Урок літературного читання
3 клас
Тема: Великі і маленькі таємниці світу в казках Костянтина Ушинського. К. Ушинський «Витівки старої зими»
Мета: розширити знання учнів про творчість Костянтина Ушинського; вдосконалювати навички усвідомленого виразного читання; виявити й узагальнити знання учнів про зиму, її ознаки; розвивати усне мовлення, увагу, критичне мислення, пам'ять; виховувати пізнавальний інтерес.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методично-дидактичне забезпечення: підручники В. Науменко «Літературне читання. 3 клас»; капелюхи (або їх зображення) білого, чорного, жовтого, червоного, синього, зеленого кольору; мультимедійна презентація, ноутбук, картки для групової роботи, різнокольорові картки для об’єднання дітей у групи, зображення «смайликів» з різними емоціями.
Хід уроку
І. Організаційний момент
За вікном зимова тиша.
В класі світло і затишно.
Тож часу не гайте марно,
А працюйте справно, гарно,
Не абияк, а на совість,
Щоб урок пройшов на користь.
ІІ. Читацька розминка
1. Робота з прислів’ям (на слайді).
Як, не, а, чує, лютує, зима, весну. (Як зима не лютує, а весну чує.)
2. Складання «Тематичної павутинки» до слова ЗИМА (на слайді). .
3. Інтонування уривків з віршів (на слайдах) .
А) Сидить пряля та й пряде —
сніг іде — іде — іде —
нитка рветься де-не-де —
а вона пряде й пряде.
Б) Білі мухи налетіли, —
Все подвір’я стало біле.
Не злічити білих мух,
Що летять, неначе пух.
В) Хтось тупцює на горищі,
Тужно в комині гуде.
То заплаче, то засвище,
Аж мороз по тілу йде.
Г) Навколо холод, радості нема.
Мороз. І вітер навкруги гуляє.
Душа і та, здається, замерзає…
О, Боже, милий, нащо та зима?
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Опрацювання статті про К. Д. Ушинського за підручником на с. 62-63 (на слайді портрет К. Ушинського).
2. Первинне ознайомлення з текстом твору (с. 63-64).
А) Мовчазне читання.
Б) Перевірка сприймання.
«Білий капелюх» допоможе з’ясувати, яку інформацію ви отримали під час читання.
Учасники стають в коло. Вчитель вручає одному з учасників білий капелюх і зачитує питання. Учасник може відповісти сам, або передати капелюх наступному. Хто відповів, передає капелюх далі.
В) Робота у групах. Інструктаж.
- Опрацюйте запитання, подані на картках. Дайте відповіді на них. Можна позначити відповіді олівцем у тексті або ж викласти власні думки на аркушах. Після обговорення приготуйтеся презентувати свої думки перед класом. Для цього оберіть двох представників, один з яких зачитуватиме питання, а інший – відповіді.
Г) «Чорний капелюх» допоможе з’ясувати, що недоброго накоїла зима.
Питання на картці для вибіркового читання :
Ґ) «Жовтий капелюх» допоможе розгледіти позитивні зміни в житті тварин та людей.
Питання на картці для усних відповідей:
Д) «Червоні капелюхи» покажуть, як змінювався настрій персонажів.
Завдання на картці:
Викладіть послідовно «смайлики» з емоціями зими:
На початку казки ставлення до живих істот наприкінці твору
Викладіть послідовно «смайлики» з почуттями інших персонажів:
Тварини і люди відчули витівки зими ніхто не піддався зимі навіть діти розважаються
Е) «Зелені капелюхи» мають за останнім реченням твору скласти продовження казки з доброю кінцівкою.
V. Підсумки уроку. Рефлексія
Приміряючи «Синій капелюх», висловіть, що ви отримали від уроку, де можете застосувати отриману інформацію.
Вправа «Незакінчене речення».
Вчитель підходить до групи з синім капелюхом, у якому лежать папірці з написами початків речень, які мають закінчити учасники. Витягають за бажанням.
Написи на папірцях:
VІ. Домашнє завдання творчого характеру (на вибір)
Перечитати казку і виконати завдання:
1) Поділити казку на частини, визначити головну думку кожної з них і записати одним реченням.
2) Виразно прочитати частини казки, що відповідають малюнкам на с. 65.
3) Намалювати ілюстрації, які не подані в підручнику, до інших частин казки.