Урок літературного читання 4 клас."Міфи Давньої Греції. "Дедал і Ікар"

Про матеріал
Конспект уроку літературного читання у 4 класі. Тема. Міфи Давньої Греції. "Дедал і Ікар" за підручником «Українська мова ти читання. Частина 2. Автор О. Вашуленко (2021)»
Перегляд файлу

Конспект уроку літературного читання в 4 класі

 

Тема. Міфи Давньої Греції. «Дедал і Ікар»

Мета. Удосконалювати навички правильного і виразного читання та навички літературного аналізу твору, вміння самостійно працювати; формувати оцінні судження; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати зацікавленість грецькою міфологією.

Обладнання. Картки для роботи в групах, парах, індивідуальної роботи.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
    • Який зараз урок? Налаштуємось на нього.

Дзвоник пролунав веселий,

Всіх запрошує у клас.

Щось цікаве на уроці

пропоную я для вас.

  ІІ. Вправи для вдосконалення читацьких навичок

Вправи  на вдосконалення читацьких навичок.

1. Вправляння у читанні речення, змінюючи його мету висловлювання.

Кожен освічений європеєць повинен мати достатнє поняття про безсмертні твори давнини.

— Як ви розумієте ці слова?

 2. Гра «Блискавка».

Завдання: прочитати слова на картках, спробувати запам’ятати їх, назвати узагальнене  слово.

• Грім, блискавка, вогонь, вода. (Природні явища)

• Чудовиська, демони, небувалі тварини, велетні. (Народні фантазії)

• Мова, оповідь, слово, казання, вість, розповідь, переказ. (Міф)

ІІІ Актуалізація опорних знань

1. Що  таке  міф ?      (Це  стародавні  оповіді  про  явища  природи, історичні  події  або  фантастичні  оповідання  про  богів,  про  появу  Всесвіту , Землі )

2. З  якої  мови   походить  слово  міф ?   грецької  -слово,    переказ )

IV. Перевірка домашнього завдання

  •         З яким міфом ми познайомились на попередньому уроці?

Робота в групах на картках.

  • Упізнай за описом і діями персонажів. Запиши їхні імена.

Відкрила амфору і звідти вилетіли на волю горе, турботи, злигодні, страждання, тяжкі хвороби - _______________.

Подарував амфору Пандорі в посаг - _______________ .

Виткала для Пандори прекрасне вбрання, навчила вишивати і прясти - _____________ .

Золотосяйна  _______________ дала  Пандорі чарівну красу.

Хитрий ____________ подарував лукавий розум, непереборну цікавість і спритність.

Вбрали  Пандору в сяючий, як сонце, одяг, прикрашали її волосся - __________________

_______________________.

Відвів Пандору на землю - _____________________.

Гордий, викрав для смертних божественний вогонь, навчив їх мистецтв і ремесел , дав їм знання - ___________________ .

Неперевершений митець і вигадник - _________________ .

Надто довірливий і повільний у думках - _______________ .

V.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Бесіда

 - Любі діти, сьогодні ми з вами продовжимо подорожувати сторінками Міфології  та познайомимося з давньогрецьким міфом «Дедал та Ікар»

2.Завдання уроку

На цьому уроці ми з вами:

а) розширимо свої знання про міф як жанр усної народної творчості;

б) осмислимо його зміст;

в) дізнаємось про витоки давньогрецьких міфів;

г) поповнимо словниковий запас новими словами;

3. Проблемне запитання.

1. Як ви думаєте, чи потрібна людині мрія і для чого?

- Люди завжди про щось мріяли. Мрії, звичайно, у всіх різні. Це залежить від самої людини, від її прагнень і бажань, її прин­ципів. Але вічним є нестримне прагнення до чогось невідомого, щоб пізнати його.  Багато хто вважає, що найбільшою мрією людства завжди було небо. Як піднятися у безкінечну небесну блакить — ось що в усі часи хвилювало людей.

  VІ. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу.

 1) Вступна бесіда.

  Міфи Стародавньої Греції є одними з найцікавіших міфів світу. Під час читання міфу «Дедал та Ікар»  ми зустрінемо у тексті слова, які не використовуємо в повсякденному спілкуванні, тож ознайомимося з ними.

2) Словникова робота.

А) Читання гнізд споріднених слів.

               Ікар                            Крит                         Афіни

               Ікарія                         критянка                  афіняни

               Ікарійське                 критських                афінський

Б) Робота із тлумачним словником.

Акрополь – розташована на височині укріплена частина давньогрецького міста; був фортецею і притулком громадян у воєнні часи.

  Крит — назва великого острова у Середземному морі, що був центром стародавньої культури.

Критянин — житель острова Крит.

 Афіни — головне місто Греції, яке ввійшло в історію грецької та світової культури.

Афінянин — мешканець Афін.

Пояснення значення слів.

— Прочитайте у правій колонці (на дошці) тлумачення, доберіть до них відповідні із лівої колонки.

Нéбіж —

те, що застерігає від чого-небудь, попередження.

Засторóга —

який нічого не боїться, хоробрий.

Напризволяще —

син брата чи сестри, племінник.

Відчайдýшний —

без догляду, без нагляду, без допомоги.

 

3) Ознайомлення з текстом «Дедал та Ікар».

Слухання аудіозапису міфу «Дедал та Ікар».

VII.  Узагальнення та систематизація вивченого.

1. Первинний аналіз прочитаного твору.   

 - Хто головні герої твору?( усно)

    -   Ким був Дедал?    (Нащадок царського роду, митець, різьбяр і будівничий.                Найвизначнішим ученим, скульптором і архітектором міста Афіни.)

-Хто такий Талос?  (Це племінник Дедала і його учень.)

    - Чому Дедал був змушений утекти на Крит? (Бо його звину­ватили у                       вбивстві Тала.)

2. Повторне читання міфу  учнями (мовчки).

— Зверніть увагу, де у міфі зачин, основна частина і кінцівка.

3. Вибіркове читання та аналіз твору.

-  Відшукайте в тексті і прочитайте, чому нащадок царського роду опинився на острові Крит?
- Як поставився до митця цар Мінос?     
- Прочитайте, як Дедал робив крила?  (Діти зачитують останній абзац тексту на с. 29 )
- Розкажіть, як батько вчив сина літати? 

- Зверніть увагу на засторогу батька.

 - Як ви гадаєте, чому Ікар забув батькову пересторогу?
- Прочитайте, як загинув Ікар?

- Як люди зберегли пам’ять про Ікара?

             Фізхвилинка

3. Робота  в  парах на картках . Встановлення  послідовності  подій  у  тексті.

  • Тепер  увесь  вільний  час  Дедал  робив  із  пташиного  пір’я  великі  крила.
  • Не  чув  того  крику  Дедал,  та  ще  раз  озирнувшись, не  побачив  за  собою  Ікара.
  • Колись  за  сивої  давнини , в  Афінах  жив  великий  митець, різьбяр  і  будівничий           Дедал,  нащадок  царського  роду.
  • Цар  Мінос  одразу  запросив  до  себе  Дедала,  загадав  йому  багато  роботи.
  •  Не  можна  підійматися  дуже  високо, синку,  бо  сонце  там  палюче.
  •     а  море  довкола  люди  і  досі  звуть  Ікарійським.

Перевірка  роботи.

4. Робота за ілюстрацією

— Розгляньте малюнок.

— Кого зобразив художник?

— Доведіть, що це Ікар.

— Зверніть увагу на вираз обличчя  Ікара. Чому в нього широко розплющені очі, а на устах — усмішка?( він був у захваті,бажав досягти своєї мети,хотів дізнатися щось нового)

— Як ви оцінюєте вчинок Ікара?

Діти ,  як потрібно було йому діяти :

  • Слухати дорослих;
  • Чи шукати власний шлях;
  • Або йти навмання ( як буду, так і буде)

5.  Характеристика героїв ( 2 учні біля дошки).

     І учень –вибрати і зачитати слова, що характеризують Дедала.

     ІІ учень – вибрати і зачитати слова, що характеризують Ікара.

Дедал                            Працьовитий                                   Ікар

Неслухняний

Наполегливий

Відважний

Сміливий

Застережливий

Ризикований

Винахідливий

7.  Гра “Займи свою позицію”

- На кого  із героїв твору ви хотіли б бути схожі? (Учні підходять до позиції, яку вони обрали )

                 Дедал                                Ікар

 - Чому саме цю позицію ви вибрали? (Відповіді учнів)

VІII. Підсумок уроку

1. Визначення головної думки твору.

  - Прочитавши і обговоривши давньогрецький міф «Дедал та Ікар», давайте визначимо головну думку твору.

- Яку віковічну мрію людей реалізує Дедал?

- Хто став втіленням мрії людства про крила?

2.Інтерактивна  вправа  «Сенкан»   Ковалевська  Г. М.

1ряд-  має  містити  слово ,яке  позначає тему (це  іменник )         Ікар.

2ряд-це опис теми, який  складається з 2-х слів(це прикметники)                            мужній,хоробрий.

 3ряд- визначає  дію,пов’язану  з темою(складається з  3-х  дієслів )вчився, летів,                                                                                                          

      загинув.

 4ряд- є  фразою, яка  складається  з  3-х – 4-х слів і  виражає  ставлення  до  теми

            Відкрив  дорогу  в небо.

  5ряд- складається  з  одного  слова, ніби  робиться  підсумок. Міфічний  герой.

 

VІ І. Домашнє завдання

- Що ви взяли для себе з цього уроку?

- Чого вчить нас міф “Дедал та Ікар”

Самооцінка  роботи на уроці .

ХІ. Домашнє завдання:

  С.30-33

           1 група – скласти  план  до  міфу  «Дедал  та  Ікар» та підготувати  стислий  переказ за ним;

          2  група -  навчитись  виразно  читати  міф  і  відповідати  на  запитання.

 

 

docx
Додано
18 жовтня 2021
Переглядів
3758
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку