Розширити знання дітей про життя та творчість В.О.Су-
хомлинського ;формувати навички правильного, свідомого,
виразного читання; розвивати емоційну, моторну, образну
пам'ять засобами ейдетики,розвивати фантазію, літератур-
но-творчі здібності; виховувати пізнавальну активність, шанобливе ставлення до живої природи.
Олишковецька загальноосвітня школа I ступеня
Збаразького району Тернопільської області
Конспект уроку з читання
проведено у 2 класі
Підготувала і провела
вчитель початкових класів
Чорній Уляна Петрівна
2017 р.
Мета.Розширити знання дітей про життя та творчість В.О.Су-
хомлинського ;формувати навички правильного , свідомого ,
виразного читання; розвивати емоційну , моторну , образну
пам’ять засобами ейдетики,розвивати фантазію , літератур-
но-творчі здібності; виховувати пізнавальну активність , шанобливе ставлення до живої природи.
Обладнання:портрет В.О.Сухомлинського,казки та оповідання пись- менника,малюнок солов’я , жука,вишні,картки з прислів’ями
і текстами загадок,„Пошукова” таблиця, „торбинка добра” ,
таблиця почуттів,гніздечко солов’я.
Х і д у р о к у
I.Організація класу
1. Привітання
Вчитель. Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Сьогодні він у нас незвичний.
І мандрівничий , і таємничий.
Тож повернімося обличчям до гостей
І лагідно скажімо:„Добрий день”.
— Спочатку сідають дівчата - краса нашого класу ,а потім –
хлопчики — його сила та мужність.
2. Настрій на урок
—Діти, я хочу подарувати вам урок . Уроки бувають різноманітні: веселі,сумні , інтересні.Я хочу подарувати вам добрий ,казковий урок. Давайте цей урок ми оживимо.(Діти читають речення і одночасно виконують ескізи).
─Нашому уроку потрібна: голова, очі, вуха, губи, руки ,ноги.
Девіз уроку:
II.Актуалізація опорних знань,умінь і навичок.
1.Вправа для дихання „Вітер”.
2.Вправа „Знайди букву та полічи”.
—Готуємо очі та увагу до читання.(Перед кожним учнем лежить рожева картка з буквам .) Очі працюють стрілою.
—Знайдіть і полічіть у таблиці букву а .(7.)
—Знайдіть і полічіть у таблиці букву в. (4.)
—Знайдіть і полічіть у таблиці букву ю.(5.)
3.Гра „Слухняний язичок”.
—Готуємо до читання свої язички.Повторюємо за мною і вставляємо слова ,що римуються .
Жу-жу-жу,жу-жу-жу!
Я із сонечком …….(дружу)!
Шу-шу-шу. Шу-шу-шу!
З вітерцем я теж….(дружу).
Ить-ить-ить,ить-ить-ить!
Джміль над квіткою ….(дзвенить).
Лі-лі-лі , лі-лі-лі!
Українці ми …..(малі)!
Ай-ай-ай,ай-ай-ай!
Я люблю свій рідний (край)!
4.Робота з пошуковою таблицею.
а) Прочитайте слова на червоному прямокутнику.
—Знайди слова ,що римуються.(жук, павук)
—Яке слово є багатозначним? (сонечко)
б) Прочитайте слова на зеленому прямокутнику.
—Про якого птаха у вас є найменше інформації?
—Який птах відлітає в теплі краї?
в) Мовчки прочитайте слова, записані на голубому прямокутнику і назвіть їх одним словом,використовуючи метод Прес.
(Я вважаю,що зубр, їжак, кажан,кріт,лисиця - це звірі , тому, що всі вони вигодовують малят молоком).
5.Розчитування. ( читання легенди)
—Розчитування проведемо методом п р и с к о р е н н я.
Візьміть картки для розчитування.Читатимемо легенду. Одну хвилину за секундоміром.Взяли олівці .Приготувалися! Почали!
—Час вичерпався.Зробили першу засічку.
—Читайте ще одну хвилину - знову починаючи спочатку. Все!
Зробили другу засічку.
—Підніміть руку,хто прочитав другого разу далі за першу засі-чку?
Молодці!Порахуйте , на скільки слів ви більше прочитали.
—От бачите ваша техніка читання помітно зросла.Вдома дочи-таєте легенду до кінця.
6.Відгадування загадок.
а) Тьох-тьох-тьох ,
Тіву- тів…..-
Лине радісно з гаїв.
То співаночка чия ?
Голосного … ( солов’я )
б ) читання учнями акрозагадки
Жупанець , немов з пластмас,
У вікно влетів до нас ,
Крильцями б’ється – як він зветься ?
7.Вправа на інтонування речень.
Соловей співає пісню.
Соловей співає пісню?
Соловей співає пісню !
Завдання: прочитати речення з тією інтонацією , на яку вказує розділовий знак.
III.Робота над темою уроку.
1.Повідомлення теми та мети уроку.
─Зараз я хочу перевірити вашу увагу та пам'ять.Які слова у пошуковій таблиці були виділені жирним шрифтом?(жук,соловей)На сьогодніш-ньому уроці ми будемо опрацьовувати казку ''Соловей і Жук''.
2.Зустріч з автором.
- Закрийте очі на хвилинку. Час зустрітися з автором казки, над якою ми будемо сьогодні працювати.Саме тут , на лоні природи,під блакитним небом є незвична школа .Сюди приходять діти , щоб ста-ти людьми великої душі ,розумними і сердечними. (Вчитель де-монструє фотографії В.О.Сухомлинського)
Завдання:проаналізуйте фотографії і подумайте ,що можна сказати про цю людину.
Діти дають повні відповіді.
3. Групова робота.
—Уявіть таку ситуацію: на презентацію книги потрапили люди,які нічого не чули про В.О.Сухомлинського.Що ви могли б розповісти про його життя,адже на уроках читання ми вже знайомилися з твор-чістю письменника.Аби розповідь була цікавою,послідовно прону-меруйте слова так ,щоб утворилась зв’язна розповідь.
а)Складання зв'язної розповіді.
б)Підведення підсумків групової роботи.
ΙV.Опрацювання казки В.О.Сухомлинського„Соловей і Жук ”.
1.Читання казки підготовленим учнем.
2.Тестування «Що з двох правильне?»(діти використовують сигнальні картки)
а) б)
─Цей твір - це …
а) казка ; б) оповідання .
─У саду співав …
а) Жук ; б) Соловей.
─Соловейко хотів , щоб …
а)Жука краще зовсім не було ;
б)Жук допоміг йому співати .
─Жук і Соловей спитали думку…
а) хлопчика ; б) дівчинки .
─Кого дівчинка хотіла залишити ?
а) Солов’я і Жука ; б)Солов’я .
─Автор хотів сказати цією казкою ,що у світі мають залишитися…
а) живі істоти ; б) ті , які гарно співають.
Висновок вчителя .
—Чому твір є казкою? (дійові особи розмовляють між собою)
—Що хотів сказати нам цією казкою письменник?(Багато подіб-ного зустрічається в нашому людському житті.Кожна людина комусь потрібна, немає значення який у неї соціальний стан чи професія.Все створене Богом —невимовно прекрасне.Кожне його творіння — це диво!Тож цінуйте Його творіння , розумійте їх ве-лич і значення.Творіть добро!)
3.Фізкультхвилинка.
Що ж ,мабуть , прийшла пора
Трохи відпочити,
Хочу на фізкультхвилинку
Всіх вас запросити .
„В цьому класі ми - сім’я”.
В цьому класі ми сім’я -1,2,3.,(три оплески) 8
Ти і ми.,і ви,і я -1,2,3. (показ вказівним пальцем на особу)
Посміхнись тому ,хто зліва,(поворот тулуба наліво)
Посміхнись тому ,хто справа(поворот тулуба направо)
Ми – одна сім’я.(зображуємо руками коло)
В цьому класі ми сім’я -1,2,3.(притупуєм ногами)
Ти і ми ,і ви ,і я -1,2,3. (показ вказівним пальцем на особу)
Руку дай тому ,хто зліва,(ліву руку подаємо сусіду)
Руку дай тому,хто справа(праву руку подаємо сусіду)
Ми – одна сім’я. .(зображуємо руками коло)
В цьому класі ми -сім’я -1,2,3.(три рази підстрибуємо)
Ти і ми ,і ви,і я -1,2,3. (показ вказівним пальцем на особу)
Обніми того,хто зліва,(обнімаємо сусіда зліва)
Обніми того,хто справа,(обнімаємо сусіда справа)
Ми - одна сім’я. .(зображуємо руками коло)
4.Словникова робота. (пояснити значення слів)
мудрець дивився з погордою
гідно припинив пісню
гудіння неможливий
5.Повторне читання казки мовчки.
Гра „Небо - земля”.
Діти читають,слідкуючи очима.За командою„Небо” припиняють
читати ,піднімають очі вгору.За командою „Земля” продовжують читати.
—Читаючи ,подумайте ,скільки дійових осіб у казці?
6.Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
Гра „Слідчий”.
—Де відбувалися події ,описані в казці?
—Доведіть словами тексту,що дія відбувалася навесні.
—Знайти другий абзац,прочитати.Яку дію виконував Жук.
—Прочитати ,що сказав Соловей Жуку.Знайти слово звертання.
—Зачитати ,що відповів Жук.
—Чи впевнений Соловей в своїх словах?(Ні.Він просить допомоги в дівчинки.)
—Знайти і прочитати питальне речення.
—В яких рядках казки передана головна думка твору?Прочитайте.
7.Гра „Добери ознаку”.
Соловей - гордий.
Жук - мудрий.
Дівчинка - розсудлива ,чуйна , добра.
8.Читання в особах.
—Яку роль ви хотіли б отримати?Чому?
В центрі класу декорація весняної вишні.На гілці сидить Соловей.На верхівці красується Жук.Дівчинка сидить на стільчику , уважно читає.Під спів Солов’я говорить автор.Виходить Соловей, проходить гордовито під деревом.
Учні читають біля дошки на лавочці .
Хвилинка відпочинку.Діти закривають очі ,опускають голови на парти .В цей час вчитель змінює декорацію.На гілочці з'являється гніздечко, а під деревом конверт.
—Що змінилося під час вашого відпочинку?
—Як потрібно себе поводити, коли птахи висиджують малят?
9.Поетична хвилинка.
Діти тихенько підходять до дерева , беруть для себе вірш – по-слання і готуються виразно читати.
10.Скринька добра.
—У творах В.О Сухомлинського є багато прислів’їв ,приказок і
висловів ,які стали крилатими.(Вчитель із скриньки роздає учням вислови)
—Прочитайте і подумайте який вислів найбільше підходить до змісту казки «Соловей та Жук».
11.Робота в зошитах.(Завдання 5 ,ст..55.)
Казка «Соловей та Жук» вчить любити і берегти природу.
V.Підсумок теми.
—Які казки називаються літературними?
1. Гра «Знавці назв творів та їх авторів .»
1.Автор казки «Лисичка і Журавель.»(Іван Франко)
2.З якої казки слова:»Ну й Рябко наш молодець!
Ну й розумні в мене діти!»(Вовк і козлята.)
—Хто її автор ? (Наталя Забіла .)
3.Скільки казочок розповіла поетеса Марійка Підгірянка у казці «Безконечні казочки?» (10 )
4.Хто приніс горобчикові черевички? (Наталочка)
—Яку назву має казка ?Хто її автор?( Микола Трублаїні)
5.З якої казки слова?
«Сонце , вітер і діброва –
Кожен має свою мову.
І найтонший колосок
Має власний голосок»
(«Як Лиска голосок собі кувала»)
6.Вставте пропущені слова
« Там , де вітер шарудить,
…….. …….. сидить.
— Хто автор ? ( Ліна Костенко)
7.З ким зустрілося зайчатко в лісі?(лисиця , вовк, хлопчик)
«Зайчаткова казочка»
—Хто допоміг йому прочитати казку? (хлопчик)
—Яку пораду хлопчик дав?(Рости скоріше ,вступай до лісової школи)
8.Яку назву має казка до якої ви складали вдома план?(«Чи є зима»)
—Зачитати план.
—Хто автор? (Олег Буцень)
9.Що хотів сказати В.О .Сухомлинський казкою «Соловей і Жук»?
2.Конкурс «До якої казки малюнок»(Учні демонструють свої роботи)
VΙ.Підсумок уроку.
— Над якою темою працювали?
— Що нового ви взнали на уроці ?
— Які труднощі виникали у вас?
— Чим наповнилось ваше сердечко?
— Як ви оцінюєте свою роботу?
( Діти читають «ланцюжком» і заповнюють картку «Я оцінюю свою роботу на уроці»)
Рекомендації до позакласного читання(виставка книг В .О.Сухом-
линського)
VІ.Домашнє завдання.(диференційоване)
Прочитати за вибором казку і намалювати малюнок.
1