Мета: продовжити роботу над змістом повісті „Тіні забутих предків”, допомогти учням розширити уявлення про самобутність Гуцульщини через осмислення праці й духовного життя її мешканців, змальованих на сторінках повісті; розкрити красу глибоких інтимних почуттів показати учням майстерність письменника у творенні характерів та персонажів; розвивати творче мислення учнів, вміння обстоювати власну думку, зіставляти та аналізувати; сприяти вихованню в учнів шани до справжніх духовних цінностей і високих почуттів.
Тема. М.Коцюбинський. „Тіні забутих предків”. Трагічна доля Івана та Марічки. Як наслідок суперечності між мрією та дійсністю, втілення романтичної ідеї незахищеності кохання. Образи й символи твору.
Мета:
продовжити роботу над змістом повісті „Тіні забутих предків”, допомогти учням розширити уявлення про самобутність Гуцульщини через осмислення праці й духовного життя її мешканців, змальованих на сторінках повісті; розкрити красу глибоких інтимних почуттів показати учням майстерність письменника у творенні характерів та персонажів; розвивати творче мислення учнів, вміння обстоювати власну думку, зіставляти та аналізувати;
сприяти вихованню в учнів шани до справжніх духовних цінностей і високих почуттів.
Обладнання: текст повісті „Тіні забутих предків”, епіграф, Т–схема, дидактичний матеріал, ілюстрації та колажі до твору, схема „Жіночі образи твору”
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Епіграф:
Гуцульщині „Тінями забутих предків” поставив М.Коцюбинський в українському
письменстві віковічний пам’ятник.
А.Крушельницький
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Літературний диктант.
1. Повість „Тіні забутих предків” М.Коцюбинський написав під враженням від перебування в… (с. Криворівня)
2. Улюбленим музичним інструментом Івана була…(Флояра)
3. Після чого Іван заграв саме ту мелодію, яку довго шукав? (Після того, як побачив і почув, як грає щезник)
4. Які за жанрами пісні складала Марічка? (Коломийки)
5. Що дала Марічка на знак примирення Іванові? (Цукерку)
6. Скільки разів і чому біля хати Палійчуків звучала трембіта? (3)
7. На яке релігійне свято Іван мукав, мекав, запрошував стихії природи в гості? (Різдво)
8. В якому році й ким була екранізована повість „Тіні забутих предків” ? (1965р., С. Параджанов)
9. Пояснити значення діалектизмів:
- мольфар (чаклун, чародій);
- плай (гірська стежина);
- черес (шкіряний пояс);
- гоц (водоспад).
10. Укажіть, хто виконує дію:
- видобуває у старий спосіб вогонь (ватаг);
- покидає рідне село й повертається через шість років (Іван).
11. Що М. Коцюбинський приховав у назві твору „ Тіні забутих предків”?
2. Перегляд ілюстрацій і колажів до повісті „Тіні забутих предків”.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку
ІV. Мотивація навчальної діяльності школярі
V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1. Слово вчителя.
Коли ми чуємо чи вимовляємо „ Тіні забутих предків”, то в наших думках з’являються високі сиві Карпати, покриті туманом, по яких стрімкими потоками тече Черемош, все більше й більше несучи не тільки запаморочливі запахи смерек, трав і квітів, а й правічне життя гуцулів. Саме тут можна побачити щезника, мавку, чугайстра, лісовика, почути звук трембіти та голос віків… Поряд із цим чудовим світом крами природи живуть прості люди, які вірять у казку, люблять працю, відчувають природу, вміють вірно та щиро кохати.
Іван і Марічка – головні герої повісті – двоє закоханих молодих людей, які передають дух гуцульського життя, органічне єднання з природою, вірування, обряди, звичаї… Саме завдяки їм ми можемо збагнути душу людини, яка закохана, одухотворена і піднесена.
2. Мозковий штурм.
1. Як відбулося перше знайомство Івана й Марічки?
2. Як ви думаєте, який зміст приховав М. Коцюбинський у цукерці, якою поділилася Марічка?
3. Що було спільного в Івана й Марічки?
4. Що значила природа для головних героїв повісті? Як вони її „відкривали”?
5. У чому виявлялася творчість Івана й Марічки? Чи поєднувало це їх?
6. Як розлука впливала на закоханих?
7. Як ви думаєте, чи відчували Іван і Марічка одне одного? Підтвердіть словами з тексту.
8. Розкажіть, як Іван дізнався про смерть коханої? Чи скінчилася пісня кохання після цього?
9. Чому Іван на довгих шість років пішов у гори?
10. Як ви вважаєте, одруження з Палагною – це зрада чи ні?
Марічка (відмінне) |
Спільне |
Палагна (відмінне)
|
Молода дівчина, дочка ворожого роду, добра, щира, скромна, відчуває музику, складає коломийки, вміє кохати, любить природу, вірить у духів природи, „ходила в заплітках”… |
Гуцулки, були з Іаном… |
„Багацького роду, фудульна, здорова дівка з грубим голосом і воластою шиєю, добра ґаздиня”, допомагає Іванові по господарству, чаклунка, безсоромна, зраджує чоловіка з Юрою, чаклує на смерть Івана… |
4. Слово вчителя.
Головною рисою в характері гуцулів є любов до прекрасного: любов до музики, коломийок, чудово розшитий національний одяг – усе це вказує на високі естетичні смаки жителів гір.
Гуцули – гордий народ: захищати гідність роду, честь родини наказує їм голос предків.
„Тіні забутих предків” – це поетична та глибоко психологічна, лірична та філософська повість. Це справжня симфонія почуттів, і ведучою темою в ній звучить кохання Марічки й Івана, яким судилося стати українськими Ромео і Джульєттою.
5. Робота над розв’язанням проблем та образів повісті.
(Його незвичайна поетичність, тонке відчуття краси. Ліс для нього-природне середовище. Символічним є те, що він саме у лісі знаходить свою мелодію.)
(Марічка була для нього необхідною, як і мелодія).
(„Марічка і сама вміла складати пісні”.)
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Робота в групах.
І група – Іван; ІІ група – Марічка; ІІІ група – Палагна.
2. Розв’язання проблемного запитання за допомогою Т-схеми.
- Що спільного та відмінного між п’єсою В. Шекспіра „Ромео і Джульєтта” та повістю М.Коцюбинського „Тіні забутих предків”?
ТАК |
НІ |
|
|
3. Заключне слово вчителя.
Повість М. Коцюбинського „Тіні забутих предків” називають спражнім скарбом української літератури. Недаремно видатний кінорежисер Сергій Параджанов зняв фільм про українських Ромео і Джульєтту. Який у 1965 році на Міжнародному кінофестивалі в аргентинському містечку Мар-дель-плато отримав найвищу нагороду.
VІІ. Підсумки уроку.
1. Вправа „Мої асоціації”.
1.1. Повість М.Коцюбинського „Тіні забутих предків” – це твір про…
1.2. Чому кохання – це вічна таїна?..
VІІІ. Домашнє завдання.
1. Підготувати буклети, розкриваючи тему „О. Кобилянська – це пишна троянда в саду української літератури”;
2. Скласти есе чи поезію на одну з тем: „Краса кохання Івана й Марічки”, „Тіні забутих предків» - загадковість Гуцульщини”.
Урок української літератури на тему:
«М.Коцюбинський. «Тіні забутих предків». Трагічна доля Івана та Марічки. Як наслідок суперечності між мрією та дійсністю, втілення романтичної ідеї незахищеності кохання. Образи й символи твору»
( за новою програмою)
Учитель української мови та літератури Олександрівської ЗШ І-ІІІ ст. № 3 Мовчан Альона Василівна
2011 р.