Урок літературного читання. 4 клас. О.Донченко "Лісовою стежкою".

Про матеріал

Вчити учнів знаходити в текстах описи, роздуми, характеризувати головну героїню з опорою на текст і малюнок, збагачувати словниковий запас, удосконалювати уміння складати план; розвивати фантазію.

Перегляд файлу

3 клас 

Тема: О.Донченко «Лісовою стежкою». Образ дівчинки, для якої ліс, наче рідний дім.

Мета: вчити учнів знаходити в текстах описи, роздуми, характеризувати головну героїню з опорою на текст і малюнок, збагачувати словниковий запас, удосконалювати уміння складати план; розвивати фантазію, виховувати любов до природи.

Обладнання: репродукції картин чи фотоілюстрації на тему «Золота осінь», грамзапис музики П.І. Чайковського «Пори року».                               

                                   Перебіг уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

   ● забезпечення емоційної готовності

  / на фоні музики П.І.Чайковського «Пори року» звучать поетичні рядки/

Осінь, наша осінь, золота година,

Неба ясна просинь, пісня журавлина.

Бабиного літа довгі білі коси,

І дорослі й діти люблять тебе, осінь!

ІІІ. Артикуляційна і мовна розминка.

       3.1. Робота над скоромовками.

В горішнику горішина горішками обвішана.

У сіренької горлички туркотливе горлечко.

 

ІІ. Цілевизначення та планування

-  Ми продовжуємо читати «Цікаву книгу Природи».  Прочитати її правильно може той, хто небайдужий до природи, вміє спостерігати, знає звички життя тварин, розуміється на травах, квітах. Сьогодні ви познайомитися з дівчинкою, для якої ліс, наче рідний дім. По неї письменник Олесь Донченко написав книгу «Лісничиха», уривок з якої ми прочитаємо.

  Розповідь про створення книги «Лісничиха».

Проїжджаючи якось лісом, а було це восени 1944 року, Олесь Васильович побачив, як маленька дівчинка затоптувала багаття.

  • Отакі школярі! Розклали вогнище і пішли, а могло ж статися лихо – згорів би увесь ліс.
  • А ти ж хто?
  • Я – лісничиха. Комусь же треба доглядати ліс.

У розмові зясувалося, що батьки дівчики загинули, а вона живе удвох з дідусем у селі і турбується про ліс, береже його.

ІV. Опрацювання оповідання .

      - Прочитайте назву оповідання

         

 

                вою                                        со                       

 

 

                                                                                                            кою

 

 

 

 

                             Лі                                           

 

                                                                                   стеж

     4.1.  Попереднє вправляння у правильному читанні слів: зненацька, видзвонює, прадавньої, палахкотять, навпростець, вилискував .

      4.2. Самостійне  читання І частини оповідання учнями мовчки, перевірка сприйняття змісту.

      - Про кого розповідається у цій частині?

      - Звідки поверталася дівчинка?

     - Де і коли автор зустрів її?

     4.3. Лексична робота: зясування значення слів.

Картата – у клітинку, засмагле – загоріле, терен – кущі з терпкими синьо-чорними плодами.

     4.4. Читання ІІ і ІІІ частини вчителем.

- Чи дізналися, як звати дівчинку?

- Де вона зупинилася?

- Що помітила Улянка в лісі?

       4.5. Робота з малюнком.

- Які речення  з оповідання  відповідають малюнку ? Прочитайте.

  • - Порівняйте опис зовнішності дівчинки із зображенням Улянки на малюнку. Чи такою ви її уявляли? Чи могли б ви сказати, де і коли зустрів автор цю дівчинку?

 

       4.6. Вибіркове читання:знаходження опису зовнішності дівчинки.

- Читаючи, зверніть увагу на рядки, в яких описується зовнішність дівчинки.

- Що хотів підкреслити письменник, порівнюючи риси обличчя Улянки  з яблуком, лісовою грушкою, а волосся – з хмаринкою?

- На яку квітку була схожа дівчинка? Чому?

- Як автор пише про її безшумні кроки?

- Які були руки у дівчинки?

 

   Гра «Знайди порівняння».

- Зєднай рядки, щоб утворилися порівняння.

Хустинка, як                               пух

Очі блимають, як                      терен-цвіт

Кругле підборіддя, як              жовта лісова грушка

Припечений ніс, як                  світлячки

Біле волосся, як                          яблуко

  Проглядове читання кожної частини оповідання з метою доведення твердження, що ліс для Улянки  справді рідний дім.

Вчитель   У  І і ІІ частині описано зовнішність дівчинки і розповідається про те, як вона йшла лісом.  А в ІІІ частині показано її емоційний стан, захоплення змінами, що відбулися з настанням осені.

  • Що помітила Улянка в лісі?
  • Подумайте і доведіть, що дівчинку, яка , очевидно, проходила лісом і дуже полюбила його, вразили приємні зміни.
  • Як Улянка зверталася до берізок?
  • Які слова свідчать, що пора року – золота осінь.
  • А що ви хотіли б дізнатися про дівчинку? Яких відомостей у тексті немає?

● Складання плану тексту.

1. Повернення зі школи.

2. Біля струмка.

3. Улянка-кульбабка.

4. Захоплення красою осіннього лісу.

 

V. Застосування знань учнів

- Уявіть собі, що кожен з вас редактор, і вам потрібно затвердити назву оповідання. Залишити назву «Лісовою стежкою» або дати іншу – цікавішу.

VІ.Підсумок  уроку

- Ми щойно уявляли прекрасні картини золотої осені в лісі через сприйняття Улянки. Переконалися, що дівчинка знає ліс, любить його, милується його красою, а отже, і оберігає цю красу.

- Якби ви зустрілися з Улянкою, про що хотіли б запитати?

 Очевидно,  і ви могли б розповісти про щось подібне зі своїх власних спостережень. Ми повинні пам’ятати, що людина лише частинка природи, яку потрібно добре знати і берегти.

Домашнє завдання/ диференційовано/

І. Скласти план оповідання, підготувати за ним переказ прочитаного, поміркувати, як по-іншому можна назвати оповідання.

ІІ. Придумати продовження мандрівки Улянки-кульбабки лісом.

ІІІ. Намалювати ілюстрації до ІІІ частини.

 

 

 

docx
Додано
30 липня 2018
Переглядів
3764
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку