Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього. Складання плану оповідання

Про матеріал
Переказ тексту з опорою на складений план А. Лотоцький “Мудра володарка” Мета: удосконалення навичок свідомого, правильного, виразного читання вголос із дотриманням основних норм літературної вимови; виділяє основне у творі і характеристиці персонажів; знаходить причинно-наслідкові зв’язки; самостійно визначає відносно завершені і самостійні частини тексту; складає план до прочитаного і переказує текст з опорою на план; висловлює своє та авторське ставлення до дійових осіб.
Перегляд файлу

Тема. Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього. Складання плану оповідання.

 

Переказ тексту з опорою на складений план А. Лотоцький “Мудра володарка”

 

Мета: удосконалення навичок свідомого, правильного, виразного читання вголос із дотриманням основних норм літературної вимови; ​ виділяє основне у творі і характеристиці персонажів; знаходить причинно-наслідкові зв’язки; самостійно визначає відносно завершені і самостійні частини тексту; складає план до прочитаного і переказує текст з опорою на план; висловлює своє та авторське  ставлення  до дійових осіб.

 

Хід уроку

I. Організація уроку.

ІІ. Мовленнєва розминка.

1. Артикуляційна вправа.

Учитель.  Жодна людина не може гарно читати, якщо в неї слабкі легені та очі. Тож потренуємо легені.

   Набрати повітря в легені. Вдих – видих на А, О, З, К.

 – У кого найбільша кулька?

(Діти імітують надування кульки).

 – Рот широко відкрити. Широкий язик підняти вгору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик у такому положенні 10-15 секунд. Видихнути повітря, який звук утворився.

 

2.  Розчитування. 

а) вправи з розвитку й контролю дихання, дикції та голосу.

 

Школярі вчаться читати цілу фразу на одному видиху. Секундний видих – пауза – вдих. Цезурою (V) вказано, де потрібно робити зупинку й набрати повітря.

Сини України!(V) Згадайте минуле,(V)

Згадайте славетних гетманів діла,(V)

Змагання народні, – (V) і сонце заснуле

Розбудить,(V) зогріє надія жива!(V)

У нашім минулім – (V) там воля і слава, (V)

У нашім минулім – (V) безсмертні діла.(V)

Цього не украде в нас зрада лукава,(V)

Бо кров’ю Вкраїна все те добула...(V) 

б) робота над прислів’ям.

Читання складів з дошки “дощиком”.

 рий Муд не ся  дасть  ніс за ди во ти. 

(Мудрий не дається за ніс водити).

– З даних складів утворіть прислів’я?

Прочитайте прислів’я, змінюючи логічний наголос

Розумний чоловік заздалегідь готує.

Розумний чоловік заздалегідь готує.

Розумний чоловік заздалегідь готує.

Розумний чоловік заздалегідь готує.

– Поясніть їх значення. Проаналізуйте, кого із дійових осіб охарактеризовують ці прислів’я? Наведіть приклади.

 

3. Вправи на удосконалення техніки читання.

Гра “Чарівна лотерея”.

Читання на одному диханні: швидко прочитати і знайти зайві слова. Яку подію   вони розкривають?    

Цар бояр бояринь купець охрестили гінець

Велика патріарх вражена щаслива вдоволена

Доріс сповістив дивувалась  княгиня довідалась.

Гра “Шифрувальники”.

Прочитайте слова, вставляючи пропущені букви.

Ег…, т…пер уж.. зн…ю, н…віщ… ц…р…ві м…їх д…р…в. Ну, не на т…ку п…пал…. пт…цю, щ…б с…м…    л…зла в с…льц… .

 

III.  Опрацювання оповідання А. Лотоцький “Мудра володарка”.

 

  1. Читання слів з карток-блискавок.

Слова із вірша Володимира Сіренко “Ми українці”.

Нація,  древні, безсмертні, мордували, ополячити, зрусити,  даремно, залишилися,  ми і мова,   ми живемо,  не подолати.

– З поданих слів і доповненими власними словами, при потребі, складіть речення. Прочитайте утворенні  речення.  ви описали ще одну сторінку  історії  нашої України і так само написав Володимира Сіренко  у вірші  Ми українці”.

– А як саме цар Константин хотів взяти під свій вплив Русь?

У тексті перед нами виділено дві постаті:  княгиня Ольга і цар Константин. Давайте подумаємо: хто з них головний і  другорядний персонаж; охаректиризуємо їхні вчинки.

 

2. Гра “Хто це, чий портрет?”

  Прочитайте слова. Чий портрет вони описують?

  Якою у вашій уяві постає княгиня?

– Давайте проаналізуємо, як про княгиню Ольгу відзивається сам автор.     Знайдіть в тексті речення, в яких зустрічаються такі слова.

 

горда                 поганка        небезпечний противник  

 

пишна                                        хитра

 

гарна                                                                          щаслива              

                                                                               

все знала                                                          мудра

                                                                                

розум незвичайний                                розум  великий

                            вдоволена      не така птиця

 

– Які ще хитрі  плани були у царя? 

– Як княгиня  вийшла із пасток царя?

– Якими словами ви опишете вчинки  царя Константина? (хитрий, підступний, лукавий і т. д.)

Чи заголовок оповідання відповідає  змісту твору? Обґрунтуйте  відповідь.

 

3. Знайдіть і прочитайте слова, що рідко використовуються  в нашому мовленні.

 

4. Прочитайте уривок, який найбільше сподобався, вразив. Поясни свій вибір.

 

5. Поділіть текст  на логічно завершені частини і поставте до них запитання ( про найголовніше в цій частині).

 

6. Користуючись текстом твору, встанови порядок подій, які відбуваються в оповіданні.

 

Правильний порядок

Події

 

І повернулася княгиня Ольга в Київ.

 

Хай зачекає трохи в Суді – сказав грецький цар.

 

Жила тепер Ольга щаслива та вдоволена.

 

Я поганка; коли хочеш, щоб я охрестилася,

то хрести мене сам.

 

І прийшли посли, і стали домагатись обіцяних дарів.

 

Одинока мрія княгині Ольги.

 

Еге, тепер уже знаю, навіщо цареві моїх дарів.

 

А там пустили її до царя.

 

А Ольга стала готуватися до хрещення.

 

7. Складання і записування плану:

1 група: розповідний план.

2 група: питальний план.

3 група: поширений план.

8. Детальний переказ прочитаного тексту за складеним   планом.

 

9. Перекажи твір Антона Лотоцького “Мудра володарка” від імені головної героїні – княгині Ольги.

 

10. Гра “Автор”.

Учень виконує роль автора. Автор переказує твір. Діти  ставлять запитання автору, він дає відповіді.

 

IV. Підсумок уроку.

1.  Технологія “Займи позицію”.

– Займіть позицію біля висловлювань, що виражають, на вашу думку, тему твору.

Висловлювання:

Ольга – княгиня великої держави.

– Княгиня Ольга прийняла християнство, тому що не хотіла жити з царем.

– Прийняття  Ольгою християнської  віри свідчить про її розум і тонкий інтелект.

 

2. Технологія “Вільний мікрофон”.

– Прошу сказати, чи досягли ми результатів, читаючи мовчки та обговорюючи твір? (Розвинули пам’ять, увагу, уяву...) Доведіть свою думку.

 

3. Продовж речення.

На уроці я дізнався…..

Мені сподобалося…..

Я знаю, що  княгиня Ольга – це….

– Дякую за активну працю на уроці.

 

docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Барна М. М., Волошенко О. В., Козак О. П.)
Додано
3 січня 2022
Переглядів
398
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку