Тема: У чому секрет успіху?
„Чорна кішка, або магічне число „сім” В.Чемерис.
Мета: Удосконалювати всі якості читання . Формувати вміння аналізувати
текст, визначати головну думку, характеризувати дійових осіб,
встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати оцінні
судження, робити висновки. Збагачувати словник новими словами,
образними висловами. Розвивати зв’язне мовлення.Виховувати
у дітей бажання бути кращими.
Обладнання: ребуси, картки зі словами, картка з фізкультхвилинкою,
картки з прислів’ями, картки з реченнями, картка з девізом
уроку, фотографії із зображенням котів та пуми.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Слово вчителя
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно усміхніться.
Продзвенів уже дзвінок.
Починаємо урок!
Девіз нашого уроку:
„Виразно читаємо.
Чітко розповідаємо.
Мову свою розвиваємо.”
ІІ. Мовна розминка.
1. Дихальна гімнастика.
- Діти, яка пора року за вікном? (Зима).
- Мабуть, ви змерзли, поки дійшли до школи?
а) „Погрійте руки”. Глибокий вдих і повільний видих.
б) „Здмухніть сніжинку з долоньки”. Глибокий вдих і швидкий різкий видих.
2. Розгадування ребусів.
Сім, сім’я, всім, осінь. (У всіх ребусах є цифра 7).
3. Складання прислів’їв.
- Складіть і прочитайте прислів’я, в яких міститься „сім”.
Краще сім разів горіти, та всі неповні.
Наговорив сім міхів горіхів, і голоду не було.
Сім літ минуло, як музика грала, аніж один раз осиротіти.
Сім літ мак не родив, а він ще тепер скаче.
- Пригадайте ще прислів’я, у яких міститься „сім”. (Семеро одного не
ждуть. Сім разів відміряй, а раз відріж. Сім п’ятниць на тиждень.)
ІІІ. Мотивація.
„Довідкове бюро”. („Мікрофон”).
Чи не найбільшою популярністю користується у людей число 7: сім днів
у тижні, сім чудес світу; у казках – сім господинь, семеро козенят, сім
сестер. А у чому ж секрет? Виявляється, що число сім означає саме ту
кількість предметів, ознак, яку ми спроможні легко запам’ятати одразу і на
тривалий час.
Гра „Скажи інакше”.
Учні усвідомлюють речення і його перефразовують.
„Щоб запам’ятати правило, треба повторити його сім разів”.
(Наприклад:
Якщо повторити правило сім разів, то добре його запам’ятаєш. Якщо
прокажеш правило сім разів, то довго будеш його пам’ятати і т.д.)
ІV. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних
результатів.
Сьогодні на уроці ми прочитаємо твір Валентина Чемериса, з якого
дізнаємось, чи справді число сім магічне.
„Довідкове бюро”. („Мікрофон”).
Магічне – чарівне, чудодійне, пов’язане з магією, а магія – у перекладі
з грецької мови – ворожба, чаклунство, чудодійство.
V. Надання необхідної інформації.
Опрацювання твору В.Чемериса „Чорна кішка, або магічне число „сім”.
1. Робота над заголовком.
- Прочитайте назву твору. Поміркуйте, про що може йти мова у цьому творі.
- Який за жанром може бути твір з такою назвою?
2. Словникова робота.
- Читання колонок слів „буксиром”.
навмисно наврочити зарадити біді
квапливо підстерігає нікому анічичирк
невдача отакезних перестало щастити
всадовила зашепотіла шерсть наїжачилась
- Прочитайте слова кожної колонки на одному мовному видиху.
- Поясніть вислови, записані в останній колонці.
3. Первинне ознайомлення з твором.
Читання оповідання учителем.
- Який цей твір за жанром: казка чи оповідання? Доведіть свою думку.
- Хто головний герой твору? Які ще персонажі зустрічаються?
- Як звали кішку? А чому?
„Довідкове бюро”. („Мікрофон”).
Пума – великий хижий звір родини котячих із шерстю рудувато-жовтого
кольору. Поширений у лісах, степах і горах Америки. Добре бігає по землі,
лазить по деревах, а при потребі і плаває у воді. Легко приручається людьми.
Інші назви – кугуар, сріблястий лев.
4. Читання твору учнями „ланцюжком”.
Виберіть уривок, який найбільше сподобався. Поясніть свій вибір.
* Фізкультхвилинка.
VІ. Інтерактивні вправи.
1. Робота в парах. Гра „Доповни речення”.
* Відтоді, як у дворі ...
* Чорну шерсть наїжачить, ...
* Двері йому відчинила ...
* - Тьотю, не пускайте ...
* Чорна кішка і справді ...
* Як тільки чорна кішка перебіжить ...
* Щоб чорна кішка не зурочила ...
* Василько відразу підстрибнув ...
2. Аналіз змісту твору.
- У яку прикмету вірив Василько? Звідки він її дізнався?
„Довідкове бюро”. („Мікрофон”).
* Кіт – це тварина, яку дуже люблять люди. З ними пов’язана величезна
кількість прикмет і прислів’їв. По-різному складалася доля кота. В одних
країнах він був священною твариною. В інших – втіленням нечистої сили,
і його знищували. Особливо дісталося чорним котам. У фольклорі різних
народів можна знайти повір’я, пов’язані саме з чорними котами.
*У Північній Англії вважалося, що чорний кіт приносить в дім щастя .
* Шотландська прикмета говорить: „Чорний кіт на порозі – достаток в
домі.
* Російська прикмета: „Кіт, собака і півень чорної масті оберігають дім від
злодіїв”.
* За американською народною мудрістю: „Бродячий чорний кіт обов’язково
віщує удачу. Якщо чорний кіт прийшов до ваших дверей, впустіть його
і будьте до нього добрими”.
* А моряки вірять, що якщо на кораблі є чорна, без жодного білого волоска,
кицька, то плавання буде вдалим.
* А у нас чорний кіт є, за народним словом, втіленням неочікуваної
сварки: „Їм чорний кіт дорогу перебіг!” – говорять про ворогів, які ще
недавно були друзями.
* Але є одне спільне для багатьох народів повір’я: „Хто любить і береже котів,
того цей хитрий звір оберігає від всякої біди”.
- А як же їх не любити? Погляньте на фотографії наших милих котиків.
3. Розгляд фотовиставки „Наші котики - муркотики”.
- То що ж насправді заважало Василькові одержувати гарні оцінки?
-Що насправді допомогло?
4. Робота в групах. Читання в особах.
І група готується до читання в особах частини тексту від початку до слів
„У класі - сміх, а Васильку, звісно не до сміху.”
ІІ група – від слів „Якось він, повертаючись додому...” до слів „Твоїй біді
можна зарадити”.
ІІІ група – від слів „ Жінка запросила Василька до кімнати ...” до слів
„ Запам’ятав?”
ІV група від слів „- Ага, - прошепотів Василько...” до кінця .
5. Робота в групах. Творчий переказ оповідання.
Кожна група переказує ту частину оповідання, яку читала в особах.
VІ. Підбиття підсумків (рефлексія).
- Чи є число „сім” справді магічним?
- А в чому ж полягала його „магія”?
- Які думки героя твору викликають посмішку?
- Що засуджуєте у поведінці головного героя?