Урок за народною думою «Буря на чорному морі».

Про матеріал
Урок у 8 класі за народною думою «Буря на чорному морі». Тема: «Покаяння – шлях до порятунку».
Перегляд файлу

Урок у 8 класі за народною думою «Буря на чорному морі»

Тема: «Покаяння – шлях до порятунку».

Мета: вчити восьмикласників аналізувати текст думи, визначати її художні особливості; розвивати логічне та образне мислення, навички виразного чи­тання; спонукати до осмислення морально-етичних проблем, аналізу власних дій і вчинків.

Учні знатимуть: історію створення і зміст думи; сутність порушених у ній морально-етичних проблем.

Учні вмітимуть: виразно читати думу, визначати її художні особливості; висловлювати власні суджен­ня щодо прочитаного.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: репродукція картини І. Айвазовського "Чорне море", аудіозапис думи "Буря на Чорному морі", портрет Г. Хоткевича, учнівські ілюс­трації, роздавальний матеріал (картки).

Методи, прийоми і форми роботи: бе­сіда, розв'язання проблемного запитання, написання есе, виразне читання (індивідуальне і колективне), передбачення, "Незакінчене речення", робота в парах.

Випереджувальні завдання. 1. Підготу­ватися до виразного читання думи "Буря на Чорному морі", записати у формі есе враження від неї. 2. Про­читати думу своїм рідним і поцікавитись їхніми вра­женнями. 3. (За бажанням.) Прочитати "Думу про Олексія Поповича", підготувати в зошиті її рекламу; створити художню ілюстрацію, що символічно хара­ктеризує життя різних поколінь - сучасного і наших предків у XVII ст.

Хід уроку

Словникова робота. Покаяння - добровільне визнання своєї прови­ни, гріха; каяття.

Учитель. У дослівному перекладі з грецької це поняття тлумачать як "цілковита переміна думок". Отже, покаяння набуває конкретного практичного змісту: схибив - не просто визнай свою провину, а зміни думки, тоді й чинитимеш по-іншому, на добро.

Бесіда:

•  Чи приходить до покаяння героїня думи "Маруся Богуславка"?

•   Що не дозволяє їй це зробити?

I. Цілевизначення і планування.

1. Представлення вчителем теми й мети уроку, вибір учнями епіграфа.

Варіанти:

• "Фольклор - один із найпотужніших компонентів національно-патріотичної свідомості і виховання" (І. Франко).

• Думи є "найінтимнішими сповідями національної душі" (Є. Маланюк).

• "Пильнуйте свої думки - вони стають словами! Пильнуйте свої слова - вони стають учинками! Пильнуйте свої вчинки - вони стають характером. Стежте за своїм ха­рактером, бо це визначає вашу долю" (В. Теккерей).

2. Цілевизначення і планування роботи на уроці. Учні колективно визначають, обговорюють і запи­сують цілі в зошити.

II. Опрацювання навчального матеріалу.

1.  З'ясування емоційних вражень від думи "Буря на Чорному морі".

Бесіда:

•  Усно опишіть свої емоції, то виникли після прочи­тання думи.

•  До яких розмислів спонукав вас цей твір?

• Ви читали думу своїм батькам, рідним. Передайте їхні враження від почутого.

2.  Прослуховування аудіозапису думи.

Учитель. Пригадуєте вираз М. Стельмаха: "від­найдіть золоті ключі мелодій"? Дума - не просто твір словесного мистецтва, а й музичного. Тож прослу­хаймо "Бурю на Чорному морі" в кобзарському вико­нанні.

Ваше завдання: записати свої враження від почутого, порівняти їх з пережитими під час прочи­тання вдома і проаналізувати, як вони змінилися. Свої висновки дописати в есе, розпочатий удома.

3. Дописування есе.

Кілька учнів зачитують свої роботи.

4.  Укладання переліку запитань, що виникли під час читання думи.

Учитель. Ви почули голос кобзаря, дума "ожи­ла" в музиці. Поставимо три запитання: до автора, до кобзаря, до себе. (Кожен ряд ставить по одному запи­танню.) Запишіть їх у зошити. Я впевнена, що впро­довж уроку в самому тексті думи чи у висловлюван­нях ваших товаришів ви знайдете відповіді на них.

5.  Передбачення (робота в парах).

Один учень з пари одержує картку зі стислим фа­ктичним історичним матеріалом, що послужив осно­вою для думи, другий - із розлогою інформацією. Пер­ший учень пробує відтворити повний зміст запису, другий, слухаючи, виправляє і доповнює почуте.

Матеріал для розгорнутої картки

 Дослідники вважають, що в думі "Буря на Чорному морі" йдеться про козацький похід проти Туреччини на­весні 1614 р. Похід завершився невдало: потужний шторм на Чорному морі розкидав козацькі чайки: частина пото­нула, решту викинуло на турецький берег, де відбувся нерівний бій і багато запорожців потрапило в полон.

Про цю подію складено дві подібні змістом думи: "Буря на Чорному морі" та "Дума про Олексія Попови­ча". Відомо 16 варіантів цих творів. Припускають, що "Дума про Олексія Поповича" - давніша версія слав­нозвісного сюжету.

Одним з найкращих виконавців "Бурі на Чорному морі" визнавали письменника і кобзаря Гната Хоткевича, репресованого в роки сталінського терору. І позаяк під текстом думи стояв авторський підпис цього митця, то її в радянський період не друкували й забороняли виконувати.

Матеріал для стислої картки

Весняний похід козаків 1614 р.

16 варіантів.

"Дума про Олексія Поповича".

Репресований письменник і кобзар Гнат Хоткевича.

Учитель демонструє портрет Г. Хоткевича і ко­ротко розповідає про нього.

6.   Відповідь на проблемне запитання (для тих, хто додатково читав "Думу про Олексія Поповича"): Чи погоджуєтеся ви з тим, що "Дума про Олексія По­повича" - це давніший варіант славнозвісного сюжету? Чим аргументуєте свою позицію?

7.  Робота з текстом думи "Буря на Чорному морі".

Виразне читання двома учнями повного варіан­та твору з хрестоматії.

Бесіда:

•  Чи виникли у вас після прослуховування повного варіанта думи запитання щодо її змісту? Які саме?

•  3 чого видно, що герої твору - козаки? Доведіть, спи­раючись на текст.

•  А ким міг бути третій герой? Як ви розумієте його ха­рактеристику - "бездільний, безрідний"?

•  3 якою метою введено образ третього козака?

8.   Закріплення поняття "дума як фольклорний жанр".

•  Знайти в тексті твору «Буря на Чорному морі» ви­разні ознаки жанру думи й усно проаналізувати їх.

Учні 2-3 хв працюють самостійно, потім кілька до­повідають.

9.  Удосконалення вмінь виразного читання. Хорове читання "славословія ".

10.  Продовження бесіди:

•  Як ви гадаєте, наскільки щирі зізнання героїв? З чо­го це видно?

•  А чому не покаялись у скоєному раніше?

•  Чи змінили б ви послідовність сповідуваних гріхів (скажімо, від найменшого до найтяжчого)? Можли­во, котресь зі вказаних порушень моралі наші сучас­ники не вважають причиною для каяття?

•  Якою, на ваш погляд, людиною був сам автор думи? Чи міг це бути чернець, священик?

•  Чи вважаєте ви автора талановитим письменником? Свою позицію аргументуйте, використовуючи цита­ти з тексту (Звертаємо увагу учнів на сталі епітети, тавтологічні звороти, вживання пестливих слів.)

11.  Розкриття змісту поняття "символічний образ".

Кіпка учнів готували вдома ілюстрації з сим­волічним зображенням свого життя і життя предків у XVIJ cm. Після обговорення робіт у класі вони роз­кривають зміст образу бурі в думі, пояснюють своє розуміння образу сокола.

Слово вчителя. У слов'янській міфології сокіл - птах, що сидить на верхівці дерева життя й підтримує зв'язок між богами і людьми. Він пильно стежить за нашими діями і про будь-які вчинки роз­повідає вищим силам. А отже, усе, що коїть людина, не минається безслідно. Цікава з цих позицій теорія сучасних науковців про інформаційну оболонку Землі. Вони припускають, що вся інформація про на­шу діяльність (думки, слова, вчинки) не зникає з ча­сом, а чітко фіксується й упродовж життя тяжіє над нами в так званій оболонці. Тож чи легко жити лю­дині під постійним тягарем скоєного? Визнавши про­вину і неодмінно компенсувавши негатив добрими вчинками, можна зробити своє життя на землі лег­шим і світлішим. Через зміну думок, учинків, тобто через щире покаяння, людина врятує себе від важко­го тягаря провини та її наслідків.

12.  Продовження бесіди:

•  Чого автор використав саме цей сюжет, щоб донести до слухачів свою ідею? А який сюжет обрали б ви, аби достукатися до совісті своїх сучасників?

•  Що спонукає людину до щирого каяття? Чи вірите ви в те, що сповідь - шлях до фізичного й духовного порятунку?

III. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Робота над змістом епіграфа.

Прокоментуйте відповідність епіграфа темі уроку. Якщо ви змінили б його, то поясніть, чого.

2. "Незакінчене речення".

"Цю думу треба читати сучасникам, бо..." "Мені треба було прочитати цей твір, тому що..."

Домашнє завдання. Обов'язкове. 1. Прочитати "Думу про Самійла Кішку". 2. Записати запитання, які виникнуть у про­цесі читання. 3. З'ясувати значення невідомих слів.

За бажанням 1. Створити ілюстрацію до тек­сту котроїсь із прочитаних дум. 2. Наслідуючи давній жанр, написати думу на одну з тем: "Дума про моїх товаришів", "Дума про гімназію", "Дума про мою ро­дину".

 

docx
Додано
18 січня 2022
Переглядів
1826
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку