Мета: ознайомити учнів з відомостями про життя і творчість сучасної поетеси Бориспільщини Лариси Цілик; удосконалювати навички виразного читання й аналізу поезій; розвивати пам’ять, увагу, творче мислення; виховувати шанобливе ставлення до української мови, сучасної поезії, любов до рідного краю.
Тип уроку: урок літератури рідного краю.
Обладнання: портрет поетеси Лариси Цілик; збірка віршів «Дощик стука у вікно»; тексти художніх творів; малюнки учнів до поезій; плакати: «Засоби виразного читання» , «Основні художні засоби».
Методи, прийоми, форми роботи: фронтальне опитування; випереджальні індивідуальні завдання (вивчити вірші, намалювати ілюстрації до них); групова робота над аналізом поезій; проблемні запитання; виразне читання віршів; метод «Ланцюжок»; метод «Незакінчене речення».
Перебіг уроку
I Мотивація навчальної діяльності школярів
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку
Визначити свій настрій за допомогою двох-трьох дієслів (метод «Ланцюжок»)
2.Визначення ключових слів, актуалізація суб’єктивного досвіду
* Поезія
* Природа
* Дитинство
3.Проблемні запитання до класу:
- Діти, а що для вас поезія?
- Як ви розумієте поняття «сучасна поезія»?
- Кого із сучасних творців поетичного слова, що мешкають на Бориспільщині, ви знаєте?
II Цілевизначення й планування роботи
1.Ознайомлення з темою уроку.
2.Визначення цілей і планування роботи.
Учням пропонують картки із цілями. Вони вибирають особистісно значущі для себе й класу.
III Опрацювання навчального матеріалу
1.Короткі відомості про життя й творчість поетеси Лариси Цілик.
Слово вчителя.
Кожен із вас знайомий з одним із прекрасних учителів початкових класів Великоолександрівської школи – Ларисою Віталіївною Цілик. Ви знаєте її як мудрого і доброго педагога, яка на кожному уроці ділиться з дітьми не лише знаннями, а й тим теплом і любов’ю, що панують у її душі. Але що ви знаєте про письменницю Ларису Цілик ?
Тож, сьогоднішній урок дозвольте присвятити одній із яскравих зірок на небі сучасної української поезії Бориспільщини, чудовій жінці, творчій особистості – Ларисі Цілик.
Біографія поетеси ( у супроводі презентації )
Народилася 12 травня 1971 року в селі Велика Олександрівка Бориспільського району і понині живе на рідній землі. Вразили і полонили дитячу душу «Кобзар» Шевченка, «Лісова пісня» Лесі Українки, «Грицева шкільна наука» Франка, народні казки… Вдома була велика бібліотека, яку дбайливо поповнювала мама, Наталія Степанівна. Дочка ж просто «ковтала» книги, найкращим подарунком для неї завжди була нова книга, яка так привабливо пахла фарбою. Взагалі, дитинство запам’яталося запахами новенької книжки, свіжого сіна, диму з димарів, мандаринів (лише під Новий рік), воскових свічок і чорнобривців у рідному дворі…
Закінчила Великоолександрівську восьмирічну школу сумнозвісного 1986 року. Та безтурботній юній дівчині той рік запам’ятався не лише Чорнобильською трагедією, а й першою зустріччю з морем. За успішне закінчення школи та вступ до педучилища батьки повезли їх з найкращою подругою на відпочинок у Сочі. З того часу море – це ще одна любов, мрія, яка дає наснагу.
У 1990 році Лариса Віталіївна закінчила Київське педучилище №3, а потім УДПУ ім.. М. Драгоманова і одразу ж повернулася до рідної школи.
Творчий доробок Лариси Цілик.
З народженням першої дитини у Лариси Цілик народилися і перші поетичні рядки. Вірші для доньки Наталочки згодом стали основою для перших збірок поезій для дітей «Читалочка», «Дощик стука у вікно». Доля подарувала Ларисі зустріч із відомим поетом, прозаїком, перекладачем Дмитром Чередниченком. Це з його благословення почався літературний шлях Лариси Цілик. Літературна студія «Радосинь» при Національній спілці письменників України, яку очолює Дмитро Чередниченко, дала впевнений старт не одному талановитому письменнику та поету. А на сьогодні Лариса Цілик ще й член Асоціації ронделістів при СПУ.
У співпраці з видавництвом «Казка» вийшли книжки Лариси Цілик «Професій багато на світі», «Хвалько», «Цікава абетка» та цілий ряд збірок у співавторстві. Друкувалися вірші в районних газетах, журналах «Маленький розумник», «Мамине сонечко», «Дім та сім’я», «Малятко».
Лариса Віталіїна цікавиться історією рідного краю, зокрема творчою спадщиною видатного земляка Павла Платоновича Чубинського, тому опрацювала етнографічні та фольклорні матеріали, зібрані експедицією Чубинського у Південно-Західний край.
«Хочеш бути щасливою? – Будь!» - життєве кредо Лариси Цілик. А щастя не лише в міцній родині, в улюбленій роботі, у творчості. Щастя в кожному прожитому дні, коли тобі вдалося щось зробити не тільки для себе, а й для людей, для свого рідного краю. Любов до дітей, до рідної мови, до Природи, до Сонця – у сонячних віршах Лариси Цілик.
2. Робота над питаннями теорії літератури
За плакатом на дошці повторити основні засоби виразного читання.
3. Виразне читання напам’ять віршів Лариси Цілик (випереджальне завдання за бажанням )
На екрані – слайди до кожної поезії.
Перелік віршів:
4. Проблемні питання до класу
* Що об’єднує прослухані поезії ?
* Хто з читачів вам найбільше сподобався ? Чому ?
*Який вірш вам сподобався ? Чому ?
* Як ви розумієте назву збірки «Дощик стука у вікно» ?
IV Закріплення вивченого матеріалу
1. Огляд виставки малюнків до поезій Лариси Цілик.
Кожен автор презентує свою роботу (на дошці – виставка ).
2. Повторення основних художніх засобів.
Плакати на звороті дошці.
3. Групова робота.
Учням пропонується об’єднатися в невеликі групи ( по 4 учні ) для визначення основних художніх засобів у поезіях Л. Цілик. Кожна група отримує матеріали для роботи : правила роботи в групі, тексти творів поетеси.
4. Виступи представників груп.
5. Тестові завдання.
* Де народилася Лариса Цілик
а) у Іванкові;
б) у Великій Олександрівці;
в) у Малій Олександрівці;
г) у Воронькові
* Яка була Шовковичка у вірші
а) привітна;
б) маленька;
в) зла;
г) старенька
* Які ягідки були у Шовковички
а) медові;
б)кислі;
в) запашні;
г) солодкі
* Що чорнилом фарбувала Шовковичка
а) ротики;
б) носики;
в) руки;
г) щоки
* Куди стукав дощик
а) у вікно;
б) у двері;
в) у хвіртку
г) у долоні
* Хто заховався від дощика
а) трави;
б) квіти;
в) діти;
г) земля
* Що одягатиме картоплинка
а) віночок;
б) капелюшок;
в) платтячко;
г) капці
* Хто дріма в кублі із картоплинкою
а) картопельчині діти;
б) картопельчині сестри;
в) картопельчині брати;
в) картопельчині батьки
* Що робить вітерець
а) виє;
б) плаче;
в) гуляє;
г) говорить
* Хто розсипає з корзинки зіроньки
а) ніч-чарівниця;
б) дрімота;
в) місяць;
г) матуся
* Кульбабки виглядають із травички, наче
а) гусенята;
б) каченята;
в) курчата;
г) лисенята
* Чий сміх бринить у кульбабках
а) сонця;
б) вітру;
в) дощу;
г) роси
V Рефлексійно-оцінювальний етап
1. Слово вчителя
Сьогодні на уроці ми доторкнулися до світу сучасної дитячої української поезії Бориспільщини. Відкрили для себе письменницю Ларису Цілик. Побачили, що її поезія для дітей утверджує вічні цінності. Пише авторка доброго і щедрого дощика, про жартівницю Шовковичку, про нічку у м’якеньких капцях…Її поезія проста, щира й казково красива. А яке ваше враження, діти ?
2. Метод «Незакінчене речення»
Поезія Лариси Цілик допомогла мені зрозуміти, що…
3. Оцінювання навчальної діяльності учнів (само оцінювання й взаємооцінювання)
* Найкраще на уроці працювали…
* Їм допомагали…
VI Домашнє завдання
1. Написати три запитання до Лариси Цілик.
2. Творче завдання – скласти віршик (4 рядки).
Заключне слово вчителя
Дорогі діти! Я вдячна вам за плідну роботу на уроці й сподіваюся, що ви й надалі продовжите відкривати світ неповторної поезії Бориспільщини.