Шевченко на Волині
Література рідного краю
“Шевченко на Волині”
Мета: ознайомити учнів з відомостями про перебування Шевченка на Волині, привчати школярів до самостійної пошукової роботи, розвивати творчу уяву, виховувати повагу до постаті Кобзаря і його творчої спадщини.
Обладнання: автопортрет (1845), карта - схема “Подорож Шевченка Волинню.”
Шляхи реалізації мети : робота в групах, метод проєктів, гронування, бесіда.
Перебіг уроку
(Звучать позивні пісні “Волинь моя”).
Учитель: Це позивні пісні волинського краю. Я думаю, що всі ми, де б не були, розпізнаємо їх, бо вони нам нагадають про нашу малу батьківщину, рідну оселю, дорогих і милих серцю людей, повернуть нас на землю, яку ми сходили “малими босими ногами”.
Краєзнавець за покликанням серця Леонід Петрович Чучман, уродженець села Лобачівка, в одному із своїх віршів писав так:
Якщо взяти разом порівняти
Лондон, Київ чи Париж,
То мені село моє крилате
Найдорожче будь-яких столиць.
У краєзнавчих розвідках Леоніда Петровича є цікавий матеріал про перебування Т. Г. Шевченка на Волині. Готуючись до сьогоднішнього уроку, я чимало знайшла цікавого матеріалу саме у його дослідженнях і хочу поділитися з вами на уроці літератури рідного краю “Тарас Шевченко на Волині”. (додаток слайд 2).
На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтеся про духовні Святині свого краю, місця, пов’язані з перебуванням Шевченка, твори письменників про українського
Генія, збагатитеся новими знаннями й враженнями.
Мотивація: яке значення мають уроки літератури рідного краю для вас?
Проблема: Сьогодні ми будемо захищати літературно-художній
проєкт “Шевченко на Волині” Як ви вважаєте: у чому актуальність цього проєкту?(відповідь на це питання в кінці уроку дасте у вигляді зв’язного висловлення).
Учитель: Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими, босими ногами,
Земля, яку скропив Тарас
Дрібними росами-сльозами.
Там, де ступала нога Кобзаря і де не ступала, височать пам’ятники, створені художні полотна, написані книжки, складені легенди про нього. Геніальний співець нашого народу Т.Шевченко оспівав у своїх безсмертних творах усі регіони України. А також у його творчому доробку є рядки, присвячені нашій рідній Волині. Перед дослідниками життєвого і творчого шляху Кобзаря не раз виникало питання: чи справді Шевченко відвідав нашу Волинь, зокрема й Берестечко (історія, на жаль, не зберегла для нас документів, які можуть засвідчити той факт, але літературні джерела й народні перекази дають підстави це стверджувати. А ось на історичній Волині він був. Про це засвідчують факти з біографії.
Випереджувальне завдання. (Про перебування Шевченка на історичній Волині).
Учитель: Питання “Був, чи не був Т. Шевченко на історичній Волині’’не дискутується. Про це засвідчують його малюнки, зроблені в Почаївській лаврі, записи народних пісень, спогади про цю мандрівку, які знайшли відображення у повісті “Варнак”.
А от чи був Шевченко на території нашої області? Це питання є досі предметом суперечок. Про те, що поет міг бути на полі Берестецької битви свідчать ностальгічні спогади у вірші “Ой чого ти погоріло”. Цей вірш був написаний, коли Шевченко перебував на острові Кос-Аралі на засланні.
Послухайте поезію у виконанні заслуженого артиста країни, який зараз працює в театрі імені Франка, уродженця села Лобачівки П. Панчука (додаток слайд 4,5,6,7,8,9).
Ідейно-художній аналіз вірша.
Визначіть тему твору: ( показ страшної картини поразки війська козацького під Берестечком).
Яка ідея? (задуматися, що найкраще життя на волі ).
Які враження викликала у вас почута поезія ( співчуття, надію, тривожні почуття)?
Колективний аналіз вірша з наведенням аргументів, які доводять, що Шевченко міг бути на полі Берестецької битви.
Учитель: 1. Чи погоджуєтеся, що цей вірш написаний у формі містичного діалогу? Що таке діалог? Доведіть (бо це могла відчути тільки та людина, яка побувала там) .
Лексична робота (містика - таємничість, віра в існування таємничих сил і спілкування з ними людини ) .
2. Скажіть, які контрастні кольори поля автор змальовує в поезії (чорний і зелений). Пригадайте, коли Шевченко був на Волині (кінець жовтня 1846р.) Які поля на цей час? Одні засіяні – уже зеленіють, а інші – чорні, незаймані. Отже, цей образ, очевидно, добре запам’ятався поету.
3. У вірші є ще одна конкретна деталь ( зачитайте: Круг містечка Берестечка на чотири милі). Чи були ви коли-небудь тут, згадайте, приблизно відстань від Берестечка до села Пляшева (а саме на цій території розгорталися основні події битви).
Отже, який висновок ? ( Шевченко сам проїхав цей шлях і ці чотири милі зафіксувалися в його пам’яті.
Скажіть, віднайшовши оці всі деталі у вірші, відповідь на запитання “Чи був Шевченко на полі Берестецької битви? Буде більш стверджувальною, чи ні?
Робота в групах: (зробити художній аналіз твору).
1.група.Дати характеристику поетичній лексиці, синтаксису, фонетиці.
(Епітети: зеленеє, вольную, славні, козацькую. );
(Метафора: почорніло я од крові, гайворони укрили з півночі, почорніло за вашу волю, буду зеленіти);
(Повтори: почорніло я);
(Вигуки: ой);
(Алітерація: повторення звука р асонанс о);
II. група. Визначити композицію ліричного твору.
З’ясуйте характер поезії (опис, роздум, роздум ).
Які мотиви звучать в поезії?
Яка життєва ситуація викликала переживання героя? (поразка козаків).
Які народнопісенні образи використано в поезії? (поле, гайворони, очі).
III. група: віршування:
Система віршування – силаботонічна.
Віршовий розмір (хорей).
Вид строфи - чотирнадцятискладник або шевченківський вірш.
Рима – жіноча (наголос на передостанньому складі).
Висновок: Продовжити речення “Тепер я знаю, що Шевченко...”
1.1946р. перебував на Волині.
2. На Кос-Аралі написав вірш “Ой чого ти почорніло”.
3. Вірш – прямий доказ перебування Шевченком Берестечка.
4.Для Шевченка воля його народу – найголовніша мета.
Робота з проблемою (зв’язне висловлювання).
Учитель. Так, дух Шевченко й нині тримає нас. Для нас Кобзар – пророк, духовний батько, який повернув самоповагу українцям. Але чи достатньо цього, щоб місце Шевченка сьогодні було тільки на покуті в рушнику й «Кобзарі» на полиці? Ні! Ми повинні відшукати місце для поета в храмі власної душі, бо від того залежить, ким ми будемо. Отже, читайте й перечитуйте твори великого Українця, вивчайте напам'ять, а потім розказуйте їх своїм дітям.
1