Тема: Робота з дитячою книжкою « У світі казки чарівної»
Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися – працювати в колективі та самостійно; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням поведінки позитивних казкових героїв; громадянської –визначати своє ставлення до прочитаного, відстоювати свою думку та позицію відповідно до загальноприйнятих суспільних норм поведінки.
предметних компетентностей:
- узагальнити та систематизувати знання учнів, отримані при вивченні теми «Казки», розширити уявлення учнів про літературну казку;
- закріплювати вміння розпізнавати народну та авторську казку;
- удосконалювати уміння працювати з текстом, визначати тему, простежувати розгортання подій;
- формувати оцінні судження;
- вдосконалювати читацькі навички;
- розвивати спостережливість, творчу уяву, образне мислення, фантазію, пам’ять, увагу;
- прищеплювати любов до казки, книги, бажання читати, складати казки та інші твори;
- виховувати шанобливе ставлення до книги, інтерес до творчості письменників – казкарів та бажання поповнювати свої знання.
Тип уроку: узагальнюючий, систематизація знань.
Обладнання: Ілюстрації до казок, , збірки казок, комп’ютерна презентація, кошик з казковими речами, мікрофон, лего «Шість цеглин», сніжинки для самооцінювання, медальки.
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку.
Самоналаштування"
Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я особистість творча.
Я бажаю однокласникам успіхів на уроці.
Отож, пропоную - часу не гаймо,
Урок позакласного читання починаймо!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Мікрофон».
- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок.(Цікавим, навчальним, трохи казковим, продуктивним, веселим, світлим, загадковим).
- Як ви повинні працювати на уроці? (Уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими, кмітливими, чемними тощо).
- Що ви очікуєте від цього уроку? (Нових знань, успіхів, високих балів).
- Ваш успіх на уроці залежить від вашої активності, уважності, творчості.
- Розпочати нашу роботу я хочу із загадки.
Ця дивна країна
Довкола – чудесна,
І все там чарівне,
Скрізь – диво - краса,
Подумайте, друзі,
Промовте, будь ласка,
Яка це країна?
Згадали це ж…(казка).
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
-Як ви вважаєте про що сьогодні піде мова на нашому уроці?
- Сьогодні у нас незвичайний урок -
у світ казки й фантазії зробимо крок.
Із казкою ми зустрічались не раз,
та знову вона завітала до нас.
Вправа продовж речення:
-А що ж таке казка?
Ось як пояснюють діти…
-Продовжіть речення
- Ми дізнаємось. . .
- Ми навчимося . . .
- І що воно таке - ота казка? Жила-була вона з прадавніх часів, про які вже й стародавні книги не пам’ятають. І тепер живе вона в народі і творчості письменників, в кіно та мультфільмах. Бо вона – чудо із чудес!
Казку люблять усі, бо в ній можна почути таке, чого й на світі немає.
А ще казка примушує задуматися, як ти живеш…
Сьогодні ми опинимося у світі казки. Бо тема нашого уроку «Казка у житті кожного із нас». Мета уроку згадати все що ми знаємо про казку, дізнаємося про українських казкарів, будемо вчитися виразно читати, працювати з літературною казкою, розвиватимемо фантазію, творчі здібності, виконаємо багато цікавих завдань і отримаємо нові знання.
IV. Мовно-лексична розминка.
-А почнемо ми з казкової мовної розминки.
- Щоб наш ротик був слухняним попрацюємо із скоромовкою.
1. Робота із скоромовкою
Казки, казки - це так цікаво
Літературних авторів чимало
Франко, Нестайко, Українка,
Забіла, Ярмиш і Олена Пчілка.
Ич-Ич-Ич – літературних авторів поклич
Ову-Ову-Ову – у подорож казкову
Яти-Яти-Яти – щоб мудрість перейняти
Ати-Ати-Ати – і добрими нам стати.
V. Актуалізація знань
- Настав час дізнатися що ми знаємо про казку?
1. Мозковий штурм
-Подивіться у мене в руках чарівна паличка. Вона не просто так потрапила до нас на урок. Я буду задавати питання. А відповідати буде той у кого вона опинилася.
- Як називають художній твір, у якому обов’язково є щось чарівне, незвичайне, фантастичне, нереальне? (Казка).
- Які існують групи казок? (Народні і авторські).
- Чим вони відрізняються одна від одної?
- Які види казок існують? ( чарівні казки ,соціально-побутові, про тварин).
-Чим вирізняються чарівні казки ?
- Які особливості побудови казки?
- Хто є героями казок про тварин?
- Які риси характеру висміюються в казках?
- Які прославляються?
2. Асоціативний кущ «казка»
- А які слова приходять вам на думку , коли ви чуєте слово «Казка»
- Назвіть спочатку іменники, прикметники, дієслова.
4. Робота з прислів’ями ( цеглинки Лего)
- А зараз ми зазирнемо до скарбнички народної мудрості. Складімо прислів’я, попрацювавши з цеглинками лего.
- Складіть прислів’я утворивши пари з цеглинок.
Казки маленькі, та …(розуму в них багато).
Казка- вигадка, та в ній щось…(повчальне зрозумій).
Маленькі казки багато…… ( розуму додають.)
- Поясніть значення прислів’я.
6. Телеграми
Конверт-
-Ой а як це сюди потрапило? Хто міг його підкласти?
-Що може бути у конверті.
- Як ще можна надіслати листа?
- От і до мене на електрону пошту прийшли дивні повідомлення. Допоможіть мені відгадати від кого вони?
1 .Я просте яйце знесла, знесу золоте і прийду до вас у гості. (Курочка Ряба)
2. З’їв семеро козенят, болить живіт, тому прийти не зможу. (Вовк)
3. Ніяк не витягнемо ріпку, тому прийти не зможемо. (Дід та баба)
4. Дуже засмучена, випадково розбила яйце. (Мишка)
5. Переможу злу відьму, сяду на гусенятко і примчу до вас. (Івасик – Телекси)
6. Почастую Лисичку з глечика, тоді прийду. (Журавель)
7. Не зміг сидіти на вікні, У лісі всім співав пісні, Але коли зустрів Лисицю, Та пісня мусила скінчиться. (Колобок)
- Молодці ви добре попрацювали. Я бачу що ви справжні знавці казок. Якщо ви і надалі будете такими активними то на прикінці уроку на вас чекатимемо сюрприз.
-Ми вже побачили що казки зараз можуть переплітатися з сучасними технологіями і технікою. Тому продовжимо досліджувати казки з їх використанням. А саме поговоримо про рекламу.
-Що таке реклама?
-Для чого її використовують?
Я хочу зробити рекламу казки, з якою будемо знайомитись на нашому уроці
«Зовсім скоро буде чудове свято, на яке чекають і діти, і дорослі. Це Новий рік.
В це свято треба зібратись в колі рідних і робити все , щоб кожен почувався щасливим. Про це і піде мова в казці, яку ми будемо читати.
VII. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з виставкою книг
- Подивіться скільки красивих, цікавих книжок знаходиться на виставці. Їх яскраві привабливі обгортки , це теж свого роду реклама. Ви можете побачити тут і народні і авторські казки, а також збірки різних авторів. На перерві ви зможете їх передивитися та взяти їх у шкільній бібліотеці почитати. Серед казок є й казки Марії Борисівни Дем’янюк. Зараз Діана познайомить з біографією письменниці, нашої сучасниці , бо саме її казку ми будемо сьогодні читати
2. Автобіографічна довідка
Крісло автора
Марія Борисівна Дем'янюк - українська письменниця і поетеса, авторка збірок поезій «Кленова пісня» та «Світань», дитячих збірок «Марійчині казки» та «Небесна чудасія.
Народилася 17 квітня 1970 року у селищі міського типу Баранівці Житомирської області.
Після закінчення Баранівської середньої школи №1 здобула вищу у Житомирському державному педагогічному інституті імені І. Я. Франка.
Крім наукової та викладацької діяльності, Марія Борисівна присвятила себе літературній творчості. Поетеса та казкарка є членом Всеукраїнських громадських організації та спілок
Вона друкувалася в журналах «Дніпро», літературно-художніх альманахах, у «Сімейній газеті», «Казковому вечорі», «Пізнайко», "Вечірня казка", "Колобочок" ,у дитячих журналах. Має нагороди у літературно-поетичного конкурсах
3. Робота з казкою
- А читати казку ми будемо незвично, а з передбаченням
Марія Дем'янюк
ЗИМОВА КАЗКА
Пухнаста ялинка раділа снігу як ніколи! Ще б пак, від північного холодного вітру вона геть змерзла. Отож тепленька срібляста шубка була дуже доречною. Сніжинки одна за одною сідали на гілочки і ялинка задоволено усміхалася.
Аж раптом тишу злякала жвава суперечка. Лісова, уже трохи посріблена, красуня прислухалася і почула розмову між двома сніжинками.
1 – Підготувати виразне читання діалогу між сніжинками
2 – Переробити кінцівку казки
3 - Прочитати і порахувати скільки разів у казці зустрічається слово сніжинка
VIIІ. Підсумок уроку
Рефлексія. Самооцінка
- У кожного з вас три сніжинки . Оберіть ту сніжинку, яка оцінить вашу роботу. На скільки ти був уважним, активним, старанним. Велика- був активним, працював старанно, все вдалося, середня- працював активно, старався, але дещо не вдалося. Маленька - міг працювати краще. Прикріпіть її на ялинку.
-Яка чудова у нас ялинонька, як багато на ній великих сніжинок, мені дуже сподобалося що ви працювали активно, старанно, уважно, швидко і правильно виконували завдання, допомагали один одному. Але мені і нашим гостям цікаво чи здійснилися наші сподівання на сьогоднішньому уроці. Я хочу щоб ви висловили свої думки продовживши речення.
-Діти на згадку про наш урок кожен отримає медаль «Знавець казок».
IX. Домашнє завдання
Тема нашого наступного уроку «Краса зими в поезії». Вам буде необхідно знайти і прочитати по 3 вірша про зиму, до одного намалювати малюнок
Матеріал до уроку