Розробка уроку літературного читання у 2 класі Скринька українських народних казок. «Колобок» (уривки). Герої казки. Поняття «головний герой».
Мета: ознайомити учнів з українською народною казкою «Колобок», продовжувати розвивати вміння аналізувати вчинки та поведінку героїв казки, визначати головного героя казки, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати навички діалогічного та монологічного мовлення, розвивати уяву, спостережливість; виховувати любов до усної народної творчості.
Тема: Скринька українських народних казок. «Колобок» (уривки). Герої казки. Поняття «головний герой».
Мета: ознайомити учнів з українською народною казкою «Колобок», продовжувати розвивати вміння аналізувати вчинки та поведінку героїв казки, визначати головного героя казки, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати навички діалогічного та монологічного мовлення, розвивати уяву, спостережливість; виховувати любов до усної народної творчості.
Обладнання: малюнки із зображенням героїв казки «Колобок», маски зайця, вовка, ведмедя та лисички.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
- Які твори належать до усної народної творчості? - Яким чином вони дійшли до наших часів? - Розкажіть про свої улюблені казки. (Розповідь учнів про свої улюблені народні казки.)
Ка-ка-ка
Казка всіх дітей склика.
Ко-ко-ко
Подорожуєм далеко,
Ки-ки-ки
Дуже любимо книжки,
Ок-ок-ок
Казки знаєм назубок. – Який звук найчастіше повторюється у цій чистомовці? – Які українські народні казки ви знаєте, щоб починався з цього звуку?
2. Гра «Згадай казку».
Відгадайте, з яких народних казок ці герої?
Сидить півник на печі,
Їсть смачненькі калачі.
Тут лисичка прибігає,
Мерщій півника хапає.
Біжить котик рятувати,
В лисиці півника забрати. («Котик і півник».)
Вигнав дід козу із хати,
Та й пішла вона блукати.
В зайця хатку відібрала.
Всі козу ту виганяли.
Рак козуню ущипнув,
Зайцю хатку повернув. («Коза-дереза».)
Знайшов півник колосок,
Змолов борошна мішок,
Спік негайно у печі
Пиріжки та калачі.
Мишенят не пригощав,
Бо жоден з них не помагав. («Колосок».)
Що втекло від баби з дідом,
Не сиділо на вікні,
А зустрілось з зайченятком,
Й ну співать йому пісні? («Колобок».)
— Молодці! Ви дуже добре знаєте народні казки. Отже, з їх героями ви зустрінетесь на наступних уроках.
М'ясо, кістки (вовк).
Мед, малину (ведмідь).
Курей, мишей (лисиця).
Моркву, капусту, кору дерев (заєць).
- У яких казках ми зустрічали цих тварин?
- У якій казці зустрічаються всі ці тварини? («Колобок».)
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Я знаю, що всі ви любите казки. Сьогодні ми починаємо знайомство з українськими народними казками. Всім відома казка «Колобок» запрошує пригадати її героїв та події, які відбулися в ній.
V. РОБОТА НАД КАЗКОЮ «КОЛОБОК»
Комора – будівля, де зберігалася їжа, різні домашні речи. Хижка — те саме, що комора. Засік – це місце в коморі або великий ящик для засипання зерна. Охолонути — вистигати, стати холодним. Призьба — невисокий земляний насип уздовж стін хати знадвору.
2. Визазне читання учителем та учнями першого уривка з казки
(с.35-36)
3. Бесіда з учнями з приводу прочитаного.
- Як жили дід та баба? (Бідно.) Доведіть. (Не було навіть хліба.)
- Що попросив дід у баби? (Щоб спекла колобок.)
- Де вистигав колобок? (На вікні.)
- Як ви гадаєте, чому колобок вирішив втекти? (Йому стало сумно, хотілося побачити світ.)
- Кого першим зустрів колобок? (Зайчика.)
4. Робота над розвитком мовлення.
Учні розповідають казку за схемою, вивішеною на дошці.
5. Самостійне читання учнямя кінцівки казки (с. 36-37 у підручнику).
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
На дошці малюнки із зображеннями колобка, лисички, баби, діда.
На окремих картках слова, що означають дії. Учні читають слова і визначають, кому належить відповідна дія.
Слова на картках: втік, спекла, лежав, попросив, з' їла, заспівав, перехитрила.
- Давайте назвемо героїв казки та охарактеризуємо їх. (Під зображенням героїв казки записуем їх характеристику).
Хвостата, руда і зубата, Уміє хвостата нечутно ступати, В курник залізати, тягнути курчата. Як злодійку звати? (Лисичка.) (Лисичка – хитра, улеслива)
Довгі вуха, куций хвіст, Моркву і капусту їсть. В сніжну зиму залюбки Обгризає яблуньки. (Заєць.) (Заєць – слабкий, лякливий)
Літом наїдається, а зимою висипається. (Ведмідь.) (Ведмідь – сильний, незграбний)
Я сірий хижак лісовий,
Для звірів я дуже страшний.
Живу я в глибокій норі
Полюю і вию вночі. (Вовк.) (Вовк – злий, жорстокий)
Ой, набридло на віконці
Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачити весь світ.
(Колобок) ( Колобок – веселий, неслухняний, довірливий)
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Бесіда з учнями.
- З героями якої казки ми сьогодні познайомилися? - Як би ви вчинили на місці колобка? - Чому .лисиця перехитрила колобка? – Чому навчає нас ця казка? (Не розмовляти з незнайомцями. Не гуляти без дозволу дорослих)
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Читати та переказувати казку. Пригадати казки, у яких лисичка була такою ж підступною.