Конспект уроку з української літератури для 5 класу "Т. Г. Шевченко "За сонцем хмаронька пливе". Картини довколишнього світу, природи у поезії, художня реальність".

Про матеріал

Розробка уроку з української літератури для 5 класу "Т. Г. Шевченко «За сонцем хмаронька пливе». Картини довколишнього світу, природи у поезії, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови", мета якої - розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях Т.Шевченка, дати поняття про художні засоби, прищеплювати любов і повагу до Шевченкового слова, виховувати любов до рідного краю.

Перегляд файлу

ёТЕМА: Т. Г. Шевченко «За сонцем хмаронька пливе». Картини довколишнього світу, природи у поезії, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови.

МЕТА: Допомогти учням усвідомити ідейно-художню цінність поезій Т. Г. Шевченка; дати поняття про епітет і порівняння; розвивати навички виразного читання поезії, відтворення настроїв пейзажних поезій, описування власних відчуттів, викликаних художнім словом; виховувати почуття прекрасного, естетичні насолоди від твору мистецтва як погляду на світ.

ТИП УРОКУ: формування та вдосконалення вмінь та навичок.

ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника, ілюстрації до творів, телевізор.

ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: художні засоби – епітет, метафора, порівняння.

                                                   ПЕРЕБІГ   УРОКУ

І. Організаційний момент.

1.Привітання
- Дорогі діти! Мені приємно бачити вас. Подивіться одне на одного, посміхніться, подаруйте посмішку своїм однокласникам, і ми продовжимо мандрувати чарівною країною Літератури. Хочу, щоб від нашого уроку залишилися приємні враження.
2.«Кольорова настанова»
Методичний коментар
Мета вправи – з ΄ясувати ступінь емоційної готовності учнів до уроку, зарядити їх позитивним настроєм, передати своє доброзичливе ставлення.
- Перед кожним із вас розкладені кольорові смужки.  Візьміть у руки смужку того кольору,  який вам найбільше до вподоби, з яким хочеться потоваришувати  й  вирушити в мандри.
 Ви підсвідомо вибрали ті кольори, які відповідають вашому настрою. (Слайд 2)
Червоний–піднесеність.
Зелений – спокій.
Жовтий - приємність.
Синій – сум, тривожність.
Білий – складно сказати про настрій.
 Діти, кольори впливають на людину, її почуття, емоції. Тож сприймайте світ у кольорі, адже це радість для людини, це позитивні емоції та здоров’я. До речі, ваше здоров΄я залежить і від правильного сидіння за партами.

Учням роздаю таблицю успіху.

Таблиця успіху

учня (учениці) 5 класу _________________________________

Види робіт

Домашнє завдання

(0-1 бал)

Художні засоби

(0-2 бали)

Партитура вірша

(0-2 бали)

Творче завдання

(0-3бали)

Літера

турний диктант

(0-3 бали)

Актив

ність на уроці

(0-1 бал)

Загальна к-сть

балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Гра «Чарівна скринька» (повторення біографії Т. Шевченка)

  •  Коли народився Т. Шевченко?
  •  У якому селі народився?
  •  У якому селі минуло дитинство поета?
  • Чим захоплювався Тарас у дитинстві?
  •  Чи був він допитливим? Доведіть.
  •  Чому ім`я Катерина було подвійно дороге поетові?
  •  Як звати батьків Тараса?
  •  Скільки дітей було у сім`ї Тараса?
  •  Де похований Шевченко?
  •  Автором якої книги є Т. Шевченко?

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

Слово вчителя.

(Слайд 3)

 Дорогі діти! Тема сьогоднішнього нашого уроку  збігається з відзначенням у нашій школі 205 - річчя з дня народження геніального поета, художника, надзвичайно щирої душі людини, яка понад усе любила свій рідний край і все своє життя боролася за незалежність своїх земляків – Тараса Григоровича Шевченка. Хоч Тарасу Шевченку більшу частину свого  свідомого життя довелося перебувати за межами свого рідного краю, він завжди пам’ятав про Україну, серцем тягнувся до неї. Часто згадував чарівну українську природу, працьовитих і щирих людей, їхні пісні, легенди, звичаї, традиції.10 років заслання,10 років служби рядовим солдатом - таке покарання для Т.Г.Шевченка за його бунтівничу поезію. 10 років без права писати і малювати. Але, перебуваючи в Оренбурзьких степах, Т.Г.Шевченко продовжує писати, малювати. В 1849 році на острові Кос – Арал, куди поету пощастило потрапити з науковою експедицією як художнику, написаний вірш «За сонцем хмаронька пливе». У вірші відбилися переживання самотності й туги, які проймають Шевченкову поезію періоду заслання. ...» Побудований цей твір на казкових, легендарних мотивах, за якими сонце йде спати за море, а вкривають його, як мати дитину, хмарки. Але життя складне. Є в ньому зло, неприємності.

ІV.Вивчення нового матеріалу

1.Прослуховування вірша Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе».

2.Проведення словникової роботи.

(Слайд 4)

Поли – крайні передні частини верхнього одягу;

Пелена – передня частина спідниці; тканина;

Оповиє – обволікає, оповиває;

Того світу – світла

3.Обмін враженнями від прочитаного. Які почуття і настрій передає, до яких роздумів спонукає?

4.Евристична бесіда.

(Слайд 5)

Обговорення змісту поезії.

  •          Як називається опис місцевості, природи, погоди, природних явищ?
  •          Чи можна поезію «За сонцем хмаронька, пливе...» назвати пейзажною?
  •          Яку погоду наступного дня, за народними повір'ями, прогнозує насичений червоний захід сонця?
  •          На скільки частин можна умовно поділити вірш?
  •          Які образи є центральними в кожній частині (сюжетному епізоді)?
  •          Як змінюється у творі кольорова, палітра?
  •          Які кольори вживає митець для зображення хмари, а які для туману?
  •          Порівняйте образи хмари і туману. Чи однаковий настрій вони передають? Опишіть ці образи своїми словами.
  •          За допомогою яких слів передано лагідність у творі?
  •          Коли людина перебуває далеко від рідного краю, яким словом можна назвати тугу за ним?
  •          Прочитайте, якими словами автор передає повернення до реальності?
  •          Чи буває в дійсності, щоб хмарка чи туман робили так, як люди?
  • Чи відчувається у творі присутність людини і як?
  •  Які настрої відтворює автор і за допомогою яких засобів?

V.Фізкультхвилинка

(Слайд 6)

Діти лісом гуляли,

За природою спостерігали.

Вгору – на сонце  - подивились, подивились,

Теплом його умились, умились.

5.Слово вчителя.

Картини навколишнього світу, природи в поезіях Т.Шевченка – інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. Серед них у вірші «За сонцем хмаронька пливе» є як уже відомі вам пейзаж, метафора, зменшено-пестливі слова.

6.Опрацювання літературознавчих термінів.

(Слайд 7)

Дуже широко у художній творчості використовуються епітети – художні означення.

( Визначення записуємо до словничка і приклади з вірша).

 Червоні поли, синє море, рожева пелена, малая година, хмаронька рожевая, сива тьма, німа тьма.

 Художні означення слід відрізняти від звичайних означень, які вказують на звичайні і звичні явища та прикметники: гарний стіл, синя блузка, сивий чоловік, рожева троянда.

Часто в художніх творах письменники вдаються до порівнянь.

Порівняння – слово, або вираз, за допомогою якого одні предмети, явища, дії зіставляються з іншими на основі спільності певних ознак; це пояснення одного предмета за допомогою іншого, подібного до нього.

(Запис до літературного словничка – покриває рожевою пеленою, мов мати дитину, туман, наче ворог, ждеш того світу, мов матері діти)

Зверніть увагу, що в порівнянні завжди є дві частини, які поєднуються сполучниками: як, мов, ніби, наче, мовби, мовбито, нібито, неначебто.

Якщо є зіставлення, але немає порівняльного сполучника, то це – метафора.

Можна порівняти: тьмою німою оповиє тобі душу – метафора.

Оповиє душу, ніби тьмою німою – порівняння.

Практичне завдання. Виписати в зошити художні засоби (І група-епітети, ІІ група – метафори, ІІІ група – порівняння).

Вчитель. Ви знаєте, що Т.Шевченко відомий не лише як поет, а й художник. В експедиції на Кос–Аралі він багато малював. Давайте переглянемо деякі його акварелі.

 (Слайд 8-11)

Перегляд презентації «Шевченко – художник» (картини «Місячна ніч на Кос – Аралі», «Острів Чекан – Арал», «Низький берег острова Ніколая», «На березі Аральського моря»).

7. Бесіда.

-  Який настрій, асоціації викликали у вас переглянуті картини?

- Чи можна знайти схожість між переглянутими картинами та поезією «За сонцем хмаронька пливе» між словом і фарбами?

8. Робота над виразністю читання поезії.

Підготувати партитуру вірша (учні виконують роботу у зошитах під контролем вчителя).

9. Творче завдання.

(Слайд 12)

Учитель пропонує учням написати одну-дві строфи власної поезії за поданим початком:  «Сідає сонце в море спочивати...».

VІ. Закріплення  знань, умінь і навичок.

     Написання літературного диктанту із взаємоперевіркою.

(Слайд 13)

Кожна правильна  відповідь оцінюється 0,5 балом.

  • Хто ворог моря? Туман.
  • Хто закохався у сонце? Хмаронька.
  • Кому вода служить ліжком? Сонцю.
  • Хто, не маючи ні зубів, ні язика, говорить? Серце.
  • Хто любить червоний колір? Хмаронька.
  • Кого завжди чекають з нетерпінням? Матері.

VIІ. Підсумок уроку.

Прийом «Словесний малюнок». Передайте словами картину природи, яку ви уявляєте при читанні вірша.

Оцінювання за таблицею успіху. На кінець уроку кожен учень має можливість себе оцінити за виконаними завданнями.

Усна рефлексія.

(Слайд 14)

На уроці я…

-дізнався…

-зрозумів…

-навчився…

-не вмів, а тепер вмію…

-мені було цікаво…

VIIІ. Домашнє завдання.

(Слайд 15)

Вивчити вірш напам’ять.

Відповідати на запитання підручника с.208, завд.4-7 (достатній рівень);

виконати словесну ілюстрацію до вірша «За сонцем хмаронька пливе» (високий рівень).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 березня 2019
Переглядів
14489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку