Продовження знайомства учнів з людськими чеснотами, загальнолюдськими правилами людського життя, розширення уявлення дітей про доброту як рису людини, розвиток вмінь наводити оцінні судження, аргументувати переваги добрих вчинків, розвивати бажання творити добро і уникати злих вчинків, аналізувати власні відчуття, вчинки людей,формувати особисту життєву позицію.
КЗ Верхівцевський НВК
Верхньодніпровського р-ну
Дніпропетровської області Вчитель:ІгнатенкоМ.А.
Тема уроку: Людина має творити добро.
Мета уроку: продовження знайомства учнів з людськими чеснотами, загальнолюдськими правилами людського життя, розширення уявлення дітей про доброту як рису людини, розвиток вмінь наводити оцінні судження, аргументувати переваги добрих вчинків, розвивати бажання творити добро і уникати злих вчинків, аналізувати власні відчуття, вчинки людей,формувати особисту життєву позицію.
Обладнання: картки з зображенням серденька,слізки ,квітів зі словниковими словами «доброта,милосердя,любов», «теплих» добрих слів та «холодних» слів(антонімів),ілюстрації Міста Добра та Крижаного Палацу, аудіо запис пісні «Дорога добра»,заповіді Матері Терези.
Хід уроку
І.Організаційний момент
Вчитель: Я у світі ,як же ,друзі, не радіти!
Всіх вітаю з початком уроку
Зміст заняття сьогодні у тім,
Щоб учитись добру і радіти ,
Гарного настрою зичу усім!
Вправа: «Я бажаю тобі,друже…»
Мотивація роботи на уроці
Діти:Я всміхнуся сонечку: «Здрастуй золоте!»,
Я всміхнуся квіточці : хай вона росте,
Друзям усміхнуся , зичу всім тепла.
Людям усміхнуся:зичу всім добра!
ІІ. Основна частина
Повідомлення теми уроку
Прихід казкового Серденька:
Гра «Переставлянка» Вчимо тему про милосердя ,позитивні людські чесноти, а вони теплі і в серці живуть …Учні переставляють слова і утворюють речення,що є темою уроку:
«Людина має робити добро!»
Ми прийшли у світ ,щоб жити
Всі на просторі земнім ,
Щоб сміятись і радіти
У довкіллі чарівнім.
Бо життя-це справжнє диво,
Найцінніше над усе,
Глянь довкола як красиво!
Сонечко тепло несе!
А навколо тебе люди,
Квіти, звірі і ліси ,
Різні звуки чути всюди
І пташині голоси…
Актуалізація опорних знань
Притча «Два погляди» Ішли хлопчик та дівчинка. Дівчинка отримала гарні оцінки. У неї був чудовий настрій. Хлопчик сьогодні був засмучений. Раптом вони зупинилися перед калюжею і подивились у неї. Хлопчик побачив брудну воду, а дівчинка - відображення неба і сонця. Чому вони побачили різне? (Відповіді дітей)
Вивчення нового матеріалу
Робота за підручником(с.77-81)
Бесіда:
Асоціації «У Крижаному Палаці»(ілюстрація)
З якими казковими героями асоціюється безсердечність?(Снігова Королева) Адже Зло теж не спить. Хоч воно й ліниве, прокидається значно пізніше за Добро, але все ж встигає порозкидати своє крижане насіння.
Інсценізація «Снігова Королева»:
Я — Жорстокість! Закликаю вас давати всім здачу, нікому не допомагати ламати гілки на деревах, руйнувати гнізда птахів. Ну хіба ж це не цікаві заняття?
Я — Злість. Закликаю нікому нічого не пробачати, чорну злість, як камінець, в собі носити.
Я — Лінь. Прошу вас нічого не робити… Прошу, не допомагайте рідним, друзям, не вчіться. Краще поніжтесь, не трудіться. Дружіть зі мною..
Крижаному чи Доброму?Чому?
Вправа «Антоніми» До нас у клас залетіла сніжинка з крижаного палацу ,на ній записано холодні,крижані слова – негативні якості людини ,необхідно їх зігріти і перетворити на теплі позитивні якості:злість – доброта ,жадібність-щедрість,скритність – відкритість,брехливість-правдивість, жорстокість – милосердя.
Робота у групі за підручником
Продовжіть твердження:
Кожен має право захистити,допомогти ,поділитися!
Буває, ростуть в одному серці добро і зло, борючись одне з одним. Тому діти інколи чинять хороші й погані вчинки. Тоді все залежить від самої дитини, яке насіння захоче вона виплекати у своєму серці. Якщо добре, то вона буде вчитися творити добро. Заплющить очі й спробуйте визначити: яке насіння у своєму серці ви б хотіли виростити?
Тренінг « У доброму Серці»
Третьокласники по черзі називають риси: щирість, відвертість, людяність, терпимість ,великодушність, порядність, благородство,милосердя,записуючі на сердечках позитивні якості.
Асоціації «У Палаці Добра»(ілюстрація)
Допоможемо героям і пояснимо значення слів доброта милосердя,любов…зігріємо серце Снігової Королеви.
Діти інсценують:
Я — Любов, в серці живу .
І сім'ю від біди стережу.
Я необхідна всім ,
Бо несу затишок і мир.
Я — Доброта . ,
Доброта — це світлий дар,
Людям ти його віддай.
До дорослих добрим будь
І малечу не забудь!
Я — Милосердя — і жаль мені всіх.
Хочеться всіх пожаліти, зігріти.
І щоб ніхто не зміг захворіти.
Блаженна ма́ти Тере́за.(Аньєз Гонжа Боякша)26 серпня 1910 — †5 вересня 1997) — католицька черниця, засновниця доброчинних місій, лауреат Нобелівської премії миру за 1979 рік. Впродовж понад сорока років допомагала злиденним, хворим і сиротам у місті Колката в Індії.
Зростаючи під керівництвом матері Терези, доброчинні місії розповсюдили свою діяльність на інші країни. На порозі 70-х років мати Тереза здобула міжнародну відомість і визнання як заступниця злиденних і безпомічних.
Заповіді матері Терези
Бути добрим – це забути про себе самого, щоб думати за інших.
Бути добрим – це пробачати, пам’ятаючи, що слабкість людська є сильніша від злості.
Бути добрим – це мати милосердя для слабкості інших людей і пам’ятати, що ми не є кращими від інших, навіть в їхніх ситуаціях ми були б, може, ще гірші.
Бути добрим – це закрити очі на прояви невдячності.
Бути добрим – це давати навіть тоді, коли нічого не отримуємо, посміхаючись до тих, які нас не розуміють, навіть недооцінюючи нашої доброти.
Бути добрим – це вчинити зі свого життя дар для інших
Бути добрим – це погодитися на те , що чим більше будемо давати, тим більше від нас будуть очікувати.
Бути добрим – це згодитися на те, що не затримуємо нічого для себе, за винятком радості, яка випливає з чистого сумління.
Вправа «Один,два ,три,крижане серце на добре перетвори!»
Я — доброта людська. Невже мене забуто?
Я мир несу і радість у серця.
Тож не впускайте в душі зла отруту,
Бо зло лиш зло породжує все більше, без кінця.
Впустіть мене в думки і в душу,
Я принесу вам спокій і тепло.
Крижинки зла розтоплювать я мушу,
Щоби незгод між вами не було.
Дарує осінь вам плоди і калину,
А в ягідці калини — серця жар.
Я закликаю кожную дитину:
«Душі своєї відкривай вівтар!»
Наповніть душу ніжністю й теплом.
Добром, любов’ю, мудрістю зорійте!
За зло ніколи не віддячте злом,
Серця людей добром своїм зігрійте.
Я вірю: разом ми багато зможемо
І зло на світі переможемо!
А. Терещук
Діти зачитують підготовлені вірші про добро
Все: із доброго чи злого.
Починається з малого.
Листя виросте з листочка,
З нитки витчеться сорочка.
Хліб — з маленької зернини,
Дощ — із чистої краплини.
Робота в парах Гра «Хвости»
Добре діло твори ..сміло
Мале зле слово велику образу…творить
Перший крок до добра - не роби… зла
Доброму скрізь …добре
Тепле слово і у мороз …. зігріє
Слово – ключ ,залізні ворота …відкриває
Добре слово дім будує .а зле…руйнує
Раз добром нагріте серце вік не… прохолоне
Добрі вісті не лежать на…. місці
Хто людям добра бажає, той і собі …. має
Робиш добро-не кайся,робиш зло - зла й сподівайся
«Довідкове бюро» Найвища наука життя – мудрість, а найвища мудрість – бути добрим. Доброта і чуйність, співпереживання і щиросердність, уміння розуміти чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину – це повинно бути у характері кожної людини. Ось ми і підійшли до серйозної розмови про людські відносини, основою яких є, звичайно, добро і доброта.
Робота в зошиті «Проаналізуй вчинки дітей»
Вправа «Цікаві приклади»
Діти! Розв’яжіть приклади зі слів - якості, у корені яких у прямому або переносному розумінні закладене поняття добра :
Доброта + серце = добросердечність
Доброта + душа = добродушність
Доброта + порядність = добропорядність
Доброта + зичити = доброзичливість
Доброта + сусіди = добросусідство
Доброта + совість = добросовісність
Доброта + діяти = добродійність
Відповіді учнів: доброзичливість, добродушність, добросердечність, добропорядність, добросусідство, добросовісність, добродійність.
До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі.
І кожен легко підбере,
Якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх,
Запам'ятать неважко —
Маленькі ключики твої —
«Спасибі» і «Будь ласка».
Рефлексія «Коло добрих слів» Діти ,передаючи серденько, називають «чарівні слова»…
Будь ласка, спасибі і будьте здорові —
Слова необхідні й корисні у мові.
Приємно їх чути і в школі, і вдома,
Від мами, учителя й просто знайомих.
Тож радьмо: частіше їх, друзі, вживайте,
Даруйте сміливіше радісний настрій.
І кожен свій день, як завжди, починайте
Зі слів «добрий ранок», «вітаю» і «здрастуй».
Вивчаємо «Правила добра»
Щоб добрим чоловіком стати,
Потрібно правила добра всім знати.
Найперше з правил цих чудесних
Уміння бути добрим, чесним.
А друге правило таке:
Шануй ти маму й тата,
Люби сестер, братів, людей,
Добро сам будеш мати.
А третє правило просте,
Щоб мати серце золоте
Зла на людей ти не тримай,
Учителів не забувай.
Ці правила виконувати мусиш,
Тоді закону доброти ти не порушиш!
III.Підсумок уроку
Гра «Добрі чарівники» Які добрі справи ви зробили?
Культурним будь, слухняним будь,
І правила ці не забудь.
Молодших, старших поважай,
В спокійні ігри лише грай.
Не бігай в школі, не кричи,
Культури кожного навчи.
З любов'ю в свій заходь ти клас,
Добро принось ти кожен раз.
Не забувай: це клас
ДОБРА,ЛЮБОВІ, РАДОСТІ Й ТЕПЛА.
Ми усі – одна сім’я, неповторні ти і я,
Будемо усі дружити ,в злагоді і мирі жити .
Бо життя – це диво – казка,в ньому є любов і ласка.
Ми прийшли у світ ,щоб жити ,й на Землі добро творити!