УРОК-ЛІТЕРАТУРНИЙ ДИЛІЖАНС "Іван Карпенко-Карий – корифей української драми. Короткі відомості про життя і творчість драматурга. Трагікомедія "Сто тисяч"

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом І.Карпенка-Карого, з драматичним твором "Сто тисяч", розкрити поняття драми, комедії, трагедії, трагікомедії; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять, спостережливість, вміння робити висновки, узагальнення, виховувати почуття пошани до письменницької і театральної діяльності митця.
Перегляд файлу

 

 

УРОК-ЛІТЕРАТУРНИЙ ДИЛІЖАНС

Іван Карпенко-Карий – корифей української драми.

Короткі відомості про життя і творчість драматурга.

Трагікомедія "Сто тисяч"

 

 

Мета:  ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом І.Карпенка-Карого,        з драматичним твором "Сто тисяч", розкрити поняття драми, комедії, трагедії, трагікомедії; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять, спостережливість, вміння робити висновки, узагальнення, виховувати почуття пошани до письменницької і театральної діяльності митця.

 

Обладнання: портрет І.Карпенка-Карого,  виставка його творів, світлини драматурга різних етапів життя та зіграних ним ролей.

 

Епіграф:         Іван  Карпенко-Карий  був "одним із батьків                                                              новочасного українського театру, визначним                                                             артистом та при тім великим драматургом.                                                                                                                              Іван Франко

І. Слово вчителя.

Театр… Одвічна таїна мистецтва. Це дійство, зароджене ще в античні часи, пов'язане нині з найпрекраснішим – драматургією, балетом, пантомімою, оперою, оперетою, ляльками, художнім читанням… Це саме ті засоби вираження почуттів, які покликані виховувати у нас не просто ставлення до культури як галузі, а культури загальнолюдської, починаючи від повсякденного спілкування, поведінки і завершуючи активним прочитанням художньої літератури, відвідуванням театрів та вмінням аналізувати, відчувати серцем і душею прочитане і побачене.

Світ театру сповнений чарівних таємниць і принад, він скрашує наші будні, спонукає до роздумів про добро і зло, правду і кривду, любов і ненависть, закликає до чудових душевних поривів.

Що світ – театр, ми знаємо не з преси,

   Що ми – актори, теж не новина…

   Саме життя для всіх нас пише п'єси,

   Де кожна дійова особа – головна.

 Хочеться наголосити, що театральний вид мистецтва має своє професійне свято, яке щорічно відзначається 27 березня як Міжнародний день театру. Українська земля здавна славиться визначними митцями класичної драматургії, серед яких золотими літерами вписані імена Марка Кропивницького, Михайла Старицького, Марії Заньковецької, Миколи Садовського, Панаса Саксаганського, Марії Садовської-Барілотті. Серед цих та інших імен на небосхилі українського театру чи не найяскравіше світить зоря корифея української драми – Івана Карповича Карпенка-Карого (справжнє прізвище – Тобілевич), про життя і творчість якого ми сьогодні поведемо мову. Оскільки на уроці звучатимуть незнайомі для вас літературознавчі терміни, тому, вважаю, нам доконче знадобиться

літературознавчий словничок:

 

драма – з грецької – дія, або п’єса – художній твір, в якому показано життя в дії і який написано  у формі розмови дійових осіб;

 

комедія – драматичний твір, в якому в комічних образах викриваються негативні  явища, висміюються людські вади та негативні риси характеру;

 

трагедія - драматичний твір із трагічним фіналом;

 

трагікомедія - драматичний твір, у якому поєднано риси трагедії та елементи комедії;

 

корифей – з грецької – найвизначніший діяч у галузі мистецтва, науки;

 

диліжанс – з французької – критий екіпаж, запряжений кіньми, для перевезення людей і багажу.

 

  Щоб зустріч наша запам’яталась нам якнайдовше і не залишила нікого байдужим, проведемо її у формі літературознавчого диліжансу (зачитується значення терміну), поділимо клас на дві групи, котрі змагатимуться між собою, кожний учасник групи залишає за собою право доповнювати і допомагати співучаснику, в кінцевому результаті оцінюється кожен учасник групи.

 

І так, вирушаємо у подорож до Карпенка-Карого, і початкова станція "Дитинство" (учні по черзі розказують).

Продовжуючи нашу подорож, зупиняємося на станції "Навчання".

Наступна зупинка буде на станції "Канцелярська робота".

Чи не найголовнішою в житті драматурга є станція "Театральна і літературна діяльність".

Не можемо ми оминути станції "Невільницької", коли Карпенку-Карому доводилось жити і працювати під наглядом поліції.

Кінцевою зупинкою є станція "Останніх років життя і смерті".

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

1.  Літературний диктант "Корифей І.Карпенко-Карий"

(кожне із завдань оцінюється одним балом, після написання завдань учні обмінюються зошитами в групах, сума балів ділиться на 3 і переводиться в навчальний бал)

1.  В якій області народився І.Карпенко-Карий?

(Кіровоградській)

    2. Вказати рік народження майбутнього драматурга.

(1845)

3. З якого роду походила мати письменника?

 (козацького)

  1. Скільки дітей  було  у сім’ї  Карпа Тобілевича?

(четверо)

    5. Яку роль зіграла його дружина  в драмі "Назар  Стодоля"?

       (Галі)

   6. Де поховано прах І.Карпенка-Карого?

       (с.Карлюжино поблизу хутора Надія)

2.  Літературний диктант "так", "ні"

 

1. Батько письменника був управителем поміщицького маєтку. (Так)

2. Прізвище матері Садовська. (Так)

3. Карпенко-Карий писав вірші. (Ні)

4. З 11 років Іван навчається в Бобринецькій школі. (Так)

5. З 14 років він працює секретарем  у суді. (Ні)

6. Братів Тобілевичів уособлюють дуби "Вартові". (Так)

7. Карпенко-Карий навчався в університеті. (Ні)

8. Дуб "Соловейко" – пам’ять про сестру Марію Садовську-Барілотті. (Так)

9. Карпенко-Карий написав 18 п’єс. (Так)

10. Під наглядом поліції Іван Карпович перебував, коли жив у Бобринцях. (Ні)

11. Прізвище дружини Карпенка-Карого – Тарковська. (Так)

12. Тарковські походили з роду поміщиків. (Так)

13. Карпенко-Карий назвав своїх дітей на честь героїв драми Т.Шевченка Назаром і Галею. (Так)

14. Батько Надії Тарковської охоче прийняв у сім’ю Івана Карповича. (Ні)

15. Драма "Сто тисяч" написана 1900 року. (Ні)

16. Через бідність Карпенко-Карий не мав змоги здобути вищу освіту. (Так)

17. Карпенко-Карий був не тільки драматургом, а й талановитим режисером та актором. (Так)

18. Помер великий драматург у Німеччині, куди поїхав на лікування. (Так)

 

3. Для кращого засвоєння вивченого матеріалу пропонуються

тестові завдання.

 


1.  Карпенко-Карий народився у селі:

а) Арсенівка;

б) Нагуєвичі;

в) Моринці;

г) Надія.

2.  Батько драматурга був:

а) поміщиком;

б) збіднілим шляхтичем;

в) хліборобом;

г) кріпаком.

3.  Мати знала напам’ять :

а) "Кобзар" Шевченка;

б) драму "Назар Стодоля";

в) драму "Наталка Полтавка";

г) драму "Украдене щастя".

4. Освіту хлопчик здобув у школі:
       а) Арсенівській;

 б) Бобринецькій;

 в) на хуторі Надія;

 г) Єлисаветградській.

5.  У 14 років Іван працював на посаді:

а) канцеляриста;

б) судді;

в) коваля;

г) писаря.

6. Хто не входив до сім’ї Тобілевичів?
а) Панас;

б) Михайло;

в) Микола;

г) Марія.

7.  Канцеляристом Іван працював:
а) 10 років;

б) понад 20 років;

в) 30 років;

г) усе життя.

8. Улюблена роль І.Тобілевича:

а) Гната Карого;

б) Назара Стодолі;

в) Калитки;

г) Пузиря.

 

9. Хутір Надія названий на честь:

а) героїні твору;

  б) матері драматурга;

в) дружини;

г) дочки.

10. Де відбував письменник заслання?

а) на Дону;

б) на Кавказі;

в) в Кос-Аралі;

г) в Петербурзі.

 

11. Вказати твір Карпенка-Карого:

а) "Назар Стодоля";

б) "Наталка Полтавка";

в) "Хазяїн";

г) "Украдене щастя".

12. Причина смерті великого драматурга:

а)  інфаркт;

б)  рак печінки;

в) туберкульоз;

г) інсульт.


 

ІІІ.  Драма "Сто тисяч": історичні події, відтворені в творі, життєва основа,  тема та ідея твору.

 

 Відомо, що після скасування кріпацтва в Україні широко розвивається капіталізм. Поглиблюються класові суперечності між багатими і бідними, сільська буржуазія зосереджує в своїх руках великі земельні масиви і стає господарем тогочасного села. На розлогих полях землевласників, обливаючись кривавим потом, з ранку до ночі за безцінь працювали безземельні селяни. Визискуючи наймитів та сільську бідноту, куркулі не гребували найбезсоромнішими шахрайськими засобами збагачення. Слід відзначити, що, в свою чергу, різні шахраї з міста, користуючись нагодою,  часто намагалися обдурювати багатих селян, вдаючись до різних афер. Це тоді було звичайним явищем. Один такий випадок стався у сусідньому селі Карпенка-Карого, коли якийсь пройдисвіт продав мішок чистого паперу замість фальшивих грошей. Такий непоодинокий випадок і взяв за основу Карпенко-Карий до своєї драми "Сто тисяч" (первісна назва "Гроші").

 

 Тема твору: зображення життя селянства в пореформені часи, суспільні явища, що мали місце в 80-90 роках ХіХ століття.

 

 Ідея: викриття й засудження в творі жорстокості, хижацтва, ненаситної жадоби до наживи, духовної обмеженості, згубного впливу грошей.

 

ІV. Робота над змістом твору. Читання окремих епізодів.

 

 

V. Д/з.  Проблематика та образи твору.

 

 

 

 

 

 

 

літературознавчий словничок:

 

драма – з грецької – дія, або п’єса – художній твір, в якому показано життя в дії і який написано  у формі розмови дійових осіб;

 

комедія – драматичний твір, в якому в комічних образах викриваються негативні суспільні або побутові явища, висміюються людські вади, негативні риси характеру;

 

трагедія - драматичний твір із трагічним фіналом;

 

трагікомедія - драматичний твір, у якому поєднано риси трагедії та елементи комедії;

 

корифей – з грецької – найвизначніший діяч у галузі мистецтва, науки;

 

диліжанс – з французької – критий екіпаж, запряжений кіньми, для перевезення людей і багажу.

 

doc
Додано
16 січня 2022
Переглядів
487
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку