Тема: Є. Гуцало «Лось». Співчуття й милосердя – шлях до перемоги добра. Характеристика персонажів твору.
Мета: на матеріалі твору розкрити вічну проблему боротьби добра і зла; вчити учнів осмислювати вчинки персонажів; формувати навички добирати цитати з тексту на підтвердження власних думок; розвивати уміння давати оцінку людським якостям, діям, аргументовано висловлювати власні думки, спостереження, роздуми; формувати позитивний життєвий світогляд, віру у перемогу добра; виховувати доброту, співчуття, милосердя, любов до природи, непримиренність до негативних вчинків.
Обладнання: ноутбук, мультимедійний проектор, презентація, роздатковий матеріал, відеофрагменти «Прикарпатці рятують білих лелек», «Є. Гуцало «Лось».
Епіграф:
Все на землі, все треба берегти –
І птаха й звіра, і оту рослину,
Не чванься тим, що цар природи ти –
Бо врешті, ти його частинка.
Б. Лепкий
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНО-МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП
1. З'ясування емоційної готовності до уроку
Учитель: Добрий день, дорогі діти! Рада бачити всіх вас такими красивими, усміхненими, з весняним настроєм.
Після довгої зими та й весняної у цьому році холоднечі дочекалися ми ласкавого сонця й тепла.
2. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань
Учитель: За уявленнями наших предків, весну приносили на крилах птахи. Але пізньої холодної весни на них чекає неприємна несподіванка. Увага на екран! (Перегляд відеоновин про приліт лелек у сніжному й морозному березні та про те, як їх рятували від холоду та голодної смерті небайдужі люди).
Як одним словом можна охарактеризувати прагнення людей урятувати бузьків?
Мене теж, як і вас, вразив цей сюжет. І не випадково я взяла його до уроку, бо сьогодні ми теж говоритимемо про добро. І про зло говоритимемо. Саме одвічну боротьбу добра і зла відображає художня література.
Пригадайте, під час вивчення яких творів нам з вами доводилося обговорювати цю важливу тему? (Діти перераховують вивчені твори).
3. Бесіда за питаннями
- Поясніть, як ви розумієте поняття «добро» і «зло»?
- Чи допомагали ви колись у біді тваринам? Як саме?
- Що ви при цьому відчували?
- Чи підгодовуєте ви взимку тварин?
Слайд № 1
4. Робота з текстом епіграфа
Висловте свої думки з приводу слів епіграфа.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Учитель: Велике щастя для людини – користуватися благами природи, насолоджуватися ïï красою. Здавалося б, життя прекрасне. Але звiдки ж тодi береться жорстокiсть, бездушнiсть, пiдлiсть?
Слайд № 2
Сьогодні ми продовжимо роботу над оповіданням Євгена Гуцала «Лось» і звернемо увагу на персонажів цього твору, спробуємо їх охарактеризувати і з’ясувати, чому ж вони вчинили так чи інакше, хто з них є усобленням добра, а хто – зла.
Пригадаємо зміст твору.
Перегляд відеофрагмента «Є. Гуцало «Лось»
ІІІ. ПРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Слайд № 3
1. Вікторина «Спостережливий читач»
Завдання: за наведеною цитатою необхідно визначити, про кого або про що йдеться у творі Є. Гуцала «Лось».
1) «Вони й не зразу зауважили ополонку, бо вона була майже непомітна, якби лось знову не спробував вискочити на лід». (Брати)
2) «Заскучавши сама, вона вийшла з лісу, тягнучи сани, й поволеньки потюпала до річки, зупинилася віддалік і, помахуючи хвостом, спостерігала». (Гніда конячина)
3) «Він його помітив одночасно з дітьми і, присівши у виямку, тільки посміювався, коли вони взялися визволяти звіра з ополонки». (Шпичак)
4) «Чим далі біг, тим більшим сповнювавсь страхом, і хоча нічого вже не чув, крім приглушеного поцокування власних ратиць об землю, ще довго зупинявся». (Лось)
5) «...Подзьобала струхлявілими пеньками, викружилася край осичняка, трохи на гірку. Ранньої весни вона перша вбиралася квітами, і хутко тут виганялась така висока трава, що в ній, прилігши, лось міг сховатися до половини». (Поляна)
6) «...Була ледь протоптана — по ній почали ходити не так давно,— і лось принюхувався, чи не пройшов по ній перед ним вовк, або лис, або людина». (Стежечка)
7) «Так він стояв, а навкруги розвиднялося, світліло, виразніше малювались осики, повітря між ними глибшало й прозорішало, і тиша з настороженої й сліпої ставала спокійною й осмисленою, в ній уже не будо того страху, що донедавна». (Лось)
8) «Радість на його обличчі змагалася з настороженістю, і від того воно бралося то темними, то світлими спалахами». (Шпичак)
ІV. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
Слайди № 4-5
1. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Завдання: доповніть речення потрібними словами.
1) Лось був старий самець, уже звик до..., в який потрапив із тайги.
2) Коли лось ступив на..., то під ним приглушено торохнуло, і річка
затріщала.
3) Молодший брат сказав: «Дивись, он... купається!»
4) Щоб врятувати лісового красеня, хлопці розширили... і прорубали доріжку до берега.
5) Діти спочатку й уваги не звернули на..., але коли лось упав на сніг, вони зрозуміли, по кому стріляли.
6) Але діти все ще не вірили, що... мертвий, а тому уважно приглядалися, щоб не проґавити тієї миті, коли ворухнеться, щоб звестись на ноги.
Слайд № 6
1. Характеристика образу лося (Метод «Гронування»)
Евристична бесіда за питаннями
- Розкажіть, яким ми бачимо лося на початку твору? Чого він злякався?
- Де жив лось? У дикій природі чи заповіднику?
- Що таке заповідник? Чи можна там убивати тварин?
- Чи боявся лось людей? Чому?
- Яке місце у лісі найбільше любив лось?
- Чому лось потрапив в ополонку? Як він поводився у воді?
Якими рисами, схожими з людськими, автор наділив тварину?
Учитель: На основі почутого і прочитаного пропоную вам зробити характеристику лося. (Учні підходять до дошки і записують свою характеристику).
красивий
досвідчений
мудрий
любить природу
обережний
спостережливий
наполегливий
сильний духом
дужий
життєлюбний
Лось – красивий самець, любить природу, спостережливий, наполегливий, цілеспрямований, сильний духом, який вміє боротися з небезпекою. Він не очікує від людей небезпеки, адже його підгодовують, навіть якось мисливці врятували від вовків.
- Це був великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання. Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, з якого обнесло листя;
- Лось був старий і бувалий самець;
- Неквапно попрямував до тієї поляни, на якій любив найчастіше бувати… Ранньої весни вона перша вбиралася квітами, і хутко тут виганялась така висока трава, що в ній, прилігши, лось міг сховатися до половини;
- Намагався поводитися обачно…сили поступово покидали його; він поводився смирно;
- Він пробуватиме безперервно, доти, доки дихатиме; лось виявився дужий і життєлюбний.
Слайд № 7
2. Характеристика образів хлопчиків і дядька Шпичака
1) Портретна характеристика персонажів. Робота в групах
- Знайдіть у тексті портретну характеристику братів і дядька Шпичака. Як автор ставиться до цих персонажів? Підтвердьте свою думку словами з твору.
2) Характеристика дій та вчинків персонажів
- Знайдіть у творі місця, де описується, як хлопчики врятували лося. Які почуття переживали діти?
- «Старший майнув до саней по сокиру…» Як це майнув? Чому майнув, а не, скажімо, «побіг», «помчав»? (Майнути - стрілою полетіти).
- «…сокира в його руках не закуняла». Який художній засіб використав тут письменник? З якою метою?
- Молодший братик не допомагає старшому, а з чого видно, що він співпереживає?
- «Обидва брати і не думали про те, що весняна крига – зрадлива, що вона не зважить і на те, що вони рятівники»? Чи усвідомлювали вони свої дії?
- Як повели себе діти після пострілу?
3) Виразне читання за ролями (Діалог між дітьми і Шпичаком від слів «Ми його з води врятували…» до «…ніби вони не чули»).
- Чому діти не сперечалися з дядьком, нічого не відповіли на його обіцянки поділитися м'ясом, віддати роги? Як ви діяли б на їхньому місці? (Дядько погрожував дітям, лякав, що розкаже їхньому батькові).
- Чого хотів і за що переживав Шпичак після від'їзду братів? Чим зумовлені ці переживання? Чи справді дядькові стало шкода лося? (Переживав, що прийдеться відповідати перед людьми, але не перед своєю совістю).
Слайд № 8
4) Інтерактивна вправа «Інформаційне гронування». Робота в групах
Завдання: вибрати риси характеру, які притаманні персонажам твору – братам і дядькові Шпичаку.
Брати |
|
Дядько Шпичак |
|
доброзичливість |
|
|
бездушність |
|
|
брехливість |
|
|
небайдужість |
|
|
милосердя |
|
|
хитрість |
|
|
чуйність |
|
|
жорстокість |
|
|
любов до природи |
|
|
злість |
|
|
справедливість |
|
|
підступність |
|
|
відважність |
|
|
розсудливість |
|
|
невідступність |
|
Слайд № 9
1. Скоро мовим скоромовку
Лосю довелося
Стріти в лісі лося.
Запитав лось: – Хто се?
– Лосик, лось я, лосе!
І зраділи лосі –
Не стрічались досі.
2. Гімнастика для очей
Слайди № 10-12
3. Інтерактивна вправа «Експертна думка»
Завдання: дослідити стан почуттів лося - від знайомства читача з ним до рокового пострілу.
- Нащулив вуха
- Тривога в крові
- Шкура на грудях здригнулася
- Тріщання пробудило в ньому неясний страх
- Сповнювався страхом
- Помалу заспокоювався
- Лось завмер
- В його очах появився ніжно-золотавий полиск
- Знову захвилювався, знову насторожився, а в ногах прокинулося бажання бігти й тікати
- Лось вжахано відчув
- Його очі набрякали кров’янистим смутком, аж горіли червоним розпачем
- Лось на хвилю заспокоївся
- Байдуже спостерігав
- Розпач трохи вгомонився
- Його очі засвітилися тямою
- Він зітхнув на повні груди
Слайд № 13
4. Міні-круглий стіл з елементами дискусії
- Чому в братів немає імен? Чому автор називає їх грибами-підберезниками?
- Які асоціації виникають у вас із прізвищем Шпичак?
- Чи можна виправдати Шпичака за скоєний ним злочин? Чому?
- Шпичак був рідним дядьком хлопчиків. Чи правильно вони вчинили? Що б зробили ви на їх місці?
Слайд № 14
5. Творча лабораторія школяра
- Чи хотіли б ви, щоб оповідання мало інше закінчення? Яке саме?
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
Учитель: Ось і перегорнули ми з вами останню сторінку оповідання «Лось» Є. Гуцала. Я думаю, ви зрозуміли, що всі ми живимо серед людей, серед природи, тому кожний повинен учитися розуміти інших, берегти все живе на цій планеті, виховувати в собі непримиримість до аморальних вчинків, боротися з байдужістю, черствістю, бо негативні жахливі вчинки залишають на все життя глибокий слід у душі і серці людини, незагоєну рану на тлі природи.
Слайд № 15
1. Робота в групах. Розгадування ребуса
Завдання: запропонуйте формулу взаємин людини та природи:
ЛЮДИНА + ПРИРОДА = … (ГАРМОНІЯ)
Слайд № 16
2. Психологічна вправа «Чаша Добра»
Учитель: А що потрібно для того, щоб добро перемогло? Потрібно зовсім небагато. Душа кожного з нас здатна на добро.
Перед вами «Чаша Добра», вона вщерть наповнена чистою, прозорою, доброю водою. Але зверху на ній плаває наша злість, жорстокість, ненависть…..підкажіть, ще що (жадібність, брехливість, заздрість, грубість, підлість, підступність). (На поверхні води плаває пінопласт, що символізує зло у нашій душі). Вони не дають отій добрій воді вихлюпнутися з душі людської. Але вихід є: ось хлопчики визволили з-під криги лося, селяни врятували від голоду лелек, а хтось підгодовував тварин взимку…підказуйте…(З кожним прикладом учитель доливає у чашу воду, вода починає витікати за вінця, разом з нею витікає і пінопласт).
Подивіться, виявляється, можна позбутися всього недоброго в собі, даруючи добро іншим.
VІ. ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель: Я дякую вам за роботу на уроці. Ви - молодці, адже вкотре довели, що можете бути вдумливими читачами.
Слайд № 17
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Метод «Вибери сам»
1. Створіть ілюстрацію до прочитаного твору.
2. Спрогнозуйте кінцівку оповідання, уявивши, що у творі не було дядька Шпичака.
3. Знайдіть у мережі Інтернет або в спеціальній літературі інформацію про життя лосів у дикій природі. З’ясуйте, чи занесені лосі до Червоної книги України.