Урок літератури рідного краю «Є зернятка у долоні, будуть колоски у полі» за новелою В. І. Захарченка «Очима до голубих віконниць». Тема колективізації й Голодомору 1932-1933рр.

Про матеріал

Тема: «Є зернятка у долоні, будуть колоски у полі» за новелою В. І. Захарченка «Очима до голубих віконниць». Тема колективізації й Голодомору 1932-1933рр.

Мета:

  • ознайомити учнів із творчістю талановитого письменника Черкащини;
  • показати, що одним із найжорстокіших злочинів проти українського народу був голод 1932-1933 рр.;
  • розвивати критичне та творче мислення;
  • виховувати любов до рідного краю, повагу і шану до свого народу;
  • виховувати інтерес до творчості В.І.Захарченка

Тип уроку: літературна творча майстерня

Перегляд файлу

Літературна творча майстерня

 

Тема:  «Є зернятка у долоні, будуть колоски у полі» за новелою  В. І. Захарченка «Очима до голубих віконниць». Тема  колективізації й Голодомору 1932-1933рр.

Мета:

  • ознайомити учнів із творчістю талановитого письменника Черкащини;
  • показати, що одним із найжорстокіших злочинів проти українського народу був голод 1932-1933 рр.;
  • розвивати критичне та творче мислення;
  • виховувати любов до рідного краю, повагу і шану до свого народу;
  • виховувати інтерес до творчості В.І.Захарченка

Тип уроку: літературна творча майстерня

Обладнання: текст оповідання «Очима до голубих віконниць», презентація.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітаю всіх присутніх на нашому уроці. Діти, до нас на урок завітали поважні гості, тож привітайте їх, будь ласка!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя.

Сьогодні запрошую Вас у творчу літературну майстерню, де ми будемо калібрувати зернятка для нашого Колоска життя. Я сподіваюсь, що Ви докладете всіх зусиль, щоб Колосок був сортовий, елітний. З нього ми спечемо оберіг  нашого життя – святу хлібину на столі, а я буду використовувати головний принцип своєї роботи: «З Вами і для Вас!» ставлячи одну із основних цілей – виховання учнів в атмосфері добра, милосердя, любові до рідного краю, творчості і радості до життя. 

(слайд 1)

ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку

Сьогодні ми познайомимось з творчістю талановитого черкаського письменника, автора багатьох творів – Василя Івановича Захарченка.

Розгорніть зошити, запишіть дату і тему нашого уроку: «Є зернятка у долоні, будуть колоски у полі» за новелою  В. І. Захарченка «Очима до голубих віконниць». Тема  колективізації й Голодомору 1932-1933рр.

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Слово вчителя

Пропоную зробити короткий екскурс у життя і творчість земляка.

  1. Огляд життєвого і творчого шляху В. І. Захарченка.

Слайд 2

В. І. Захарченко народився 13 січня 1936 року в селі Гутирівка на Полтавщині в родині колгоспників Івана та Галини Захарченків.

Слайд 3

Після закінчення школи хлопець одразу вступає на факультет журналістики Київського державного університету ім. Т.Г. Шевченка.

Слайд 4

В літературу Василь Іванович прийшов із журналістики. Працював газетярем у Кременчуці, на Донеччині. У 28 років – перша книга «Співучий корінь»

Слайд 5

У Донецьку сталася знакова для становлення Захарченка як письменника подія: знайомство і спілкування з Василем Стусом: «У Стуса я навчився активного патріотизму, без порожніх балачок про любов до України».

Слайд 6

З 1969 року письменник живе і працює в Черкасах, тож вершинні, знакові твори з’явилися саме на черкаській землі.

Слайд 7

“За своєю принциповою опозиційністю був одним із найпослідовніших шістдесятників”          В. Поліщук.

У 1973 році письменника було заарештовано і засуджено на 5 років суворого режиму за “буржуазний  націоналізм”.

Протягом 13 років був відсторонений від літературного процесу

Слайд 8

Сьогодні Василь Іванович є автором 10 романів, 9 повістей, 114 оповідань, книги публіцистики «На камені рідного слова» та Щоденника «На відстані зойку» й «У магнієвому спаласі», книги «Співучий корінь», «Лозові кошики», «Велика Ведмедиця», «Клекіт старого лелеки», «Прибутні люди» та ін.

Слайд 9

За літературну творчість отримав відзнаки: лауреат Національної премії України ім. Т.Шевченка  за роман «Прибутні люди»; роман «Клекіт старого лелеки» - премія ім. Андрія Головка; новела «Шістнадцять георгіївських кавалерів» -  премія ім. Юрія Яновського. Лауреат літературних премій ім. Дмитра Нитченка  та Олекси Гірника.  Заслужений працівник культури України. Нагороджений орденами Святого Рівноапостольського князя Володимира ІІІ ступеня та «За заслуги» ІІІ ступеня

  1. Висновок

Отже, на основі почутого підіб’ємо підсумок та уявимо психологічний портрет письменника. Складіть і запишіть сенкан:


 Захарченко

Чесний, правдивий

Мріяв, любив, збагачував

Боже! Як я люблю Україну

Письменник

Захарченко

Скромний,працьовитий

Цінує родину, пишається, надіється

Любить рідну мову

Патріот

Захарченко

Далекоглядний, сміливий

Прагнув, відстоював гідність і порядність

Шістдесятник


 

Перше зернятко у нас є

V. Робота над твором

1. Слово вчителя

Повісті, романи, оповідання, новели відомого майстра слова сповнені непідробного життєвого драматизму. У середині 60-х років, коли Василь Іванович був газетярем, почав збирати свідчення самовидців про голод 1932-1933 років. В одному з інтерв’ю письменник сказав таку важливу подробицю: «Часто чуєш такі моторошні історії, вихоплені з «чорних дірок» сталінщини, що рука не здіймається означити їх традиційно  оповіданнями».

Твір «Очима до голубих віконниць» за жанром визначається як новела-реквієм. Зверніть увагу на дошку, з якими поняттями ви знайомі, а що є новим?

2. Робота із літературознавчим словником

Новела – це невеликий за обсягом прозовий епічний твір про життєву подію з несподіваним фіналом.

Реквієм – це траурна та заупокійна меса, яка присвячена пам’яті покійних.

Альтернативанаявність вибору між кількома можливостями, що виключають одна одну.

Калібрування – відбір насіння для засівання за точно визначеною вагою та розміром.

Друге зернятко

3. Метод «Кубування» (слайд 10)

Давайте перевіримо з допомогою методу «Кубування» Ваші враження від твору.

  • Про що … (про життя родини Ковнірів)
  • Засоціюй це … (сум, біль, страх, реальність, страждання)
  • Порівняй це … (ми живемо в достатку; радіємо життю; маємо право голосу…)
  • Проаналізуй це … (я перегорнув ще одну сторінку історії темного минулого нашої держави; дізнався про страшні моменти колективізації…)
  • Аргументи «за» - аргументи «проти»(смужки паперу – чорний, сірий, синій; жовтий, зелений, блакитний). Скажіть, з якими кольорами у вас асоціюються події новели? Чи потрібно вивчати твори про темні сторони життя? (так, без темного немає світлого…)
  • Застосуй це … (у майбутньому я буду режисером…; розповім історію своїм дітям…)

Третє зернятко

  1. Перевірка домашнього завдання

Яким було домашнє завдання? (скласти діаманту до слова «Голодомор»). Перевірка.

Четверте зернятко

  1. А зараз, увага! (слайд 11 відео про Голодомор)
  2. Робота в зошитах.

Перед вами слова. Виберіть і запишіть речення, що означає слово «Голод».

 

П ,Яте зернятко                                                                                                              У Біблії сказано: «час народжуватися і час помирати, час розкидати каміння і час збирати його, час мовчати і час говорити» . Настав час говорити, хоч і гіркі слова правди.

 

  1. Метод «Шість капелюхів мислення» (слайд 12)

Використовуючи метод Едварда де Боно, лікаря медицини та психології, керівника центру по вивченню мислення Оксфордського університету, спробуємо віднайти в новелі різні емоції, які викликав у Вас твір.

