Урок з української літератури для 5 класу.
Мета уроку:
Українська література, 5 клас
Тема. Людина і природа у повісті М. Вінграновського «Сіроманець»
Мета:
- ознайомити дітей з біографічними відомостями про М.Вінграновського;
- опрацювати зміст та розкрити ідейно-художню спрямованість повісті;
- вчити висловлювати свою думку й аргументувати її;
- виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Цілі уроку.
Учні повинні знати: факти біографії письменника; зміст і проблематику повісті.
Учні повинні вміти: логічно висловлювати враження від прочитаного; за допомогою засобів виразного читання відтворювати внутрішній стан героїв; обґрунтовувати своє ставлення до персонажів; давати власну оцінку подіям і вчинкам.
Обладнання: портрет письменника, текст твору, дидактичні мультимедійні матеріали, виставка дитячих малюнків до повісті, фотографії вовків.
Методи, прийоми і форми роботи: виразне читання, випереджувальне індивідуальне завдання, «Незакінчене речення», «Продовж розповідь»,
Епіграф:
Розмовляють доли, води…
Стань, послухай, роздивись.
Мову рідної природи
Розуміти серцем вчись!
Оксана Сенатович
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
1. Вступне слово вчителя.
- Здрастуйте, діти. Сьогодні на уроці ми розглянемо твір М.Вінграновського «Сіроманець».
Метою нашого заняття буде:
Саме тому епіграфом нашого уроку став уривок із поезії Оксани Сенатович «…Чуєш, друже мій, розмови?..»
Наше заняття матиме форму літературно-мистецької вітальні, куди завітали літературознавці і літературні критики, історики і майстри пензля, декламатори.
2. Актуалізація знань.
1. Вікторина «Чи були ви спостережливі?»
1. Яким шляхом ходив Сашко до школи ?
2. За кого прийняв Сашко вовка спочатку?
3. Чим пригостив Сашко вовка?
4. Куди Сашко відвів вовка жити?
5. Де хотів Сашко оселити вовка?
6. Що відчував Сашко, коли спілкувався з вовком?
7. Як Сашко дізнався про сліпоту вовка?
8. Що відчув Сашко у день, коли Сіроманець не зустрів хлопця?
9. Чому упіймали вовка?
10. Як Сашко потрапив до кузні?
11. Що порадив Сашко, коли розв’язав вовка?
12. Як звали хлопчика, якого врятував Сіроманець?
13. Як льотчики ставилися до вовка?
14. Чи вдалося зробити операцію Сіроманцю?
ІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Отже, перше слово надається літературознавцям, які познайомлять нас із життям і творчістю М.Вінграновського.
Літературознавці:
1-ий літературознавець:
- Перший з-поміж рівних у плеяді «шістдесятників», Вінграновський витворив художній світ, законом якого є краса. Класик української літератури, видатний український поет, письменник-шістдесятник, кінорежисер, сценарист, кіноактор народився 7 листопада 1936 року в містечку Первомайськ на Миколаївщині.
В 1960 р. закінчив ВДІК (Всесоюзний державний інститут кінематографії).
Перші поетичні публікації Миколи Вінграновського датуються 1957 роком (журнал «Дніпро» №2).
2-ий літературознавець :
Вірші та прозові твори Миколи Вінграновського для дітей виходили у збірках: «Андрійко-говорійко» (1971), «Мак» (1973), «Літній ранок» (1976), «Первінка» (1977), «Літній вечір» (1979), «Ластівка біля вікна» (1981), «На добраніч» (1983), «Кінь на вечірній зорі» (1987), «У неквапи білі лапи» (1989), «Северин Наливайко» (1996), «Козак Петро Мамарига» (2001), «Сіроманець» (2001), «Іде кіт через лід» (2003).
3-ій літературознавець :
Микола Вінграновський — автор прозових творів: «Світ без війни» (1958), «Президент» (1960), «Сіроманець» (1977), «Гусенятко» (1978), «Літо на Десні» (1983), «Низенько пов’язана» (1985), «В глибині дощів» (1985), «П’ять повістей» (1987), «Чотирнадцять столиць України» (1996), «Манюня» (2003).
1-ий літературознавець:
Як кіноактор, зіграв у 4-х художніх фільмах. Найвідоміша роль Миколи Вінграновського — Івана Орлюка у фільмі «Повість полум’яних літ» (1961, сценарій О. Довженка). Цей фільм отримав нагороди міжнародних фестивалів у Каннах, Лондоні та Лос-Анджелесі.
Микола Вінграновський — режисер 5-и художніх та 8-ми документальних фільмів.
2-ий літературознавець :
Творчість автора отримала належне визнання. Серед багатьох літературних нагород, відзнак та премій Микола Вінграновський — лауреат Національної премії України ім. Т. Шевченка (1984).
Помер 26 травня 2004 року в Києві.
Учитель :
- Ми дякуємо літературознавцям за розповідь. А тепер слово надається літературним критикам, які підготували презентацію повісті «Сіроманець».
Літературні критики:
1-ий критик:
Сьогодні ми хочемо запропонувати вашій увазі чудову повість М.Вінграновського «Сіроманець». У цьому творі заторкуються дві проблеми – це взаємини людини з природою та людини з людиною.
2-ий критик:
Досить незвичним для дитячої літератури є образ старого сліпого вовка, що знайшов собі друга й захисника в підлітку Сашкові. Їхня дружба змальована яскраво й переконливо, з високою етичною напругою. Сашко - добрий, чуйний і самовідданий — стає для вовка очима, а Сіроманець ділиться з ним своїм потужним внутрішнім зором, поглядом мудрої природи на людей і стосунки між ними.
Автор не тішить юного читача щасливим фіналом.
Сіроманець помирає, смерть його закономірна як з погляду природної неминучості, так і з погляду естетичної необхідності. Автор стверджує незнищенність природи, проголошує зв’язок і тотожність дитини й природи, навколишнього світу з майбутнім, простору з часом.
3-ій критик:
За жанром цей твір є повістю, оскільки він має всі притаманні йому особливості:
Учитель (робота з класом):
- Дякуємо критикам за цікаву інформацію. А зараз ми з вами з’ясуємо, якими
засобами М.Вінграновський висловив у творі «Сіроманець» проблему стосунків людини і вовка:
Учитель:
«Хвилинка-цікавинка»
Учитель:
Історики
1 – ий історик:
Геральдика – це допоміжна історична дисципліна, що вивчає герби, кольорові емблеми, які належать особам, родам чи спільнотам.
2 – ий історик:
Образ вовка використовували у геральдиці, тому що вовк - це, в першу чергу, вищий символ свободи, безстрашності і самостійності у тваринному світі. Він у будь-якій сутичці вовк бореться до перемоги або до смерті.
(Демонстрація гербів, грошей із зображенням вовка).
Учитель:
ІІІ. Підведення підсумків засідання.
ІV. Підсумкова бесіда.
«Рефлексія»
V. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІ. Домашнє завдання.
1