Тема. Літературні казки. Відмінність літературної казки від народної. І. Я. Франко – казкар. Зміст казки «Фарбований Лис».
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Епіграф уроку:
«Казка однією бровою підморгує на людей, немов дає їм знати: - Та чого ви, братчики, смієтеся? Адже се не про бідних баранів, вовків та ослів мова, а про вас самих з вашою глупотою, з вашим лінивством, з вашою захланні- стю, з усіма вашими звірячими примхами, забаганками. Адже ж я навмисне даю їм ваші рухи, ваші думки, ваші слова, щоб ви якнайкраще зрозуміли – не їх, а себе самих!»
Хід уроку
І. Повідомлення теми та мети уроку.
Літературні казки. Відмінність літературної казки від народної. І. Я. Франко – казкар. Зміст казки «Фарбований Лис».
Сьогодні на уроці ми дізнаємося:
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Поняття про літературну казку.
Існують казки, які створив не народ. Їх написали автори, тобто письменники. Такі казки називають літературними.
Визнаними майстрами казок є українські письменники і письменниці Іван Франко, Леся Українка, Василь Симоненко, Оксана Іваненко, Всеволод Нестайко та ін.
2. Словничок.
Літературна казка — це художній твір, в основі якого лежить вигадана історія, що об’єднує елементи дійсності та фантастики; має автора.
3. Лайфак.
Як відрізнити літературну казку від народної?
Авторські казки — це сучасний жанр, адже їх створюють і сьогодні.
Заповніть таблицю, порівнявши народну казку з літературною.
|
Народна казка |
Літературна казка |
Автор |
Народ |
Автор |
Форма існування |
Усна |
Писемна |
Варіантність |
Має варіанти |
Відсутні варіанти |
Форма написання |
Прозова |
Прозова, віршована |
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Іван Якович Франко народився в с. Нагуєвичі на Львівщині. Він був поетом, прозаїком, драматургом, літературознавцем, ученим, перекладачем, політичним діячем, критиком. Але, крім цього, він знаходив час, щоб писати дивовижні казки для дітей.
Іван Якович мав одну доньку і трьох синів. Коли вони були ще зовсім маленькі, він щовечора розповідав їм на ходу складені казки, які згодом записав на папері й видав окремою книжкою. Діти дуже любили цікаві розповіді, вони сиділи в батька на колінах і з відкритими від здивування ротами ловили кожне слово.
Збірка казок Івана Франка «Коли ще звірі говорили» донині дуже популярна. До неї увійшло 50 казок, серед яких і «Фарбований Лис». Ці твори змушують дітей сміятися і думати, розбуджують цікавість і любов до природи.
Тож помандруймо разом з Іваном Франком до лісового царства, де жив хитрий Лис Микита.
Обман буває різний, люди обманюють із різних причин. Кажуть, що головна причина нечесності людей полягає в тому, що так вони хочуть щось отримати задарма чи без особливих заслуг досягти якогось статусу, влади, впливати на інших.
Про наслідки брехні йдеться в казці І. Франка «Фарбований Лис», яку ви читали вдома.
Поясніть значення слів, що зустрічалися вас під час опрацювання казки:
торго́виця — базар
кпи́ти — глузувати
решети́тися — сердитися, гарячкувати
кобе́ля — торба
стрій — убрання
ку́піль — ванна, купання
до́вбня — велика палиця
ступерна́к — товкач
1. «Позбувшися першого страху, а надто роздивившися
потроху, куди і як найліпше бігти, щоб осягнути свою ціль, Лис Микита набрав відваги, розбігся і одним духом скочив через пліт на вулицю».
2. «У діжі, що так несподівано стала йому в пригоді, було більше як до половини синьої, густої, на олії розведеної фарби».
3. «Лис Микита був добрим царем, справедливим і м᾽якосердним, тим більше, що тепер не треба було самому ходити на лови, засідати, мордувати».
4. «Підійшли до того місця, де все ще крутився Лис Микита, зиркнули собі та й кинулися врозтіч. Де ж пак! Такого звіра ні відано, ні чувано, відколи світ світом і ліс лісом».
5. «У діжі, що так несподівано стала йому в пригоді, було більше як до половини синьої, густої, на олії розведеної фарби».
Орієнтовний план:
Мова автора — це мова оповідача. Наприклад, твір починається словами «Жив собі в однім лісі Лис Микита, хитрий- прехитрий». |
Мова персонажів — це мова дійових осіб твору, яка передає їхні почуття, враження, думки. Наприклад, «— Що ви собі думаєте».
|
Мову автора та мову персонажів слід читати по-різному, добираючи відповідну інтонацію, тон, гучність голосу, темп тощо.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Чи знаєте ви, що за основу свого твору Іван Франко взяв індійську народну казку «Фарбований шакал»?Порівняйте два тексти. Що між ними є спільне, а чим вони різняться?
Індійська народна казка «Фарбований шакал»
У лісовому краю жив шакал на ймення Чандарава. Одного разу від лютого голоду він забився в місто. З усіх сторін збіглися голодні пси і, голосно гавкаючи, кинулися на нього. Нещадно покусаний, рятуючи життя, шакал шмигнув у дім маляра, а там ускочив у велику бочку із синьою фарбою. Звідти він виліз геть синій. Пси, що чекали на нього під дверима дому, навіть не впізнали його, і пофарбований шакал спокійно побіг до рідного лісу. Забачивши дивовижного звіра із синьою, як у самого бога Шіви, шиєю, лісові мешканці — леви, тигри, пантери, вовки та і решта — із жахом кинулися тікати.
Хто знає, чого сподіватися від цього чудовиська, — приказували вони. — Краще сховатись од нього подалі.
— Чому ви всі втікаєте? — зупиняв їх Чандарава. — Вам нема чого боятися. Мене сьогодні створив сам Брахман. «Віднині помазаний мною на царство, — сказав він, — ти будеш володарем над усіма звірами».
— Прав нами, о царю! — визнали його лісові мешканці. Новоспечений «цар» подарував левові посаду головного радника, тигра зробив керуючим палацом, пантері довірив охорону царської скарбниці, а вовка призначив палацовим сторожем. Зі своєю ріднею, шакалами, він навіть не захотів говорити: наказав вигнати геть усіх до одного.
Із того часу всі хижаки приносили здобич шакалові, а вже він — своєю царською владою — розподіляв її між своїми підданими.
Якось, сидячи на раді, він почув десь далеко тужливе виття шакалів. І тут од великої радості з його очей полилися сльози, він скочив і голосно завив у відповідь. Звірі одразу збагнули, хто перед ними.
— Як же обдурив нас цей пройдисвіт?! — у гніві вигукували вони.
— Це ж усього-на-всього жалюгідний шакал! За обман — розірвати негідника!
Шакал намагався було втекти, але його наздогнали й роздерли на дрібні шматки.
V.Підсумок уроку.
Рефлексія Дерово успіху.
VI. Домашнє завдання
Виписати мову автора, де характеризуються риси головного героя.