Урок "Людина в екстремальній ситуації"

Про матеріал
Інтегрований урок зарубіжної літератури та основ здоров"я. Мета - перевірити знання учнів з теми "На стежках життєвих випробувань", поєднати знання з літератури з життєвою практикою. Запропонована гра "Школа виживання" допоможе дітям знаходити вихід із складних життєвих обставин.
Перегляд файлу

Галюк Ольга Іванівна

вчитель зарубіжної літератури

КЗ «Конончанська гімназія

Канівської міської ради  ради

 Черкаської області»

                                                                            спеціаліст вищої категорії

Тема. Людина в екстремальній ситуації (підсумковий урок з елементами гри «Школа виживання» в 6 класі)

 

Мета: перевірити знання учнями текстів, що вивчалися, пов'язати знання з літератури із життєвою практикою, з сучасністю; сприяти розвиткові пізнавальних інтересів учнів; розвивати навички роботи з додатковою літературою; виховувати в них вольові якості, життєвий оптимізм, кмітливість, впевненість у своїх силах.

 

Обладнання: портрет Джека Лондона, виставка його творів та творів письменників світової літератури на відповідну тематику, тлумачний словник, словник іншомовних слів, карта Північної Америки (Аляски), карта світу.

 

Основні поняття: екстремальна ситуація, ситуативна задача, воля, сила волі, мужність, витривалість, обережність, досвід, обачливість, суворі природні умови, «золота лихоманка», гуманізм, товариськість.

 

Природа має чимало способів довести людині її нікчемність…

                                                                                                 Джек Лондон

 

                                          Хід уроку

І. Оголошення теми та мети уроку

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ми завершуємо вивчення дуже цікавого розділу «Людина у життєвих випробуваннях». На сторінках творів цього програмового розділу ми зустрілися з чудовими героями, мужніми, сильними, чесними і сміливими: з Діком Сендом, Робінзоном Крузо, Джімом Гокінсом, невідомим з оповідання Джека Лондона «Любов до життя». На їхню долю випали незвичайні пригоди: життя на безлюдному острові, пошуки скарбів, небезпечні подорожі морями та океанами, двобій за життя з суворою природою Півночі. Відома така думка, що література – це підручник життя. Народна мудрість застерігає:»Краще вчитися на чужих помилках, ніж на своїх», «Не повторюй чужих помилок». Світова література дає нам багато прикладів поведінки людей в різних ситуаціях. І, як ви, напевне, помітили, вижити людині в екстремальній ситуації допомагають практичний досвід, сила, витривалість та воля, а також товариська підтримка. Отже, подивимось на літературу ще з цієї точки зору, залучивши свої знання з основ здоров'я.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Робота в групах.
  1. Мовознавці з'ясовують значення слів: екстремальна ситуація, сила волі, мужність, відвага, кмітливість, обачність, обережність та назви інших вольових якостей людини за тлумачним словником та словником іншомовних слів;
  2. літературознавці коротко описують екстремальні ситуації, в які потрапляють герої творів світової літератури, та з'ясовують, завдяки чому вони з честю виходять зі скрутного становища;
  3. географи визначають природні умови. Клімат Північної Америки (Аляски), де діють герої оповідання Джека Лондона;
  4. знавці «Основ здоров'я» визначають усі екстремальні ситуації, в які потрапляють герої оповідань Джека Лондона «Любов до життя» та Олександра Довженка «Воля до життя».

 

Матеріали для роботи в групах.

Повідомлення мовознавців

  • екстремальна ситуація – дуже складні обставини, пов'язані з ризиком для життя і здоров'я людини;
  • сила волі – вміння людини володіти собою та керувати своїми вчинками;
  • мужність – вияв хоробрості, стійкості, рішучості;
  • сміливість – здатність переборювати труднощі, ризикувати заради досягнення мети;
  • відвага – здатність людини сміливо поводитись в небезпечній ситуації;
  • кмітливість – здатність людини легко схоплювати, добре розуміти суть явища; тямущість, здогадливість, спостережливість;
  • обережність, обачливість – якості людини, яка поводиться стримано, обдумано, передбачливо, не наражаючись на можливу небезпеку, неприємності.

 

Виступи літературознавців.

-Робінзон Крузо, потрапивши на безлюдний острів внаслідок морської катастрофи, зумів вижити завдяки наполегливій праці: облаштував житло, навчився вирощувати хліб, виготовляти посуд, шити одяг, став фермером. Для цього він використав рештки корабля, перевізши на плоту все, що міг забрати звідти (роман Д. Дефо).

-  Герої роману Ж. Верна «П'ятнадцятирічний капітан» подолали неймовірно складний і небезпечний шшях. Дік Сенд завдяки знанням, кмітливості, сміливості та рішучості зумів врятувати життя пасажирів «Пілігрима», проявивши якості справжнього чоловіка.

- Вижили у своїх мандрах та пригодах Том Сойєр, Гекльберрі Фінн, герої творів Марка Твена.

- Герой оповідання Джека Лондона «Любов до життя» знав, що потрібно хоч що-небудь їсти, навіть якщо не хочеться; не рухатися, коли ведмідь хотів на нього напасти, - він не побіг (бо й не втік би), а завмер на місці, злякав звіра тим, що стояв прямо і не злякався – і врятувався; знав, як краще зберігати сірники, не кинув відерця, бо це давало змогу кип’ятити воду, зігрітися і не загинути.

- Іван Карналюк, герой оповідання О. Довженка «Воля до життя», спинив кров з пораненої артерії, притулившись до дерева; він вірив, що одужає, вимагав, щоб його не кидали напризволяще, а лікували.

-Джім Гокінс і його друзі вийшли переможцями у протистоянні з піратами і не лише вижили, а й повернулися з острова із скарбами.

 

Повідомлення географів

  Аляска – півострів на північному заході Америки завдовжки близько 700 кілометрів, завширшки від 10 до 170 кілометрів. Поверхня гориста – тут проходить Алеутський хребет з діючими та згаслими вулканами. Переважає тундрово-лугова рослинність, у горах – хвойні ліси, зарості вільхи. Клімат холодний, континентальний. Основне заняття населення – рибальство та звіробійний промисел.

  Відкритий півострів у 1747 році російською експедицією В. Беринга та О. Чиркова та оголошений територією Російської імперії. У 1867 році царський уряд продав Аляску США разом з Алеутськими островами за 7,2 млн доларів. Тепер це один із штатів США з адміністративним центром у Джуно та населенням близько 400 тисяч чоловік. Корінне населення різні племена індіанців.

 Клондайк -  річка в Північній Америці, на північному заході Канади, права притока Юкону. Починається в горах Маккензі. Довжина річки 180 кілометрів. В кінці ХІХ століття у басейні Клондайка були відкриті родовища золота. Почалася «золота лихоманка, і тисячі золотошукачів ринули на Клондайк з надією швидко розбагатіти. Багато з них загинуло від від холоду, хвороб, через брак досвіду виживання в суворих північних краях.

 

Повідомлення знавців основ здоров'я

  Герой оповідання Джека Лондона:

  • пошкодив ногу, неможливо отримати медичну допомогу, потрапив у безлюдну місцевість, його покинув товариш;
  • відсутність їжі та неможливість її роздобути;
  • небезпека нападу хижих звірів (ведмідь та хворий вовк);
  • надзвичайно суворий клімат, неможливість швидко пересуватися

 

Герой оповідання О. Довженка:

- тяжке поранення й відсутність вчасної медичної допомоги;

- відмова лікарів боротися за життя героя;

- небезпечна інфекція, виснаження організму.

 

Підсумок учителя.

   Отже, вирішальним фактором у боротьбі за життя, за перемогу стають не

матеріальні цінності, а духовні якості людини, її воля. Письменник зображає не просто людину, а особистість, яка підноситься над обставинами, над оточенням завдяки своєму природному обдарованню. Він доводить, що «людина не безпомічна, що навіть у найважчих обставинах переважають її духовні якості, її моральна позиція. Її воля або слабкодухість. Людяність або користолюбство. Почуття морального обов'язку або бажання розбагатіти понад усе» (О. Звєрєв).

 

ІV. Гра «Школа виживання»

                              І тур

  Пропонується кілька життєвих ситуацій. Знайдіть помилки в діях героїв і поясніть, як слід було б вчинити.

  1. Діти поверталися додому з лісу через поле. Раптом почався дощ із громом і блискавкою. Діти весело побігли під велике дерево, що стояло біля дороги.
  2. Восени діти допомагали батькам збирати залишки кукурудзи після комбайна. Раптом почулося хрюкання, тупіт, тріск стебел.
  • О, подивимося на диких вепрів! – радісно загукали дорослі і діти.
  1. Вночі була буря. По дорозі до школи Сашко помітив обірваний   електропровід. «Ти подивись, - подумав він, - оце так знахідка! Тепер   спокійно можна відрізати собі шматок: у господарстві знадобиться! І не лаятиме ніхто. Або здам у пункт прийому кольорових металів».
  2. – Глянь, Маринко, яка гарна собачка!
  • Та це ж не собачка, а справжнісінька лисиця!
  • Я її поглажу, дивись, зовсім не боїться людей. Може вона свійська?
  1. - Ой-ой-ой! Я поранив руку! – закричав Владик.
  • А ти поплюй, присип земелькою і нічого не буде, до весілля заживе, - поладив Мишко.

6 . –Подивись, які гарні лілії цвітуть там на воді! Давай попливемо, нарвемо.

    - Та я не дуже добре плаваю, до того ж там зарості.

    - Ну й боягуз же ти!

7. – О гляньте, скільки патронів вимило весняною водою на берег! – сказав Віталій друзям.

    -Давайте перевіримо, чи вони годяться, - запропонував Тарас.

8. – Треба зробити для мами щось приємне, - подумала Настуся. – Мабуть, поставлю я варити суп на газову плиту, а сама тим часом сходжу до крамниці, куплю чогось смачненького на вечерю.

9. – Бабусю, бабусю, у нас ніби щось горить! – кричала онука.

   -  Відкрий вікна і двері, дитинко, це праска чомусь загорілася! – сказала бабуся. – А вогонь ми зараз водичкою заллємо і все.

10. Дзвінок у двері.

    - Відчиніть, це контролер тепломережі.

 Оленка:

  • Зараз, зараз, я не можу так швидко відімкнути, а нікого з дорослих вдома немає.

11. Віка вирішила прибрати на кухні, навести порядок на полицях.

       - Так, що це у нас у плячешках? Оцет, спирт чи засіб від тарганів? Спробую на смак, то вже напевно дізнаюся! – подумала вона.

12. – А я вмію феєверки робити, - сказав Павло другові.

     - Покажеш? –запитав Андрій.

     - Звичайно. Треба взяти сірки з сірників, пороху з патронів і ще дещо. Знаєш, як класно спалахує! – відповів Павло.

 

                               ІІ тур

Знайдіть вихід із ситуації:

  1. Ваш товариш зламав руку або ногу. До лікарні далеко. Що ви робитимете?
  2. Максим порізав ногу, тече яскраво-червона кров. Немає ні бинтів, ні ліків. Як йому допомогти?
  3. Допливаючи до берега, Таня стомилася. Дівчинка хотіла стати, але потрапила в яму, наковталася води. Добре, що неподалік були хлопці і швидко її витягли. Вона лежить на піску непритомна. Що робити?
  4. Під час походу закінчилася питна вода. «Нічого, сказали хлопці, - ми нап’ємося з цього озерця». А що б зробили ви?
  5. Ви заблукали в лісі, дороги не знаєте і не уявляєте, де ви.
  6. Переходячи невелике болітце, ви раптом потрапляєте по пояс в багнюку і відчуваєте, що вас засмоктує.
  7. Катаючись на річці на ковзанах, Дмитрик випадково потрапив у ополонку, яку пробили рибалки.
  8. Ваша подруга вирішила позасмагати на сонці й лежала на пляжі, поки спина, плечі та руки не стали червоними. Як допомогти дівчині?
  9. Після повернення з лісу ви знайшли на своєму тілі кліща. Як його видалити,
  10.  Коли ви йшли зі школи, біля вас зупинилася машина і якийсь незнайомий чоловік запропонував вас підвезти, кажучи, що він добрий знайомий ваших батьків. Як бути?

 

ІІІ тур ( бліц – турнір, беруть участь3 учні, які набрали найбільшу кількість балів)

 

  1. Яка річ виявилася найнепотрібнішою, коли Робінзон Крузо потрапив на безлюдний острів?
  2. Які географічні назви ви запам'ятали з досліджень ваших товаришів та з північних оповідань Джека Лондона? (Аляска, Клондайк, Алеутські острови, Маккензі, Юкон та ін.).
  3. Як виробити в собі силу волі? Хто може бути для вас взірцем у цьому (з героїв літератури або в реальному житті)?
  4. Які екстремальні ситуації можливі у школі?
  5. Які навчальні предмети (крім основ здоров'я) допомагають знаходити вихід із складних життєвих ситуацій?
  6. Чому б ви хотіли (чи не хотіли) потрапити в екстремальну ситуацію в житті?

 

Визначення та нагородження переможця гри «Школа виживання

 

 

V. Підбиття підсумків уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учні по черзі висловлюють свої враження від уроку

«Мені найбільше запам'яталось…»

«Я навчився…»

«На мою думку…»

 

VІ.  Домашнє завдання.

 Продовжити історію головного героя оповідання Джека Лондона.

 

 

Список використаної літератури

  1. Джек Лондон «Любов до життя»
  2. Жуль Верн «П'ятнадцятирічний капітан»
  3. Даніель Дефо «Робінзон Крузо»
  4. Олександр Довженко «Воля до життя»
  5. «Нетрадиційні уроки. Зарубіжна література 5 – 12 класи» Харків 2008
  6. Позакласне читання. Джек Лондон «Любов до життя». Журнал «Всесвітня література в середніх навчальних закладах України» № 2 2006 р.

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Галюк Ольга
Додано
16 лютого 2021
Переглядів
2741
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку