Урок літературного читання.". В. Чемерис «Чорна кішка, або магічне число «сім»

Про матеріал
Урок літературного читання розпочинається технологією " Проектування", що дає можливість учням творити, фантазувати. Домашнє завдання перевіряється диференційовано, з використанням тестових завдань. Щоб зацікавити дітей , працюємо зі скоромовками, анаграмами, загадками. В ході уроку використано різні види читання. Велику увагу приділяю словниковій роботі. Підібрано цікавуу інформацію про котів, народні прикмети про цю тваринку.
Перегляд файлу

Урок  читання в 4 класі

Тема. В. Чемерис «Чорна кішка, або магічне число  «сім»

Мета: познайомити дітей з новим твором; удосконалювати вміння читати діалоги, визначати головну думку твору; розвивати мовлення учнів ,  поширювати історичні знання дітей; виховувати силу волі, характер, любов до живої природи; прищеплювати повагу до українських народних традицій та  звичаїв .

Обладнання:  квіточка  ( види роботи на уроці ),  картки (диференційована перевірка домашнього завдання ) ,підручник,  конверти із завданнями для роботи в групах, магнітофон.

Хід уроку

 І. Організація класу до роботи.

Нумо, дітки підведіться !

Всім приємно посміхніться,

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок!

 Чи цікаво вам дізнатися,

Що сьогодні може статись?

Ну , то ж всядьтеся зручніше

Почнемо урок скоріше!

ІІ. Етап проектування .

  • Розпочати нашу роботу я пропоную зі знайомства з тими завданнями, які чекають на нас сьогодні на уроці. ( Завдання написані на квітці – семицвітці ). 

1. Перевірка домашнього завдання . Твір Ю . Ярмиша «Чарівна паличка»

2.Вправа «Очікування».

3. Розчитування.

4. Вправа «Передбачення ».

5. Асоціативний кущ.

7. Робота  над текстом.

8. Робота в парах.

9. Цікаве про котів

  • Що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Вправа «Очікування».

  ( Діти оголошують свої очікування від уроку, починаючи фразою: «Я очікую…».)

- Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку. Сподіваюсь, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки; будете злагоджено працювати в групах, робити висновки, вчитися дружнім стосункам; будете активними, творчими, мислячими і старанними.

ІІІ Диференційована перевірка домашнього завдання

-  На попередньому уроці ми ознайомилися з казкою Ю. Ярмиша  «Паличка – рятівниця».

 І завдання .  Відповіді дітей «Якби в мене була чарівна паличка»

 ІІ завдання. Відповісти на запитання

  • Про що мріяв Миколка ?
  • Які три завдання Головного охоронця палички – рятівниці виконав хлопчик ?

 ІІІ завдання . Тестові завдання. Аудіювання

1Коли відбуваються події у творі Ю Ярмиша «Паличка – рятівниця » ?

А ) восени ;

Б ) взимку ;

В ) навесні .

2Про що мрія Миколка ?

А ) про канікули ;

Б ) про паличку – чарівницю ;

В ) про цукерки .

3Хто раптом з’явився перед Миколкою ?

А ) дідусь ;

Б) бабуся ;

В ) кіт .

4 Яке було перше завдання чарівника ?

А) прибирати постіль та допомагати мамі ;

Б) читати книжки ;

В ) готувати сніданок .

5Де написали про хоробрість Миколки ?

А) в дитячому журналі ;

Б ) у книзі ;

В ) в класній газеті .

6Чому Миколка відмовився від чарівної палички ?

А ) самому цікавіше все робити ;

Б)  бо паличка вже виконала всі  бажання ;

В ) чарівна паличка набридла хлопчикові . 

 ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

І Завдання на розчитування

  • 1.  Скоромовка
  • Смужечка на смужечці –
  • Наша Мура мружиться .            ( Щуриться , жмуриться )
  • Мружиться  - не журиться ,        (Сумувати )
  • А муркоче й жмуриться.

3. Анаграми

РЕОАЛПД       (Леопард)

ІКАКШ            (Кішка)

ГИТР                (Тигр)

ОАКСБА         (Собака)

  • Яке слово зайве ? Чому ? ( Бо леопард , кішка та тигр  відносяться до родини котячі , а собака відноситься до родини псові. )

   V. Мотивація навчальної діяльності.

1. Загадка

Має вуса, пишний хвіст

І негарну звичку:

Спершу добре він поїсть,

Потім – вмиє личко.

  • Подумайте, про кого загадка? Кішка сьогодні на уроці буде однією із героїнь тексту.

2. Повідомлення теми уроку.

- Діти , сьогодні ми познайомимося  з твором сучасного письменника Валентина  Чемериса «Чорна кішка, або магічне число  «сім»

3.Повідомлення про автора

Валентин  Лукич Чемерис – сучасний український письменник . Народився  в        с. Заїченці на Полтавщині у 1936 році.  Закінчив  Літературний інститут  у  Москві ,  працював в редакціях обласних газет, в Дніпропетровському видавництві „Промінь”.  Свій творчий шлях Валентин Чемерис розпочав як сатирик–гуморист. Видав 20 веселих збірок - гуморесок,  пародій, веселих  повістей.  Нині  живе і працює в Києві в редакції « Літературна Україна». Він автор 28 книг, серед яких історичні романи, фантастичні твори.

4. Вправа «Передбачення»

  • Будемо працювати над твором Валентина Чемериса «Чорна кішка, або магічне число «сім».
  • Поміркуйте, про що може йти мова у цьому творі?
  • Який за жанром може бути твір з такою назвою?
  • Давайте поговоримо про різні народні прикмети і забобони. З давніх-давен, коли люди ще не могли пояснити явища природи чи різні події, вони намагалися приписати все, що відбувалося, діям якихось потойбічних сил, різноманітних чарувань. До них вдавалися люди, шукаючи відповіді на запитання, що їх хвилювали, до них звертались у нужді й немочі за зціленням. Спостерігаючи за довкіллям, люди відкрили багато цікавих прикмет, наприклад, таких:
  • Кіт згорнувся у клубочок і лапками приховав ніс — похолодає, а коли вмивається, довго полизуючи лапку,— на суху погоду.
  • Коли зустрінеш людину з порожнім відром — буде невдача.
  • Не можна їсти з ножа, бо будеш сердитим.
  • Так застерігали наші предки. Повір'я були узвичаєні, й мало хто піддавав їх сумніву. Деякі з повір'їв дійшли до наших днів.
  • Як ви ставитесь до народних прикмет?
  • Як ви думаєте: чому число 7 називають магічним?
  • У людей дуже великою популярністю користується число 7. У чому ж секрет? Виявляється, що число 7 відповідає обсягу короткотривалої пам’яті людини, тобто це та кількість предметів, ознак, яку ми спроможні запам’ятати відразу і на більш – менш тривалий час.

 5. Створення асоціативного куща.

  •  Де ми зустрічали цифру 7? Давайте складемо асоціативний кущ.

 

 

     «Вовк і 7 козенят»        7 чудес світу       7 днів тижня

 

«Білосніжка і 7 гномів»                     7 п’ятниць на тиждень

  7

Квітка – семицвітка                            7 кольорів веселки

 

V. Опрацювання твору В. Чемериса «Чорна кішка, або магічне число «7».  Прочитавши твір, ми дізнаємося, чи насправді число 7 магічне.

 1. Словникова робота.

- Сьогодні нам треба знати такі слова. ( Показую ). Думаю, що ви не всі їх знаєте. У лівій колонці слова з тексту, а в правій – їх пояснення.

Пропоную попрацювати в групах.

Навмисно   спеціально

Квапливо   швидко

Наврочити             сглазить  ( русское)

Отакезний              величезний

Невдача    поразка 

Підстерігає              слідкує

 

Зарадити біді   допомогти

Нікому анічичирк              мовчати

Всадовила    посадила

Зашепотіла    тихо сказала

Наїжачитися   набундючитись

Хай щастить   все буде добре

- Пограємось? Я вам кажу визначення, а ви кажете слово.

2. Фізкультхвилинка

 3. Первинне ознайомлення з твором. Перевірка первинного сприймання.

- Починаємо знайомство з текстом. Відкрийте сторінку 128.

( слухання запису фонотеки)

Сподобався твір?

  • Який цей твір за жанром: казка чи оповідання? Чому?

  4. Перевірка сприйняття тексту

-    Хто є головним героєм оповідання?

-  Чому кішка одержала  ім'я Пума?

- У яку прикмету вірив Василько?  Звідки він про неї дізнався?

-  А чи добре хлопчик вивчав правила? Які відмінки він плутав? А ми не плутаємо їх? Чим же відрізняються ці відмінки?

 -  Як Василько вирішив рятуватися від невдач ?

 -  До кого звернувся по допомогу ?

 -  Що порадила господиня Пуми хлопчикові ?

- Чому жінка сказала, що «один» - просте число, а «сім» - магічне?

 -  Як Василько скористався її порадою?

 -  Що насправді допомогло хлопчикові?

5. Вибіркове читання

 - Прочитайте діалог, який відбувся між Васильком і хазяйкою Пуми.

  • Прочитайте , як хлопчик зустрічався щоранку з чорною кішкою
  • Знайдіть, в  якому реченні описано хазяйку Пуми? ( «Двері йому відчинила незнайома жінка – висока, сувора на вигляд, в отакезних окулярах». ).
  • Як вона підкреслила таємничість своїх порад? ( «Жінка приклала палець до вуст і, озирнувшись, зашепотіла…» ).
  • Прочитайте, яку таємницю розкрила жінка Василькові. ( «Як тільки чорна кішка перебіжить  дорогу…» ).
  • Знайдіть у тексті питальні речення Як їх необхідно читати ?
  • Знайдіть діалог Василька з учителькою. З якою інтонацією можна прочитати слова хлопчика? ( «Та вчи-ив…» ).
  • Прочитайте діалог хлопчика з жінкою без слів автора.
  • Які слова треба було промовити і що зробити Василькові, щоб чорна кішка не зурочила? ( «Щоб чорна кішка не зурочила…» ).

 6. Аналіз змісту твору.

- У чому полягає магія числа 7?

 - Що гарного  ви бачите у тому, що хлопчику перебігла дорогу кішка?

 - Чи слід вірити прикметам?

 Визначення головної думки тексту

Запропонуйте власну назву цього твору .

VІ. Творча лабораторія. Робота у парах.

- Яких правил необхідно дотримуватися під час роботи     у парах?

- У вас на партах є роздруковані завдання. Вам потрібно встановити послідовність подій.   

-  «І що б ви думали: найвищу оцінку одержав!»

- «Знову ти, Моргайле, не вивчив відмінки іменників».

 - «Твоїй біді можна зарадити».

 -«А Василько мовчить. Таємниця ж!»

 - «Двері йому відчинила незнайома жінка».

       - «Як у дворі з'явилася Пума, Василькові перестало щастить».

  - «А яке магічне число ? Скажіть, будь ласка!

                                     Цікаве про котів

   Кіт – це тваринка, яку дуже люблять люди. З ним пов’язана величезна кількість прикмет і прислів’їв. По – різному складалася доля кота. В одних країнах він був священною твариною. В інших – втіленням нечистої сили, і його знищували. Особливо дісталося чорним котам. У фольклорі різних народів можна знайти повір’я, пов’язані саме з чорними котами.

      У Північній Англії вважалося, що чорний кіт приносить в дім щастя.

      Шотландська прикмета говорить: «Чорний кіт на порозі – достаток в домі».

      Російська прикмета: «Кіт, собака і півень чорної масті оберігають дім від злодіїв».

      За американською народною мудрістю: «Бродячий чорний кіт обов’язково віщує удачу. Якщо чорний кіт прийшов до ваших дверей, впустіть його і будьте до нього добрими».

    А моряки вірять, що якщо на кораблі є чорна, без жодного білого волоска, кицька, то плавання буде вдалим».

       А у нас на Україні кіт є, за народним словом, втіленням неочікуваної сварки: «Їм чорний кіт дорогу перебіг!» - говорять про ворогів, які ще недавно були друзями.

    Але є одне спільне для багатьох народів повір’я: «Хто любить і береже котів, того цей хитрий звір оберігає від усякої біди.

 

 

9.Послухайте притчу

       Одного разу в школі проходив  урок на тему «Сім чудес світу » Завдання полягало в тому , щоб кожен учень  написав сім чудес світу на свій погляд.

        Коли вчитель збирав зошити, то помітив , що одна дівчинка ще не закінчила роботу . Учитель запитав , чи не потребує вона допомоги        Учениця відповіла :

  • Я довго сумнівалася , які вибрати . На світі так багато чудес. Але , по – моєму , найкращими є такі . Дівчинка деякий час вагалася  , але  все ж зважилася прочитати.

« Для мене сім чудес світу це –

1.Бачити

2. Чути

3. Рухатися     

4. Відчувати на дотик

5.Сміятися

6. Любити

7.  Мати почуття   

    У класі запанувала тиша »

  • Чи вважаєте ви , що ці риси характеру та можливості людини дійсно є чудесами світу ?

VІІ. Підсумок уроку.

Рефлексія.

  • Якими враженнями від уроку ви поділитеся вдома?
  • Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?
  • Що, на вашу думку, вдалося найкраще? Чому?
  • Чи виправдалися ваші очікування? ( Учні продовжують фразу «Сьогодні на уроці я…» ).
  • Хочу сказати, що мої очікування теж виправдалися. Я вдячна вам за продуктивну працю. Ми багато встигли зробити на уроці завдяки вашій старанності.

VІІІ . Домашнє завдання.

  • Навчитися виразно читати оповідання в особах , переказувати його близько до тексту.

І як підсумок уроку хочу дати вам таку віршовану пораду:

Прикметам вірити не треба,

А більше, діти, вірте в себе!

Повірте в розум, працю, сили –

І найчорніший кіт – безсилий.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Валентин  Лукич Чемерис – сучасний український письменник . Народився  в с. Заїченці на Полтавщині у 1936 році.  Закінчив  Літературний  інститут  у  Москві ,  працював в редакціях обласних газет, в Дніпропетровському видавництві „Промінь”.  Свій творчий шлях Валентин Чемерис розпочав як сатирик–гуморист. Видав 20 веселих збірок - гуморесок,  пародій, веселих  повістей.  Нині  живе і працює в Києві в редакції « Літературна Україна». Він автор 28 книг, серед яких історичні романи, фантастичні твори.

Найвідоміші з них :

  • Хто на току, а хто на боку,
  • Урок виховання,
  • Сватання по телефону,
  • Гуморески,
  • Вуса № 3,
  • Збірка « еліксир для чоловіків,
  • Фортеця на Борисфені.

 

 

docx
Додано
26 березня 2023
Переглядів
646
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку