Розробка уроку літературного читанння для учнів 4 класу у формі подорожі. (за підручником В.Науменко)
Тема. Подорож до Країни Чудес. Повість-казка. Льюїс Керрол «Аліса в країні чудес» (Частина I. У кролячій норі)
Додається мультимедійна презентація, відео та аудіо супровід, роздатковий матеріал, карта-подорож.
Урок літературного читання, 4 клас
Дата: 20.03
Тема. Подорож до Країни Чудес. Повість-казка. Льюїс Керрол «Аліса в країні чудес» (Частина I. У кролячій норі)
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом англійського письменника Льюїса Керролла, з його повістю-казкою «Аліса в Країні Чудес»; удосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитаний твір, формувати оцінні судження; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву, образне мислення; виховувати допитливість, любов до художнього слова.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу, урок-подорож
Обладнання: комп’ютер, презентація, карта-подорожі, портрет письменника, фото головних героїв твору, роздатковий матеріал, виставка книг, підручник В.Науменко Літературне читання, картки для опорної схеми, капелюшок письменника-казкаря, епіграф, визначення поняття «повість», костюми для дітей.
Хід уроку:
ЕПІГРАФ
Країна Чудес — це те, що ми є...
Р. Бредбері
Робота в парах. Побажання успіху в роботі на уроці:
Я візьму твої долоньки,
Подивлюсь тобі у вічі.
І від цього нам з тобою
Стане вдвічі веселіше.
2. Мозковий штурм. Складання схеми-опори за відповідями дітей
- Який твір називається казкою? (твір, в основу якого покладено вигадані, фантастичні події повчального характеру).
- Які існують дві окремі групи казок? (Авторські (літературні), народні)
- Чим вони відрізняються одна від одної?
- Які три типи казок ви знаєте? (Про тварин, соціально-побутові, чарівні).
Казки
літературні народні
про тварин
побутові
чарівні
3. Вправа «Очікування» СЛАЙД 3
- Що ж ви очікуєте від цієї подорожі?
- Зараз ми налаштуємо свої голоси і думки на роботу, підготуємо наш мовленнєвий апарат до читання. Під час цієї роботи ми зустрінемо героїв казки, яку сьогодні читатимемо. Будьте уважні, і спробуйте відгадати з якої вони казки.
- Щоб відчинити браму до країни чудес нам треба пройти випробування.
А) Гра «Виправ помилку»
- Воно від жителя цієї країни – Капелюшника. Він полюбляє співати дуже чудернацькі пісні. Прочитаємо одну з них хором: СЛАЙД 4
Іди, іди, борщику,
Зварю тобі дощику
В олив'янім горщику...
Мені каша, тобі дощ
Щоб періщив густий борщ!
- Що не так? Давайте виправимо.
- На інтонацію в якому реченні треба звернути особливу увагу? Читаємо в темпі як крапає дощ.
Б) Гра «Блискавка»
Зупинка «Трояндовий сад»
- За наказом королеви Країни Чудес навколо воріт садівники –посадили прекрасні кущі троянд. Проте наказ, слухали неуважно: замість червоних троянд посадили білі. Відтоді кожного ранку перефарбовують їх у червоний колір. Давайте сьогодні допоможемо їм це зробити. А контролюватиме нашу роботу вірнопідданий королеви – охоронець брами Червовий Валет.
Червовий валет (учень у костюмі): Минулого року, Ви читали багато літературних казок, і зараз я перевірю, чи добре ви запам’ятали їх назви. За кожну правильну відповідь матимете можливість допомогти садівнику і замінити білу троянду – на червону. Відповідатиме той, хто перший підніме руку. Увага.
(Учитель показує картку з неправильною назвою твору – УЧНІ мають швидко відреагувати та виправити назву.).
Червовий Валет: Ви молодці, за правильно виконане завдання я подарую вам три червоні троянди.
- Що об’єднує всі названі вами казки? Яка тема? (Добро завжди перемає зло)
- Прочитайте, виділивши логічним наголосом підкреслені слова, дотримуйтеся пауз відповідно до партитури. СЛАЙД 5
Завжди у казці так було:
Переможе все ж добро!
2. Оголошення завдань (вивішування на дошку фото головних героїв) СЛАЙД 6
- Сьогодні ми ознайомимося з повістю-казкою «Аліса в країні чудес», яку вже ось сто років залюбки читають не тільки діти, а й дорослі в усьому світі. За нею створено мультфільми, кінофільми і поставлено п’єси. Цей твір перекладено понад сотнею мов. Сьогодні ми прочитаємо лише першу її частину: У кролячій норі. Вивішування головних героїв. Читаючи цей твір, ми удосконалюватимемо навички виразного, свідомого читання, як справжні літературні критики аналізуватимемо прочитаний твір, будемо висловлювати свої оцінні судження, а також будемо фантазувати та розвивати творчу уяву. Кожен з вам матиме можливість спробувати себе у ролі письменника- казкаря.
Зупинка «Зустрічна» (Зустріч з письменником за чашечкою чаю)
Журналіст: Ваше ім'я?
JI. Керролл: Чарльз Лутвідж Доджсон. Льюїс Керролл — мій псевдонім.
Журналіст: Коли і де ви народилися?
Л. Керролл: 27 січня 1832 року в Англії, у графстві Чешир.
Журналіст: Ким були ваші батьки?
Л. Керролл: Я народився у сім'ї священника.
Журналіст: Ви були єдиною дитиною в сім’ї?
Л. Керролл: У мене велика родина: семеро сестер і троє братів.
Журналіст: Чим ви полюбляли займатися найбільше в дитинстві?
Л. Керролл: За допомогою сільського столяра я змайстрував театр маріонеток; писав для нього п’єси, які й сам і розігрував. А також переодягався факіром і показував дивовижні фокуси для своїх молодших братів і сестер.
Журналіст: Де ви навчалися?
Л. Керролл: Спочатку в школі. Вчитися мені подобалося. З усіх шкільних предметів особливо полюбляв математику. Потім навчався в Оксфорді. Можна сказати, що усе моє життя пов'язане з цим університетом: у 19 років я туди прийшов і залишив 60-річним. Став професором математики, прийняв духовний сан священника.
Журналіст: Як з'явилася ваша книга «Аліса у Країні Чудес»?
Л. Керролл: Я дуже люблю дітей. На той час я дружив з трьома дівчатками, доньками мого колеги доктора Лідделла: Лоріною, Алісою та Едіт. Моєю улюбленицею була середня – Аліса. Якось я зі своїми маленькими друзями катався на човні Темзою. Щоб потішити малюків я розповів їм казку. Ця казка так сподобалась дівчаткам, що вони попросили пене записати її. Я просидів усю ніч, записуючи в зошит усі нісенітниці, що запам'яталися. Так у 1864 році з’явилася казка «Аліса в країні чудес». Перший екземпляр казки я переписав для Аліси від руки і прикрасив власними малюнками. Ви можете побачити їх на слайді . СЛАЙД 7
Журналіст: А коли книга потрапила до читача?
Л. Керролл: Лише через рік. Книга вже була видана з малюнками професійного англійського художника.
Журналіст: В якому жанрі написана ваша книга.
Л.Керролл: Повість-казка.
Журналіст: Що б ви побажали дітям, які прочитали про пригоди Аліси?
JI. Керролл: Пам'ятайте, що дитинство — то найкраща пора у житті людини.
Запитання:
— Де народився письменник?
— Який твір приніс йому всесвітню славу?
— Хто надихнув його на створення цієї історії?
Слово вчителя:
Повість – великий за обсягом прозовий твір, у якому змальовано декілька подій з життя героя. (Правило на дошку)
Зупинка «Котова наука»
В країні Чудес мешкають дивні істоти, що живуть таємничим життям. Однією з них, є звичайнісінький, на перший погляд, кіт. Та не все так просто. Він може з’являтися будь-де і коли йому заманеться. Дати слушну пораду, а зникаючи, залишити після себе лише усмішку.
- Спробуйте спіймати очима та прочитати слова, які з’являються на усмішці кота, правильно їх наголошуючи. СЛАЙД 8 (Слова з’являються на усмішці і зникають.)
|
|
буфет |
картала |
антипод |
живопліт |
реверанс |
закортіло |
стокротки |
глибочезний |
ярличок |
|
- Доберіть синоніми до слів: картала (дорікала, лаяла, критикувала, осуджувала) ; закортіло – захотілося, забажалося.
Знайдіть на стор. 165 внизу тлумачення слова – АНТИПОД.
Зупинка «Ігрова»
2) Словникова робота. Робота в парах
- В кожній країні, в кожного народу є своя улюблена гра. В Великій Британії– це гра «крокет», за правилами якої крізь розставлені на майданчику дротяні ворітця проганяють дерев’яними молоточками дерев’яні кулі. СЛАЙД 9. Але в Країні Чудес замість молоточка використовують пташку фламінго, а роль м’ячиків виконують їжачки. Зараз ви працюючи в парі спробуєте забити м’яч до воріт - з’єднавши слово з його тлумаченням. Подивимося, яка команда виграє: королеви Країни Чудес чи Аліси. Дотримуйтесь правил роботи в парі.
ПЕРЕВІРКА
Стокротки – рослина з білими або рожевими квітами.
Живопліт – паркан з кущів.
Буфет — шафа для зберігання посуду, закусок, напоїв.
Реверанс – присідання на праву ногу разом із шанобливим уклоном на знак привітання, подяки та ін.
Ярличок - наклейка на предметі, товарі із зазначенням назви, кількості, місця виготовлення, номера або інших відомостей; етикетка.
Аліса: Одного разу, коли я з сестрою відпочивала на березі річки, мені набридло сидіти без діла. Я разів зо два зазирнула до книжки, котру читала сестра. Але там не було ні малюнків, ні діалогів. А без малюнків і розмов і книжка не книжка. Я вже хотіла встати та нарвати стокроток, щоб сплести віночок. Та літня спека зовсім мене розморила, не хотілося ворушитися…. Раптом повз мене прошмигнув біленький кролик із рожевими очима, що увесь час бідкався, бо кудись запізнювався. Поглянувши на вийнятий із жилетної кишені годинник, він стрімголов побіг далі. Я ще зроду не бачила кролика в жилеті та ще й при годиннику. Аж затремтівши з цікавості, я зірвалася на рівні ноги й побігла слідом за ним через поле, і ледве встигла помітити, як той шаснув у велику кролячу нору.
Зупинка «Кроляча нора»
Починаємо читати с. 163 з останнього абзацу до слів «Невже цьому падінню не буде кінця краю?».
— Де відпочивала Аліса?
— Чому їй не сподобалася книжка, яку читала сестра?
— Чому дівчинка побігла за Кроликом?
Зупинка – ПЕРЕХІД ЧЕРЕЗ МІСТ
Фізкультхвилинка. Гра-розминка «Англійський дощ» з елементами здоров’язбережувальних технологій .
(Пів класу на місці виконують рухи, решта по колу – на доріжках. Другий раз – міняються).
- В Великій Британії піднявся вітер. (ведучий тре долоні)
- Починає крапати дощ. (клацання пальцями)
- Дощ посилюється (почергове плескання долонями погруддя)
- Починається справжня злива (плескання по стегнах)
- А ось град – справжня буря (тупіт ногами)
- Але що це? Буря стихає. (плескання по стегнах)
- Дощ стихає. (плескання долонями по грудях)
- Рідкі краплі падають на землю. (клацання пальцями)
- Тихий шелест вітру. (потирання долонь)
Сонце! (руки догори)
Прослуховування монологу Аліси (2.30)
— Які знання, здобуті в школі, пригадувала?
— Хто така Діна?
— Що про неї думала Аліса?
Самостійне читання мовчки.
Перегляд фрагменту кінофільму. (1 хв. 10 с) СЛАЙД 10
— Чи випила Аліса напій?
— Чому вона відразу цього не зробила?
Гра «Я казкар». (надягаємо на голову Капелюшок казкаря)
Зупинка Дослідницьке бюро «Шукачі істини».
1.Робота над характеристикою образу Аліси. Методика Асоціативний кущ.
- Чи сподобалась вам Аліса?
- Чим саме? Якими риси характеру їй притаманні. Доведіть, користуючись, виділеними словами в тексті. СЛАЙД 11
- Які риси характеру ви б хотіли мати?
- Яке ваше ставлення до героїні?
- Чи хотіли б ви опинитись на її місці?
Словесне малювання портрету.
- А ось такою бачать Алісу мультиплікатори. (Зміна портрету в середині асоціативного куща). Чи відрізняється їхня Аліса від створеної Аліси в вашій уяві? - Якою ви уявили Алісу?
Рубрика «Цікаво знати». Діти, ви бачите, що кожний художник бачить свою Алісу. В реальності ж у Аліси Ліддел було коротко стрижене темно – каштанове волосся і чупринка на лобі. ((Зміна портрету в середині асоціативного куща).
Ось ми потрапили до королівського замку країни чудес. Давайте складемо закони країни Чудес.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Метод «ПРЕС» СЛАЙД 13
-Чого описаного в прочитаній частині твору більше: реальних подій чи фантастичних? Доведіть, що «Аліса в Країні Див» дійсно є повістю-казкою, користуючись таким алгоритмом: «Я вважаю…», «Тому, що…», «Наприклад…», «Отже…»)
2.Рефлекія методом незакінчених речень СЛАЙД 14
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ СЛАЙД 15
Виразно читати повість-казку (с. 163–168).
І група – скласти опис Кролика.
ІІ група – скласти опис Аліси.
ІІІ група – скласти опис Країни Чудес.
Оцінювання
СЛАЙД 16Вчитель: З казки завжди треба повертатися у реальне життя. І не чарівні предмети роблять добро, рятують героїв, творять чудеса у житті. Найбільші чарівники це люди. Їхні роботящі руки, їхні добрі серця. І це найважливіше. Пам’ятайте: «Країна Чудес – це те, що ми є…»
Снігова принцеса
Жовта Шапочка
Загіпнотизована красуня
Королева на горошині
Віслюк-горбоконик
Гидке курча
Собака в чоботях
Дядя Вася, пес і кіт
Метровочка
Старий і Карлсон, що живе на даху
ПОВІСТЬ –
великий за обсягом прозовий твір, у якому змальовано декілька подій з життя героя.