Тема: Лялька мотанка – родинний оберіг українців.
Виготовлення ляльки – мотанки
Мета:
Навчальна: створити умови для формування в учнів понять про українську народну ляльку – мотанку, історію виникнення , її функцію та різновиди.
Розвиваюча: сприяти розвитку естетико – сенсорної сфери особистості, що формує цілу низку життєвих компонентів: соціальної, інформаційної,полікультурної, комунікативної, самоосвіти та саморозвитку, продуктивної творчої діяльності учнів.
Виховна: створити оптимальні умови для виховання в учнів поваги до українсько – історичних традицій; пробуджувати почуття краси, зміцнювати бажання відроджувати традиції народу, заохочувати до виготовлення оберегів.
Тип уроку:комбінований.
Очікувані результати: уміння фантазувати, конструювати, виготовляти ляльку-мотанку .
«Посмішка»
Учитель розказує дітям:
- У народі існує думка: якщо посміхнутися перехожому – він усміхнеться у відповідь. Якщо посміхнутися небу – розійдуться хмари і засвітить сонце. Якщо посміхнутися Всесвіту – трапиться щось казкове. Тож давайте посміхнемося один одному, щоб нас чекав успіх на уроці.
«Самоналаштування»
- Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте :
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я особистість творча.
Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.
Хід уроку
Організаційний момент
Перевірка наявності учнів та їх готовності до уроку.
Як стверджують, вибір того чи іншого кольору символізує те, які ми є і якими хочемо бути. Виберіть на шкалі той колір, який Вам подобається найбільше і в квадратику під ним поставте +.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Якщо Ви обрали:
Червоний – Ви – енергійні, полюбляєте бути в центрі будь-яких подій. Можете взяти на плечі навіть непосильний тягар.
Жовтий – Ви – оптиміст. Полюбляєте життєві зміни. Ваш девіз: «Усе, що не відбувається, відбувається на краще!»
Зелений – Ви – амбітні. Вам важливо досягти високих результатів. Ви важко переживаєте критику і власні невдачі.
Синій – Ви – врівноважені. Цінуєте дружбу. Друзів обираєте ретельно, тому маєте їх небагато, але вони справжні.
Фіолетовий – Ви – задоволені собою, легко переживаєте невдачі, адже вірять, що все погане обов’язково мине.
Коричневий – Ви – Самодостатні, не піддаєтеся впливові інших людей, адже маєте власну думку.
Чорний – Ви – серйозні, не бажаєте змінюватися. Ваш принцип: «Я такий, який є!».
Сірий – Ви – не дуже активні, намагаєтеся триматися осторонь.
Актуалізація опорних знань
Прийом "Мозковий штурм"
Яка у вас найулюбленіша іграшка?
Як вона до вас потрапила?
Де раніше діти брали іграшки?
З якого матеріалу раніше виготовляли їх?
Вправа «Чарівна скринька»
Перед вами скринька, в ній захований предмет. Вам потрібно відгадати який, за допомогою запитань, на які я буду давати відповідь лише слово «так», або «ні»
(в скриньці знаходиться лялька – мотанка)
Повідомлення теми уроку
Сьогодні на уроці ми з вами познайомимось із історією виникнення ляльки мотанки та навчимося її виготовляти за планом.
Виклад нового матеріалу. Що вам найбільше сподобалось у відео.
- Пропоную переглянути відео. Обговорення відео.
Вправа «Назад у минуле»
- Давайте уявимо, що ми живемо, років сто тому. Коли ще люди не знали що таке бісер, паєтки, мереживо. Проявіть фантазію та опишіть чим би ви прикрасили свою ляльку – мотанку? Як бив ви її змогли виокремити з інших? (наприклад, засушити калину та зробити з них елемент декору)
Пропоную вам попрацювати в парах та дізнатись більше цікавої інформації про ляльок – мотанок. Зараз ви отримаєте конверти з неповним текстом. Скористайтеся словами з довідки, доповніть речення та прочитайте їх.
Головна відмінність мотанки вид звичних ляльок чи ляльок з інших країн – відсутність ____________. Тобто обриси обличчя на ляльках-мотанках представлені у вигляді переплетень різнокольорових ___________, у вигляді хреста. Ще з давніх давен побутувала думка, що саме через обличчя в ляльку може поселитися __________. Як не дивно, проте такі ж вірування притаманні й іншим культурам.
Українці вірили що в ляльці присутній дух _________, який й оберігає членів своєї сім’ї від всіляких негараздів та передає вікову мудрість та знання прийдешнім поколінням.
Правила, традиції та секрети виготовлення таких ляльок передавалися з покоління в ________, від матері-донці. Доволі довгий час, тай понині в деяких регіонах країни існує звичай на весілля дарувати донці ляльку мотанку. Така весільна лялька стає оберегом для нової сім’ї та їхньої домівки. Подаровану на весілля ляльку молодята зберігали протягом усього _________.
Слова для довідки: душа, ниток, покоління, обличчя, життя, роду.
Обговорення нової інформації
(зв’язок з життям)
Діти, яке ваше відношення до ляльки – мотанки сьогодні? Ваші думки, чи вірите ви в те, що лялька мотанка дійсно є сакральною і важливою для вас?
Творча індивідуальна робота
Зараз ми разом з вами спробуємо довести, що створення ляльки – мотанки – це частинка життя людини. Вам цікаво?
Ви отримуєте малюнок, спробуйте разфорбувати його.
Презентація результатів робіт. Обговорення.
Чи легко Вам було розмалювати ляльку?
Який можемо зробити висновок? (Що ця робота персональна і людина має виготовляти її керуючись власними вподобаннями, відчуттями та внутрішнім потягом)
Фізкультхвилинка «Смайл»
Інструкція з техніки безпеки
Інструктаж з техніки безпеки при роботі з ножицями
- Давайте пригадаємо правила безпечної роботи з ножицями.
Правила безпечної праці з ножицями
Практична робота
За інструкційною картою виконати ляльку мотанку.
Закріплення нових знань і вмінь учнів
Підсумок уроку
Прийом «Умовні позначки»
Ознаки справжньої української мотанки
Справжня мотанка виготовляється без використання швів. Виготовляючи лялько майстри намотують або закутують, а для кріплення використовують стрічки та нитки, якими просто обмотують деталі та фіксують їх вузликами. При виготовлення дотримуються головного правила - лялька повинна мати хрестоподібний вигляд. Загалом створення такої ляльки може перетворитися на захопливе заняття для дорослих та дітей а результат допоможе відтворити рідні традиції та створити унікальний оберіг чи сувенір.
Голову ляльки формують з невеличкого клаптика тканини, в середину якого вкладають кульку з ниток, інших клаптиків чи вати. Таку заготовку голови обмотують хрест на хрест нитками, символічно зображуючи лице ляльки. Тулуб з головою з’єднують також нитками, туго обмотуючи ними тільце ляльки від голови до низу та перпендикулярно тулубу формуючи тим самим руки мотанки. З підручних матеріалів виготовляються одяг, прикраси та головні убори чи зачіски. Тут варіації обмежуються лише фантазією авторів.
Як би там не було, проте мотанка все ж зберегла в собі певні сакральні знання та силу. Такий сувенір, особливо виготовлений власними руками, може стати родинним оберігом та родинним спадком, котрий ввібрав в себе вікові знання та вірування.
-Оцінити учнів За допомогою кубіків оцініть себе, як ви вважаєте чи вдалою для вас була сьогодні робота? Можливо, вам потрібна допомона?
-Д/З : Запитати маму, бабусю що вони знають про ляльку мотанку, чи знають вони про існування пеленашки. Розповісти батькам про ляльку мотанку найцікавіше, що вам найбільше сподобалось сьогодні на уроці.
-Подякувати за роботу на уроці