Урок літературного читання "Калинка – згадка про добре серце. В. Скуратівський «Калина», Г. Демченко «Калинка» (казка). С. Жупанин «Буду я природі другом»"

Про матеріал

Формування національної свідомості молодших школярів засобами етнопедагогіки

Тема:

Калинка – згадка про добре серце. В. Скуратівський «Калина», Г. Демченко «Калинка» (казка). С. Жупанин «Буду я природі другом»

Мета:

Навчальна: продовжити роботу над темою: «Що таке Батьківщина»; ознайомити зі змістом оповідання В. Скуратівського «Калина», казки Г. Демченко «Калинка». Формувати уміння повноцінно сприймати художній і науково-пізнавальний тексти, вчити дітей розуміти характер дійових осіб, сприймати авторську думку, висловлювати оцінні судження про зміст та образні засоби твору, вчити ділити текст на частини, добирати до них заголовки;

Розвивальна: розширити знання про калину як символ України. Формувати пізнавальну та самоосвітню компетентності. Розвивати мовленнєві вміння, читацькі навички, образне мислення, вміння аналізувати прочитане, робити висновки. Збагачувати словниковий запас учнів, розвивати;

Виховна: виховувати любов дорідного краю, традицій, звичаїв і символів українського народу; бережне ставлення до природи. Знайомити з народним світоглядом і ідеологією українців через традиції вшановування калини.

Перегляд файлу

Навчальний предмет: Літературне читання. 2 клас

Розділ:  Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини

Тип уроку: комбінований

Тема:

Калинка – згадка про добре серце. В. Скуратівський «Калина», Г. Демченко «Калинка» (казка). С. Жупанин «Буду я природі другом»

Мета:

Навчальна: продовжити роботу над темою: «Що таке Батьківщина»; ознайомити зі змістом оповідання В. Скуратівського «Калина»,  казки Г. Демченко «Калинка». Формувати уміння повноцінно сприймати художній і науково-пізнавальний тексти, вчити дітей розуміти характер дійових осіб, сприймати авторську думку, висловлювати оцінні судження про зміст та образні засоби твору, вчити ділити текст на частини, добирати до них заголовки;

Розвивальна: розширити знання про калину як символ України. Формувати пізнавальну та самоосвітню компетентності. Розвивати мовленнєві вміння, читацькі навички, образне мислення, вміння аналізувати прочитане, робити висновки. Збагачувати словниковий запас учнів, розвивати;

Виховна: виховувати любов дорідного краю, традицій, звичаїв і символів українського народу;  бережне ставлення до природи. Знайомити з народним світоглядом  і ідеологією українців через традиції  вшановування калини.

Обладнання:

  1. Підручник: Савченко О. Я. Літературне читання: підруч. для 2 кл. / О. Я. Савченко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 160 с.: іл.
  2. Демонстраційний матеріал: презентація до уроку, анаграми,  коровай, рушники, словник літературних термінів, виставка книг про калину.
  3. Роздатковий матеріал: «смайлики» з різними настроями, картки з завданнями від «діда Буквоїда», картки з виписаним з етимологічного словника словом «калина», конверти з завданням «Збери прислів’я».
  4. Аудіозаписи: українські народні пісні «Ой, є в лісі калина», «Гей, у лузі червона калина».

 

Хід заняття

І. Організаційна частина

Вже сигнал нам дав дзвінок –

Починається урок.

  • А з яким настроєм  прийшли ви на цей урок? Виберіть і покажіть «смайлик», який відповідає вашому емоційному стану. (Діти демонструють свій настрій).
  • Я бачу, що ви прекрасно почуваєтеся, отже, можна приступати до роботи.

