Вчити учнів знаходити в текстах описи, роздуми, характеризувати головну героїню з опорою на текст і малюнок, збагачувати словниковий запас, удосконалювати уміння складати план; розвивати фантазію.
3 клас
Тема: О.Донченко «Лісовою стежкою». Образ дівчинки, для якої ліс, наче рідний дім.
Мета: вчити учнів знаходити в текстах описи, роздуми, характеризувати головну героїню з опорою на текст і малюнок, збагачувати словниковий запас, удосконалювати уміння складати план; розвивати фантазію, виховувати любов до природи.
Обладнання: репродукції картин чи фотоілюстрації на тему «Золота осінь», грамзапис музики П.І. Чайковського «Пори року».
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
● забезпечення емоційної готовності
/ на фоні музики П.І.Чайковського «Пори року» звучать поетичні рядки/
Осінь, наша осінь, золота година,
Неба ясна просинь, пісня журавлина.
Бабиного літа довгі білі коси,
І дорослі й діти люблять тебе, осінь!
ІІІ. Артикуляційна і мовна розминка.
3.1. Робота над скоромовками.
В горішнику горішина горішками обвішана.
У сіренької горлички туркотливе горлечко.
ІІ. Цілевизначення та планування
- Ми продовжуємо читати «Цікаву книгу Природи». Прочитати її правильно може той, хто небайдужий до природи, вміє спостерігати, знає звички життя тварин, розуміється на травах, квітах. Сьогодні ви познайомитися з дівчинкою, для якої ліс, наче рідний дім. По неї письменник Олесь Донченко написав книгу «Лісничиха», уривок з якої ми прочитаємо.
Розповідь про створення книги «Лісничиха».
Проїжджаючи якось лісом, а було це восени 1944 року, Олесь Васильович побачив, як маленька дівчинка затоптувала багаття.
У розмові з’ясувалося, що батьки дівчики загинули, а вона живе удвох з дідусем у селі і турбується про ліс, береже його.
ІV. Опрацювання оповідання .
- Прочитайте назву оповідання
вою со
кою
Лі
стеж
4.1. Попереднє вправляння у правильному читанні слів: зненацька, видзвонює, прадавньої, палахкотять, навпростець, вилискував .
4.2. Самостійне читання І частини оповідання учнями мовчки, перевірка сприйняття змісту.
- Про кого розповідається у цій частині?
- Звідки поверталася дівчинка?
- Де і коли автор зустрів її?
4.3. Лексична робота: зясування значення слів.
Картата – у клітинку, засмагле – загоріле, терен – кущі з терпкими синьо-чорними плодами.
4.4. Читання ІІ і ІІІ частини вчителем.
- Чи дізналися, як звати дівчинку?
- Де вона зупинилася?
- Що помітила Улянка в лісі?
4.5. Робота з малюнком.
- Які речення з оповідання відповідають малюнку ? Прочитайте.
4.6. Вибіркове читання:знаходження опису зовнішності дівчинки.
- Читаючи, зверніть увагу на рядки, в яких описується зовнішність дівчинки.
- Що хотів підкреслити письменник, порівнюючи риси обличчя Улянки з яблуком, лісовою грушкою, а волосся – з хмаринкою?
- На яку квітку була схожа дівчинка? Чому?
- Як автор пише про її безшумні кроки?
- Які були руки у дівчинки?
● Гра «Знайди порівняння».
- З’єднай рядки, щоб утворилися порівняння.
Хустинка, як пух
Очі блимають, як терен-цвіт
Кругле підборіддя, як жовта лісова грушка
Припечений ніс, як світлячки
Біле волосся, як яблуко
● Проглядове читання кожної частини оповідання з метою доведення твердження, що ліс для Улянки справді рідний дім.
Вчитель У І і ІІ частині описано зовнішність дівчинки і розповідається про те, як вона йшла лісом. А в ІІІ частині показано її емоційний стан, захоплення змінами, що відбулися з настанням осені.
● Складання плану тексту.
1. Повернення зі школи.
2. Біля струмка.
3. Улянка-кульбабка.
4. Захоплення красою осіннього лісу.
V. Застосування знань учнів
- Уявіть собі, що кожен з вас редактор, і вам потрібно затвердити назву оповідання. Залишити назву «Лісовою стежкою» або дати іншу – цікавішу.
VІ.Підсумок уроку
- Ми щойно уявляли прекрасні картини золотої осені в лісі через сприйняття Улянки. Переконалися, що дівчинка знає ліс, любить його, милується його красою, а отже, і оберігає цю красу.
- Якби ви зустрілися з Улянкою, про що хотіли б запитати?
Очевидно, і ви могли б розповісти про щось подібне зі своїх власних спостережень. Ми повинні пам’ятати, що людина лише частинка природи, яку потрібно добре знати і берегти.
Домашнє завдання/ диференційовано/
І. Скласти план оповідання, підготувати за ним переказ прочитаного, поміркувати, як по-іншому можна назвати оповідання.
ІІ. Придумати продовження мандрівки Улянки-кульбабки лісом.
ІІІ. Намалювати ілюстрації до ІІІ частини.