Комунальний заклад « Навчально-виховне об’єднання
« Загальноосвітня школа І –ІІІ ступенів № 24 –
центр дитячої та юнацької творчості « Оберіг»
Кіровоградської міської ради Кіровоградської області
Тема: Ірен Роздобудько. Дикі образи дикобраза.
Урок літературного читання для 2 класу.
Розробка уроку надруковано у навчально-методичному посібнику «Виховання ціннісного ставлення до людини на уроках літературного читання. Частина І (1 -2-гі класи) / автор-упорядник. О.П.Третяк. – Х.: Вид.група « Основа», 2017. – 88,[ 8]с. – (Б-ка журн. « Початкове навчання та виховання»; Вип.11
Розробила вчитель
початкових класів
Сиднюк Тетяна
Олексіївна
Тема: Ірен Роздобудько « Дикі образи дикобраза»
Мета:
формування ключових компетентностей: уміння вчитися – самоорганізо- вуватися до навчальної діяльності у взаємодії; соціальної – брати на себе відповідальність за здійснення презентації результатів роботи в парах,гру-пах; загальнокультурної – дотримуватись норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті; здоров’язбережувальної – слухати пояснення вчителя;
формування предметних компетентностей: продовжити формування навичок усвідомленого, правильного, інтонаційного читання; учити знаходити в тексті відповіді на запитання, визначати головну думку , складати характеристику дійових осіб і оцінювати вчинки, пояснювати лексичне значення слів, відтворювати зміст прочитаного; формувати здатність до співпереживання; розвивати уяву, мислення (учити аналізувати, визначати головне, порівнювати); сприяти вихованню толерантності у взаємодії з вчителем; виховувати моральні якості особистості (доброти, співчуття, вміння прийти на допомогу, бажання дружити з іншими).
Обладнання: Хрестоматія сучасної української дитячої літератури для читання в 1-2 класах. – Л.: Видавництво Старого Лева, 2016; портрет письменниці; відеофрагмент про письменницю; картки для групової роботи; таблиці словникових слів; малюнок до твору; сердечка; музична фізкультхвилинка.
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
* Емоційне налаштування
Ось дзвінок дав сигнал
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Казка, зрозумій, вигадка,та, в, ній, повчальне, щось,
(Казка вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій.)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІV.СПРИЙМАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Знайомство з авторкою Ірен Роздобудько ( перегляд відео про письменницю)
- Народилася 3 листопада 1962 року у Донецьку. Закінчила факультет журналістики Київського Національного Університету.
Опрацювання статті ст.. 54 в хрестоматії сучасної української дитячої літератури для читання в 1-2 класах ( читає підготовлений учень)
2.Вправа « Асоціативний кущ»
- Які думки у вас з`являються, коли ви чуєте слово «образа» ?
Смуток розчарування страх
сум Образа поганий настрій
сльози приниження гнів
- Чи ображали ви когось? А вас? Що ви відчували?
3. «Довідкове бюро»
- Хто такий дикобраз?
1-й у ч е н ь . Дикобрази мають найдовші голки серед всіх ссавців. Довжина голок дикобразів до 40 см, якщо ними вколотися, вони можуть викликати запалення. Деякі дикобрази на своєму тілі мають до 30000 голок.
2-й у ч е н ь. Дикобрази поширені в Європі, США, Канаді, Індії, Африці, Азії і Південній Америці. Дикобрази не «стріляють» своїми голками, вони і так легко вивільняються при торканні. Старі голки замінюються новими.
3-й у ч е н ь . Дикобрази є нічними тваринами. Протягом дня вони сплять і стають активними у вечірній час. Дикобрази спроможні піднятися на дерево. Вони є відмінними альпіністами.
4 –й у ч е н ь. Що їдять дикобрази? Дикобрази — травоїдні тварини, адже харчуються листям, корою, фруктами. Дикобрази живуть близько 15 — 18 років.
4. Вправа «Очікування»
- Прочитайте заголовок казки.
5. Читання казки вчителем.
- Чи виправдалися ваші передбачення?
6. Перевірка сприймання тексту.
* Тестування.
1.Як звати звірятко?
а)Омелько ;
б)Невідомо-Хто;
в )Колючка.
2. Де жило звірятко?
а) У лісі;
б) у саду;
в) у місті.
3.Що вирішило зробити Невідомо – Хто ?
а) Знайти друзів;
б) поспати ;
в) відпочити.
4.Кого воно побачило спочатку?
а) Горобців;
б)ведмедя;
в) мишей.
5.До кого пішло звірятко наступного дня?
а) Коней ;
б)єдинорогів;
в) їжаків.
6.Що виросло в нього?
а)Голки;
б)ніс;
в)вуха.
Ключ - на дошці .1б 2а 3а 4в 5б 6а
Взаємоперевірка.
7. Словникова робота.
- Під час читання казки нам зустрінуться незнайомі або малознайомі слова.
1) Пояснення значення незрозумілих слів.
Жмуток – невелика в`язка чого – небудь; пучок.
Плем`я – рід, група близьких людей чи тварин.
2)Читання колонок слів
Прадавньому запорпалося
неабияких тремтливе
прикрощі незграбний
втішилося кресали
єдиноріг зграя
олень межа
*Фізкультхвилинка (вправи для очей)
8.Вправи на розвиток читацьких навичок.
Читає той учень, у кого на парті з`явиться сердечко.
3)Робота в парі . Гра « Ми – друзі »
Учні читають по одному реченню, по черзі
9. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
- Хто є головним героєм казки?
- Чому його так звати? (На місці героя може бути кожен.)
- Яким було звірятко? ( Зачитайте опис. )
- Кого зустріло? Що подумало?
- Що відповіли миші? ( Зачитайте.)
- Як спало вночі звірятко і що трапилося вранці?
- З ким порівняло себе? ( Зачитайте.)
- Що відповідав він на запитання?
10. Характеристика героя
Виберіть якості які характеризують героя.
Спочатку Потім
картинка картинка
Якості : незграбний , ніжний, дружелюбний , довірливий,боязливий ,кмітливий,добрий , ображений, грізний, сумний, розчарований.
Алгоритм відповіді:
- Чи є люди схожі на нашого героя? Які вони ?
11. Робота в парі.
- Підпиши малюнок словами з тексту.
12.Будова казки .
- З яких частин складається казка?
- Зачитайте зачин і кінцівку казки
- Прочитайте слова ,в яких міститься головна думка.
*Фізкультхвилинка ( музична)
13. Робота в групі.
- Пригадати правила роботи в групах.
1-ша група. Дібрати прислів`я до казки.
2-га група . Читання частини казки за особами.
3-тя група. Переказ казки від імені головного героя.
4-тагрупа. Продовжити казку.
14. Вправа « Подобається – не подобається»
Ніжність всього боявся
нікого не образив не міг постояти за себе
гарний хотів бути схожим на інших
хотів знайти друзів постійно ображався
15.Вправа « Торбинка запитань»
Діти ставлять запитання один одному , наповнюючи торбинку.
16. Гра « Почесний гість»
- Діти, уявіть собі , що герої казки завітали до нас на гостину. Про що ви хотіли би їх запитати, що дізнатися нового про те чого ,чого немає у казці?
Поставте запитання дійовим особам.
17.Вправа «Аукціон думок.»
- Що вас вразило? Зачитайте .
- Що можна зробити ,щоб життя героя стало кращим?
- Що засуджується в казці? (Поведінку та вчинки злих людей.)
V. РЕФЛЕКСІЯ.ПІДСУМОК УРОКУ
1.Вправа « Серденько доброти герою»
- Напишіть побажання герою і подаруйте його.
- Яку казку читали на уроці?
- Хто її автор?
- Доведіть, що це казка?
- Чого нас навчає ця казка?(Не можна ображати інших. Потрібно завжди приходити на допомогу одне одному ,бути доброзичливим).
2.Вправа « Мікрофон
- Закінчіть речення.
* Сьогодні на уроці я навчився(лася)…
* Здавалося складним…
* Мені здалося важливим…
*Я зрозумів(ла), що…
*Я відчув(ла),що … .
VІ . ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (за вибором учнів)
* Читати казку і відповідати на запитання .
* Скласти малюнковий план казки і переказати її.
* Скласти казку на новий лад.
ДОДАТОК.
ДИКОБРАЗ
Дикобраз. Дикобраз. Назбирав море образ. Від лисички й ховрашків, від зайців та хом'ячків. Від жирафа і слона, від ведмедика одна! Є по дві від білченят, є по три від вовченят . Є чотири від верблюда, п'ять добавила ще Люда. Бо сказала: — Некрасивий. І колючий, і малий, і смішний, і полохливий... Ці слова чув дикобраз. Як тут бути без образ? – Ти чому сидиш, сумуєш? Знов образи всі рахуєш?– засміялася сова. Була мудрою вона. — Ти забудь про всі образи. Знай: хороші дикобрази! Ти прислухайся. Почуєш... Ти не те... не те .... рахуєш! Прислухався дикобраз... і почув: – Гарненький!– раз. І веселий! -- це вже два. Чемний! Спритний! І завзятий... Спробуй ти порахувати. Лише не рахуй образи. Вже пройшла в нього образа. |
Надія Башинська
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
1. Відео про Ірен Роздобутько . –Режим доступу:https://www.youtube.com/watch?v=flpIFz2LTQM&t=149s
2.Єлисаветградський книговир. 10-11.05.2014 - №9
3.ЖивицькаЛ.В. розвиток мовлення молодших школярів засобами новітніх технологій: навч.-метод. посібник[для студ.факультету педагогіки та психології] /Л.В.Живицька, О.О. Горська, Л.Г.Кіндей.-2-е видання, виправлене й доповнене. - Кіровоград: ПП «Центр оперативної поліграфії» Авангард»,2015.-160с.
4.Хрестоматія сучасної української дитячої літератури для читання в 1,2 класах серії «Шкільна бібліотека»/укладач Стус Т. В.,автори передмови Стус Т. В., Лущевська О.В. - Львів: Видавництво Старого Лева, 2016.-160с.