Урок " Літосфера. Внутрішня будова Землі"

Про матеріал
Розробка першого уроку у 6 класі з розділу "Літосфера" -Літосфера. Внутрішня будова Землі
Перегляд файлу

6 клас

  Літосфера. Внутрішня будова Землі

 Мета: сформувати   поняття «земна кора», «літосфера»; роз­почати формування знань про внутрішню будову Землі; розвива­ти асоціативне мислення учнів; продовжити формування зацікавленості, позитивного ставлення до навчального матеріалу; розвивати

географічне мислення  та уміння працювати з картами, атласами, схемами, малюнками, таблицями; формувати пізнавальний інтерес і позитивне ставлення до навчального матеріалу ; виховувати шанобливе ставлення до природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: атласи, підручники, зошити,схеми.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.  Прийом «Інтелектуальна розминка»

- Хто першим висловив здогад, що наша планета має форму кулі? (Піфагор  Vст. До н. е.)

- Хто створив найдавнішу карту, яка дійшла до нас (Ератосфен ІІІст. до н. е.)

- Хто створив перший глобус? (Мартін Бехайм 1492р. )

  - Навіщо людству потрібно знати про внутрішню будову Землі? ( Знати які є корисні копалини,  чому виникають землетруси, вулкани )

- Які оболонки Землі знаєте , що вони означають?(Гідросфера, атмосфера, літосфера, біосфера)

2. Прийом «Асоціація»

На столі : яблуко, яйце, апельсин. З яким із перерахованих предметів ви асоціюєте внутрішню будову Землі? Наведіть три, чотири докази.

3. Прийом «Метод прес»

- Чи можна пройти крізь Землю, щоб вийти на іншому її боці? (Учні повинні обґрунтувати свою точку зору,  але ще не маючи істотних знань про внутрішню будову Землі,  вчитель пропонує   відкласти відповідь до кінця уроку. Проблемне запитання зберігається на дошці протягом усього уроку.)

 IІI. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної та пізнавальної    діяльності

Вступне слово вчителя. З давніх-давен люди цікавилися, з чого складається внутрішня частина Землі. У стародавні часи вони пов’язували різні явища, що відбуваються в надрах, — виверження вулканів, землетруси — з дією надприродних сил. Давні греки «оселили» в земних глибинах бога вогню Гефеста, а давні римляни – Вулкана. Вчені Середньовіччя висловлювали припущення про те, що надра Землі заповнені водою або вогнем. Пройшло багато часу, поки люди дізналися про надра Землі.

Сьогодні на уроці ми зазирнемо в земні глибини і помандруємо крізь різні шари внутрішньої будови планети та спробуємо досягти її центру. Дійсно, зро­бити це нікому не вдавалось, хіба що письменникам-фантастам. Жюль Верн, наприклад, у своєму творі «Подорож до центру Землі» розповів про те, як мандрівники опустилися на дно згаслого вулкану в Ісландії,  пройшли під Землею та вийшли із жерла іншого вулкану у Середземному морі. Ми з’ясуємо, що ж спонукало людей вивчати таємниці земних надр та будову Землі.

ІV.  Вивчення нового матеріалу

  1.          Екскурс в історію утворення Землі

(Учні записують до зошитів тему уроку, визначення понять). Розповідь учителя. 

 Настав час заглянути в середину нашої планети. Дивно, але про небесні тіла, які розташовані від нас на відстані в мільйони й мільярди кілометрів, ми знаємо більше, ніж про те, що перебуває на глибині в сотні кілометрів під нашими ногами. Таємниці земних надр розкривають геологи й геофізики.

      Геологія – наука про склад, будову й історію розвитку Землі.

 Геологи  «прослуховують» нашу планету за допомогою спеціальних приладів — сейсмографів. Виявляється, швидкість сейсмічних хвиль міняється залежно від стану й властивостей речовин,  всередині наша планета зовсім не однорідна, і в ній можна виділити кілька шарів .

     Існує кілька  припущень щодо формування оболонок Землі. Земля - це планета, небесне тіло, що за науковою теорією, виникло з газо-пилової хмари.На ранній стадії розвитку на поверхні планети, що остигала, сформувалася тонка кора(первинна літосфера) з температурою вище 1000 , а вода перебувала тільки в газоподібному стані в повітрі. Водойм і, отже, гідросфери не було.

    Пізніше, коли поверхня Землі остигла до температури нижче 1000, вода перейшла  в рідку фазу. З’явилася водна оболонка. Всі необхідні умови для зародження життя і біосфери, виникли у процесі розвитку планети.

-Як зародилися перші живі організми? У якім середовищі  відбувся стрибок від неживого до живого? Які земні умови виявилися для цього сприятливими? Наука шукає відповіді на ці запитання.

2. Випереджальне завдання для учнів

Учні знайшли гіпотези походження планети Земля .  

Наукові гіпотези походження Землі

      Походження Землі  давно цікавило вчених, і  тому було висунуто кілька гіпотез. Німецький філософ Кант   вважав,що Земля утворилася з розрідженої холодної газової хмари, незалежно від Сонця.

      Французький математик Лаплас також твердив, що Земля утворилася з туманності, але обертання її не пояснював.

     Французький учений Жорж Бюффон висунув гіпотезу про те, що Земля— це уламок Сонця. Шматок зорі міг відірватися внаслідок падіння на Сонце комети. Дослідник вважав, що наша планета, як частина Сонця, поступово охолоджується.

     Радянський  вчений — Отто Шмідт довів, що планети, в тому числі і Земля, утворилися з твердих роздрібнених частинок, захоплених Сонцем при проходженні їх крізь туманність Галактики. Сонце при цьому притягувало їх, і вони починали рухатись навколо нього. Земля, як і інші планети сонячної системи, на початку свого існування була холодною. Потім в ній почали розпадатися радіоактивні елементи,  тому надра Землі розігрілисяю, а її маса розшаровувалась на окремі сфери, з різними властивостями.

       Академік  В. Г. Фесенков доводив , що Сонце і планети виникли в єдиному процесі розвитку з величезного згустку газувато-пилуватої туманності, в центрі якої (найгустіша і найгарячіша частина) утворилося Сонце.

Релігійна гіпотеза походження Землі або «Священна теорія Землі»

           Коли Бог створив Землю і впорядкував її обертання навколо осі, наша планета набула яйцеподібної форми. Оскільки земна вісь була тоді перпендикулярна , то пір року  не було. Але люди, які жили в той час дуже довго, завели згодом між собою багато  зла і стали часто сваритися.

      У гніві Бог наказав зруйнувати Землю, її поверхня стала тріскатися, підійматися та зминатися, утворюючи жахливі за видом гори і ущелини. Пізніше з надр Землі вирвався могутній потік води, який поступово затопив всю поверхню Землі. Всі ці катастрофи страшенно потрясли Землю і відбилися на її осі — вона втратила своє первинне вертикальне положення, нахилилася, і це призвело до появи пір року. Поверхня ж планети виявилася розбитою на континенти, гори, глибокі западини в які згодом стекла вода, утворивши океани.

3. Внутрішня будова Землі

Розповідь учителя. Першу спробу зазирнути до земних надр здійснив житель чеського міста Яхимова Георг Бауер у першій половині XVI ст. Місцевий лікар Бауер лікував  гірників і цікавився гірничою справою. Яхимов був на той час великим гірничорудним і металургійним центром Європи. Бауер старанно збирав   відомості про корисні копалини, про виробництво з них різних виробів. Потім він написав наукову працю «Про гірничу справу й металургію», де переконливо доводив, що при опусканні в глибокі шахти  відбувається підвищення температури. «У земних глибинах панує вогонь, — писав Г. Бауер. — Він виникає від горіння асфальту, сірки й вугілля». Книга довго залишалася фундаментальною працею з гірничої справи, а сам Георг Бауер увійшов в історію науки.

 

Фізкультхвилинка

4. Робота з підручником

 (Учні використовуючи текст підручника і малюнок  у атласі  поетапно заповнюють таблицю)

 

Назва оболонки

Потужність

Стан речовини

Температура

           Внутрішнє

Ядро

           Зовнішнє

 

 

3500км

Тверде (тиск)

 

 

Розплавлене

 

4000 - 50000

Мантія

2900 км

Тверда (83% V Землі)

1000 - 25000

Астеносфера

50 – 250 км

М’яка, пластична,в’язка

 

Земна кора

5 – 80 км

Тверда, тонка

 

     Ядро — внутрішня частина Землі. Зовнішнє ядро, що лежить на глибині 3—5 тис. км, як припускають учені, перебуває в рідкому стані.  Внутрішнє ядро тверде, незважаючи на таку високу тем­пературу, тому що там існує величезний тиск. Цей тиск і не дозволяє внутрішньому ядру ставати рідким, бо часто­чки речовини не мають можливості вільно рухатись.  Температура в ядрі досягає 4000-5000 °С. Деякі вчені припуска­ють, що вона може дорівнювати 6000 °С (як на поверхні Сонця), тому можна вважати, що в середині Землі палає маленька зірка.

       Мантія ( у перекладі з латинської мови   означає «покривало») - найбільша за об’ємом внутрішня оболонка планети, займає понад 83% об’єму Землі; її потужність — 2 900 км;  вважають, що вона тверда і водночас розпечена. Температура 1000°-3500°. Щільність мантії більша, ніж у земної кори. Це й не дивно, оскільки на неї зверху тисне товща гірських порід, із яких складається земна кора. Тому чим глибше ми опускаємося під землю, тим щільнішою стає речовина навкруги нас.

Між мантією й земною корою залягає поверхня Мохоровичича. Поверхня Мохо розташована на глибинах 5-75 км від земної поверхні.

Астеносфера –(«послаблена» сфера), тонкий шар пом'якшених гірських порід , що   знаходиться  в товщі мантії, приблизно на глибині 50—250 км, виникають умови, за яких гірські породи можуть якщо не зовсім розплавитися, то пом'якшитись, як пластилін.

Земна кора — верхній твердий шар (менше 1 % маси планети)  потужністю до 80 км в горах, на рівнинах — 40 км, під океанами — 5-10 км становить . Найкраще вивчено верхній пухкий шар земної кори, його видно на крутих берегах річок, кар’єрах. На поверхневий шар впливає сонячне проміння.Він   влітку нагрівається, а взимку промерзає . Проте вже на глибині 20-30 метрів температура цілий рік однакова, а з глибиною в земній корі відбувається підвищення температури (у середньому на 1° через кожні 33 м, 100 м - 30).

Таким чином, земна кора + астеносфера = літосфера.

Літосфера – це тверда оболонка Землі. («літо» - камінь, «сфера» – куля)

 Те, що міститься в нас під ногами, донині зберігає свої таємниці. Адже ніхто не зміг побувати усередині планети. Навіть найглибша бурова свердловина світу досягає тільки 12 км на Кольському півострові у Росії. Але це незначна глибина порівняно з розмірами нашої планети, так її радіус у 500 разів більший. Якщо уявити Землю у вигляді яблука, то ця надглибока свердловина навіть не проколює його шкірку.

 

 V.  Закріплення  вивченого  матеріалу

1. Прийом «Практичність теорії »

 Розв’язування задач.

1.Температура повітря на Землі +20 оС. Якою буде температура на глибині 900 м?

Розв’язання :

1)900 м : 33м = 27,3 (рази)   2)   27,3 х  100 С = 27,30   3)  27,30 С + 20 оС =  37,3  оС

2. Яка температура гірських порід на глибині 11 000м,якщо на поверхні вона становить +10 °С?

Розв’язання :

 1)11000м :33= 333   2)333 х10 =3330 3) 3330+100=3430

3. Тато Івана працює у шахті, де з глибини 1060 м видобувають вугілля. Яка температура у шахті.якщо на поверхні +50 ?

Розв’язання :

1)1060 м : 33= 32 (рази)   2) 32 х х10 =320 3) 320+100=420

 

 

2. Прийом «Вірю – не вірю»

  1.          Чи вірите ви в те, що люди знають про глибини Землі менше ніж про космічний простір? (вірю).
  2.          Чи вірите ви в те, що температура з глибиною підвищується?(вірю).
  3.          Чи вірите ви в те, що літосфера -  це водна оболонка Землі?(не вірю).
  4.          Чи вірите ви в те, що верхній твердий шар нашої планети називають земною корою?(вірю).
  5.          Чи вірите ви в те, що температура в ядрі досягає 5000градусів? (вірю)
  6.          Чи вірите ви в те, що літосфера в перекладі з грецької  - м’яка. (не вірю).

3. Прийом «Влучний погляд»

На аркуші написані слова, учні повинні назвати тільки ті з них, що стосуються теми уроку.

Океан, літосфера, яблуко, магніт, географія, мантія, шахта, зірка, глобус, нафта, геологія, карта, вулкан, ядро, пустеля, залізо, астеносфера (5).

VІ .  Підсумок уроку

Учитель пропонує учням знову спробувати відповісти на запитання «Чи можна пройти крізь  Землю , щоб вийти на іншому її боці?». Тепер вони вже можуть обґрунтувати свою точку зору. Учитель допомагає учням сформулювати чітку, обґрунтовану відповідь

Отже,  ми збагатили свої знання про внутрішню будову Землі, але цього не достатньо, нажаль. Можливо серед вас сидить той майбутній учений, який збагатить географічну науку новими знаннями. І відповість на питання, що ж насправді там всередині?

VIІ. Домашнє завдання

  •     Опрацювати параграф підручника
  •     Намалювати в зошиті схематичний переріз внутрішньої будови Землі.
  •     Розв’язати задачу.  Розрахуйте, чи можна пробурити свердловину до глибини 25 км? ( 1)25000:33=757,5 2)10 х 757,5=757,50 )

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 лютого
Переглядів
112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку