Галюк Ольга Іванівна
вчитель зарубіжної літератури
КЗ «Конончанська гімназія
Канівської міської ради ради
Черкаської області»
спеціаліст вищої категорії
Тема. Людина в екстремальній ситуації (підсумковий урок з елементами гри «Школа виживання» в 6 класі)
Мета: перевірити знання учнями текстів, що вивчалися, пов'язати знання з літератури із життєвою практикою, з сучасністю; сприяти розвиткові пізнавальних інтересів учнів; розвивати навички роботи з додатковою літературою; виховувати в них вольові якості, життєвий оптимізм, кмітливість, впевненість у своїх силах.
Обладнання: портрет Джека Лондона, виставка його творів та творів письменників світової літератури на відповідну тематику, тлумачний словник, словник іншомовних слів, карта Північної Америки (Аляски), карта світу.
Основні поняття: екстремальна ситуація, ситуативна задача, воля, сила волі, мужність, витривалість, обережність, досвід, обачливість, суворі природні умови, «золота лихоманка», гуманізм, товариськість.
Природа має чимало способів довести людині її нікчемність…
Джек Лондон
Хід уроку
І. Оголошення теми та мети уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ми завершуємо вивчення дуже цікавого розділу «Людина у життєвих випробуваннях». На сторінках творів цього програмового розділу ми зустрілися з чудовими героями, мужніми, сильними, чесними і сміливими: з Діком Сендом, Робінзоном Крузо, Джімом Гокінсом, невідомим з оповідання Джека Лондона «Любов до життя». На їхню долю випали незвичайні пригоди: життя на безлюдному острові, пошуки скарбів, небезпечні подорожі морями та океанами, двобій за життя з суворою природою Півночі. Відома така думка, що література – це підручник життя. Народна мудрість застерігає:»Краще вчитися на чужих помилках, ніж на своїх», «Не повторюй чужих помилок». Світова література дає нам багато прикладів поведінки людей в різних ситуаціях. І, як ви, напевне, помітили, вижити людині в екстремальній ситуації допомагають практичний досвід, сила, витривалість та воля, а також товариська підтримка. Отже, подивимось на літературу ще з цієї точки зору, залучивши свої знання з основ здоров'я.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Матеріали для роботи в групах.
Повідомлення мовознавців
Виступи літературознавців.
-Робінзон Крузо, потрапивши на безлюдний острів внаслідок морської катастрофи, зумів вижити завдяки наполегливій праці: облаштував житло, навчився вирощувати хліб, виготовляти посуд, шити одяг, став фермером. Для цього він використав рештки корабля, перевізши на плоту все, що міг забрати звідти (роман Д. Дефо).
- Герої роману Ж. Верна «П'ятнадцятирічний капітан» подолали неймовірно складний і небезпечний шшях. Дік Сенд завдяки знанням, кмітливості, сміливості та рішучості зумів врятувати життя пасажирів «Пілігрима», проявивши якості справжнього чоловіка.
- Вижили у своїх мандрах та пригодах Том Сойєр, Гекльберрі Фінн, герої творів Марка Твена.
- Герой оповідання Джека Лондона «Любов до життя» знав, що потрібно хоч що-небудь їсти, навіть якщо не хочеться; не рухатися, коли ведмідь хотів на нього напасти, - він не побіг (бо й не втік би), а завмер на місці, злякав звіра тим, що стояв прямо і не злякався – і врятувався; знав, як краще зберігати сірники, не кинув відерця, бо це давало змогу кип’ятити воду, зігрітися і не загинути.
- Іван Карналюк, герой оповідання О. Довженка «Воля до життя», спинив кров з пораненої артерії, притулившись до дерева; він вірив, що одужає, вимагав, щоб його не кидали напризволяще, а лікували.
-Джім Гокінс і його друзі вийшли переможцями у протистоянні з піратами і не лише вижили, а й повернулися з острова із скарбами.
Повідомлення географів
Аляска – півострів на північному заході Америки завдовжки близько 700 кілометрів, завширшки від 10 до 170 кілометрів. Поверхня гориста – тут проходить Алеутський хребет з діючими та згаслими вулканами. Переважає тундрово-лугова рослинність, у горах – хвойні ліси, зарості вільхи. Клімат холодний, континентальний. Основне заняття населення – рибальство та звіробійний промисел.
Відкритий півострів у 1747 році російською експедицією В. Беринга та О. Чиркова та оголошений територією Російської імперії. У 1867 році царський уряд продав Аляску США разом з Алеутськими островами за 7,2 млн доларів. Тепер це один із штатів США з адміністративним центром у Джуно та населенням близько 400 тисяч чоловік. Корінне населення різні племена індіанців.
Клондайк - річка в Північній Америці, на північному заході Канади, права притока Юкону. Починається в горах Маккензі. Довжина річки 180 кілометрів. В кінці ХІХ століття у басейні Клондайка були відкриті родовища золота. Почалася «золота лихоманка, і тисячі золотошукачів ринули на Клондайк з надією швидко розбагатіти. Багато з них загинуло від від холоду, хвороб, через брак досвіду виживання в суворих північних краях.
Повідомлення знавців основ здоров'я
Герой оповідання Джека Лондона:
Герой оповідання О. Довженка:
- тяжке поранення й відсутність вчасної медичної допомоги;
- відмова лікарів боротися за життя героя;
- небезпечна інфекція, виснаження організму.
Підсумок учителя.
Отже, вирішальним фактором у боротьбі за життя, за перемогу стають не
матеріальні цінності, а духовні якості людини, її воля. Письменник зображає не просто людину, а особистість, яка підноситься над обставинами, над оточенням завдяки своєму природному обдарованню. Він доводить, що «людина не безпомічна, що навіть у найважчих обставинах переважають її духовні якості, її моральна позиція. Її воля або слабкодухість. Людяність або користолюбство. Почуття морального обов'язку або бажання розбагатіти понад усе» (О. Звєрєв).
ІV. Гра «Школа виживання»
І тур
Пропонується кілька життєвих ситуацій. Знайдіть помилки в діях героїв і поясніть, як слід було б вчинити.
6 . –Подивись, які гарні лілії цвітуть там на воді! Давай попливемо, нарвемо.
- Та я не дуже добре плаваю, до того ж там зарості.
- Ну й боягуз же ти!
7. – О гляньте, скільки патронів вимило весняною водою на берег! – сказав Віталій друзям.
-Давайте перевіримо, чи вони годяться, - запропонував Тарас.
8. – Треба зробити для мами щось приємне, - подумала Настуся. – Мабуть, поставлю я варити суп на газову плиту, а сама тим часом сходжу до крамниці, куплю чогось смачненького на вечерю.
9. – Бабусю, бабусю, у нас ніби щось горить! – кричала онука.
- Відкрий вікна і двері, дитинко, це праска чомусь загорілася! – сказала бабуся. – А вогонь ми зараз водичкою заллємо і все.
10. Дзвінок у двері.
- Відчиніть, це контролер тепломережі.
Оленка:
11. Віка вирішила прибрати на кухні, навести порядок на полицях.
- Так, що це у нас у плячешках? Оцет, спирт чи засіб від тарганів? Спробую на смак, то вже напевно дізнаюся! – подумала вона.
12. – А я вмію феєверки робити, - сказав Павло другові.
- Покажеш? –запитав Андрій.
- Звичайно. Треба взяти сірки з сірників, пороху з патронів і ще дещо. Знаєш, як класно спалахує! – відповів Павло.
ІІ тур
Знайдіть вихід із ситуації:
ІІІ тур ( бліц – турнір, беруть участь3 учні, які набрали найбільшу кількість балів)
Визначення та нагородження переможця гри «Школа виживання
V. Підбиття підсумків уроку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учні по черзі висловлюють свої враження від уроку
«Мені найбільше запам'яталось…»
«Я навчився…»
«На мою думку…»
VІ. Домашнє завдання.
Продовжити історію головного героя оповідання Джека Лондона.
Список використаної літератури