Урок літературного читання в 4 класі

Про матеріал
Творчість Дмитра Павличка. Поетичне слово проникливе й щире. «Дядько дощ»
Перегляд файлу

Тема. Творчість Дмитра Павличка. Поетичне слово проникливе й щире.  «Дядько дощ»

 

Формування предметних компетентностей:  ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Дмитра Павличка, вчити аналізувати прочитане, поглиблювати та розширювати образні уявлення, що виникають в учнів під час читання поезії, удосконалювати навички правильного, свідомого і виразного читання віршованих творів, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати зв’язне мовлення й  образне мислення, виховувати любов до природи рідного краю, як до найважливішої цінності.

 

Формування ключових компетентностей:

- уміння вчитися: формувати здатність розуміти мету навчальної діяльності; дотримуватися певної послідовності виконання завдань; здатність перевіряти свої результати праці;  формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання;

  комунікативної: навчати співпрацювати в парі, групі, колективі;

- здоров’язбережувальної: учити дбати про своє здоров’я під час роботи за партою;

- соціальної: удосконалювати уміння висловлювати власні думки, робити висновки;

- громадянської: виховувати любов та повагу до рідного краю та природи.

 

Обладнання: портрет Д. Павличка, картки із завданнями для роботи в групах,  в парах, книжкова виставка,  куб, презентація до уроку.

 

Хід уроку

 

 

І. Організація учнів до уроку

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Він зимовий та цікавий,

І роботи в нас  чимало.

 

Та щоб добре працювати,

Слід себе налаштувати

На сьогоднішній урок.

Тоді в усьому буде толк.

 

  1. Вправа «Передай по колу посмішку»

Я посміхнулася вам, а ви посміхніться один одному.   Поділіться гарним настроєм один з одним. 

Тож девіз тепер згадаймо
І урок розпочинаймо.

 

 

Девіз уроку:

Красиво читаємо,
Чітко відповідаємо,
Мову свою розвиваємо!

 

Я впевнена, що саме так ви будете працювати на уроці.

А зараз погляньте на екран телевізора. У вас уже є завдання. Переставте букви і дізнаєтесь чого я вам усім бажаю сьогодні на уроці.

 

 

 

С П У Х І У – УСПІХУ

Успіх приходить до того, хто наполегливо працює і у нього вірить. Сподіваюсь, що якщо ви будете активно працювати, то ми разом проведемо цікавий, захоплюючий урок і успіх прийде до вас у вигляді гарних оцінок та позитивних емоцій.

 

2. Вправа «Очікування»

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Відповіді учнів)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мовлинєва розминка

Щоб виразно читати на уроці, чітко відповідати на запитання, будувати гарні змістовні висловлювання, потрібно підготуватись. Ось тому я пропоную провести мовну розминку.

 

  1. Робота над скоромовкою

Ходить дядько лютий

У валянки взутий,

Вбраний у кожуха –

І померзли вуха.

А ми на санчатах,

Хлопчики й дівчата.

З гірки так летіли –

Аж лоби попріли.

 

Прочитайте цю скоромовку мовчки, повільно, швидко. А тепер спробуємо відтворити скоромовку на дошці за допомогою ілюстрацій.

 

 

  1. Робота з анаграмами

Працюємо далі. Що ж, зараз перевіримо вашу увагу та кмітливість. Попрацюємо з анаграмами. Переставте букви, утворіть слова.

 

 

ЩДО                                          ДОЩ

ТЕРВІ                                        ВІТЕР

ОНЦЕС                                     СОНЦЕ

ЛИВАЗ                                      ЗЛИВА

КАЖСТЕ                                  СТЕЖКА

НАЧИХЛОП                            ХЛОПЧИНА

  

Молодці, добре попрацювали. Можна переходити до наступного етапу уроку.

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

 

  1. Інтерактивна вправа «Кубування»

Завітав сьогодні в клас

      На урок знову до нас

Кубик, діти, не простий,

Кубик, діти, чарівний

      Він доріжки прокладає,

Знання ваші перевіряє.

 

На сторонах куба написані слова. Я поступово буду показувати вам  сторони куба, задавати певні запитання, а ви повинні  дати відповідь.

 

*РОЗДІЛ

  • Який розділ ми вивчаємо?

(На уроці літературного читання ми вивчаємо розділ «Краса і сила поетичного слова».  І   познайомились з поезіями Олександра Олеся, Ліни Костенко, Андрія Малишка)

 

*АВТОР

  • Із творчістю якого автора ми познайомились на минулому уроці?

(На минулому уроці ми вивчали творчість Ліни Костенко. Народилася в1930 році, наша сучасниця. Ліну Костенко вважають генієм слова, залізною жінкою та живою легендою, а її біографія є прикладом для мільйонів українців та невичерпним джерелом мудрості. )

 

*ТВОРИ

  • Які твори Ліни Костенко читали і запам’ятали?

 

*ВІРШ «Здивовані квіти», «Вже брами літа замикає осінь»

  • З яким віршем  ви познайомились на минулому уроці?
  • Хто прочитає вірш виразно, з інтонацією?

 

2. Вправа «ДУЕЛЬ» (Питання задаю Я)

А зараз я хочу, щоб ви позмагались один з одним. Хлопчики з дівчатками. Спочатку хлопчики дають відповідь за змістом вірша, а потім дівчатка.

3. Словесне  оцінювання  учнів

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети  уроку

 

Сьогодні я запрошую вас до поетичної світлиці. Чи знаєте ви, що таке світлиця?(Учні відповідають)

Прочитайте, як  розкривається значення цього слова. (Учні зачитують )

 

До світлиці завжди запрошують дорогих гостей.  Сьогодні  гість нашої світлиці – великий поет, патріот, людина, яка безмежно любить свій народ, свою мову. Все своє життя прославляє нашу Україну.

А щоб дізнатись хто це, ви повинні виконати таке завдання.

 

Вправа «Шифрувальники»

 

Виберіть кожну третю літеру та назвіть прізвище та ім’я українського поета, творчість якого будемо вивчати.

 

овДкемлоиватцуркто                      жвПвіадлвгалпіиржчтікрво

 

Так – це Дмитро Павличко. Ми познайомимося з його біографією, з  чудовими творами. А допоможуть мені у цьому учні нашого класу, які разом зі мною готувалися до уроку:

 

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

 

  1. Біографічна довідка. Повідомлення «Дослідників»

 

 Народився Дмитро Васильович Павличко 28 вересня 1929 р. в селі Стопчатів Івано-Франківської області  в багатодітній селянській сім'ї. Сім`я жила бідно. Батьки тяжко працювали, щоб прогодувати п’ятеро дітей. Батько — Василь Миколайович — був чоловіком освіченим, працював усе життя лісорубом.

Мати — Параска Юріївна  — була жінкою неписьменною, але багато знала з «Кобзаря»  та   творів  Івана Франка. Залучала до читання цих творів дітей.

 Дмитро Павличко початкову освіту здобув у польській школі  в містечку Яблунів, де   заборонялася українська мова. Йому не раз доводилося стояти на колінах за те, що розмовляв українською мовою.

Незважаючи на все, Дмитро Павличко полюбив польську мову, вивчив німецьку та латинську мови.

 Вже в 5 класі Д. Павличко починав писати свої перші вірші.

Перша книжка його була видана в рік закінчення ним Львівського університету у 1953році.

 

Доповнення розповіді вчителем. Дмитро Павличко — один з найвизначніших українських перекладачів. Дмитро Павличко був не лише поетом, а й політиком. Відвідав наше місто, побував у педагогічному коледжі імені А. Ю. Кримського.

 

  1. Робота з книжковою виставкою. Повідомлення «Бібліотекаря»

 

Дмитро Павличко написав багато творів для дорослих читачів. Але про молодших школярів він не забув. Він написав такі книги: «Найкраще місце на землі», «Кіт Мартин», «Золоторогий олень», «Веселка», «Дядько дощ». У нашій шкільній бібліотеці я взяла книгу Дмитра Павличка «Дядько дощ». Мені дуже сподобався вірш «Нічний гість».

 

  1. Повідомлення «Музиканта»

 

Дмитро Павличко відомий не лише як поет. Багато його віршів покладено на музику. І знають ці поезії, як пісні. Але візитною карткою цього поета є пісня «Два кольори». Пропоную вам прослухати уривок.

 

Звучить пісня «Два кольори»

  •  Про які кольори співається у пісні?
  •  Що означають ці кольори? (Ці кольори символи життя людини: радості і журби)

4. Відгадування загадки

 

Коли падаю я з неба
Люди кажуть “так і треба”
Восени тоді вважай
Буде добрий урожай!

 

5. Цікаві факти про дощ

 

1. Дощ — невід’ємна частина погоди на нашій планеті. Що може бути більш звичним і буденним, ніж дощ?

2. Але дощ викликає різні емоції. Дощі, як і люди, можуть бути веселими, злими, сумними і навіть вбивчими. Десь на нього моляться, а десь  його проклинають — все залежить від місця планети і від того, що цей дощ з собою несе.

3. Як би те ні було, зробити з ним нічого не можна — якщо вже почався дощ, залишається тільки терпляче чекати, коли він закінчиться.

4.  Дощові хмари завжди формуються лише над морями і океанами.

 5. Веселку можна побачити тільки під час дощу.

 

6. Виразне читання вірша вчителем

Прослухайте вірш, та дайте відповідь на запитання.

  • Які почуття викликає у вас цей вірш?

 

7. Словникова робота

  • Щоб зміст вірша був зрозумілим, попрацюємо над новими словами.

 

(Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем, мовчки, пошепки сусідові

    

Сяга                             шик

Дудонить                    шлик

 

8. Робота над змістом вірша

А) А зараз спробуємо читати вірш.

  • Ланцюжком
  • Мовчки (про себе)

   Б)     Художні засоби

Епітети: шапка сивувата, червоний шлик, срібні вуса, люто розвіва, пшениця руса.

Персоніфікація: «дядько Дощ стоїть», «сміється», «дудонить», «одягнувся»; «тремтить пшениця», «втіка трава».

 

Навіщо митці створюють поетичні образи? (Щоб передати усю красу оточуючого світу)

(Персоніфікація — уособлення; надання неживим предметам чи явищам природи людських якостей. Це вид метафори)

 

Метафора: «неба велетень сяга», «тучі — шапка сивувата, блискавки — червоний шлик».

Порівняння: «мов залізом, дудонить», «одягнувся, мов на свято».

Риторичний оклик: «Га-га! Га-га!», «І тремтить пшениця руса, і втіка за горб трава!»

Кількість строф: три

Вид строфи: чотиривірш (катрен)

 

в) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

Відповідайте на запитання рядками з вірша.

г) Які слова мають переносне значення?

Д) Знайдіть у вірші рими.

- У якому темпі будемо читати вірш?

- Хто бажає прочитати вірш, звертаючи увагу на розділові знаки?

9.  Гра-розминка «Так» чи «Ні (учні мають картки.)

Вправа з LEGO

 

-Дядько Дощ стоїть над полем

-Він сумує , мов залізом

- український в нього шик

- тучі — шапка сивувата

     - Довжелезні срібні вуса

    - тихо вітер розвіва

    - і втіка за горб роса

 

 

10. Робота в групах (Створення збірки поезій Дмитра Павличка)

 

У кожного з вас на парті є незавершена дитяча збірочка поезій Дмитра Павличка. Нам з вами потрібно дописати рядки з вірша. Уявимо себе письменниками та художниками. (Самостійно записують, а потім зачитують).

 

Лине, лине дощик знову

На луги і на діброву.

Завітав на цей горбок –

Стрепенувся враз дубок.

Зашуміла тиха річка,

Засиніла, наче стрічка.

Зелені стрілочки - травинки

Стрясають перли-намистинки.

 

VI. Підсумок уроку

  • З творчістю якого поета ми з вами сьогодні познайомились? (Дмитра Павличка)
  • Над яким віршем працювали?
  • Що на уроці найбільше сподобалось, запам’яталось?

 

VII. Домашнє завдання

А зараз пропоную оцінити свою роботу на уроці,  прикріпивши крапельки дощу біля слів:

  • Працював  творчо, активно
  • Старався
  • Працював гірше своїх можливостей

Надаємо дівчаткам  право першими це зробити. А тепер  оцінять свою роботу хлопчики

Дуже ви були старанні

Отже, всі ви – учні гарні

І за труд ваш на уроці

Я подякувати хочу.

 

 

docx
Додано
2 січня 2022
Переглядів
1725
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку