрет цього письменника.
Багряного називають «героєм омряченого часу». Він, цей письменник, вірив у тріумф людської гідності на пограниччі боротьби і страждань. Інакше не міг, бо з юнацьких літ заповів собі «бути тільки людиною».
Отже, народився
2 10.1906 р. |
в м.Охтирка Сумської області в родині робітника-муляра, мати - селянка з Полтавщини |
|
Навчання |
1912 р |
(з 6 років!) у російській церковноприходській школі. 3 протесту проти вчителя і вчительки, які називали хлопця "мазепинцем", пише войовничі вірші українською мовою |
1917р. |
навчання у вищепочатковій школі, редагує рукописний журнал "Надія", малює, пише вірші |
1920 р.
1924 р |
реміснича профтехшкола в Охтирці, потім у Краснопіллі - художньо-керамічна школа, в організації селянських письменників "Плуг", вчителюг. толі ж за прикладом Багрицького. Голодного, Светлова бере собі псевдонім Багряний |
1925 р
1926 р. |
Живе у Криму, на Кубані, в Кам'янці-ІІодільському працює в місцевій газеті, збірка повел "Чорні силуети" Київ, художній інститут, диплома не одержав як "політично неблагонадійний" |
1927-1928 pp. |
Журнали "Всесвіт", "Глобус", оповідання |
1929 р. |
Збірка поезій "До меж заказаних", поема "Ave Maria" |
1930 р. |
Історичний роман у віршах "Скелька" |
1932 - 1938 рр.
1931- 1940 рр. |
Арешт за "контрреволюційну і націоналістичну діяльність". Втеча з сибірського концтабору в м.Охтирку, другий арешт і ув'язнення |
1944 pp. |
Виїздить за кордон і живе там до 25.08.1963 р. |
|
Літературна спадщина |
1944 р. |
«Тигролови», роман. |
1950 р.
1965 р. |
"Сад Гетсиманський", роман; "Огненне коло Повість про трагедію під Бродами". "Людина біжить над прірвою", роман виданий посмертно, присвячений дружині Галині. |
2. Бесіда.
Учитель:
- Отже, хто він? Який він, Іван Багряний?
(Орієнтовні відповіді перегукуються із крилатими висловлюваннями Митця:
- Із усіх визначень людини Багряний належить до найвеличніших).
Що ж залишив І.Багряний кожному з нас?
(Учні називають оповідання, поеми, повісті, романи І.Багряного, називають твір і його жанр).
3. Учитель.
- Ми готувались до розмови про новелу [.Багряного «Мадонна». Давайте звернемо увагу до словника: що означає слово Мадонна? (учні записують тлумачення слова).
- Про що новела? Які думки, почуття розбудила у вас розповідь про матір-страдницю - Мадонну?
Виступи учнів першої групи.
Учень перший:
Учень другий:
Учень третій:
- Я знов і знов перечитую рядки новели, де описано матір. Жінка природою призначена народжувати, виховувати дитя. Мадонна у новелі колись була красивою, в неї довгі вії, коси, ніс із горбинкою. Але які промовисті деталі - лице в чорних плямах, руки «грязні і чорні», ноги порепані, в курятах, коси нечесані, голод підвів темні смуги під очі, а з очей скочується сльоза і падає дитині на личко - іскорка загнаної любові. На лиці і в позі покора і ляк. А ще на ній разом із украденим віком тавро - тавро матері, тавро порожніх вулиць, тавро підтиння і людського глуму.
Учень четвертий - критик:
- За кожною фразою, кожною художньою деталлю у підтексті присутній автор. Це автор так бачить звичайний сірий день, сірі лиця людей, і з усього непривабливого вокзального інтер'єру автор виокремлює саме цю жінку з дитям, бачить це біле, як віск, личко дитини, «сухі грязні груди» - це мати. Бачить автор сльозу матері, бачить свою Мадонну на асфальті. І перечитуючи новелу, ми уявляємо стан автора в ту мить, коли ревнув поїзд, дитина злякалася і скрикнула. «Плачем-скулінням прошпилило блажність: засмерділа злість. І зойк дитячий попав під грязну підметку людей».
У нашім раї на землі
Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим.
І все це бачив, відчував і передав читачеві Іван Багряний, якому було тоді, у 1925 році, 19 років. 1 надрукував у збірці «Чорні силуети» в Охтирці під псевдонімом І.Полярний.
Учитель:
- Що хвилює сучасного читача цієї новели?
(Учні висловлюють думки:
4. Учитель.
Надаємо слово групі, яка готувала розповідь про оповідання «Пацан».
Учень перший:
- Оповідання про Кольку. Йому 9 років. У нього є мати. Вона жебракує на церковній паперті. Там і знаходить її хлопчик після довгих пошуків. Вона зраділа, як угляділа. Зворушує зустріч сина і матері. Він так багато хотів їй сказати, а слова застряли клубком, він лише безсило вткнувся у її лахміття і... заплакав. «А мати мовчки гладила зсохлою рукою нечесану голову сина, дала йому кусень хліба такий дорогий гостинець. І раптом хлопець розуміє, що мати сліпа. Вона ніколи вже не побачить його, ніколи... Як же це? Не побачить більше ніколи... Хліб випадає у хлопця з рук і глухо падає на чавунні церковні плити...»
На ранок, такий сонячний, весняний, радісний мати помирає. Колька боїться мерців. Поклав кашкет свій матері на коліна і втік. Але чи померла мати?