ІІ. Повторення вивченого. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання

Слайд 1

  1. Бесіда
  • Скажіть, будь ласка, який розділ ми зараз вивчаємо? (Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини).
  • Цей розділ складається з двох тем, і на попередньому уроці ми розпочали знайомство з темою «Добридень тобі, Україно моя!».
  • Давайте перевіримо, як ви опрацювали вдома текст Наталі Забіли «Древній Київ».
  1. Вибіркове читання за завданнями
  • Знайдіть і прочитайте в тексті речення про давній народ, що оселився на берегах Дніпра.
  • Прочитайте частину тексту, в якій розповідається про Київських  князів.
  • Знайдіть уривок, у якому розповідається про місто, яке збудували брати.
  • А що сьогодні представляє собою Київ? (Столиця України).
  • Про що ми дізналися з тексту «Древній Київ»? (Про історію виникнення Києва).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку

  1. Розповідь вчителя

Слайд 2

Сьогодні на уроці ми продовжимо  вивчати українську історію, традиції і звичаї, адже :

 

"Хто не знає свого минулого, той не вартий щасливого майбутнього", –

писав відомий український поет Максим Рильський. І це справді так. Кожний народ має свої святині, свої символи - улюблені образи дерев, квітів, рослин, птахів, тварин.

Слайд 3

Наприклад, символами Канади є клен і бобер.

Символи Австралії – кенгуру і страус Ему.

У росіян – береза.

У Японії – сакура.

  1. Читання анаграм
  • А які українські народні символи знаєте ви? Прочитайте анаграми:  мак, верба, лелека, жито, півень, барвінок.
  1. Гра «Зі слова по букві»

Слайд 4

  • А про який символ і піде мова на нашому уроці, ви здогадаєтеся, коли виконаєте завдання «Зі слова по букві» (З кожного слова вибрати ту букву, на яку вказує числовий показник).

Мак 3

Верба 5

Лелека 1

Жито 2

Півень 5

Барвінок 2                (Калина)

Слайд 5

  • Сьогодні на уроці ми познайомимося з творами українських письменників, в яких розповідається про калину і збагатимо свої знання про цю рослину.
  1. Підготовча робота до сприймання тексту

Калина – рослина

  • Спершу давайте з’ясуємо, що уявляє собою калина, як рослина.

Завдання від Діда Буквоїда (на картках)

К.л.на -  це к.щ. Р.сте  на волог.му ґр.нті. Кр.с.ва в усі п.ри р.ку.

Слайд 6

- У світі існує 200 видів калини, і тільки 8 з них ростуть в Україні.  Красива в усі пори року: навесні, коли вбирається в білі віночки квітів. Зовні суцвіття квіти великі, зібрані у віночок, а всередині дрібненькі, непоказні. Ягоди  дозрівають тільки з маленьких квіток, а великі потрібні для того, щоб приваблювати комах. Влітку починають дозрівати  яскраво-червоні блискучі плоди, наче жменями розкидані серед розкішного зеленого листя. До пізньої осені і навіть узимку, коли випаде сніг, висять вони на гілках.

 Робота з етимологічним словником. Походження назви «калина»

  • Давайте з’ясуємо, звідки походить назва «калина», для цього  звернемося до етимологічного словничка. Я виписала для вас це слово на картках під назвою «Етимологічний словник».

   Калина – походить від слова «калити», тобто розплавляти під дією вогню до червоного кольору.

Слайд 7

  • Цей процес поєднує в собі три стихії: вогонь, воду і метал. Тому то калина така стійка і не псується ні в сирі тумани, ні в суховії, ні в люті морози.

Легенда про калину

  • Про походження назви «калина» наш народ склав дуже багато легенд.
  • Що таке легенда? (Розповідь про якусь історичну подію, яка сприймається як достовірна, але не має фактичних доказів).

Слайд 8

   Було це в ті часи, коли турки і татари нападали на наші землі і забирали молодих хлопців і дівчат у полон. Одного разу побачили вони дуже гарну дівчину Калину і кинулися до неї. Але дівчина не здалася, а відчайдушно боролася. Та сили були не рівні, і Калина загинула. Червоне намисто на її шиї розірвалося і посипалося на землю. А згодом на тому місці виріс пишний кущ з червоними ягідками, схожими на намистинки. Його  назвали калиною.

  • Який літературний жанр ви щойно прослухали? (Легенда).
  • У нашому словничку літературних жанрів з’являється перше слово «Легенда».

ІV. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь і навичок

  1. Опрацювання казки Г. Демченко «Калинка»
  • А письменниця Галина Демченко у казці «Калинка», яку ми сьогодні опрацюємо,  по-своєму пояснює походження назви  «калина».

А) Словникова робота

Читання важких  слів (з дошки)

  • Деякі слова в цьому тексті можуть бути незрозумілими. Давайте з’ясуємо їх значення. Спочатку прочитаємо їх правильно луною (Я читаю. Ви хором повторюєте).

(Діти читають «луною» слова: курний, обабіч, крислатий).

Дізнайтеся значення слів у підручнику на с. 72 (у рубриці дізнайся значення слів)

Курний – у пилюці, з курявою.

Обабіч – з обох боків.

Крислатий – розложистий, гіллястий.

Робота над правильністю читання

  • Слова бувають не тільки незрозумілими, а й важкими для читання. Читаємо за вказівкою по складах.

(Діти читають по складах за вказівкою вчителя слова: попідвіконню, тонюсіньке, привілля, стрепенувся).

  • Поясніть, як ви розумієте значення цих слів.

 

Попідвіконню – під вікнами.

Тонюсіньке – дуже тонке.

Привілля – відкритий простір.

Стрепенувся – здригнувся.

Б) Читання вчителем

  • Послухайте казку і скажіть:
  • Як з’явилось слово «калина»?

Відповідь на запитання. (Назва куща клини походить від імені дівчинки, яка його посадила).

В) Читання частин тексту учнями

Слайд 9

  • Зі скількох частин складається наша казка. (4). Давайте опрацюємо ці частини  і подумаємо, який заголовок можна підібрати до кожної з них.

Читання напівголосно

  • Першу частину читаємо «бджілками» (напівголосно).

Питання до прочитаного:

  • Що любила Калинка? (Дуже вона любила квіти).
  • За що любили її всі люди в селі? (Всі люди в селі любили Калинку за її добре і щире серце).
  • Який із заголовків підійде до цієї частини? (Привітна і ласкава дівчинка).

Читання «Буксиром»

  • Другу частину читаємо «Буксиром» (за вчителем), щоб навчитися читати правильно і швидко.

Питання до прочитаного:

• Що вирішила дівчинка? (…посаджу тут щось, нехай росте).

• Що робила Калинка, щоб прийнялось стебельце? (…аж від своєї хати з криниці воду носила та поливала).

 В що перетворилось тоненьке стебельце? (…у великий крислатий кущ).

  • Який заголовок можна вибрати для цієї частини? (Тонюсіньке стебельце).

Читання «Ланцюжком»

  • Третю  частину читаємо  «ланцюжком».

Питання до прочитаного:

  • За що подякував перехожий?
  • До чого були звернені його слова?
  • Доберіть заголовок до третьої частини. (Вдячність перехожого).

Читання мовчки

  • Четверту частину прочитайте мовчки.

Питання до прочитаного:

  • Дівчатка знайдіть і прочитайте на що були схожі зернятка? А хлопчики, на що були схожі ягідки.(Ягоди - намистинки, зернятка - на маленьке серце).
  • Що здивувало дівчинку? (Звідки взялися зернятка, схожі на серце).
  • Який заголовок підійде до останньої частини? (Пам'ять про добре серце).

Г) Робота над планом

Слайд 10

  • Прочитайте всі заголовки до частин казки по-порядку. Ми з вами склали план казки – почергове відтворення змісту.

План

  1. Привітна і ласкава дівчинка.
  2. Тонюсіньке стебельце.
  3. Вдячність перехожого.

    4. Пам'ять про добре серце.

Д) Аналіз прочитаного

Словесне малювання

  • Які б малюнки ви намалювали?
    • Дівчинка садить кущ.
    • Дівчинка поливає кущ.
    • Сидить подорожній під кущем.
    • Крислатий кущ при дорозі.
  • А до яких рядків вміщено малюнок у підручнику на ст. 60? (Прийшла Калинка до свого улюбленця – і здивувалась. Звідки такі зернятка?)

Характеристика героїні твору

  • Якою зображена дівчинка. Знайдіть у першому абзаці слова, які її характеризують?
  • Як ставилася дівчинка до природи?
  • Як рослини реагували на любов дівчинки?
  • Як до Калинки ставилися люди?
  • Як ви оцінюєте поведінку дівчинки?

Аналіз мовних засобів

  • Прочитайте виділені вислови, поясніть, як ви їх зрозуміли.

Визначення теми і головної думки твору

  • Визначаємо тему тексту. Про що розповідається? (Походження назви «калина»).
  • Яка головна думка?  Який висновок ми зробили під час читання казки? (Добрих людей шанують і пам’ятають).

Визначення жанрової особливості твору

  • Які ознаки казки має цей твір? (Квіти голівками кивають, звеселилось стебельце, кущ стрепенувся, кущ шепоче).
  • Отже, у нашому словничку літературних жанрів з’являється ще одне слово – казка.

Фізкультхвилинка

Слайд 11

  • Про калину складено багато пісень. Давайте прослухаємо «Ой є в лісі калина»,  відпочинемо і потанцюємо.
  • А у нашому словничку літературних термінів з’являється слово «пісня».
  1. Робота над текстом Василя Скуратівського «Калина»

А) Підготовча робота  до сприймання тексту

Розповідь вчителя з демонстрацією

Слайд 12

  • Наступна сторінка нашого уроку «Калина - символ»
  • Калина – це символ батьківської хати . (Обов’язково садили біля кожної  оселі  як оберіг).
  • Символ любові, молодості і дівочої краси. (Калиною прикрашають  весільний коровай, вплітають у вінок).
  • Символ  України. (Часто у піснях калина порівнюється з Україною).
  • Калина символізує материнство: кущ - сама мати; цвіт, ягідки - діти.
  • Символ здоров’я. (У народі говорять, що калина лікує від 100 хвороб) .
  • А що ще символізує калина, ми дізнаємося з оповідання  Василя Скуратівського «Калина».

Розповідь про автора

Слай д 13

  • Василь Скуратівський  є автором 20 книг, у яких  знайомить нас із традиціями, звичаями, обрядами, історією і  культурою українського народу. Він був ініціатором започаткування уроків народознавства у школах, одним із організаторів фестивалів: «Котилася торба» (дитячі ігри), «Коляда» (новорічні та різдвяні традиції), «Берегиня» (міжнародний фестиваль фольклору). Організував та проводив багаторічну народознавчу експедицію «Чумацькими шляхами».


Словникова робота

  • Перед тим як ми почнемо читати оповідання В. Скуратівського , ознайомтеся зі словами, які можуть бути для вас незрозумілими.

    Розвеселити – зробити кого-небудь веселим, радісним.
    Наруга – знущання, зневажливе ставлення.
    Ганьба – недобра слава, осуд кого-небудь.
    Насамкінець – під кінець.
    Дбайливо - старанно, пильно.

Б)  Опрацювання оповідання «Калина»

Читання вчителем

  • Послухайте текст  і скажіть що символізує калина у козацькій пісні «Червона калина»? (Дух боротьби за волю і щастя України).

(Первинне сприймання тексту. Відповідь на запитання).

  • Плоди калини стали символом мужності людей, що віддали своє життя боротьбі за Україну. Тому калина символізує мужність і незламність духу в боротьбі за незалежність рідного краю.
  • Яка пісня згадується в цьому тексті? (Гей, у лузі червона калина).

Прослуховування пісні

Слайд 14

  • А хто з вас чув цю пісню? Пропоную прослухати цю пісню і спробувати відчути її настрій.

(Прослуховування).

  • Які почуття викликала у вас пісня? (Патріотизму, героїзму, печалі).
  • Як ви думаєте, чому у козацькій пісні співається про калину? (Бо калина символізує Україну).

Розширення активного словника

  • Який відомий українець згадується у тексті?(Богдан Хмельницький).
  •  Що ви про нього знаєте?  (Гетьман України, полководець, громадський діяч).

Повторне читання. Гра «Розвідники»

  • Пробіжіться очима і скажіть, скільки разів вжито слово «калина»?  (10).

Лексико-стилістичний аналіз тексту (аналіз мовних засобів)

  • Народні повір’я
  • Знайдіть в тексті заборони, що стосуються калини? (Не ламай калину, бо накличеш мороз).
  • З чим це повір’я пов’язане? (Калина цвіте насамкінець весни, коли заморозки є вкрай небезпечними для рослин).
  • Прислів’я
  • Знайдіть речення,  у якому є прислів’я.  Які ще прислів’я про калину знаєте?

Робота в парах  «Склади прислів’я»

  • У вас на партах конверти з розсипаними прислів’ями. Попрацюйте в парах  і складіть прислів’я з частин.
  • Як ставилися до калини у народі? Чому така велика шана? (Широко застосовується в побуті, в харчуванні, лікарський засіб).

Розповідь вчителя з демонстрацією

Слайд 15, 16, 17

  • Так, і справді калина широко застосовується в побуті:
  • Гілками калини прикрашали святкові столи.
  • Кімнатні рушники також рясніють пишними гронами калини.
  • На хрестини калину затикали у калачі.
  • Калину клали в першу купіль дитини.
  • Жодне весілля не обходиться без головних атрибутів – короваю, прикрашеного калиною, рушників, вишитих калиновими гронами. (Демонстрація предметів).
  • Географічні назви також рясніють словами, пов’язаними з калиною.

Гра «Абеткова кухня»

Слайд 18

  • Калина широко застосовується українцями в харчуванні. Давайте спробуємо скласти калинове меню, для цього пограємо у гру «Абеткова кухня». (Діти дістають з бочечки букву і називають страву з калини, що починається з обраної літери).

(Кисіль, чай, варення, пироги, желе, м'ясо).

  • Калина шанована не тільки у побуті, вона оспівана композиторами, художниками, поетами. Великий український поет Т. Шевченко,  у «кобзарі» вжив слово «калина» – 385 разів .

Сонце гріє, вітер віє                                            Тече вода з-під явора

З поля на долину.                                                 Яром на долину.

Над водою гне з вербою                                     Пишається над водою

Червону калину.                                                   Червона калина.

 

V. Підсумок уроку

1. Порівняльний аналіз прочитаних творів

  • Що спільного і відмінного в творах Г. Демченко «Калинка» і В. Скуратівського «Калина»? (Спільна тема калини, відмінне – жанр, автор, літературний стиль).

2. Виставка книг по темі

  • Що хотіли б ще прочитати про калину?
  • Про калину ще можна багато говорити, але одного уроку для цього дуже мало, я сподіваюся, що ви продовжите самостійно вивчати цю дивовижну рослину, а допомогти у цьому вам можуть книги, представлені на виставці. Ви зможете їх знайти у бібліотеці.
  1. Інтерактивна гра «Мікрофон»

Слайд 19

  • А нам час підвести підсумок нашого уроку. Уявіть собі, що я кореспондент і хочу взяти у вас інтерв’ю. Продовжте речення, які ви бачите на слайді і дайте відповідь на питання:
  • Що нового ви дізналися на уроці?
  • Які літературні жанри вам у цьому допомогли?
  • Що вам сподобалося на уроці?
  • Якими ви хочете бути після цього уроку?
  • Я сподіваюся, що цей урок не минув для вас даремно. І спонукатиме вас вивчати історію, традиції, звичаї і символи нашої Батьківщини. А можливо хтось візьме приклад з дівчинки Калинки і стане вірним другом природи. Про якого говориться у вірші Степана Жупанина.
  1. Вірш «Йтиму садом, полем…» (виразне читання вчителем напам’ять)
  • А які зерна доброти ви можете посіяти у своєму довкіллі?

VI. Повідомлення домашнього завдання

Пропоную вам самостійно обрати собі домашнє завдання:

  1. Переказати казку «Калинка за планом» с. 70 – 72.
  2. Вивчити напам’ять вірш  С. Жупанина с. 70.
  3. Знайти у додатковій літературі цікаву інформацію про калину.
  4. Здійснити добрий вчинок по відношенню до живої природи.
  • Наш урок підійшов до кінця і мені цікаво знати, з яким настроєм ви сьогодні працювали. Мені теж було надзвичайно приємно проводити цей урок, адже  ви були дуже активні, уважні, гарно відповідали.

Слайд 20

  • За активну роботу на уроці  ви заслуговуєте на винагороду – ось цей запашний коровай з калиною. Пригощайтеся, смакуйте і долучайтеся до нашої культури, звичаїв, традицій.
docx
Додано
17 липня 2018
Переглядів
2417
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку