Матеріал уроку вчить дітей правильно, виразно читати поетичні твори, зв'язно висловлювати свої думки; збагачувати словниковий запас; виховувати спостережливість;розвивати уяву, любов до природи.
Тема . Іван Франко. Дрімають села. Дивувалася зима.
Мета. Вчити дітей правильно, виразно читати поетичні твори, зв'язно висловлювати свої думки; збагачувати словниковий запас; виховувати спостережливість;розвивати уяву, любов до природи.
Тип уроку комбінований
Обладнання. Відеопрезентація , відеоролик «Дрімають села», відеофізкультхвилинки, завдання для груп, ілюстрації до віршів.
Хід уроку
І.Організаційний момент
Учитель. Сонце в небі прокидається
Діти . Клас наш з друзями вітається. Добрий день!
Учитель. Натхнення вам усім бажаю!
І плідної праці чекаю від вас!
ІІ. Емоційне налаштування на урок (2-3хв)
Учитель
Діти, сьогодні у нас незвичайний урок , тож аби вам працювалось добре, ніщо не заважало, пропоную поганий настрій,негативні емоції залишити поза стінами нашого класу , а з собою візьмемо лише добрий настрій, старанність та кмітливість.
Слайд 2
2.Девіз уроку
Учитель
Сьогодні пропоную вам працювати під таким девізом:
Фантазію свою вмикай,
Твори,читай,грай,вивчай!
Активним і уважним будь!
І про кмітливість не забудь!
3.Очікування.Вправа «Мікрофон»
Учитель
Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Слайд 3-6
4.Розумова розминка. Гра «Знайди слово»
Учитель
Виконавши дії , прочитай записані слова.
Перо-о+лин+кава-ва (перлина)
Що таке перлина?
Перлина –дорогоцінний камінь,знайдений на дні моря.
Поле-ле+е+тич+наша-ша(поетична)
Від якого слова утворилося слово поетична?(Поезія, поети)
Поєднавши утворені слова , складіть словосполучення (Поетична перлинка)
Слайд- 7
5.Інтерактивна гра «Мозковий штурм»
Учитель
Як ви розумієте вислів «Поетична перлинка»
(Свої припущення учні записують на дошці)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
1.Вступне слово вчителя.
Художники передають красу природи, малюючи картини фарбами. Композитори цю красу не лише бачать , а й чують , створюючи музику. А поети описують цю красу у віршах.
Українська мова – це мова нашої природи , народної пісні і , звичайно, поезії. Адже вірші-це ще один неоціненний скарб , мовна перлина. Особливо ті вірші , у яких красою слова описано красу природи.
Сьогодні ми познайомимося з творами ще одного відомого українського поета – Івана Яковича Франка. Будемо вчитися бачити через художнє слово красу природи , удосконалюватимемо навички виразного читання .
Слайд 8
2.Вправа «Знаю сам і поділюся з вами»
Біографія І.Франка
Іван Якович Франко народився 27 серпня 1856 року в селі Нагуєвичах, що поблизу Дрогобича на Галичині, в родині сільського коваля. Батько змалечку виховував у хлопчика почуття любові до рідного народу. Саме від нього Івась почув перші казки, притчі, бувальщини. Від матері ж хлопчик перейняв любов до народної пісні.
Початкову освіту майбутній письменник здобув у сільській школі. Згодом, у Дрогобицькій гімназії, Франко почав збирати народні пісні, казки, легенди і писати власні твори. Потім він навчався у Львівському університеті. Чимало творів написав Франко для дітей: «Коли ще звірі говорили», «Лис Микита», «Малий Мирон», «Грицева шкільна наука» та інші.
Іван Франко був не лише видатним поетом, а й вченим, перекладачем, громадським діячем. Він гаряче і невтомно боровся за кращу долю свого народу.
Помер поет 28 травня 1916 року. Його поховано у Львові.
Слайд 9
Мовленнєва розминка
Звукові вправи
Відтворіть:
•подув вітер (ш-ш-ш-ш)
•шаруління листочків(шс-шс-шс-шс)
•завивання вітру (у-у-у-у)
Слайд 10
Поділ на групи «Зима», «Весна»,» «Літо», «Осінь».
Учитель
Сьогодні наш урок буде пов'язаний з порами року і тому ми поділимося на групи «Зима», «Весна»,» «Літо», «Осінь».
Перегляньте відео , уважно прослухайте вірш і скажіть , про яку пору року в ньому йдеться.
2. Відеоперегляд «Дрімають села»
3. Словникова робота.
4.Інтерактивна вправа «Дискусія»
5.Читання вірша учнями самостійно.
-У якому темпі треба читати вірш? (у повільному)
6. Робота в парах «Обличчя в обличчя»
(Учні обговорюють , де необхідно зробити паузу, в якому темпі читати вірш, домовляються хто яку строфу буде читати , а потім напівголосно читають один одному)
7.Виконання завдань в групах
Завдання для груп
1гр.Доведіть словами вірша, що це осінь.
2гр.Яку картину змальовують наступні 4 рядки вірша?
Поясніть «І тихо гріються садки…»
3гр.Прочитайте опис садків.
Коли так буває?
4гр.Як описано ліс?
Опишіть як ви уявляєте ліс.
8.Вправа «Дочитай далі»
(Група групі читають слова вірша , а учні другої групи відшукують їх і дочитують рядок до кінця.)
9.Відновити за малюнками зміст вірша.
(пропоную малюнки)
8.Складання сенкану
Завдання групам
Осінь
Золота,холодна
Повіває, потягає, стогне
Осінь-пора збору урожаю
Сон
9.Робота над віршем «Дивувалася зима»
Слайд 11
Словникова робота
Скресли- зрушили
Проклюнутись-з'явлвитись
Уста-губи
Пласт –ціла однорідна маса
Метати –кидати
Замклись-замкнутись, стулитись.
10.Читання вчителем
Зараз я вам прочитаю вірш , а ваше завдання уважно слухати .
11.Аналіз фактичного змісту тексту
1.Смисловий аналіз
- Який за настроєм вірш? (оптимістичний)
- Чому він так називається? (тому , що зима вражена тим , що її може хтось перебороти)
2.Читання в парах (один одному)
3. «Тулмачне» читання
1гр. Чому дивувалася зима? (зачитать)
(Зима дивувалась тому, що крига розтала, скресли льоди, проклюнулись квітим)
2гр. Як хотіла зима розправитися з першими весняними квітами?
(І дунула на них вітром з вуст ледяних, і пластом почала сніг метати на них)
3гр.За допомогою яких слів поет змальовує зиму , як живу істоту?
(Дивувалась, дунула, почала метати)
4гр. Яку весняну квітку мав на увазі автор?
(Підсніжники)
Лексико стилістичний аналіз (художні засоби)
- Як ви розумієте словосполучення «ледяні вуста»? (холодні)
- Знайдіть у вірші повтори. (Дивувалась зима)
-А чи може дивуватись зима? (Ні)
-А хто може дивуватися ? (Люди)
- Що автор хотів показати перенісши ознаки живих істот неживі? (Хотів зобразити зиму живою істотою)
- З якою інтонацією можна передати почуття зими ? (Інтонація , здивування)
- Які рядки ми повинні прочитати з інтонацією здивування , зачитайте.
12.Гра «Кращий диктор телебачення»
(учні повинні виразно прочитати вірш , якомога менше підглядати в текст)
Підсумок уроку
- Поезії якого автора ми сьогодні вивчали?(І.Франка)
- Чи справдилися ваші очікування ?
- Якими прикметниками можна охарактеризувати наш урок ? ( Цікавий , пізнавальний , захоплюючий, незвичайний)
Домашнє завдання
За вибором довчити вірш І.Франка
Релаксація – подарунок (Відеоролик .Релакс .Весна)