Урок ЛРК № 3. «Сторінки життя Іванни Блажкевич. Огляд її творів для дітей»

Про матеріал

Урок літератури у 5 класі.

Мета: ознайомити учнів зі сторінками життя Іванни Блажкевич та її творами; сприяти усвідомленню змісту творів письменниці учнями; формувати навички виразного читання, переказу творів близько до тексту, аналізу теми та ідеї цих творів, їх виховного значення; розвивати творчі вміння учнів, їх фантазію, розширювати їх світогляд; виховувати інтерес і шанобливе ставлення до літератури рідного краю, бажання пізнавати її.

Тип уроку: урок літератури рідного краю.

Перегляд файлу

Предмет _______________________ Клас ___ Урок № ___  Дата___/___/___  

 

Прізвище вчителя __________________

 

 

Тема уроку: ЛРК № 3. «Сторінки життя Іванни Блажкевич. Огляд її творів для дітей»

Мета: ознайомити учнів зі сторінками життя Іванни Блажкевич та її творами; сприяти усвідомленню змісту творів письменниці учнями; формувати навички виразного читання, переказу творів близько до тексту, аналізу теми та ідеї цих творів, їх виховного значення; розвивати творчі вміння учнів, їх фантазію, розширювати їх світогляд; виховувати інтерес і шанобливе ставлення до літератури рідного краю, бажання пізнавати її.

Тип уроку: урок літератури рідного краю.

Обладнання уроку: підручник,  портрет І. Блажкевич, тексти творів письменниці,  ілюстрації до них.

Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, «вільний мікрофон».

Епіграф уроку:

Діждемось хвилини, коли на

Вкраїну воля прилине!

Коли вже наступить

Кінець наших мук!

І. Блажкевич

План уроку:

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання.
  3. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.
  4. Актуалізація опорних знань.
  5. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
  6. Підсумок уроку.
  7. Оцінювання учнів.
  8. Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

На домашнє завдання учням було написати твір на тему «Мій улюблений жанр усної народної творчості» та скласти акровірш (Глібов). Учні зачитують твори та акровірші, учитель перевіряє. 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.

  1. Психологічна настанова учнів на сприйняття нового навчального матеріалу.

2. Опрацювання епіграфа уроку.

ІV. Актуалізація опорних знань.

Бесіда за запитаннями

  • Яких письменників рідного краю ви знаєте?
  • Для чого потрібно вивчати літературу рідного краю?
  • Чи достатньо сьогодні ми вивчаємо цю літературу?

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

  1. Життя і творчість Іванни Блажкевич.

Українська дитяча письменниця Іванна Омелянівна Блажкевич народилася 9 жовтня 1886 року в с. Денисів Козівського району у родині вчителя О. Бородієвича. Священик Осип Вітошинський разом з учителем Омеляном Бородієвичем будили національну свідомість людей, заохочували селян до відвідин першої в повіті читальні «Просвіти». Такі умови були добрим грунтом, на якому розвивалась і кріпла висока духовність і патріотизм Іванни Блажкевич.

Здобувала освіту в Денисівській початковій і Тернопільській виділовій школах. Екстерном склала екзамени у Львівській учительській семінарії. В 20-х роках вчителювала в Галичі і Залукві Галицького району.

  Перші літературні спроби Іванни Блажкевич датуються 1908 роком. Зокрема, «Грудка на могилу Марка Каганця», «Жертвам людської сваволі», «Над свіжою могилою», у яких вимальовано жорстоку розправу австрійської адміністрації над українцями Галичини.
     Свою пристрасну любов до рідної землі вона прагнула передати дітям, тому писала і публікувала для них цікаві твори: «Святий Миколай у 20-му році» (1922); «Тарас у дяка» (1923); «Діло в честь Тараса» (1924);
«Вертеп» (1924); «В мамин день» (1931); «Івась-характерник» (1936);
Збірки поезій:  «Мила книжечка» (1928); «Оповідання» (1937); «Подоляночка» (1958); «Прилетів лелека» (1991р.); «Прилетіла ластівка» (1986); «Хто посіяв промінь» (1976); «Чи є в світі що світліше?» (1977).

    Померла Іванна Блажкевич 2 березня 1977 року в рідному селі Денисові. Але духовно вона єднала і єднає все наше жіноцтво в одну, єдину родину. Найближча своїм переконанням нам, галичанкам, Іванна Блажкевич постає символом честі і слави української нації, її незламний дух є трагічним стовпом під будову української держави.

Про цю жінку ходили легенди і за її життя, і після нього. Вона залишила по собі цікаву літературну спадщину і світлу пам’ять серед галичан. А надто серед жителів села Денисова на Козівщині, де Іванна Блажкевич жила, творила, займалася громадською діяльністю. Тут стоїть пам’ятник письменниці, паралельно з історико-краєзнавчим музеєм діє меморіальний музей-садиба, де порається її дочка Дарія Іванівна.

  1. Опрацювання творів письменниці.

ЧИ Є В СВІТІ ЩО СОЛОДШЕ?

Чи є в світі що солодше,

Як мамині очі,

Які зорять за дітками,

Як вдень, так і вночі?

Чи є в світі що любіше,

Як мамині руки:

Що працюють для дитини

Щиро - без принуки? 

Чи є в світі що щиріше,

Як серденько мами:

Яке б'ється для діточок,

Аж ляже до ями?

Чи є в світі що дорожче,

Як мама кохана,

Що працює для дитинки

До ночі від рана? 

Бесіда за питаннями.

  1. Що для ліричної героїні вірша є найсолодшим?
  2.  Про кого розповідається в поезії?
  3. Чи погоджуєтеся ви з тим, що мама є найдорожчою для нас людиною?
  4. Чи гідно ми оцінюємо старання наших матусь?
  5. Знайдіть у вірші художні засоби.

БОГДАНКО

Хоч Богданко наш ніколи 

Не ходив іще до школи, 

А вже пише і малює. 

Цілий день він щось майструє. 

Може з дерева за мить 

Гарну іграшку зробить: 

І сопілочку, й візок,

І санчата, й батіжок, 

Часом клеїть залюбки 

Паперові вітрячки. 

З глини ліпить він горнята, 

Мисочки і пташенята. 

Золоті в Богданка руки — 

Все він робить без принуки. 

Щоб даремно не сидіти, 

Спробуй ти таке зробити. 

Бесіда за питаннями.

  1. Про кого розповідається в поезії?
  2. Як авторка описує свого героя?
  3. Як письменниця ставиться до Богданка?
  4. Хоча хлопчик ще малий, але він робить чимало справ. Яких саме? Зачитайте.
  5. Чого нас навчає ця поезія?
  6. Знайдіть у вірші художні засоби.

ВЕЛИЧАЄМ ТЕБЕ, МАМО

Величаєм Тебе, Мамо,

В ту святочну днину –

За Твій труд і за старання

Пильні без упину.

Величаєм за ту працю,

Яку мама мала,

Нім дитинка від колиски

На ніженьки стала. 

Величаєм за сей догляд

Пильний, невсипущий,

Щоб собі що не накоїв

Син непосидющий.

Величаєм за ті скорбні

Недоспані ночі,

Як недуга заглянула

Дитинятку в очі.

Величаєм за опіку

У життя ззарання

І за те перед Тобою

Клонимось в пошані!

Бесіда за питаннями.

  1. Про кого розповідається в поезії?
  2. Як авторка описує труд матері?
  3. Чому, на вашу думку, слово «мати» написане з великої літери?
  4. До чого закликає нас авторка?
  5. Чого нас навчає ця поезія?
  6. Знайдіть у вірші художні засоби.

ДО ШКОЛИ

Як лелеки збиралися

Від нас відлітати,

Почала нам матусенька

Про школу казати.

Защеміло Павлусеве

Маленьке серденько,

Що пропала вже свобода

Дитяча швиденько.

Та як неня обіцяла

Купить зошит, книжку, -

Вмить з’явилася усмішка

На хлоп’ячім личку...

Важко воно справді буде

Раненько вставати,

Та нічого не порадиш,

Треба привикати.

Бесіда за питаннями.

  1. Про що розповідається в поезії?
  2. Про що мати почала розповідати маленькому Павлусеві?
  3. Чому хлопчик засмутився?
  4. Що купила мати Павлусеві?
  5. Чого нас навчає ця поезія?
  6. Знайдіть у вірші художні засоби.
  1. Підсумок уроку.
  1. Що ви засвоїли на сьогоднішньому уроці?
  2. Чи сподобались вам твори Іванни Блажкевич? Чому?
  1. Оцінювання учнів.

Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.

  1. Домашнє завдання.

Прочитати літописні оповіді «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь», «Святослав укладає мир з греками і повертається до Києва. Смерть Святослава».

 

1

 

docx
Додано
28 червня 2018
Переглядів
683
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку