Урок літературного читання для 2 класу "Ірен Роздобудько. Дикі образи дикобраза."

Про матеріал
Розробка уроку надруковано у навчально-методичному посібнику «Виховання ціннісного ставлення до людини на уроках літературного читання. Частина І (1 -2-гі класи) / автор-упорядник. О.П.Третяк. – Х.: Вид.група « Основа», 2017. – 88,[ 8]с. – (Б-ка журн. « Початкове навчання та виховання»; Вип.11
Перегляд файлу

 

Комунальний заклад « Навчально-виховне об’єднання

« Загальноосвітня школа І –ІІІ ступенів № 24 –

центр дитячої та юнацької творчості « Оберіг»

Кіровоградської міської ради Кіровоградської області

 

 

 

Тема:  Ірен  Роздобудько.  Дикі образи дикобраза.

Урок літературного читання для 2 класу.

Розробка уроку надруковано у навчально-методичному посібнику «Виховання ціннісного ставлення до людини на уроках літературного читання. Частина І (1 -2-гі класи)  /  автор-упорядник. О.П.Третяк. – Х.: Вид.група « Основа», 2017. – 88,[ 8]с. – (Б-ка журн. « Початкове навчання та виховання»; Вип.11

 

 

 

                                                                                 Розробила вчитель

                                                                                 початкових класів

                                                                                 Сиднюк Тетяна

                                                                                 Олексіївна

 

 

 

 

 

Тема:  Ірен  Роздобудько « Дикі образи дикобраза» 

Мета:

формування ключових компетентностей: уміння вчитися – самоорганізо- вуватися до навчальної діяльності  у взаємодії; соціальної – брати на себе відповідальність за здійснення презентації результатів роботи в парах,гру-пах; загальнокультурної – дотримуватись норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті; здоров’язбережувальної – слухати пояснення вчителя;

формування  предметних компетентностей: продовжити формування навичок усвідомленого, правильного, інтонаційного читання; учити знаходити в тексті відповіді на запитання,  визначати головну думку , складати характеристику дійових осіб і оцінювати вчинки, пояснювати лексичне значення слів, відтворювати зміст прочитаного; формувати здатність до співпереживання; розвивати уяву, мислення (учити аналізувати, визначати головне, порівнювати); сприяти вихованню толерантності у  взаємодії з вчителем; виховувати моральні якості особистості (доброти, співчуття,  вміння прийти на допомогу, бажання дружити з іншими).

Обладнання: Хрестоматія сучасної української дитячої літератури для читання в 1-2 класах. – Л.: Видавництво Старого Лева, 2016; портрет письменниці;  відеофрагмент  про письменницю; картки для групової роботи;  таблиці словникових слів; малюнок до твору; сердечка; музична фізкультхвилинка.

ХІД УРОКУ

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

*  Емоційне налаштування

                               Ось дзвінок дав сигнал

                               Працювати час настав.

                               Тож і ми часу не гаймо,

                               Працювати починаймо.

  • Я сподіваюся, що наші посмішки, доброта та гарний настрій сприятимуть роботі на уроці.  

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  • Складіть прислів’я, прочитайте. Як ви його розумієте? 

Казка, зрозумій, вигадка,та, в, ній,  повчальне, щось,

(Казка вигадка, та в ній  щось повчальне зрозумій.)

  • Які особливості казки?
  • Чим літературна казка відрізняється від народної?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  • Ми з вами сьогодні здійснимо подорож у світ сучасної української казки.
  • Вправа «Дерево очікувань»
  • Чого ви очікуєте від уроку?

ІV.СПРИЙМАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Знайомство з авторкою  Ірен Роздобудько  ( перегляд  відео про письменницю)

-  Народилася 3 листопада 1962 року у Донецьку. Закінчила факультет журналістики Київського Національного Університету.

Опрацювання статті ст.. 54 в хрестоматії сучасної української дитячої літератури для читання в 1-2 класах ( читає підготовлений учень)

  • Чим захоплювалася Ірен Роздобудько?

2.Вправа « Асоціативний кущ»

 - Які думки у вас з`являються, коли ви чуєте слово  «образа» ?

Смуток                            розчарування                     страх     

 сум                                       Образа                         поганий настрій

сльози                               приниження                     гнів

- Чи ображали ви когось? А вас? Що ви відчували?

3. «Довідкове бюро»

 -  Хто такий дикобраз?

1-й  у ч е н ь . Дикобрази мають найдовші голки серед всіх ссавців. Довжина голок дикобразів до 40 см, якщо ними вколотися, вони можуть викликати запалення. Деякі дикобрази на своєму тілі мають до 30000 голок.

2-й  у ч е н ь. Дикобрази поширені в Європі, США, Канаді, Індії, Африці, Азії і Південній Америці. Дикобрази не «стріляють» своїми голками, вони і так легко вивільняються при торканні. Старі голки замінюються новими.

3-й  у ч е н ь . Дикобрази є нічними тваринами. Протягом дня вони сплять і стають активними у вечірній час. Дикобрази спроможні піднятися на дерево. Вони є відмінними альпіністами.

4 –й у ч е н ь. Що їдять дикобрази? Дикобрази — травоїдні тварини, адже харчуються листям, корою, фруктами. Дикобрази живуть близько 15 — 18 років.

4. Вправа «Очікування»

      - Прочитайте заголовок казки.

  • Як ви вважаєте , про що може  йтися в цій казці?
  • А чому вони дикі, ви дізнаєтесь прослухавши казку.

5. Читання казки  вчителем.

-  Чи виправдалися ваші передбачення?

6. Перевірка  сприймання тексту.

* Тестування.

1.Як звати звірятко?

а)Омелько ;  

 б)Невідомо-Хто;    

в )Колючка.

2. Де жило звірятко?

а) У лісі;      

 б) у саду;              

в) у місті.

3.Що вирішило зробити Невідомо – Хто ?

а) Знайти друзів;

б) поспати ; 

 в) відпочити.

4.Кого воно побачило спочатку?

а) Горобців;   

 б)ведмедя;   

 в) мишей.

5.До кого пішло звірятко наступного дня?

а) Коней ;  

 б)єдинорогів;      

 в) їжаків.

6.Що виросло в нього?

а)Голки;           

 б)ніс;               

в)вуха.

Ключ - на дошці  .1б                    

 Взаємоперевірка.

7. Словникова робота. 

- Під час читання казки нам зустрінуться незнайомі або  малознайомі слова.

1) Пояснення значення незрозумілих слів.

Жмуток – невелика в`язка чого – небудь; пучок.

Плем`я – рід, група близьких людей чи тварин.

2)Читання колонок слів

Прадавньому                          запорпалося

неабияких                               тремтливе

прикрощі                                незграбний

втішилося                               кресали

єдиноріг                                  зграя

олень                                       межа

*Фізкультхвилинка (вправи для очей)

8.Вправи на розвиток читацьких навичок. 

  1. Гра « Ланцюжок»

 

  1. Гра « Чарівне сердечко»

Читає той учень, у кого на парті з`явиться сердечко.

     3)Робота в парі . Гра « Ми – друзі »

Учні читають по одному реченню, по черзі

9. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

  -  Хто є головним героєм казки?

  -  Чому його так звати? (На місці героя може бути кожен.)

   -  Яким було звірятко? ( Зачитайте опис. )

      -  Кого зустріло? Що подумало?

      -  Що відповіли миші? ( Зачитайте.)

     -  Як спало вночі звірятко і що трапилося вранці?

     -   З ким порівняло себе? ( Зачитайте.)

  • Які  були єдинороги?              
  • Чи прийняли вони звірятко? Чому?
  • З ким порівняв себе Невідомо-Хто наступного ранку? 
  • Що сталося потім?
  • Чи знайшло воно своє королівство? Чому? (Зачитайте.)
  • Що трапилося з героєм?
  • Йому було легко чи важко?
  • Чи ображали героя?

     -  Що відповідав він на запитання?

10. Характеристика героя

Виберіть якості які характеризують героя.

Спочатку                                                                     Потім

картинка                               картинка

Якості : незграбний  ,   ніжний, дружелюбний , довірливий,боязливий  ,кмітливий,добрий , ображений, грізний, сумний, розчарований.

Алгоритм відповіді:

  •  На мій погляд він …,тому що … 
  • Я вважаю, що він…, бо…
  •  На мою думку…, тому що... .
  • Чому у звірятка  виросли голки ?
  • Хто його оточував?(Різні звірі.)
  • Якими вони були?
  • Як вплинуло оточення на життя героя?
  • Чи змогло Невідомо-Хто  знайти друзів? Чому?

      -  Чи є люди схожі на нашого героя? Які вони ?

11. Робота в парі.

-  Підпиши малюнок словами з тексту.

12.Будова  казки .

 - З яких частин складається казка?

- Зачитайте зачин і  кінцівку казки

- Прочитайте слова ,в яких міститься головна думка.

*Фізкультхвилинка ( музична)

13. Робота в групі.

-  Пригадати правила роботи в групах.

1-ша група.  Дібрати прислів`я   до казки.

  • Злість до добра не доводить. 
  • Від теплого слова і лід розтане.
  • Гостре словечко коле сердечко.

2-га  група . Читання частини  казки за особами.

3-тя група. Переказ казки від імені головного героя.

4-тагрупа.  Продовжити казку.

14. Вправа « Подобається – не подобається»

Ніжність                                         всього боявся

нікого не образив                        не міг постояти за себе

гарний                                           хотів бути схожим на інших

хотів знайти друзів                      постійно ображався

15.Вправа « Торбинка запитань»

 Діти ставлять запитання один одному , наповнюючи торбинку.

16. Гра « Почесний гість»

- Діти, уявіть собі , що герої казки завітали до нас на гостину. Про що ви хотіли би їх запитати, що дізнатися нового про те чого ,чого немає у казці?

Поставте запитання дійовим особам.

17.Вправа «Аукціон думок.»

-  Що вас вразило? Зачитайте .

- Що  можна зробити ,щоб  життя героя стало кращим?

- Що засуджується в казці? (Поведінку та вчинки злих людей.)

V. РЕФЛЕКСІЯ.ПІДСУМОК УРОКУ

1.Вправа « Серденько доброти герою»

-  Напишіть побажання герою і подаруйте його.

 - Яку казку читали на уроці?

 - Хто її автор?

 - Доведіть, що це казка?

- Чого нас навчає ця казка?(Не можна ображати інших. Потрібно завжди приходити на допомогу одне одному ,бути доброзичливим).

2.Вправа « Мікрофон

- Закінчіть   речення.

* Сьогодні на уроці я навчився(лася)…

* Здавалося складним…

* Мені здалося важливим…

*Я зрозумів(ла), що…

*Я відчув(ла),що … .

VІ . ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (за вибором учнів)

      * Читати казку і відповідати на запитання .

      * Скласти малюнковий  план казки і переказати її.

      *  Скласти казку на новий лад.

ДОДАТОК.

                                               ДИКОБРАЗ

Дикобраз. Дикобраз. Назбирав море образ.

 Від лисички й ховрашків, від зайців та хом'ячків.

Від жирафа і слона, від ведмедика одна!

Є по дві від білченят, є по три від вовченят

. Є чотири від верблюда, п'ять добавила ще Люда.

 Бо сказала: — Некрасивий.

 І колючий, і малий, і смішний, і полохливий...

 Ці слова чув дикобраз. Як тут бути без образ?

– Ти чому сидиш, сумуєш?

 Знов образи всі рахуєш?– засміялася сова.

 Була мудрою вона. — Ти забудь про всі образи.

Знай: хороші дикобрази!

Ти прислухайся. Почуєш...

Ти не те... не те .... рахуєш!

 Прислухався дикобраз... і почув: – Гарненький!– раз.

І веселий! -- це вже два.

Чемний! Спритний! І завзятий...

Спробуй ти порахувати. Лише не рахуй образи.

 Вже пройшла в нього образа.

                                                              Надія Башинська

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
1. Відео про Ірен Роздобутько . –Режим доступу:https://www.youtube.com/watch?v=flpIFz2LTQM&t=149s

2.Єлисаветградський книговир. 10-11.05.2014 - №9

3.ЖивицькаЛ.В. розвиток мовлення молодших школярів засобами новітніх технологій: навч.-метод. посібник[для студ.факультету педагогіки та психології] /Л.В.Живицька, О.О. Горська, Л.Г.Кіндей.-2-е видання, виправлене й доповнене. - Кіровоград: ПП «Центр оперативної поліграфії» Авангард»,2015.-160с.

4.Хрестоматія сучасної української дитячої літератури для читання в 1,2 класах серії «Шкільна бібліотека»/укладач Стус Т. В.,автори передмови Стус Т. В., Лущевська О.В. - Львів: Видавництво Старого Лева, 2016.-160с.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Kozlovska Nata
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 січня 2021
Переглядів
3257
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку