Урок.М.Рильський. Основні відомості про поета. Його вміння бачити красу рідної природи і створювати красу засобами поетичної мови. «Дощ».

Про матеріал
Розробка уроку містить цікаві види, форми та методи роботи, що будуть цікавими для п'ятикласників. Також вчителі знайдуть різні види оцінювання роботи учнів на уроці,а також путівник до уроку та картку самооцінювання.
Перегляд файлу

Урок української літератури в 5 класі

Тема. М.Рильський. Основні відомості про поета. Його вміння бачити красу рідної природи і створювати красу засобами поетичної мови. «Дощ».

Ім´я уроку: «Природа – диво! Це великий зодчий!

                     Вона творити може чудеса»  (Н.Красоткіна).

Мета: ознайомити учнів з основними відомостями про М.Рильського; допомогти усвідомити і сприйняти красу поезій поета; розвивати вміння виразно читати поетичні твори, аналізувати їх; висловлювати власні відчуття від прочитаного; творчі здібності учнів; виховувати любов до природи.

Цілі:

Учні знатимуть:

  • цікаві відомості з життя письменника;
  • зміст поезії «Дощ»;
  • художні засоби, завдяки яким поет відтворив красу природи;
  • про роль образного бачення світу як важливого чинника розвитку творчих здібностей.

Учні вмітимуть:

  • виразно і вдумливо читати поезію;
  • аналізувати її зміст;
  • знаходити художні засоби;
  • розповідати про свої відчуття від поезії;
  • демонструвати власні творчі здібності.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет М.Рильського, виставка книжок, ілюстрації із зображенням дощу, картки із прислів´ями і приказками, листок само- та взаємооцінювання, смайлики настрою, грамоти, фонозапис «Звуки природи. Дощ», п'єса «Дощик» Колісниченка.

Методи, прийоми, види і форми роботи: відгадування загадок, асоціювання, робота в парах, виразне читання, бесіда, само- і взаємооцінювання.

 

 

                                                Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

 «Доброго дня!» - промовляю за звичаєм.

Щастя і радості кожному зичу я.

І усміхаються в відповідь люди:

Добрі слова ж бо для кожного любі.

    У вас на партах є різні смайлики. Оберіть той, що відповідає вашому настрою зараз.

2. Актуалізація суб´єктного досвіду і опорних знань.

- Чи знаєте ви М.Рильського?

- Можливо, читали його твори?

- Знаєте, чому ми згадали цю людину?

3. Відгадування загадок.                                                                                

Довго мене нема – все помирає,

А як прийду – знов оживає. (дощ)                                                            

 

 Він скрізь: у полі і в саду,

А в дім не попаде.

І я тоді лиш з дому йду,

Коли вже він не йде.    (дощ)

 

 

Він у морі спочивав,

У хмаринці мандрував

І галявину з травою

Вимив чистою водою. (дощ) 

- І чого це ми сьогодні про дощ говоримо?

ІІ. Цілевизначення і планування.

1. Повідомлення теми уроку.

   Сьогодні ми почнемо вивчати творчість М.Рильського і познайомимося з однією з його поезій. А на наступному уроці будемо працювати ще з двома поезіями Рильського.

   Запишіть тему уроку в зошити.

- Прочитайте рядки із вірша Надії Красоткіної, які є ім´ям нашого уроку. Чи всі слова зрозумілі?  Поясніть зміст.

2.Формулювання власних цілей.

   Ознайомтеся з цілями уроку. Подумайте  і запишіть власні.

3. Планування діяльності.

  • «Зустріч» з поетом.
  • Асоціювання ( ключове слово «дощ»).
  • Повідомлення про дощ.
  • Опрацювання поезії «Дощ».
  • Творча робота.
  • Рефлексія почуттів і діяльності.
  • Оцінювання.
  • Коментар домашнього завдання.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1. «Зустріч» з поетом.

    Розповідь про М.Рильського за  матеріалом підручника (с. 233).

    Бесіда:

- Коли і де народився Максим Рильський?

- Спілкування з родинами яких українських діячів культури впливало на виховання письменника?

- Які випробування довелося пройти Максимові Тадейовичу на життєвому шляху?

- Який факт із біографії митця свідчить про його велику працездатність?

 

2. Складання асоціативного куща зі словом «дощ». 

3. Учнівські повідомлення про дощ:

а) Дощ як атмосферні опади.

б) Види дощів.

ОЦІНЮВАННЯ ПОВІДОМЛЕНЬ

Прізвище, ім'я_____________

Критерії оцінювання

Бал

Самооцінка

Оцінка

однокласника

Оцінка

вчителя

1. Підібрано цікавий матеріал, є ілюстрації (фото). Гарно розказано.

2. Матеріал цікавий, але не подобається розповідь.

3. Матеріал не цікавий. Я не дізнався нічого нового.

4

 

 

3

 

2

 

 

 

 

4. Опрацювання  поезії «Дощ».

  • Налаштування на читання

- Послухайте, як падає дощ ( Запис «Звуки природи. Шум дощу»).

- Скажіть, що ви відчували, уявляли?

- Яку погоду любите?

- Хто любить дощ? Чому?

- А кого дощ лякає? Чому?

  • Виразне читання вчителем.

- Прочитайте вірш мовчки.

- Можливо, хтось вивчив поезію напам'ять?

- Прочитаємо вірш ще раз виразно.

  • Обмін враженнями.

- Розкажіть про ваші враження від прочитаного.

- Що ви уявляли, читаючи вірш? Усно намалюйте уявлене.

  • Бесіда за змістом вірша.

- Чи всі слова в тексті зрозумілі?

Благодатний -

Передмістя –

Повів – подих, віяння.

- Який момент життя природи зображено у вірші? Доведіть свою відповідь, посилаючись на текст.

- Прочитайте перші два рядки. Назвіть у них слова, які надають відтінку урочистості. Чому саме такі слова вжив поет?

- Які зміни відбудуться в природі після дощу?

- Чому дощ названо золотим вечірнім гостем? Яку картину допомагають уявити ці слова?

- Який настрій створив вірш у вас?

  • Робота в парах.

- Зараз самостійно попрацюєте в парах, знайдете художні засоби, поясните їхню роль.

- Але, щоб виконати завдання,  треба пригадати, що таке «епітет», «метафора», «рима», «строфа».

Встанови відповідність між визначенням та його поясненням

1. Рима

1 -

А. Перенесення рис одного предмета на інший на основі подібності.

2. Строфа

2 -

Б. Співзвучне закінчення рядків.

3. Епітет

3 -

В. Художнє образне означення.

4. Метафора

4 -

Г. Поєднання кількох віршованих рядків, об'єднаних однією думкою, інтонацією та способом римування.

 

І  - виписати епітети, пояснити їх роль у вірші.

ІІ – виписати метафори, пояснити їх роль у вірші.

ІІІ – виписати рими, визначити кількість строф («стовпчиків»).

  • Рефлексія.

- Для чого ми виконували цю роботу?

ОЦІНЮВАННЯ  РОБОТИ В ПАРІ

Прізвище, ім'я_____________

Критерії оцінювання

Бал

Самооцінка

Оцінка товариша

Оцінка

вчителя

1. Я правильно виконав усі завдання на встановлення відповідності. Я знайшов 6 ( і більше) епітетів, зумів пояснити їхню роль у вірші.

6

 

 

 

2. Я виконав не всі завдання на встановлення відповідності, але знайшов 6 епітетів і пояснив їхню роль у вірші.

4

 

 

 

3. Я виконав мало завдань, не пояснив ролі епітетів у вірші.

3-2

 

 

 

 

 

  • Робота з прислів'ями і приказками.

- Прочитайте і прокоментуйте вислови.

  1. Дощ упору – золото.
  2. Від дощу під борону не сховаєшся.
  3. Як випадуть в травні три дощі добрих, то гарний хліб вродить.
  • Визначення теми та основної думки.

 Тема...

Основна думка...

  • Робота з ілюстраціями, фотографіями, с.237.

- Подивіться уважно на ці роботи. Котру з них можна вважати ілюстрацією до вірша «Дощ»?                                                                                       

  • Творча  робота.

- Вдома ви складали власні вірші, акровірші, загадки, казки про дощ ( хмари, грозу, краплинки...). Пропоную послухати.

ОЦІНЮВАННЯ ТВОРЧОГО ЗАВДАННЯ

Гримить вона і ллється,

Райдуга після неї сміється.

Ой, щось сонечко злякалось,

За хмару заховалось.

А це вона вже почалась.

                   (Іванна Г.)


               Дощик

Дощик з хмарки загубився,

Дощик трохи засмутився:

Починає вже смеркати,

Треба десь заночувати.

 

Заглядає під ромашку.

Сюди зась: тут спить мурашка.

Зазирнув у синій дзвоник:

Там спочити приліг коник.

 

Дощик довго мандрував,

Все нічліг собі шукав.

Травам змив зелені коси,

А берізкам ноги босі.

 

Дощик за ніч натомився,

Сів на гілку та й скотився.

Впав росою на травичку:

« Ох і важка була нічка...»

 

Сонце встало, посміхнулось,

Промінцем роси торкнулось.

Дощик в жменю примостився,

Мить – й на хмарці опинився.

 

Так мандрівка закінчилась

Дощика, що загубився.

                   ( Олена Федчук)

 


- У кожного з вас медалька, якою оціните ту роботу, що вам найбільше сподобалася.

  • Слухання музичної п'єси.

- Красу природи можна передати не лише за допомогою слів, а й музики.

 

ІV. Рефлексивно – оцінювальний етап.

- Над якими завданнями сподобалося працювати?

- Чи досягли цілей, які ставили перед собою на початку уроку? Що для цього робили?

- Чого навчилися як читачі?

- Чию роботу на уроці хотіли б відмітити?

ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ НА УРОЦІ

Картка самооцінювання

Прізвище, ім'я учня ____________________________

Критерії оцінювання

Самооцінка

Працював найкраще ( 10 -12)

 

Працював добре ( 7-9)

 

Працював посередньо (4-6)

 

Майже не працював (1 -3)

 

 

 

  • Оберіть смайлик, який покаже ваш настрій у кінці уроку. Чи такий він, яким був на початку уроку?

V. Домашнє завдання.

  • Обов'язкове. Написати твір-мініатюру на тему « Чому дощ важливий у природі?»
  • За бажанням. Вивчити вірш «Дощ» напам'ять.
  • Випереджувальне. Знайти інформацію про різні назви осінніх місяців або приказки, народні прикмети про осінь.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПУТІВНИК

М.Рильський. Поезія «Дощ»

ЦІЛІ:

Ми знатимемо:

  • цікаві відомості з життя письменника;
  • зміст поезії «Дощ»;
  • художні засоби, завдяки яким поет відтворив красу природи;
  • про роль образного бачення світу як важливого чинника розвитку творчих здібностей.

Ми вмітимемо:

  • виразно і вдумливо читати поезію;
  • аналізувати її зміст;
  • знаходити художні засоби;
  • розповідати про свої відчуття від поезії;

демонструвати власні творчі здібності

ВЛАСНІ ЦІЛІ:

 __________________________________________________________________

 

1. ОЦІНЮВАННЯ ПОВІДОМЛЕНЬ ПРО ДОЩ

Прізвище, ім'я_____________

Критерії оцінювання

Бал

Самооцінка

Оцінка

однокласника

Оцінка

вчителя

1. Підібрано цікавий матеріал, є ілюстрації (фото). Гарно розказано.

2. Матеріал цікавий, але не подобається розповідь.

3. Матеріал не цікавий. Я не дізнався нічого нового.

4

 

 

3

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Встанови відповідність між визначенням та його поясненням

1. Рима

1 -

А. Перенесення рис одного предмета на інший на основі подібності.

2. Строфа

2 -

Б. Співзвучне закінчення рядків.

3. Епітет

3 -

В. Художнє образне означення.

4. Метафора

4 -

Г. Поєднання кількох віршованих рядків, об'єднаних однією думкою, інтонацією та способом римування.

2.1ОЦІНЮВАННЯ  РОБОТИ В ПАРІ

 Прізвище, ім'я_____________

Критерії оцінювання

Бал

Самооцінка

Оцінка товариша

Оцінка

вчителя

1. Я правильно виконав усі завдання на встановлення відповідності. Я знайшов 6 ( і більше) епітетів, зумів пояснити їхню роль у вірші.

6

 

 

 

2. Я виконав не всі завдання на встановлення відповідності, але знайшов 6 епітетів і пояснив їхню роль у вірші.

4

 

 

 

3. Я виконав мало завдань, не пояснив ролі епітетів у вірші.

3-2

 

 

 

3.ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ НА УРОЦІ

Картка самооцінювання

Прізвище, ім'я учня ____________________________

Критерії оцінювання

Самооцінка

Працював найкраще ( 10 -12)

 

Працював добре ( 7-9)

 

Працював посередньо (4-6)

 

Майже не працював (1 -3)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
21 березня 2019
Переглядів
2396
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку