Урок літературного читання у 3 класі за твором К. Ушинського "Витівки старої зими".

Про матеріал
На уроці використано метод "Шести капелюхів" Едварда де Боно, який дозволяє зробити процес аналізу твору барвистим і захоплюючим способом управління дитячим мисленням.
Перегляд файлу

Урок літературного читання

3 клас

Тема: Великі і маленькі таємниці світу в казках Костянтина Ушинського. К. Ушинський «Витівки старої зими»

Мета: розширити знання учнів про творчість Костянтина Ушинського; вдосконалювати навички усвідомленого виразного читання; виявити й узагальнити знання учнів про зиму, її ознаки; розвивати усне мовлення, увагу, критичне мислення, пам'ять; виховувати пізнавальний інтерес.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методично-дидактичне забезпечення: підручники В. Науменко «Літературне читання. 3 клас»; капелюхи (або їх зображення) білого, чорного, жовтого, червоного, синього, зеленого кольору; мультимедійна презентація, ноутбук, картки для групової роботи, різнокольорові картки для об’єднання дітей у групи, зображення «смайликів» з різними емоціями.

Хід уроку

І. Організаційний момент

За вікном зимова тиша.

В класі світло і затишно.

Тож часу не гайте марно,

А працюйте справно, гарно,

Не абияк, а на совість,

Щоб  урок пройшов на користь.

ІІ. Читацька розминка

1. Робота з прислів’ям (на слайді).

  • З «розсипанки» складіть прислів’я.

Як, не, а, чує, лютує, зима, весну. (Як зима не лютує, а весну чує.)

  • Як вирозумієте зміст цього прислів’я?

2. Складання «Тематичної павутинки» до слова ЗИМА (на слайді). .

3. Інтонування уривків з віршів (на слайдах) .

А) Сидить пряля та й пряде —

сніг іде — іде — іде —

нитка рветься де-не-де —

а вона пряде й пряде.

Б) Білі мухи налетіли, —

Все подвір’я стало біле.

Не злічити білих мух,

Що летять, неначе пух.

В) Хтось тупцює на горищі,

Тужно в комині гуде.

То заплаче, то засвище,

Аж мороз по тілу йде.

Г) Навколо холод, радості нема.

Мороз. І вітер навкруги гуляє.

Душа і та, здається, замерзає…

О, Боже, милий, нащо та зима?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

  • Сьогодні ми познайомимось з казкою К. Ушинського «Витівки старої зими».  На уроці ми будемо міркувати, спілкуватись, висловлювати думки і виражати почуття, порівнювати, фантазувати і робити висновки. А допоможуть нам у цьому шість капелюхів різного кольору. Тому зараз ви об’єднаєтесь у групи за кольором капелюхів.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Опрацювання статті про К. Д. Ушинського за підручником на с. 62-63 (на слайді портрет К. Ушинського).

  • Де минуло дитинство й гімназичні роки К. Д. Ушинського?
  • Чому видатний педагог вирішив створити нові підручники для дітей?
  • Що відкривають нам нові твори К. Д. Ушинського?

 2. Первинне ознайомлення з текстом твору (с. 63-64).

А) Мовчазне читання.

  • Якою ви уявили зиму, описану Ушинським?

Б) Перевірка сприймання.

«Білий капелюх» допоможе з’ясувати, яку інформацію ви отримали під час читання.

Учасники стають в коло. Вчитель вручає одному з учасників білий капелюх і зачитує питання. Учасник може відповісти сам, або передати капелюх наступному. Хто відповів, передає капелюх далі.

  • До кого зима почала добиратися передусім?
  • Хто з птахів залишився і не відлетів у теплі краї?
  • Хто взимку в лісі у дуплі горішки гризе?
  • Хто у барлозі лапу ссе?
  • Хто стрибаючи гріється?
  • Хто в теплому хліві зимує?
  • Хто під кригою на глибині зиму проводить?
  • Чим морози затягли шибки у вікнах людських осель?
  • За що зима щипала малюків?
  • Що зробила зима від злості і безсилля?

В) Робота у групах. Інструктаж.

- Опрацюйте запитання, подані на картках. Дайте відповіді на них. Можна позначити відповіді олівцем у тексті або ж викласти власні думки на аркушах. Після обговорення приготуйтеся презентувати свої думки перед класом. Для цього оберіть двох представників, один з яких зачитуватиме питання, а інший – відповіді.

Г) «Чорний капелюх» допоможе з’ясувати, що недоброго накоїла зима.

Питання на картці для вибіркового читання :

  • Що задумала розлючена бабуся-зима?
  • Яких прикрощів вона завдала птахам?
  • Як зима лякала звірів?
  • Як зима до риби добиралася?
  • Як зима дошкуляла людям?
  • Як зима зі злості дітей ображала?

Ґ) «Жовтий капелюх» допоможе розгледіти позитивні зміни в житті тварин та людей.

Питання на картці для усних відповідей:

  • Як перлітні птахи врятувалися від зими?
  • Куди поховалися осілі птахи?
  • Яким чином різні звірі переживають зиму?
  • Як риби зимують?
  • Як люди в оселях гріються?
  • Як рятуються від морозів ті, хто в ліс по дрова їде?
  • Які розваги взимку влаштовують діти?

Д) «Червоні капелюхи» покажуть, як змінювався настрій персонажів.

Завдання на картці:

Викладіть послідовно «смайлики» з емоціями зими:

На початку казки ставлення до живих істот наприкінці твору

Викладіть послідовно «смайлики» з почуттями інших персонажів:

Тварини і люди  відчули витівки зими ніхто не піддався зимі навіть діти розважаються

Е) «Зелені капелюхи» мають за останнім реченням твору скласти продовження казки з доброю кінцівкою.

V. Підсумки уроку. Рефлексія

Приміряючи «Синій капелюх», висловіть, що ви отримали від уроку, де можете застосувати отриману інформацію.

Вправа «Незакінчене речення».

Вчитель підходить до групи з синім капелюхом, у якому лежать папірці з написами початків речень, які мають закінчити учасники. Витягають за бажанням.

Написи на папірцях:

  • Я дізналася/ дізнався, що ...
  • Я зрозуміла/ зрозумів, що ...
  • Мене схвилювало те, що ...
  • Мене вразило те, що ...
  • Я навчилася/ навчився ...
  • Я зможу розказати іншим про ...
  • Я хочу поділитись враженнями  з ...
  • Ця інформація буде корисною мені ...

VІ. Домашнє завдання творчого характеру (на вибір)

Перечитати казку і виконати завдання:

1) Поділити казку на частини, визначити головну думку кожної з них і записати одним реченням.

2) Виразно прочитати частини казки, що відповідають малюнкам на с. 65.

3) Намалювати ілюстрації, які не подані  в підручнику, до інших частин казки.

 

 

 

docx
Додано
23 березня 2020
Переглядів
1162
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку