|
Любов Путіліна Вчитель – методист Бориспільської ЗОШ I-III ст. №7 Київської обл. |
У Шевченковій світлиці
Мета: |
Ознайомити учнів з дитинством Тараса Шевченка, з його творчістю письменника і художника. Виховувати любов до віршів Шевченка і бажання у дітей їх читати. |
Обладнання: |
Святково прибраний клас, портрет Шевченка, рушники, виставка Кобзарів, слайди "Дитинство Шевченка", "У дяка в науці", "Картини Шевченка". Біля портрету – слова, що є епіграфом свята: І мене в сім`ї великій, В сім`ї вольній, новій, Не забудьте пом'янути Незлим тихим словом. |
Звучить пісня на слова Т.Шевченка "Думи мої".
Заходить жінка, одягнена в селянський одяг, несе запалену свічку, ставить на столик біля портрета Т.Шевченка. до неї підходить хлопчик.
Хлопчик: Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?
Мати: Так, синочку, правда.
Хлопчик: А чому так багато зірок на небі?
Мати: Це, коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина на помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Хлопчик: Бачив, матусю, бачив. Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?
Мати: Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить ясно і світло.
Хлопчик: Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила.
Мати: Старайся,мій хлопчику.
Ведуча: 9 березня 1814 року в с. Моринцях на Київщині в сім`ї селянина-кріпака народився Тарас Шевченко.
Слайд "Хата Шевченка у с.Моринцях. Звучить пісня "Дитинство Шевченка (слова В.Парокової, музика В.Демянчука).
Хлопчик ріс мовчазний, замислений. Не тримався хати, а все блукав десь за вигоном.
Ведучий: Восьмилітнього Тараса батьки віддали до дяка в "науку". За найменшу провину карав він своїх учнів різками.
Слайд "У дяка в науці".
Учень: |
Ти взяла Мене, маленького, за руку І в школу хлопця одвела До п’яного дяка в науку. "учися, серденько, колись З нас будуть люде", - ти казала. |
Ведуча: Та недовго тривала Тарасова "наука". Несподіване горе випало на долю маленького хлопчика. Замучена важкою працею, померла мати.
Учень: |
Там матір добрую мою Ще молодую – у могилу Нужда та праця положила. |
Ведучий: Незадовго після смерті матерів 1825р. помер і батько. Смерть батька приголомшила малого Тараса.
Учень: |
Там батько, плачучи з дітьми (А ми малі були і голі), Не витерпів лихої долі, Умер на панщині!.. А ми Розлізлися межи людьми, Мов мишенята. Я до школи – Носити воду школярам. |
Ведуча: Тарас наймитує в школі, а потім пасе громадську череду. Мине 20 років, і він з болем згадуватиме своє дитинство у вірші "Мені тринадцятий минало".
(Інсценізація вірша "Мені тринадцятий минало")
Оксана: Чом же плачеш ти! Ох, дурненький Тарасе. Давай, я сльози витру. Не сумуй, Тарасику, адже кажуть, найкраще від усіх ти читаєш, найкраще за всіх співаєш, ще й, кажуть, малюєш. От виростеш і будеш малярем..
Тарас: Еге ж, малярем.
Оксана: І розмалюєш нашу хату.
Тарас: Атож. А всі кажуть, що я ледащо і ні на що не здатний. Ні, я не ледащо. Я буду таки малярем.
Оксана: Авжеж, будеш!
Ведуча: Незважаючи на те, що народився поет у бідній кріпацькій сім`ї і дитинство його було тяжким та безрадісним, малий Тарас ріс допитливим та розумним хлопчиком.
Ведучий: Тарас наймитує, а впаде вільна часина – читає і малює. Вечорами, щоб ніхто не бачив, плаче з горя. Але думка навчитися малювати у маляра не покидає хлопчика. Так він потрапляє до хлипківського маляра. Згодом пан Енгельгардт забирає його до себе в Петербург, і Тарас стає козачком.
Учні: |
|
1. Хоче малювати, Прагне він до знань, Та за це багато Зазнає знущань. |
2. Нишком він малює Статуї в саду, Вночі пише вірші Про людську біду. |
Ведуча: Зустріч у Петербурзі із земляком-художником Сошенком, байкарем Гребінкою, художниками Брюлловим, Венеціановим, поетом Жуковським круто змінила долю Шевченка. Вони побачили великі здібності юнака і викупили його з неволі.
(Слайд "Картини Шевченка". Діти розглядають альбом і картини Т.Шевченка)
Учень: |
Так в людському морі Стрілися брати, Що зуміли в горі Щиро помогти. Викупили друзі, Вільним став Тарас! Чом же серце в тузі? Біль чому не згас? Сміливий і щирий Був Тараса спів. Він гострить сокири, Кличе на панів. |
Ведучий: За бунтарські вірші 33-річного Тараса забрали в солдати.
Ведуча: Незважаючи на заборону, Шевченко писав вірші і ховав їх за халявою чобота. Тепер цю книжку називають захалявною. Поет писав:
|
О думи мої! о славо злая! За тебе марно я в чужому краю Караюсь, мучуся…але не каюсь! |
|
(Учні співають пісні "Зоре моя, вечірняя", "Садок вишневий коло хати", "Думи мої, думи мої").
Учень: |
І на оновленій землі Врага не буде, супостата, А буде син, і буде мати, І будуть люде на землі. |
Ведуча: 9 березня 1861 р. Шевченку минуло 47 років. Привітати поета, який лежав тяжко хворий, прийшли друзі. А 10 березня перестало битися серце великого українського Кобзаря. Тіло Т.Шевченка було перевезено в Канів і поховано на Чернечій горі. Так заповідав великий поет.
(Слайд "Канів". Звучить фрагмент пісні "Реве та стогне Дніпр широкий").
Вчитель: І дорослі, і діти шанують геніального українського поета, художника, борця за волю народу і завжди пам’ятатимуть його заповіти.
(Пісня про дідуся Тараса. Сл. Г.Бойка, муз. В.Демянчука)
Учениця: |
Я, маленька українка, Вісім років маю, Про Тараса Шевченка Вже багато знаю. Він – дитя з-під стріхи, Він – в подертій свиті, Він здобув нам славу, Як ніхто на світі. А та наша слава Не вмре, не загине. Наш Тарас Шевченко – Сонце України. |
(Дорослі і діти виконують "Заповіт").