Урок "Людина і Всесвіт"

Про матеріал
Конспект уроку природознавства "Людина і Всесвіт" знайомить учнів з астрономією як наукою, етапами дослідження Всесвіту. Сприяє розвитку пізнавального інтересу та формуванню наукового світогляду школярів.
Перегляд файлу

Людина і Всесвіт. Астрономія – наука, що вивчає Всесвіт.                                      Методи та засоби астрономічних досліджень.

Мета: розвивати уявлення про навколишній світ, формувати науковий світогляд, вміння використовувати додаткові джерела природничих знань; сформувати знання про науки, які вивчають космос, узагальнити знання про історію та досягнення людини у  вивченні Всесвіту, про небесні тіла, які утворюють Всесвіт, значення знань про них у житті людей; робити інформаційні повідомлення, аналізувати та узагальнювати інформацію, сприяти розвитку абстрактного мислення; виховувати повагу до розвитку людських знань, прагнення вивчати і підкорювати далекий простір.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: атлас, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів на тему «Всесвіт та його дослідження», фотографії приладів для вивчення Всесвіту, фотографії вчених астрономів та космонавтів, презентації.

Земля – це колиска розуму, але не можна вічно жити в колисці.

К. Е. Ціолковський

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання

Прийом «Інтелектуальна розминка»

  • Коли і як виник Всесвіт?
  • Що являє собою Всесвіт?
  • З чого складається Всесвіт?
  • Як людина освоює космічний простір?
  • Які небесні тіла вам вже відомі?
  • Для чого людині досліджувати Всесвіт?
  • Чи може людина потрапити на поверхню зорі? Чому?
  • Що таке галактика?
  • У якій галактиці перебуває наша планета?

Розповідь учителя з елементами бесіди

Всесвіт різноманітний і цікавий, з незмірною кількістю невідомого та загадкового. У давнину уявлення людей не виходили за межі Землі. Однак унікальність людини в тому, що вона з найдавніших часів проявляла цікавість та робила прилади, які допомагали вести спостереження за небесними тілами, висувала припущення, гіпотези, тисячоліттями накопичуючи знання. Перші аматорські пізнання поступово оформились у надсучасну науку – астрономію. Її розвиток є пріоритетним завданням найрозвинутіших країн світу, адже сприяє розумінню майбутнього людини і Всесвіту.

Робота з епіграфом уроку

К. Е. Ціолковському належать слова: “Земля – це колиска розуму, але не можна вічно жити в колисці. Як ви їх розумієте?

ІІІ. Повідомлення теми та визначення завдань уроку

Саме тому ми сьогодні дізнаємося більше про те, яким чином людина пізнає Всесвіт. Тема уроку: Людина і Всесвіт. Астрономія – наука, що вивчає Всесвіт. Методи та засоби астрономічних досліджень.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Моделі Всесвіту

 

Розповідь учителя з елементами бесіди

 У давнину уявлення людей не виходили за межі Землі. Були різні припущення щодо її форми і розташування у просторі. З розвитком спостережень за зорями, які допомагали в орієнтуванні та прогнозуванні природних процесів, сформувалася наука астрономія.

 

У ІІ ст. до н. е. грецький учений Птоломей створив припущення щодо системи Всесвіту. Він вважав, що всі небесні тіла рухаються навколо Землі в порожньому світовому просторі. Це так звана  геоцентрична система. Твердження про те, що Земля обертається навколо Сонця, а не навпаки, висловив великий польський учений М. Коперник (1473–1543 рр.). Він після тривалих спостережень і завдяки складним математичним розрахункам довів, що Земля є не центром Всесвіту, а лише однією з планет, що обертаються навколо Сонця. Ця модель Всесвіту отримала назву геліоцентричної. Незважаючи на переслідування інквізиції, його висновки розійшлися серед учених. Італієць Д. Бруно (1548–1600 рр.), присвятив своє життя захистові вчення Коперника, доповнюючи й поглиблюючи його. Він вважав, що Всесвіт  не має ні центра, ні меж. Вагомий внесок у розвиток учення про Всесвіт зробив Галілео Галілей передусім завдяки телескопічним спостереженням. Сучасні дослідження довели, що Сонце є лише центром Сонячної системи, і вона належить до складу більш складних систем Всесвіту

Зараз складно однозначно визначити чітку мету дослідження Всесвіту. Навряд чи Галілео Галілей, дивлячись у телескоп, міг відповісти на питання: «Для чого?» А зараз ми не уявляємо своє життя без інформаційних технологій, які забезпечують нам супутники на орбіті Землі, що збирають і передають інформацію, яка стосується багатьох сфер життя людини. Починаючи з 1957 року, з моменту запуску першого супутника, вони стають все більш затребуваним атрибутом сьогодення.

Короткі інформаційні повідомлення учнів про видатних дослідників Всесвіту

2 Методи та засоби астрономічних спостережень

Розповідь учителя з елементами бесіди

З давніх часів, спостерігаючи за небом, люди використовували різні прості вимірювальні прилади, які дозволяли визначити місце розташування і час перебування тіл на небосхилі. Найпершим і найпростішим приладом був гномон, який складався зі стрижня,установленого на горизонтальному майданчику. Спостерігаючи за довжиною та напрямком тіні стрижня, можна було визначити висоту Сонця й інші астрономічні дані.

Пізніше були сконструйовані квадрант, за допомогою якого вимірювали кути між зорями, та астролябія – прилад, за допомогою якого визначали висоту зір над горизонтом. Перший прилад, що збільшував зображення в 30 разів, – телескоп, – сконструював італійський професор астрономії та математики Галілео Галілей у 1609 році. За допомогою телескопа вчений побачив у десятки разів більше зір, ніж неозброєним оком, виявив, що Молочний (Чумацький) Шлях — це скупчення незліченної кількості зір, відкрив чотири супутники Юпітера та виявив плями на Сонці, розглянув поверхню Місяця та багато інших небесних тіл.

З тих пір головним методом астрономії залишається спостереження, які базуються на законах фізики та надсучасних математичних розрахунках. Щоправда, тепер використовують значно досконаліші прилади, які відкривають перед людиною нові горизонти пізнання, дозволяючи побачити і навіть почути звучання Всесвіту.

Відео Методи і засоби астрономічних досліджень, звуки Космосу.

3. Освоєння космосу людиною

Розповідь учителя з елементами бесіди

Небо усіяне зорями,

Розсипом синього жару,

Небо для крил було створено,

Для вічної туги Ікара:

“Мені б туди долетіть!

До таїни доторкнутись,

Силу відчути в крилі,

Вічність осягнуть – і вернутись,

Щоб помирать на Землі

Діти, а хто такий Ікар? Що вам про нього відомо?

Віками мріяли люди про те, щоб відірватися від Землі, піднятися високо над нею, пізнати таємниці Всесвіту. В наш час прагнення людства побувати в безкраїй далечині космосу, вивчити її, поставити собі на службу, стало реальністю. Людина злетіла в космос. У космічному просторі вона виконує спостереження та інші операції. Хто ж був першим?

12 квітня 1961 року планету облетіла дивовижна звістка: ” Людина в космосі!“ віковічна мрія людства про політ до зірок здійснилася. Потужна ракета вивела на орбіту космічний корабель “ Восток з першим космонавтом Землі – Юрієм Гагаріним, який з орбіти доповів: “ Політ проходить нормально!” .

Презентація слайдів з зображеннями космонавтів-українців

Першим космонавтом незалежної україни є Леонід Каденюк, який в 1995 році взяв участь у відбірковому конкурсі українсько-американського польоту і переміг. Хоча він далеко не перший українець, який побував в космосі. 17 українців побували в космосі у складі радянських екіпажів, а життя ще більше ніж десятьох радянських космонавтів певним чином пов'язане з Україною. Є українці за походженням і серед астронавтів НАСА, та й серед перших космічних туристів також.

Героям космічної ери, вершителям слави, чудес

У Всесвіт розчинено двері, розірвано пітьму небес …

Однак, неможливі космічні польоти без ретельної підготовки не тільки космонавтів, але і техніки. Космічний політ не відбувся б без польоту фантазії, мрії, думки, без інженерного генія людини. І в цьому українці теж серед перших. Весь світ знає і вшановує імена К. Е. Ціолковського, С. П. Корольова, Ю. Кондратюка.

Короткі інформаційні повідомлення учнів про видатних вчених космічної галузі з презентаціями.

( Якщо вистачає часу, можна продемонструвати записи з зображенням космічної техніки різних видів, етапів транспортування та запуску ракети, приземлення космонавтів).

V. Перевірка засвоєння та закріплення знань

 Прийом «Логічний ланцюжок»

Завдання. Складіть логічні ланцюжки «Сходинки людини у вивченні космосу», «Моя адреса у Всесвіті».

VІ. Підсумок уроку

 Прийом «Роблю висновок»

  • Астрономія вивчає небесні тіла, які розташовані за межами Землі, їхню будову, походження та взаємодію між собою.
  • Основний метод в астрономії — спостереження.
  • Для дослідження небесних тіл використовують різноманітні прилади та пристрої.

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника, підготувати матеріали до навчального проекту “Наш дім – Сонячна система”  за пропонованими рубриками.

 

docx
Додано
9 квітня 2019
Переглядів
8682
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку