Тема: «Є зернятка у долоні, будуть колоски у полі» за новелою В. І. Захарченка «Очима до голубих віконниць». Тема колективізації й Голодомору 1932-1933рр.
Мета:
Тип уроку: літературна творча майстерня
Літературна творча майстерня
Тема: «Є зернятка у долоні, будуть колоски у полі» за новелою В. І. Захарченка «Очима до голубих віконниць». Тема колективізації й Голодомору 1932-1933рр.
Мета:
Тип уроку: літературна творча майстерня
Обладнання: текст оповідання «Очима до голубих віконниць», презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітаю всіх присутніх на нашому уроці. Діти, до нас на урок завітали поважні гості, тож привітайте їх, будь ласка!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя.
Сьогодні запрошую Вас у творчу літературну майстерню, де ми будемо калібрувати зернятка для нашого Колоска життя. Я сподіваюсь, що Ви докладете всіх зусиль, щоб Колосок був сортовий, елітний. З нього ми спечемо оберіг нашого життя – святу хлібину на столі, а я буду використовувати головний принцип своєї роботи: «З Вами і для Вас!» ставлячи одну із основних цілей – виховання учнів в атмосфері добра, милосердя, любові до рідного краю, творчості і радості до життя.
(слайд 1)
ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку
Сьогодні ми познайомимось з творчістю талановитого черкаського письменника, автора багатьох творів – Василя Івановича Захарченка.
Розгорніть зошити, запишіть дату і тему нашого уроку: «Є зернятка у долоні, будуть колоски у полі» за новелою В. І. Захарченка «Очима до голубих віконниць». Тема колективізації й Голодомору 1932-1933рр.
IV. Вивчення нового матеріалу
Пропоную зробити короткий екскурс у життя і творчість земляка.
Слайд 2
В. І. Захарченко народився 13 січня 1936 року в селі Гутирівка на Полтавщині в родині колгоспників Івана та Галини Захарченків.
Слайд 3
Після закінчення школи хлопець одразу вступає на факультет журналістики Київського державного університету ім. Т.Г. Шевченка.
Слайд 4
В літературу Василь Іванович прийшов із журналістики. Працював газетярем у Кременчуці, на Донеччині. У 28 років – перша книга «Співучий корінь»
Слайд 5
У Донецьку сталася знакова для становлення Захарченка як письменника подія: знайомство і спілкування з Василем Стусом: «У Стуса я навчився активного патріотизму, без порожніх балачок про любов до України».
Слайд 6
З 1969 року письменник живе і працює в Черкасах, тож вершинні, знакові твори з’явилися саме на черкаській землі.
Слайд 7
“За своєю принциповою опозиційністю був одним із найпослідовніших шістдесятників” В. Поліщук.
У 1973 році письменника було заарештовано і засуджено на 5 років суворого режиму за “буржуазний націоналізм”.
Протягом 13 років був відсторонений від літературного процесу
Слайд 8
Сьогодні Василь Іванович є автором 10 романів, 9 повістей, 114 оповідань, книги публіцистики «На камені рідного слова» та Щоденника «На відстані зойку» й «У магнієвому спаласі», книги «Співучий корінь», «Лозові кошики», «Велика Ведмедиця», «Клекіт старого лелеки», «Прибутні люди» та ін.
Слайд 9
За літературну творчість отримав відзнаки: лауреат Національної премії України ім. Т.Шевченка за роман «Прибутні люди»; роман «Клекіт старого лелеки» - премія ім. Андрія Головка; новела «Шістнадцять георгіївських кавалерів» - премія ім. Юрія Яновського. Лауреат літературних премій ім. Дмитра Нитченка та Олекси Гірника. Заслужений працівник культури України. Нагороджений орденами Святого Рівноапостольського князя Володимира ІІІ ступеня та «За заслуги» ІІІ ступеня
Отже, на основі почутого підіб’ємо підсумок та уявимо психологічний портрет письменника. Складіть і запишіть сенкан:
Захарченко
Чесний, правдивий
Мріяв, любив, збагачував
Боже! Як я люблю Україну
Письменник
Захарченко
Скромний,працьовитий
Цінує родину, пишається, надіється
Любить рідну мову
Патріот
Захарченко
Далекоглядний, сміливий
Прагнув, відстоював гідність і порядність
Шістдесятник
Перше зернятко у нас є
V. Робота над твором
1. Слово вчителя
Повісті, романи, оповідання, новели відомого майстра слова сповнені непідробного життєвого драматизму. У середині 60-х років, коли Василь Іванович був газетярем, почав збирати свідчення самовидців про голод 1932-1933 років. В одному з інтерв’ю письменник сказав таку важливу подробицю: «Часто чуєш такі моторошні історії, вихоплені з «чорних дірок» сталінщини, що рука не здіймається означити їх традиційно оповіданнями».
Твір «Очима до голубих віконниць» за жанром визначається як новела-реквієм. Зверніть увагу на дошку, з якими поняттями ви знайомі, а що є новим?
2. Робота із літературознавчим словником
Новела – це невеликий за обсягом прозовий епічний твір про життєву подію з несподіваним фіналом.
Реквієм – це траурна та заупокійна меса, яка присвячена пам’яті покійних.
Альтернатива – наявність вибору між кількома можливостями, що виключають одна одну.
Калібрування – відбір насіння для засівання за точно визначеною вагою та розміром.
Друге зернятко
3. Метод «Кубування» (слайд 10)
Давайте перевіримо з допомогою методу «Кубування» Ваші враження від твору.
Третє зернятко
Яким було домашнє завдання? (скласти діаманту до слова «Голодомор»). Перевірка.
Четверте зернятко
Перед вами слова. Виберіть і запишіть речення, що означає слово «Голод».
П ,Яте зернятко У Біблії сказано: «час народжуватися і час помирати, час розкидати каміння і час збирати його, час мовчати і час говорити» . Настав час говорити, хоч і гіркі слова правди.
Використовуючи метод Едварда де Боно, лікаря медицини та психології, керівника центру по вивченню мислення Оксфордського університету, спробуємо віднайти в новелі різні емоції, які викликав у Вас твір.
Білий капелюх (слайд 13)
Чорний капелюх (слайд 14)
Жовтий капелюх (слайд 15)
Зелений капелюх (слайд 16)
Червоний капелюх (слайд 17)
Синій капелюх (слайд 18)
1)Які висновки для себе ви зробили?
У нас два зернятка це – ваші читацькі навики, акторські здібності та пошук істин з допомогою шести капелюхів (6-7 зернятка).
VII. Домашнє завдання (слайд 19)
Дякую за Вашу працю у нашій майстерні. Ми вдало відкалібрували зернятка для нашого колоска, але щоб спекти паляницю нам не вистачає ще кількох зерняток.
За допомогою методу гронування створіть асоціативний кущ до слова «життя» (радість, праця ,любов, мрії, щастя, сонце, сім’я).
Зернятко восьме
Перед Вами цифри, виберіть одну з них. (слайд 20 цифри з реченнями)
Зернятко дев’яте
Заключне слово:
Діти, у кожній родині щодня є ось така духмяна, запашна паляниця, над нами блакитне небо, панує злагода і достаток тож давайте вшануємо пам'ять невинно загиблих людей у роки голодомору.
І доколи ми будемо пам’ятати про своє минуле, допоки в наших серцях житиме любов до свого роду, родини, до України, нашому роду не буде переводу. Пам’ятайте про це. (Слайд 21 відео і пісня О. Білозір «Свіча»)
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА