Урок "М.Коцюбинський. „Тіні забутих предків”. Трагічна доля Івана та Марічки. Як наслідок суперечності між мрією та дійсністю, втілення романтичної ідеї незахищеності кохання. Обра

Про матеріал

Мета: продовжити роботу над змістом повісті „Тіні забутих предків”, допомогти учням розширити уявлення про самобутність Гуцульщини через осмислення праці й духовного життя її мешканців, змальованих на сторінках повісті; розкрити красу глибоких інтимних почуттів показати учням майстерність письменника у творенні характерів та персонажів; розвивати творче мислення учнів, вміння обстоювати власну думку, зіставляти та аналізувати; сприяти вихованню в учнів шани до справжніх духовних цінностей і високих почуттів.

Перегляд файлу

 

Тема.  М.Коцюбинський. „Тіні забутих предків”. Трагічна доля Івана та Марічки. Як наслідок суперечності між мрією та дійсністю, втілення романтичної ідеї незахищеності кохання. Образи й символи твору.

 

Мета:  

продовжити роботу над змістом повісті „Тіні забутих предків”, допомогти учням розширити  уявлення  про самобутність Гуцульщини через осмислення  праці й духовного життя її мешканців, змальованих на сторінках повісті; розкрити красу глибоких інтимних почуттів показати учням майстерність письменника у творенні характерів та персонажів;                                        розвивати творче мислення учнів, вміння обстоювати власну  думку, зіставляти та аналізувати;

сприяти вихованню в учнів шани до справжніх духовних цінностей і високих почуттів.

Обладнання: текст повісті „Тіні забутих предків”, епіграф, Т–схема,    дидактичний матеріал, ілюстрації та колажі до твору, схема „Жіночі образи твору”

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

Епіграф:                                                   

                                          Гуцульщині „Тінями забутих предків”                                                                                     поставив М.Коцюбинський в українському

письменстві віковічний пам’ятник.

А.Крушельницький                                   

Хід уроку

 

І.Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 

1. Літературний диктант.

1. Повість „Тіні забутих предків” М.Коцюбинський написав під                 враженням від перебування в… (с. Криворівня)

2. Улюбленим музичним інструментом Івана була…(Флояра)

3. Після чого Іван заграв саме ту мелодію, яку довго шукав? (Після того, як побачив і почув, як грає щезник)

4. Які за жанрами пісні складала Марічка? (Коломийки)

5. Що дала Марічка на знак примирення Іванові? (Цукерку)

6. Скільки разів і чому біля хати Палійчуків звучала трембіта? (3)

7. На яке релігійне свято Іван мукав, мекав, запрошував стихії природи в гості? (Різдво)

8. В якому році й ким була екранізована повість  „Тіні забутих предків” ? (1965р., С. Параджанов)

9. Пояснити значення діалектизмів:

   - мольфар (чаклун, чародій);
   - плай (гірська стежина);

   - черес (шкіряний пояс);

   - гоц (водоспад).

10. Укажіть, хто виконує дію:
   - видобуває у старий спосіб вогонь (ватаг);          

           - покидає рідне село й повертається через шість років (Іван).

        11. Що М. Коцюбинський приховав у назві твору „ Тіні забутих предків”?

     2. Перегляд ілюстрацій і колажів до повісті „Тіні забутих предків”. 

 

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку 

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності школярі  

  1. Читання та обговорення епіграфа. 

 

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

 

     1. Слово вчителя.

    Коли ми чуємо чи вимовляємо „ Тіні забутих предків”, то в наших думках з’являються високі сиві Карпати, покриті туманом, по яких стрімкими потоками тече Черемош, все більше й більше несучи не тільки запаморочливі запахи смерек, трав і квітів, а й правічне життя гуцулів. Саме тут можна побачити щезника, мавку, чугайстра, лісовика, почути звук трембіти та голос віків… Поряд із цим чудовим світом крами природи живуть прості люди, які вірять у казку, люблять працю, відчувають природу, вміють вірно та щиро кохати.

    Іван і Марічка – головні герої повісті – двоє закоханих молодих людей, які передають дух гуцульського життя, органічне єднання з природою, вірування, обряди, звичаї… Саме завдяки їм ми можемо збагнути душу людини, яка закохана, одухотворена і піднесена.     

 

2. Мозковий штурм.

        1. Як відбулося перше знайомство Івана й Марічки?

        2. Як ви думаєте, який зміст приховав М. Коцюбинський у цукерці, якою поділилася Марічка?

        3. Що було спільного в Івана й Марічки?

        4. Що значила природа для головних героїв повісті? Як вони її „відкривали”?

        5. У чому виявлялася творчість Івана й Марічки? Чи поєднувало це їх?

        6. Як розлука впливала на закоханих?

        7. Як ви думаєте, чи відчували Іван і Марічка одне одного? Підтвердіть словами з тексту.

        8. Розкажіть, як Іван дізнався про смерть коханої? Чи скінчилася пісня кохання після цього?

        9. Чому Іван на довгих шість років пішов у гори?

        10. Як ви вважаєте, одруження з Палагною – це зрада чи ні?

 

  1. Складання порівняльної характеристики „Жіночі образи твору”з елементами бесіди.

 

Марічка

(відмінне)

Спільне

Палагна

(відмінне)

 

Молода дівчина, дочка ворожого роду, добра, щира, скромна,  відчуває музику, складає коломийки, вміє кохати, любить природу, вірить у духів природи, „ходила в заплітках”…

Гуцулки, були з Іаном…

„Багацького роду, фудульна, здорова дівка з грубим голосом і воластою шиєю, добра ґаздиня”, допомагає Іванові по господарству, чаклунка, безсоромна, зраджує чоловіка з Юрою, чаклує на смерть Івана…

 

  1. Чи була Палагна парою Івану? Поясніть.
  2. Як ви думаєте, чи, справді, причина суму Івана  - це Юра?
  3. Що потрібно було зробити Іванові, щоб і далі жити з Палагною?
  4. Що зближало Палагну з сусідом Юрою?
  5. Що цінувала Палагна – силу чи душу?
  6. Як ви думаєте, такі стосунки можна назвати справжнім коханням?
  7. Чи злякався Іван чаклунства? Що він найбільше хотів?
  8. Як і чому гине Іван? Зачитайте сова з твору.
  9. Смерть Івана – це трагедія чи ні?

 

       4. Слово вчителя.

 Головною рисою в характері гуцулів є любов до прекрасного: любов до музики, коломийок, чудово розшитий національний одяг – усе це вказує на високі естетичні смаки жителів гір.

 Гуцули – гордий народ: захищати гідність роду, честь родини наказує  їм голос предків.

 „Тіні забутих предків” – це поетична та глибоко психологічна, лірична та філософська повість. Це справжня симфонія почуттів, і ведучою темою в ній звучить кохання Марічки й Івана, яким судилося стати українськими Ромео і Джульєттою.

 

5. Робота над розв’язанням  проблем та образів повісті.

  • Що, на вашу думку, є найголовнішим у Іванові?

(Його незвичайна поетичність, тонке відчуття  краси. Ліс для нього-природне середовище. Символічним є те, що він саме у лісі знаходить свою мелодію.)

  • Яке місце в Івановому житті займала Марічка?

(Марічка була для нього необхідною, як і мелодія).

  • Чи була талановитою Марічка? Доведіть це цитатою.

(„Марічка і сама вміла складати пісні”.)

  • Як автор захоплено розповідає про полонинські звичаї полонян. А що саме вам сподобалося з цього етнографічного матеріалу?
  • Чи є риси романтизму в зображенні його душевної трагедії? Зачитайте слова.
  • Двоє молодих і гарних закоханих. Але Марічка говорить: „ Не набутися нам”. Що криється за її словами? Чи тільки ворожнеча родів стояла на перешкоді щастю? Як пережив Іван загибель Марічки?
  • Чи закінчилось кохання Івана після смерті Марічки?
  • Що зникло з життя Івана, коли він почав жити з Палагною? (Творчість, духовне начало. Залишився лиш глибокий прихований смуток).
  • Прочитайте, як автор описує похорон Івана. Чи все в цьому ритуалі здається вам правильним, не викликає гострого несприйняття?
  • Як ви ставитеся до Палагни, яка овдовіла?  

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

      1.Робота в групах.

  • Доберіть і запишіть якнайбільше епітетів до образів повісті „Тіні забутих предків”:

І група – Іван; ІІ група – Марічка; ІІІ група – Палагна. 

 

       2. Розв’язання проблемного запитання за допомогою Т-схеми.

- Що спільного та відмінного між п’єсою В. Шекспіра „Ромео і Джульєтта” та повістю М.Коцюбинського „Тіні забутих предків”?

 

ТАК

НІ

 

 

 

 

 

       3. Заключне слово вчителя.

 Повість М. Коцюбинського „Тіні забутих предків” називають спражнім скарбом української літератури. Недаремно видатний кінорежисер Сергій Параджанов зняв фільм про українських Ромео і Джульєтту. Який у 1965 році на Міжнародному кінофестивалі в аргентинському містечку Мар-дель-плато отримав найвищу нагороду.

  • Чи можемо ми стверджувати, що ця повість – поема про життя в усіх його вимірах? Поясніть.

VІІ. Підсумки уроку.

       1. Вправа  „Мої асоціації”.

1.1. Повість М.Коцюбинського „Тіні забутих предків” – це твір про…

1.2. Чому кохання – це вічна таїна?..

 

VІІІ. Домашнє завдання.

1. Підготувати буклети, розкриваючи тему „О. Кобилянська – це пишна троянда в саду української літератури”;

2. Скласти есе чи поезію на одну з тем: „Краса кохання Івана й Марічки”, „Тіні   забутих предків» - загадковість Гуцульщини”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок української літератури на тему:

 

«М.Коцюбинський. «Тіні забутих предків». Трагічна доля Івана та Марічки. Як наслідок суперечності між мрією та дійсністю, втілення романтичної ідеї незахищеності кохання. Образи й символи твору»

( за новою програмою)

 

 

 

 

 

 

Учитель української мови та літератури                                                                            Олександрівської ЗШ І-ІІІ ст. № 3                                                        Мовчан Альона Василівна

 

2011 р.

doc
Додано
21 липня 2018
Переглядів
8369
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку