Тема. Удосконалення умінь орієнтуватися в структурі оповідання С. Плачинда “Роксолана”.
Велична красуня роду нашого (урок позакласного читання)
Мета: удосконалювати уміння аналізувати прочитаний текст; з’ясування значення слів і висловів у тексті; знаходження і пояснення ознак певних подій, явищ, персонажів з метою їх характеристики і підготовки до виразного читання; читання в особах.
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку.
II. Вправи на розвиток читання.
1. Розчитування.
а) гра “Гра в м’яч”.
а а
о о
у у
и и
і і
е е
є є
я я
ю ю
– У кишеньку почергово вставляємо букви, що позначають приголосні:
сн, дж, зб, гл, стр.
б) читання прислів’я за ключем – розшифровкою з дотриманням норм орфоепії та правильне наголошення.
на ка тень
В рід нень
лів чис ка.
ко ка, го то
го
го в
– Прочитайте склади в темпі скоромовки.
– Прочитайте прислів’я за ключем – розшифровкою.
– Поясніть зміст цього прислів’я.
в) відновлення та читання речення.
Складіть речення з розсипаних слів і прочитайте його.
красуня |
Велична |
нашого. |
роду |
г) прочитай, відтвори речення за методикою Валерія Едігея.
Перестав букви або склади так, щоб утворилися слова.
тиМа видисяла ан ньдоку козаноха й мрі заяно, ма дула щось тлесві і новодчас тежбенне, об лозволисьжи чіо в туш маки й ан смагзалі киру лавпа лищасва засльо .
– Чия це мати ми дізнаємося, коли прочитаємо спотиканку.
2. Гра “Спіймай на гачок”.
– Прочитайте у швидкому темпі.
Знайдіть “спотиканку” – зайве слово.
Настя Настя Настя Ната Настя
Хасекі Хасекі Хасекі Хурем Хасекі Хасекі
Місафір Місафір Мустафа Місафір
Роксоляна Роксоляна Роксоляна Роксолана
Отже, це мати Насті, Хурем, Мустафи, Роксолани. Невже у неї було стільки доньок?
3. Читання деформованого тексту.
тяНас, соРоклана, сеХакі, ремХу, саМіфір... Які р…зні і т…ємн…чі ці ім…на. муЧо ниво ятьсто ручпо? К…му нал…ж…ли і хт… в….мовл….в їх ун…ч… чи р…нк…м, під плеск…т хв….ль м…р… чи в ос….нн…. ст….дінь?
– Як ми бачимо таємнича загадковість не розкрилася нам і зараз.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку.
Що то за жінка така, яка мала аж п’ять імен і чому не одне?
Що зробила вона для нас і чому стала відомою всьому світові? Дізнаємося сьогодні на уроці.
1. Розповідь вчителя (див. додаток 1).
2. Комбіноване читання твору С. Плачинди “Роксолана” учитель – учні.
3. Словникова робота (під час читання тексту знаходимо незрозумілі слова, пояснити їх лексичне значення).
Читання слів “луною”:
Буяло зелене свято – Тройця.
Зашарілась – не зводили з неї очей.
Дивився зачудовано – незчувся.
Гарцює по обійстю – владний окрик,
несамовитий крик.
Очі його палають звитягою.
Не тягніть своїх ряден невидющими очима.
Вона, приголомшена й вражена, ще не отямилася.
4. Усвідомлення прочитаного тексту. Бесіда з елементами вибіркового читання.
– За яких обставин автор знайомить читача з головною героїнею оповідання “Роксолана?”
Підтвердь цитатами з тексту.
– Відшукай у тексті й прочитай рядки з описом Насті.
– Як змінюється поведінка героїв твору після страшних слів пастушка “Татари! Татари!”. Прочитай.
– Як поводилися татари з людьми, які заховались у церкві? Прочитай.
– Що сталося з Настею та іншими героями оповідання? Підтвердь цитатами з тексту.
– Яку пораду дав Насті дядько Максим? Прочитай. Чому саме таку? Обґрунтуй власну думку.
– Прочитай опис сцени прощання бранців з рідним краєм, Україною.
– Визнач основну тему твору Сергія Плачинди “Роксолани”.
5. Читання оповідання учнями (пошепки, хором, окремо, ланцюжком, естафетою).
– Яким постає перед нами шляхтич Єрнст Тинський? Нечисленний загін рогатинців ?
– Які події відбулися у церкві під час нападу татар? З чим порівнює автор церкву?
– Чому степ не приваблював своєю красою? Підтвердь цитатами з тексту.
9. Словесне малювання окремих частин (на подвір’ї Лісовських; напад татар на село).
– Які кольори використав автор під час святкування Трійці на обійсті Лісовський?
– Які слова чи словосполучення добрав автор, щоб підкреслити жахіття під час нападу татар?
– Яка частина твору викликає у вас почуття страху? Переживання? Біль?
10. Переказ прочитаного.
11. Розв’язання завдання на основі запитання. Уточнююче читання тексту.
– Прочитаємо текст “Настя Лісовська – славетна жінка-українка” і дізнаємося, який внесок зробила вона для історії нашої України (див. додаток 2).
12. Підсумок уроку.
Гра “Мікрофон”.
Висновок вчителя (див. додаток 3, додаток 4).
Додаток 1
Це Настя – Лісовська, єдина донька священика з маленького провінційного Рогатина, ступає до нас з 16-го століття, впродовж віків залишається невмирущою, нев’янучою квіткою. Жінка, яка майже 40 років потрясала безмежну і владну імперію Османів і всю Європу.
Найулюбленіша дружина грізного і всемогутнього турецького султана. Донька України, наша землячка.
Її образ надихає усіх, хто береться у віршованих рядках, піснях, прозі віддати данину пам’яті землячці, відомій усьому світу. Видано до сорока книг, створено понад два десятки пісень, написано чимало картин. Хасекі – один з міських районів Стамбула, що й дотепер зберігає пам’ять про нашу землячку. Не зруйновані часом мечеті та лікарні, побудовані Роксоланою, височать на широких площах колишнього Авретмайдану, де гомоніли колись базари з невільниками.
Стамбульська земля зберегла пам’ять про Місафір – Роксолану – Хасекі. Рогатинку оспівують піснярі в піснях, присвячують вірші поети. І знову звучить її ім’я, – Золота рабиня. Наша рогатинська красуня залишилась навічно юною, такою, як її знала наша земля, по якій ходимо ми і на яку повернулась Настя Лісовська крізь віки, у рідне місто зійшовши босими ногами на високий постамент у самому центрі древнього Рогатина.
Додаток 2
Настя Лісовська – славетна жінка-українка.
Настя Лісовська мала великий авторитет у свого чоловіка, впливаючи на державну політику тоді уже сильної Турецької імперії, сприяла встановленню миру із сусідніми країнами. Характерно, що протягом півстоліття в той час турки жодного разу не наважились нападати на Україну і не плюндрували її міст і сіл.
Роксолана до останнього подиху не забувала про своїх єдинокровних братів, сестер і пам’ятаючи ласкаву й привітну стежину до своєї хати, стала вірною берегинею рідної землі.
Варто відзначити, що Роксолана була дуже відважною жінкою. Вона часто виїжджала на поле битви. Брала активну участь у державних справах імперії. За відсутності чоловіка правила країною. Їй по праву належить крісло “міністра культури” імперії. Сама вона відкрила безкоштовні будинки (притулки) і їдальні для перестарілих, школи-медресе і бібліотеки для молоді, будувала лікарні тощо.
Проживши велике життя, будучи прекрасною і коханою дружиною, вона у віці понад 50 літ помирає на руках у Сулеймана. Похована в усипальниці на території вибудованої нею мечеті-джамі Сулеймана Великого.
Додаток 3
Далеко від рідної землі А. Лісовська виявила риси характеру, притаманні українцям. На недосяжну, здається, висоту вона зійшла завдяки винятковій силі волі, мудрості, знанням, набутим наполегливою працею (працьовитість – одна з найвиразніших рис українців), літературному й музичному обдарованню. Майже сорок років Роксолана потрясала безмежну Османську імперію і всю Європу. Це був її тріумф.
Вона вела боротьбу за свою особистість, свою гідність, свою волю і духовно винищила в ній перемогу. Це стало можливим тільки тому, що її боротьбу живила любов до рідного краю, надія на неї. Любов і надія стали тим порогом, що вберігав її особистість, не дав їй бути поглинутою османським оточенням.
Розумом, усіма можливими силами й засобами вона вела щоденну багатолітню, духовно виснажену боротьбу, звертаючи свої погляди в бік України, з постійною думою про допомогу їй.
Додаток 4
Турецькі кораблі часів Османської імперії
Роксолана (старовинна гравюра)