Урок у 8 класі за народною думою «Буря на чорному морі»
Тема: «Покаяння – шлях до порятунку».
Мета: вчити восьмикласників аналізувати текст думи, визначати її художні особливості; розвивати логічне та образне мислення, навички виразного читання; спонукати до осмислення морально-етичних проблем, аналізу власних дій і вчинків.
Учні знатимуть: історію створення і зміст думи; сутність порушених у ній морально-етичних проблем.
Учні вмітимуть: виразно читати думу, визначати її художні особливості; висловлювати власні судження щодо прочитаного.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: репродукція картини І. Айвазовського "Чорне море", аудіозапис думи "Буря на Чорному морі", портрет Г. Хоткевича, учнівські ілюстрації, роздавальний матеріал (картки).
Методи, прийоми і форми роботи: бесіда, розв'язання проблемного запитання, написання есе, виразне читання (індивідуальне і колективне), передбачення, "Незакінчене речення", робота в парах.
Випереджувальні завдання. 1. Підготуватися до виразного читання думи "Буря на Чорному морі", записати у формі есе враження від неї. 2. Прочитати думу своїм рідним і поцікавитись їхніми враженнями. 3. (За бажанням.) Прочитати "Думу про Олексія Поповича", підготувати в зошиті її рекламу; створити художню ілюстрацію, що символічно характеризує життя різних поколінь - сучасного і наших предків у XVII ст.
Хід уроку
Словникова робота. Покаяння - добровільне визнання своєї провини, гріха; каяття.
Учитель. У дослівному перекладі з грецької це поняття тлумачать як "цілковита переміна думок". Отже, покаяння набуває конкретного практичного змісту: схибив - не просто визнай свою провину, а зміни думки, тоді й чинитимеш по-іншому, на добро.
Бесіда:
• Чи приходить до покаяння героїня думи "Маруся Богуславка"?
• Що не дозволяє їй це зробити?
I. Цілевизначення і планування.
1. Представлення вчителем теми й мети уроку, вибір учнями епіграфа.
Варіанти:
• "Фольклор - один із найпотужніших компонентів національно-патріотичної свідомості і виховання" (І. Франко).
• Думи є "найінтимнішими сповідями національної душі" (Є. Маланюк).
• "Пильнуйте свої думки - вони стають словами! Пильнуйте свої слова - вони стають учинками! Пильнуйте свої вчинки - вони стають характером. Стежте за своїм характером, бо це визначає вашу долю" (В. Теккерей).
2. Цілевизначення і планування роботи на уроці. Учні колективно визначають, обговорюють і записують цілі в зошити.
II. Опрацювання навчального матеріалу.
1. З'ясування емоційних вражень від думи "Буря на Чорному морі".
Бесіда:
• Усно опишіть свої емоції, то виникли після прочитання думи.
• До яких розмислів спонукав вас цей твір?
• Ви читали думу своїм батькам, рідним. Передайте їхні враження від почутого.
2. Прослуховування аудіозапису думи.
Учитель. Пригадуєте вираз М. Стельмаха: "віднайдіть золоті ключі мелодій"? Дума - не просто твір словесного мистецтва, а й музичного. Тож прослухаймо "Бурю на Чорному морі" в кобзарському виконанні.
Ваше завдання: записати свої враження від почутого, порівняти їх з пережитими під час прочитання вдома і проаналізувати, як вони змінилися. Свої висновки дописати в есе, розпочатий удома.
3. Дописування есе.
Кілька учнів зачитують свої роботи.
4. Укладання переліку запитань, що виникли під час читання думи.
Учитель. Ви почули голос кобзаря, дума "ожила" в музиці. Поставимо три запитання: до автора, до кобзаря, до себе. (Кожен ряд ставить по одному запитанню.) Запишіть їх у зошити. Я впевнена, що впродовж уроку в самому тексті думи чи у висловлюваннях ваших товаришів ви знайдете відповіді на них.
5. Передбачення (робота в парах).
Один учень з пари одержує картку зі стислим фактичним історичним матеріалом, що послужив основою для думи, другий - із розлогою інформацією. Перший учень пробує відтворити повний зміст запису, другий, слухаючи, виправляє і доповнює почуте.
Матеріал для розгорнутої картки
Дослідники вважають, що в думі "Буря на Чорному морі" йдеться про козацький похід проти Туреччини навесні 1614 р. Похід завершився невдало: потужний шторм на Чорному морі розкидав козацькі чайки: частина потонула, решту викинуло на турецький берег, де відбувся нерівний бій і багато запорожців потрапило в полон.
Про цю подію складено дві подібні змістом думи: "Буря на Чорному морі" та "Дума про Олексія Поповича". Відомо 16 варіантів цих творів. Припускають, що "Дума про Олексія Поповича" - давніша версія славнозвісного сюжету.
Одним з найкращих виконавців "Бурі на Чорному морі" визнавали письменника і кобзаря Гната Хоткевича, репресованого в роки сталінського терору. І позаяк під текстом думи стояв авторський підпис цього митця, то її в радянський період не друкували й забороняли виконувати.
Матеріал для стислої картки
Весняний похід козаків 1614 р.
16 варіантів.
"Дума про Олексія Поповича".
Репресований письменник і кобзар Гнат Хоткевича.
Учитель демонструє портрет Г. Хоткевича і коротко розповідає про нього.
6. Відповідь на проблемне запитання (для тих, хто додатково читав "Думу про Олексія Поповича"): Чи погоджуєтеся ви з тим, що "Дума про Олексія Поповича" - це давніший варіант славнозвісного сюжету? Чим аргументуєте свою позицію?
7. Робота з текстом думи "Буря на Чорному морі".
Виразне читання двома учнями повного варіанта твору з хрестоматії.
Бесіда:
• Чи виникли у вас після прослуховування повного варіанта думи запитання щодо її змісту? Які саме?
• 3 чого видно, що герої твору - козаки? Доведіть, спираючись на текст.
• А ким міг бути третій герой? Як ви розумієте його характеристику - "бездільний, безрідний"?
• 3 якою метою введено образ третього козака?
8. Закріплення поняття "дума як фольклорний жанр".
• Знайти в тексті твору «Буря на Чорному морі» виразні ознаки жанру думи й усно проаналізувати їх.
Учні 2-3 хв працюють самостійно, потім кілька доповідають.
9. Удосконалення вмінь виразного читання. Хорове читання "славословія ".
10. Продовження бесіди:
• Як ви гадаєте, наскільки щирі зізнання героїв? З чого це видно?
• А чому не покаялись у скоєному раніше?
• Чи змінили б ви послідовність сповідуваних гріхів (скажімо, від найменшого до найтяжчого)? Можливо, котресь зі вказаних порушень моралі наші сучасники не вважають причиною для каяття?
• Якою, на ваш погляд, людиною був сам автор думи? Чи міг це бути чернець, священик?
• Чи вважаєте ви автора талановитим письменником? Свою позицію аргументуйте, використовуючи цитати з тексту (Звертаємо увагу учнів на сталі епітети, тавтологічні звороти, вживання пестливих слів.)
11. Розкриття змісту поняття "символічний образ".
Кіпка учнів готували вдома ілюстрації з символічним зображенням свого життя і життя предків у XVIJ cm. Після обговорення робіт у класі вони розкривають зміст образу бурі в думі, пояснюють своє розуміння образу сокола.
Слово вчителя. У слов'янській міфології сокіл - птах, що сидить на верхівці дерева життя й підтримує зв'язок між богами і людьми. Він пильно стежить за нашими діями і про будь-які вчинки розповідає вищим силам. А отже, усе, що коїть людина, не минається безслідно. Цікава з цих позицій теорія сучасних науковців про інформаційну оболонку Землі. Вони припускають, що вся інформація про нашу діяльність (думки, слова, вчинки) не зникає з часом, а чітко фіксується й упродовж життя тяжіє над нами в так званій оболонці. Тож чи легко жити людині під постійним тягарем скоєного? Визнавши провину і неодмінно компенсувавши негатив добрими вчинками, можна зробити своє життя на землі легшим і світлішим. Через зміну думок, учинків, тобто через щире покаяння, людина врятує себе від важкого тягаря провини та її наслідків.
12. Продовження бесіди:
• Чого автор використав саме цей сюжет, щоб донести до слухачів свою ідею? А який сюжет обрали б ви, аби достукатися до совісті своїх сучасників?
• Що спонукає людину до щирого каяття? Чи вірите ви в те, що сповідь - шлях до фізичного й духовного порятунку?
III. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1. Робота над змістом епіграфа.
Прокоментуйте відповідність епіграфа темі уроку. Якщо ви змінили б його, то поясніть, чого.
2. "Незакінчене речення".
"Цю думу треба читати сучасникам, бо..." "Мені треба було прочитати цей твір, тому що..."
Домашнє завдання. Обов'язкове. 1. Прочитати "Думу про Самійла Кішку". 2. Записати запитання, які виникнуть у процесі читання. 3. З'ясувати значення невідомих слів.
За бажанням 1. Створити ілюстрацію до тексту котроїсь із прочитаних дум. 2. Наслідуючи давній жанр, написати думу на одну з тем: "Дума про моїх товаришів", "Дума про гімназію", "Дума про мою родину".