Учень другий:
- А було колись у Миколи інше життя. Був дім і був батько, якого хлопець не пам'ятав - той був на фронті з германцями. Зрідка від батька приходили листи, друковані, з малюнками. Потім перестали приходити. Мати була солдаткою і ходила «получать пособіє» і вже рік верталась ні з чим. Жили вони в темній холодній халупі і плакали. Аж ось гримнула революція. Незрозуміле слово, а приємне. Ходили з матір'ю до тюрми, випускали в'язнів, потім демонстрації, маніфестації, з трубами, прапорами, співали незнаних пісень. Мітинги. І так цілими днями пропадав з дому Микола. А потім втесався якось у «бой-скаути». Але непокірна натура Миколина. Перекривив пісню Льонька-попович «Отречемся от старого мира», проспівав «мила», Колька набив його. І турнули його із скаутів. Далі довгі черги за хлібом, голод. Вигнали їх із квартири. Мати пішла жебракувати, а він, злий на всіх, тікає з міста і повертається зі штабом червоних. Веселе життя почалось у нього - товариші, зброя...
Учень третій:
- Історія життя Кольки проходить у часи революції і громадянської війни. Доля зводить хлопця із Марком Голубом. Голуб - кремезний дядя, главковерх, любив Кольку і охрестив його «новим не затертим ще «іменем «пацан». Для хлопця це слово було як особливий чин або титул, він цим пишався, бо був єдиним у цілому місті. Колька плутався поміж дорослих, тягав важкого карабіна, одягнений у руду підрізану шинелю, взутий у діряві чоботи, він відчував себе бійцем, революціонером. Командував дорослими, а «братишкі», переборюючи страх, сміялися і ставали хоробрішими, бо було соромно від дитячого дзвінкого голосу. Ревком тікав з міста, насувалися ворожі війська - війська Вільгельма. Взяли б із собою і Кольку, та йому захотілося... Хлопець не сказав Голубу, що захотів побачити матір, може, щоб попрощатись. (Учень зачитує.) «Колька лише хотів побачити матір, свою бідну жебрачку-матір. Він її не бачив учора й позавчора і, може, не побачить зовсім... зовсім... Самотню, хвору, голодну. Але він знайде ж її нині, як же це? І пацан метнувся знову завулками, важка карабінка стукала об литки, - придержував її зашарілою рукою і біг, поспішав. Широко хлипав, ніби рибина зябрами, чисте весняне повітря будило спогади і хотілося плакати».
Потяг поїхав без нього. Голуб вирішив, що хлоп'я злякалося. А по перону бігав Колька, кинувся доганяти потяг, та той канув у чорну невідомість. Хлопець сів на порозі пустої станції і на нього каменем навалився жаль за незнайдену матір і біль самотності.
Учень четвертий:
- Що було потім, після побачення з матір'ю і її, як думав Колька, смерті? Чи побачить він Голуба, до якого потягнувся усім своїм дитячим серцем? Будуть мандри по місту у пошуках чогось їстівного. Німці будуть гнати його від своїх кухонь, називати «большевиком», стрілятимуть в нього. «Свої» трохи не розтерзають хлопця, «більшовиченя паскудне». І вирішує: красти. Мале босе хлоп'я без шапки никало по вулицях. Під час спроби вкрасти у німців хліба, побачив і хотів потягти маузера, його поранено було у груди. А він тікав. (Зачитує) «Вже непритомний дерся через якісь левади, через канави, довго; потім стеряв свідомість, але й упавши, ще плазував по грузькій ріллі». Пролежав довго. Опівдні повертався з міста дядько. Підібрав, привіз додому. Хлопцеві марилася мати. Коли трохи окріп, все питав діда, невістку дідову, чи прийдуть наші? А вмираючи все питав: - Дідусю, чи скоро прийдуть хлопці?.. Дідусю...»
Вільгельм забрав своє військо і в місто вступили повстанці. Голуб знайшов Микопчину матір, тиху, напівбожевільну. Вона говорила якусь нісенітницю. Сина її схопили, зарізали. Вона чує, болить же в неї серце. Марко Голубів ніколи ні за чим не шкодував, не жалів, а тут... шкода. (Зачитати) «Сідаючи на коня, проговорив чи до нього, чи в повітря, грубо так:
Учень п'ятий - критик:
Оповідання «Пацан» надруковане в 1928 році в журналі «Всесвіт».
5. Учитель:
- Готуючись до сьогоднішньої зустрічі, ви ілюстрували прочитані твори, продемонструйте малюнки і розкажіть, в який момент ви уявляєте своїх героїв саме такими.
Учні прикріплюють малюнки на дошці, коментують свої роботи.
- Як ви розумієте вислів І.Багряного «Ходи тільки по лінії найбільшого опору - і ти пізнаєш світ»?
Учні:
6. Слово вчителя:
- Ми почали знайомство із творчою спадщиною І.Багряного. Це твори про долю жінки-матері-Мадонни, про долю дитини, хлопчика Миколи. Знайомство із романами, повістями цього митця - це робота наша у недалекому майбутньому. Світ з цікавістю зустрів роман «Тигролови», а в німецьких родинах дарували дітям до повноліття чи на день народження цю книгу. Чому саме цю книгу? Про що вона? Про кого? Читайте.
IV. Підсумок уроку.
Оцінювання з коментарем, окремо відзначити критиків, художників, біографів.
(Скористатися записами відповідального учня, роботу його також оцінити).
Дома:
написати творчу роботу на одну із тем:
1 Я відкриваю для себе творчість І.Багряного.
Додаток до уроку
Тексти додаються повністю.