Дроняк А.П. - учитель-методист, учитель географії СЗШ №41
6 клас. Розділ IV. «Планета людей». Тема 3 «ВПЛИВ ЛЮДИНИ НА ПРИРОДУ». Урок 2. Тема уроку « Дослідження . Розробка міні-проєкту з утилізації побутових відходів»
Мета: навчальна: ознайомити учнів з поняттями «відходи», «утилізація», «рециклінг»; поглибити знання учнів про види господарської діяльності людини, в результаті якої утворюються відходи; сформувати уявлення про склад твердих побутових відходів, необхідність їх сортування, переробки і утилізації; розвиваюча: розвивати вміння аналізувати, логічно мислити, здійснювати пошук інформації у різноманітних джерелах, розвивати комунікативну компетентність та навички здорового способу життя; виховна: виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища і свого здоров'я; мотивувати учнів до зменшення кількості відходів.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Методи і методичні прийоми: проблемно-пошуковий, робота в групах, проектна робота.
Дидактичні матеріали: роздруківки з QR-кодами (додатки); картки червоного, жовтого і зеленого кольору (усім учням), , створені командами плакати з міні-проектами, кошик із різноманітними відходами.
Обладнання: проєктор або інтерактивна дошка (за наявності); доступ до мережі Інтернет; смартфони зі сканерами QR-кодів.
Методичний коментар: залежно від обраних вправ учитель роздруковує в необхідній кількості відповідні дидактичні роздаткові матеріали (QR коди, таблиці), подані в додатках. Для візуалізації та кращого сприйняття учнями нової інформації бажано щоб урок супроводжувався відео сюжетами, QR коди яких є в додатках до уроку. Для того, щоб створити творчу атмосферу для взаємодії дітей, учнівські парти можна розташувати як 4 осередки.
Хід уроку
I.Організація діяльності учнів.
•Поділ на групи був на попередньому уроці (при вході в клас учні обирали собі бейджик із зображеннями хмаринки, квітки, краплинки чи листочка). Таким чином створено 4 групи дослідників.
•Повідомлення теми, пояснення змісту діяльності учнів на уроці, чого вони повинні досягнути в результаті уроку, що від них очікує вчитель, чого очікують самі учні.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Вправа «Світлофор». Учні отримали випереджальне завдання: провести домашній аудит «Я і моя родина». На уроці кожен учень отримує три картки: червоного, жовтого і зеленого кольору. Вчитель зачитує твердження, якщо в аудиті учнів відповідь «так», то учні піднімають зелену картку, «ні» - червону, «часто» - жовту. Ведеться підрахунок карток різних кольорів по кожному питанню. Окрім того, учні підраховують свої бали (кожна відповідь «так» - 2 бали, «часто» - 1 бал, «ні» - 0 балів).
Домашній аудит «Я і моя родина»
Твердження |
Так |
Ні |
Часто |
У моїй родині сортують сміття для переробки |
|
|
|
У моїй родині збирають використаний папір |
|
|
|
Я використовую папір ще раз з іншого боку |
|
|
|
Харчові відходи ми збираємо окремо |
|
|
|
Моя сім'я компостує відходи |
|
|
|
Ми не купуємо поліетиленові пакети, а носимо з собою сумку для покупок |
|
|
|
У моїй сім'ї віддають перевагу багаторазовим товарам |
|
|
|
Ми віддаємо непотрібні речі тим, хто може ними скористатись |
|
|
|
Вчитель підводить підсумки аудиту по класу і вітає учнів, котрі набрали найбільшу кількість балів. По підсумкам аудиту робимо висновки.
ІII. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Вчитель. Щодня людство на планеті споживає велику кількість природних ресурсів. 94 % із них перетворюються згодом на відходи, і лише 6% із них стають корисними для людей продуктами. Кожен українець щороку викидає 220- 300 кг сміття! А якщо ще врахувати будівельне сміття, то ця цифра зросте втричі! Цифри вражаючі! Але чи може людина зменшити кількість цих відходів? Про це ми сьогодні з вами і поговоримо.
«Перегляд відеоматеріалів» (на вибір вчителя). Можна заходити за QR- кодом з додатку.
ІV. Організація проектної діяльності. Захист учнівських міні-проєктів.
1)Вправа «Викликаю асоціацію» Вчитель пропонує учням висловити асоціації, які викликають у них наступні слова: «відходи», «утилізація», «рециклінг».
2) Захист учнівських міні-проектів. На попередньому уроці учні були об’єднані у 4 групи: «Пластик», «Скло», «Папір», «Метал». Кожна група отримала випереджальне завдання – підготувати міні-проект з утилізації побутових відходів. На представлення проекту групі виділяється 5-6 хвилин. Учні створюють плакат, у якому зібрана інформація по даній темі і «захищають» свою тему.
Під час виступу група демонструє свій плакат, відбувається обговорення. Вчитель спонукає учнів до дискусії, підводить їх до аналізу власних звичок і способу життя. Для візуалізації та кращого сприйняття учнями нової інформації, в кінці кожного виступу доцільно переглянути короткі відеоролики, посилання на які представлено у додатках.
Теми досліджень: 1)Сортування, зберігання і утилізація паперу (група «Листочок»). 2)Сортування, зберігання і утилізація пластику (група «Квітка»). 3)Сортування, зберігання і утилізація скла (група «Хмаринка»). 4)Сортування, зберігання і утилізація металу (група «Краплинка»).
3)«Перегляд відеоматеріалів» (на вибір вчителя). Можна заходити за QR- кодом з додатку.
Вчитель. 29 Червня 2017 депутати Львівської міської ради затвердили концепцію сортування твердих побутових відходів у м. Львові. Як зазначено, концепція полягає у сортуванні твердих побутових відходів на такі фракції: 1.1. Суха фракція – відходи виробів з пластику, скла, паперу, дерева, металу тощо. 1.2. Мокра фракція – відходи від продуктів харчування (органічні відходи). 1.3. Небезпечні для довкілля відходи – відпрацьовані електричні лампи з вмістом ртуті, енергетичні відпрацьовані батарейки. 1.4. Інші відходи відповідно до актуальних європейських норм. Згідно з концепцією буде розроблено схему розміщення сортувальних станцій для сортування сухої фракції твердих побутових відходів. А як ви вдома сортуєте сміття? Чи у своєму повсякденному житті ви заміняєте одноразові речі на речі з довготривалою експлуатацією? Давайте переглянемо ваші короткі відеоролики «Відходи – в доходи» в Tik Tok.
4)Презентація коротких відеороликів «Відходи – в доходи», створених учнями класу у Tik Tok і їх обговорення.
V. Підведення підсумків.
Вправа «Перевтілення» Вчитель. Кожен предмет у світі, не хоче стати непотрібним сміттям, а хоче довго бути корисним. У мене на столі є кошик, в якому зібрані предмети, які перестали бути потрібними, тобто вони перетворились на сміття і їх збираються викинути. Пофантазуйте: якби я був…, я хотів би, щоб з мене зробили… (Вчитель по черзі показує предмети, а учні відповідають)
Запитання: • Чи легко вам було відчути себе непотрібним? • Чи допомогла вам отримана сьогодні інформація у вашій відповіді?
VI. Самооцінка і оцінка роботи .
Вчитель оцінює участь учнів у роботі над міні-проектом і його захисті на уроці, враховуючи презентацію відеороликів учнів у Tik Tok.
Вправа «Мікрофон»
Учні оцінюють свою роботу на уроці, відповідають на питання: • Яких умінь і навичок я набув, працюючи на уроці? • Чи достатньо я докладаю зусиль для збереження довкілля і сортування відходів?
ДОДАТКИ
Додаток 1. Соціальний ролик про сортування сміття (4хв)
Додаток 2. Відеоролик «Навколишнє середовище: рятувати чи дбати?». Проект Connect ED за підтримки США (3 хв.)
Додаток 3. Відеоролик про переробку паперу в Україні (3 хв.)
Додаток 4. Відеоролик про переробку пластикової пляшки в Україні (3 хв.)
Додаток 5. Відеоролик про переробку скла в Україні (3 хв.)
Додаток 6. Відеоролик про переробку металу в Україні (3 хв.)