Тема: Людські чесноти
Мета: розширити знання учнів про людські чесноти; вчити думати про свої вчинки та їхні наслідки; розвивати мислення, мовлення; виховувати позитивні риси характеру, прагнення робити добрі справи.
Обладнання: підручник «Я у світі», предметні малюнки, завдання для роботи в парах, групах, м’яка іграшка Сонечко.
Хід уроку:
І. Організаційна частина. Привітання.
Ось дзвінок сигнал подав –
До роботи час настав.
От і ми часу не гаймо,
Урок свій розпочинаймо.
У –
Р –
О –
К –
(Уважними, роботящими, організованими, кмітливими)
Діти передають по колу м'яку іграшку Сонечко— і висловлюють
побажання: «Я хочу побажати тобі... (здоров'я, гарного дня, гарного настрою тощо).
(На дошці записаний девіз уроку)
—Отож, щоб настрій наш залишався гарним, а побажання здійснилися, прочитаємо девіз нашого уроку:
Нехай тепер ти іще маля,
Та треба вже зараз вчитись
Творити добро на планеті Земля!
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
— Про які людські чесноти ми вели мову на попередніх уроках?
— Сьогодні ми поговоримо про ще одну із людських чеснот — доброту.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда.
—Ми часто чуємо слова добро, доброта. Що, на вашу думку, означають
ці слова?
(Відповіді дітей.)
2. Робота в парах. Дібрати антоніми до даних слів.
Щедрість – жадібність.
Добро – зло.
Милосердя – жорстокість
Працьовитість – лінь
Ввічливість – грубість
Вірність – зрада.
Мужність – слабкість
Повага – зневага
Терпіння – нестриманість
3.Колективне обговорення.
ІV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
1. Робота з підручником
- Ознайомимось з думками інших людей.
(Читання статті учнями ланцюжком: вчитель, учні. Останній абзац читають мовчки)
2. Бесіда:
- Що називають чеснотами?
- В чому розкривається характер людини?
- Прочитайте про золоте правило спілкування.
- Які риси український народ вважає чеснотами?
- Прочитайте, що таке вади.
- Чи може бути, що в людини є тільки вади або чесноти?
3. Робота за підручником
— Прочитайте текст «Ввічливість» і поділіться своїми думками
щодо прочитаного.
— Що із прочитаного було вам знайоме?
— Що нового ви дізналися?
— Як ви розумієте слово ввічливість?
— Прочитайте про це у тлумачному словничку.
4. Робота в парі
— Об’єднайтеся в пари. Обговоріть текст і розгляньте малюнки .
На основі тексту і малюнків складіть правила ввічливості.
5.Робота в групі
— Прочитайте вірш Грицька Бойка «Сашко» .
— Обговоріть поведінку Сашка.
— Складіть поради цьому нечемному хлопчику. Запишіть їх на
плакаті.
— Прочитайте текст «Щедрість і жадібність» за Робертом Ротенбергом
і поділіться своїми думками щодо прочитаного.
— Що із прочитаного було вам знайоме?
— Що нового ви дізналися?
— Що таке щедрість? Наведіть приклади.
V. Фізкультхвилинка
VI. Закріплення й осмислення навчального матеріалу.
1. Робота над прислів’ями в групі
- Зібрати з поданих частин прислів’я, при цьому стати на відповідне місце з певною карткою, щоб утворилося прислів’я.
Не одежа красить людину,………………….. а добрі діла.
Хто людям добра бажає,……………………..той і собі має.
Добро довго пам'ятається,…………………. а лихо ще довше.
Все добре переймай,……………………………а зла уникай.
- Чого вчать прислів’я?
2. Гра «Незавершене речення»
- Надійка завжди ділиться із друзями іграшками, бо вона….
- Сергійко не дозволив Дмитрику списати домашнє завдання, бо він……..
- Данііл не дав друзям покататися на своєму новому велосипеді, бо він…..
3. Гра «Добре — погано»
— Додайте слово: «добре» чи «погано».
- Бути уважним — це...
- Ображати менших — це...
- Допомагати іншій людині — це...
- Дарувати квіти — це...
- Дражнити товаришів — це...
- Займатися спортом — це...
4. Робота в парі
— Підкресліть якості, які людина повинна викорінювати в собі.
Щедрість, скупість, ввічливість, працьовитість, делікатність улесливість,
жадібність, справедливість, агресивність, доброта, брехливість.
— З ’єднайте стрілочками близькі за значенням назви людських чеснот.
Доброта чесність
Правдивість поміркованість
розважливість чуйність
делікатність відвертість
щирість сміливість
рішучість тактовність
VII. Підсумок уроку.
1. Бесіда
- На яке запитання ми сьогодні шукали відповідь?
- Що таке чесноти?
- Які риси характеру відносяться до чеснот?
- Прочитайте висновок уроку в підручнику. Чи погоджуєтесь ви з таким висновком?
2. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІІІ. Домашнє завдання:
Підсумуймо!
(Діти разом з вчителем читають вірш)
Якщо хочеш, друже,щоб тебе любили,
Чемним і привітним, добрим, чесним будь!
Не роби другому, що тобі не миле!
Правило це мудре, друже, не забудь!