Урок читання в 4 класі
Тема. В. Чемерис «Чорна кішка, або магічне число «сім»
Мета: познайомити дітей з новим твором; удосконалювати вміння читати діалоги, визначати головну думку твору; розвивати мовлення учнів , поширювати історичні знання дітей; виховувати силу волі, характер, любов до живої природи; прищеплювати повагу до українських народних традицій та звичаїв .
Обладнання: квіточка ( види роботи на уроці ), картки (диференційована перевірка домашнього завдання ) ,підручник, конверти із завданнями для роботи в групах, магнітофон.
Хід уроку
І. Організація класу до роботи.
Нумо, дітки підведіться !
Всім приємно посміхніться,
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок!
Чи цікаво вам дізнатися,
Що сьогодні може статись?
Ну , то ж всядьтеся зручніше
Почнемо урок скоріше!
ІІ. Етап проектування .
1. Перевірка домашнього завдання . Твір Ю . Ярмиша «Чарівна паличка»
2.Вправа «Очікування».
3. Розчитування.
4. Вправа «Передбачення ».
5. Асоціативний кущ.
7. Робота над текстом.
8. Робота в парах.
9. Цікаве про котів
Вправа «Очікування».
( Діти оголошують свої очікування від уроку, починаючи фразою: «Я очікую…».)
- Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку. Сподіваюсь, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки; будете злагоджено працювати в групах, робити висновки, вчитися дружнім стосункам; будете активними, творчими, мислячими і старанними.
ІІІ Диференційована перевірка домашнього завдання
- На попередньому уроці ми ознайомилися з казкою Ю. Ярмиша «Паличка – рятівниця».
І завдання . Відповіді дітей «Якби в мене була чарівна паличка»
ІІ завдання. Відповісти на запитання
ІІІ завдання . Тестові завдання. Аудіювання
1Коли відбуваються події у творі Ю Ярмиша «Паличка – рятівниця » ?
А ) восени ;
Б ) взимку ;
В ) навесні .
2Про що мрія Миколка ?
А ) про канікули ;
Б ) про паличку – чарівницю ;
В ) про цукерки .
3Хто раптом з’явився перед Миколкою ?
А ) дідусь ;
Б) бабуся ;
В ) кіт .
4 Яке було перше завдання чарівника ?
А) прибирати постіль та допомагати мамі ;
Б) читати книжки ;
В ) готувати сніданок .
5Де написали про хоробрість Миколки ?
А) в дитячому журналі ;
Б ) у книзі ;
В ) в класній газеті .
6Чому Миколка відмовився від чарівної палички ?
А ) самому цікавіше все робити ;
Б) бо паличка вже виконала всі бажання ;
В ) чарівна паличка набридла хлопчикові .
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
І Завдання на розчитування
3. Анаграми
РЕОАЛПД (Леопард)
ІКАКШ (Кішка)
ГИТР (Тигр)
ОАКСБА (Собака)
V. Мотивація навчальної діяльності.
1. Загадка
Має вуса, пишний хвіст
І негарну звичку:
Спершу добре він поїсть,
Потім – вмиє личко.
2. Повідомлення теми уроку.
- Діти , сьогодні ми познайомимося з твором сучасного письменника Валентина Чемериса «Чорна кішка, або магічне число «сім»
3.Повідомлення про автора
Валентин Лукич Чемерис – сучасний український письменник . Народився в с. Заїченці на Полтавщині у 1936 році. Закінчив Літературний інститут у Москві , працював в редакціях обласних газет, в Дніпропетровському видавництві „Промінь”. Свій творчий шлях Валентин Чемерис розпочав як сатирик–гуморист. Видав 20 веселих збірок - гуморесок, пародій, веселих повістей. Нині живе і працює в Києві в редакції « Літературна Україна». Він автор 28 книг, серед яких історичні романи, фантастичні твори.
4. Вправа «Передбачення»
5. Створення асоціативного куща.
«Вовк і 7 козенят» 7 чудес світу 7 днів тижня
«Білосніжка і 7 гномів» 7 п’ятниць на тиждень
7
Квітка – семицвітка 7 кольорів веселки
V. Опрацювання твору В. Чемериса «Чорна кішка, або магічне число «7». Прочитавши твір, ми дізнаємося, чи насправді число 7 магічне.
1. Словникова робота.
- Сьогодні нам треба знати такі слова. ( Показую ). Думаю, що ви не всі їх знаєте. У лівій колонці слова з тексту, а в правій – їх пояснення.
Пропоную попрацювати в групах.
Навмисно спеціально
Квапливо швидко
Наврочити сглазить ( русское)
Отакезний величезний
Невдача поразка
Підстерігає слідкує
Зарадити біді допомогти
Нікому анічичирк мовчати
Всадовила посадила
Зашепотіла тихо сказала
Наїжачитися набундючитись
Хай щастить все буде добре
- Пограємось? Я вам кажу визначення, а ви кажете слово.
2. Фізкультхвилинка
3. Первинне ознайомлення з твором. Перевірка первинного сприймання.
- Починаємо знайомство з текстом. Відкрийте сторінку 128.
( слухання запису фонотеки)
Сподобався твір?
4. Перевірка сприйняття тексту
- Хто є головним героєм оповідання?
- Чому кішка одержала ім'я Пума?
- У яку прикмету вірив Василько? Звідки він про неї дізнався?
- А чи добре хлопчик вивчав правила? Які відмінки він плутав? А ми не плутаємо їх? Чим же відрізняються ці відмінки?
- Як Василько вирішив рятуватися від невдач ?
- До кого звернувся по допомогу ?
- Що порадила господиня Пуми хлопчикові ?
- Чому жінка сказала, що «один» - просте число, а «сім» - магічне?
- Як Василько скористався її порадою?
- Що насправді допомогло хлопчикові?
5. Вибіркове читання
- Прочитайте діалог, який відбувся між Васильком і хазяйкою Пуми.
6. Аналіз змісту твору.
- У чому полягає магія числа 7?
- Що гарного ви бачите у тому, що хлопчику перебігла дорогу кішка?
- Чи слід вірити прикметам?
Визначення головної думки тексту
Запропонуйте власну назву цього твору .
VІ. Творча лабораторія. Робота у парах.
- Яких правил необхідно дотримуватися під час роботи у парах?
- У вас на партах є роздруковані завдання. Вам потрібно встановити послідовність подій.
- «І що б ви думали: найвищу оцінку одержав!»
- «Знову ти, Моргайле, не вивчив відмінки іменників».
- «Твоїй біді можна зарадити».
-«А Василько мовчить. Таємниця ж!»
- «Двері йому відчинила незнайома жінка».
- «Як у дворі з'явилася Пума, Василькові перестало щастить».
- «А яке магічне число ? Скажіть, будь ласка!
Цікаве про котів
Кіт – це тваринка, яку дуже люблять люди. З ним пов’язана величезна кількість прикмет і прислів’їв. По – різному складалася доля кота. В одних країнах він був священною твариною. В інших – втіленням нечистої сили, і його знищували. Особливо дісталося чорним котам. У фольклорі різних народів можна знайти повір’я, пов’язані саме з чорними котами.
У Північній Англії вважалося, що чорний кіт приносить в дім щастя.
Шотландська прикмета говорить: «Чорний кіт на порозі – достаток в домі».
Російська прикмета: «Кіт, собака і півень чорної масті оберігають дім від злодіїв».
За американською народною мудрістю: «Бродячий чорний кіт обов’язково віщує удачу. Якщо чорний кіт прийшов до ваших дверей, впустіть його і будьте до нього добрими».
А моряки вірять, що якщо на кораблі є чорна, без жодного білого волоска, кицька, то плавання буде вдалим».
А у нас на Україні кіт є, за народним словом, втіленням неочікуваної сварки: «Їм чорний кіт дорогу перебіг!» - говорять про ворогів, які ще недавно були друзями.
Але є одне спільне для багатьох народів повір’я: «Хто любить і береже котів, того цей хитрий звір оберігає від усякої біди.
9.Послухайте притчу
Одного разу в школі проходив урок на тему «Сім чудес світу » Завдання полягало в тому , щоб кожен учень написав сім чудес світу на свій погляд.
Коли вчитель збирав зошити, то помітив , що одна дівчинка ще не закінчила роботу . Учитель запитав , чи не потребує вона допомоги Учениця відповіла :
« Для мене сім чудес світу це –
1.Бачити
2. Чути
3. Рухатися
4. Відчувати на дотик
5.Сміятися
6. Любити
7. Мати почуття
У класі запанувала тиша »
VІІ. Підсумок уроку.
Рефлексія.
VІІІ . Домашнє завдання.
І як підсумок уроку хочу дати вам таку віршовану пораду:
Прикметам вірити не треба,
А більше, діти, вірте в себе!
Повірте в розум, працю, сили –
І найчорніший кіт – безсилий.
Валентин Лукич Чемерис – сучасний український письменник . Народився в с. Заїченці на Полтавщині у 1936 році. Закінчив Літературний інститут у Москві , працював в редакціях обласних газет, в Дніпропетровському видавництві „Промінь”. Свій творчий шлях Валентин Чемерис розпочав як сатирик–гуморист. Видав 20 веселих збірок - гуморесок, пародій, веселих повістей. Нині живе і працює в Києві в редакції « Літературна Україна». Він автор 28 книг, серед яких історичні романи, фантастичні твори.
Найвідоміші з них :