Білий капелюх (слайд 13)

  1. Слово «Господар» написано з великої літери. Чому? (автор підкреслює значення цієї людини в житті Морозка. Господар і його родина – найкраще, що було в житті).
  2. Поясніть назву твору «Очима до голубих віконниць»? (кінь до останнього згадує родину Ковнірів, і навіть помираючи, він витягує голову в бік сяючої, білої оселі. Після того очі Морозкові не зникали з вікна, бачив їх Василько і вдень, і вночі)

Чорний капелюх (слайд 14)

  1. Зачитайте, яким було життя коня після колективіації.
  2. Зачитайте уривок в якому розповідається про останні хвилини життя Морозка.
  3. Про яку трагедію попереджав кінь синьозірців?

Жовтий капелюх (слайд 15)

  1. Як згадує Морозко своє життя у Господаря?
  2. Пригадайте першу зустріч Морозка з маленьким Васильком.

Зелений капелюх (слайд 16)

  1. Чи вбачаєте Ви іншу долю коня? (діалог між бригадиром Гуромою і Ковніром)

Червоний капелюх (слайд 17)

  1. Що найбільше вразило і схвилювало Вашу увагу? (жахливі наслідки колективізації, коні вимирають від сапу, бо голова колгоспу боїться пристрелити хворих тварин  «сьогодні я їх пристрілю, а завтра мене шльопнуть». Дії активістів позбавлені людяності, вони байдужі, жорстокі; хворий кінь виконує непосильну роботу)

Синій капелюх (слайд 18)

1)Які висновки для себе ви зробили?

  1. Які проблеми порушує автор у творі?

У нас два зернятка це – ваші читацькі навики, акторські здібності та пошук істин з допомогою шести капелюхів (6-7 зернятка).

VII. Домашнє завдання (слайд 19)

  1. Створити мініатюру за допомогою асоціативних слів від літер слова “Голодомор”.
  2. Написати листа письменнику.
  3. Створити асоціативний малюнок до твору.
  1. Оцінювання

Дякую за Вашу працю у нашій майстерні. Ми вдало відкалібрували зернятка для нашого колоска, але щоб спекти паляницю нам не вистачає ще кількох зерняток.

  1. Метод «Гронування»

За допомогою методу гронування створіть асоціативний кущ до слова «життя» (радість, праця ,любов, мрії, щастя, сонце, сім’я).

Зернятко восьме

  1. Підсумок уроку

Перед Вами цифри, виберіть одну з них. (слайд 20 цифри з реченнями)

Зернятко дев’яте

Заключне слово:

Діти, у кожній родині щодня є ось така духмяна, запашна паляниця, над нами блакитне небо, панує злагода і достаток тож давайте вшануємо пам'ять невинно загиблих людей у роки голодомору.

І доколи ми будемо пам’ятати про своє минуле, допоки в наших серцях житиме любов до свого роду, родини, до України, нашому роду не буде переводу.  Пам’ятайте про це. (Слайд 21 відео і пісня О. Білозір «Свіча»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Захарченко В.І. На відстані зойку: оповідання, щоденник/ В.І.Захарченко, Черкаси: Вид.: Чабаненко Ю.А., 2007. – 511с.
  2. К.С. Кривопишина. Жанрово-стильові особливості художньої прози В.Захарченка/ Вісник Житомирськго державного університету – 2013, №5
  3. К.С. Кривопишина «Художнє осмислення воєнного геноциду у прозі В.Захарченка»/ Дивослово, 2013№10 с.23-27
  4. Пащенко В. Про внутрішній голос – серйозно (інтерв’ю біля робочого столу)/ В.Пащенко// Літературна Україна. – 1990. – 27 травня
  5. Поліщук В.Т.: Штрихи до творчого портрета/ В.Т. Поліщук. Черкаси, Сіяч, 1997
  6. Рідні джерела. Уроки літератури рідного краю. Книга 1/ упорядник М.І.Гудзима/ Черкаси. – 2007
  7. [Електронний   ресурс].    Режим  доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Захарченко_Василь_Іванович
  8. [Електронний   ресурс].    Режим  доступу: https://www.youtube.com/watch?v=qh3jYbIzSVw
docx
Додано
21 лютого 2018
Переглядів
1100
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку