Урок Літературного читання 4 клас

Про матеріал

Цей урок допоможе розширити й узагальнити знання учнів про Л.Глібова та І.Крилова; розвивати уміння знаходити мораль байки; вчити порівнювати твори та інсценізувати їх; виховувати почуття справедливості, негативне ставлення до брехливих вихвалянь.

Перегляд файлу

 

                                      Читання      4 клас

 

Тема. Порівняння байок, близьких за сюжетом, які написані різними авторами. Леонід Глібов «Зозуля й Півень». Іван Крилов «Зозуля й Півень».

Мета.Розширити й узагальнити знання учнів про Л.Глібова та І.Крилова; розвивати уміння знаходити мораль байки; вчити порівнювати твори та інсценізувати їх; виховувати почуття справедливості, негативне ставлення до брехливих вихвалянь.

Обладнання. Портрети Л.Глібова та І.Крилова, ілюстрації до байки «Зозуля й Півень».

                                                             Хід уроку

І.Організаційна частина

Сьогодні урок вивчення байок у нас,

На нього я щиро запрошую вас.

Потрібно одне лише ваше бажання,

Щоб виразним і чітким було ваше читання.

Тож будьте уважні, сідайте за парти,

З’ясуємо ваші акторські таланти.

ІІ.Актуалізація опорних знань

-Який розділ ми вивчаємо?

-Що таке байка? (Байка – невеликий віршований твір повчального змісту. У байках в образах тварин, рослин зображено людей.)

-Хто найчастіше є героями байки?

-Як називається повчальний висновок байки? (Мораль)

-Як називають авторів байок? (Байкарі)

-Хто був першим байкарем світу? (Езоп)

-З якою байкою Езопа ми познайомилися? («Двоє приятелів і ведмідь»)

ІІІ.Перевірка домашнього завдання

ІV.Вивчення нового матеріалу

1.Повідомлення теми уроку.

2.Ознайомлення з біографією Л.Глібова.

Розповіді учнів про байкаря.

*Леонід Іванович Глібов народився 5 березня 1827 року у селі Веселий Поділ на Полтавщині. Його батьки були добрими, освіченими, культурними

людьми. Іван Назарович, батько письменника, працював управителем маєтку

 

 

 

 

поміщиків Родзянків. Мати, Орина Гаврилівна, виховувалась у родині пана Трощанського. Саме від неї хлопчик отримав початкову освіту, вона стала його першою вчителькою.

*З дитинства маленький Льолик, так називали його всі рідні, був веселим і жвавим, дуже любив природу. Бігав на луки, у поле милуватися красою і неповторністю навколишнього світу. Найбільше йому подобалося доглядати за квітами. Залюбки також слухав музику та зачаровувався народними звичаями та обрядами. Коли хлопчикові виповнилося 13 років, він змушений був продовжувати навчання далеко від рідного дому, оскільки вступив до гімназії. Важко було дитині, яка виросла серед природи, пристосуватися до нового життя. Саме тоді Л.Глібов пише свій перший вірш «Сон».

*Леонід Іванович дуже любив дітей. Свої твори для дітей він друкував під псевдонімом Дідусь Кенар. Декілька років працював учителем географії та історії. Але важка хвороба змусила припинити викладацьку діяльність. Втративши зір, він продовжував писати під лінійку з лупою.

*Відомий український байкар залишив після себе великий творчий доробок (байки, загадки). За все своє життя Леонід Глібов написав понад 50 віршованих загадок, 40 пісень, велику кількість віршів, казок, акровіршів. Та найбільшу славу принесли йому байки. Написав 107 байок.

3.Опрацювання байки Л.Глібова «Зозуля і півень».

1)Відгадування загадок.

-Хто з вас птаха того знає, що дітей не доглядає, яйця тихо, крадькома в гніздах інших залишає? (Зозуля)

-Подвір’ям ходить птах і співає по складах. (Півень)

2)Бесіда про особливості птахів, які є героями байки.

Півень – свійський птах, на голові має червоний гребінець, вранці голосно кукурікає і всіх будить.

Зозуля – невеликий птах, живе в лісі, гнізда не будує, а підкидає свої яйця в гнізда інших птахів.

3)Читання байки вчителем.

-Прослухавши байку, скажіть: чи є ще дійові особи, крім Зозулі та Півня.

(Горобець)

Загадка

Бідовий хлопчина в теплій сірячині

По дворах стрибає, крихти підбирає. (Горобчик)

 

 

 

 

-Що ви знаєте про цього птаха?

-Де він живе?

-Кого хвалить Зозуля?

-Кого хвалить Півень?

4)Словникова робота.

Довіку, клювати, кралечко, годить, пурхнув, вихваляє, недоленька, жалібненько, невеличка.

5)Тлумачення незрозумілих слів.

Потакати, мерщій, безталанне, далебі, знічев’я.

Погоджуватись, швидко, безрадісне, сравді, без причини.

4.Фізкультхвилинка.

6)Читання байки учнями.

7)Розкриття ідейної спрямованості. Вибіркове читання.

-За що хвалили одне одного Півень і Зозуля?

-Як Зозуля вихваляла спів Півня? З чим порівнювала його спів?

-Що їй відповідав Півень? Якими словами звертався до Зозулі?

-Хто почув цю розмову? Що сказав Горобець?

-Де у байці міститься повчання?

-Які риси людського характеру  автор засуджує? (Улесливий, фальшивий, брехливий)

8)Читання за особами.

5.Вправи для очей.

6.Читання вчителем байки І.Крилова «Зозуля і Півень».

Байка написана російським байкарем І.Криловим. Байка Л.Глібова фактично є перекладом відомої байки І.Крилова. Але український байкар не йшов сліпо за оригіналом, а додав нові рядки, часом поширював характеристику персонажів.

7.Порівняння байок Л.Глібова і І.Крилова.

Учитель читає рядки із байки Л.Глібова, а учні шукають відповідні рядки у байці І.Крилова і зачитують їх.

-Як ти співаєш, Півне, веселенько…(Л.Глібов)

*Як, любий, Півнику, співаєш ти чарівно! (І.Крилов)

-Тебе я слухала б довіку, куме мій, аби б хотів співати…(Л.Глібов)

*Тебе, кумасю мій, вік слухать я готова. (І.Крилов)

-За що ж, хто-небудь попитає, - Зозуля Півня вихваляє? (Л.Глібов)

 

 

 

 

*За що ж, спитаєте, однак, Зозуля Півня хвалить так? (І.Крилов)

-Чим схожі байки? Чим відрізняються?

(Мають однаковий заголовок, дійових осіб, мораль.

Байка Л.Глібова має більш поширений зміст, а І.Крилова – стислий.)

8.Робота за малюнком.

-Кого ви бачите на малюнку?

-Чи підходить малюнок до обох байок?

-Якими ви бачите Півня, Зозулю? (Улесливі, годять один одному, кажуть неправду)

-Яким ви бачите Горобчика? (Відвертий, справедливий)

9.Закріплення головної думки байок.

Необхідно скласти прислів’я і визначити, яке саме відповідає головній думці творів.

*Переливає з пустого в порожнє.

*Не хвали в очі, не лай поза очі.

*Аж до діброви чути наші розмови.

V.Підсумок уроку

-Який твір ми вивчали? Доведіть, що «Зозуля і Півень» - це байка.

(Має повчальний зміст, мораль)

-Яких співучих птахів ви знаєте? (Соловейко, жайворонок)

-Чи можна вважати, що Півень і Зозуля належать до них?

-Чого навчає байка?

(Бути чесним, без потреби не вихваляти одне одного)

-Пам’ятайте про те, що у житті теж можуть зустрітися улесливі люди.

Знайте, що це лихі люди. Вони не говорять правди, а захвалюють там, де не слід цього робити.

 

 

docx
Додано
29 березня 2018
Переглядів
2184
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку