Урок М. Стельмах “Гуси-лебеді летять”. Звичаї, традиції українців у творі.

Про матеріал
Допомогти учням усвідомити значущість проблем, які порушуються у творі, їх важливість для сьогодення; виховувати кращі людські якості та прищеплювати любов до національної культури.
Перегляд файлу

Українська література

7 клас

М. Стельмах “Гуси-лебеді летять”. Звичаї, традиції українців у творі.

Тема: М.Стельмах “Гуси-лебеді летять”. Звичаї, традиції українців у творі.

Мета: розвивати навички виділяти епізоди твору та спостережливість за побутом та звичаями українців; допомогти учням усвідомити значущість проблем, які  порушуються у творі, їх важливість для сьогодення; виховувати кращі людські якості та прищеплювати любов до національної культури.

Обладнання: підручник з літератури для 7 класу, ілюстрації до твору, картки із народними прислів’ями,малюнки учнів, уривки з фільму “Гуси-лебеді летять...” (1974р.). Скляний бутиль із вершками для експерименту.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Забезпечення емоційної підготовки до уроку.

Про що американський психолог Дейл Карнегі сказав: «Вона нічого не варта, та багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує. Вона триває мить, а в пам’яті, часом, залишається назавжди. Її неможливо купити, виростити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки її не віддали!»

 

*Ви здогадались, про що мова? (про усмішку). Подаруйте один одному усмішку і пронесіть її через весь урок.

 

ІІ. Актуалізація досвіду учнів.

Бліц - опитування. Дайте відповіді на питання:

- За жанром «Гуси-лебеді летять»..( автобіографічна повість)

- Назвіть героїв твору(Михайлик, його мати та батько, дід і баба, попова наймичка Мар’яна, дівчина Люба, кобзар Левко, майстер на всі руки дід Дем’ян,дядько Себастіян,кар’єрист Юхрим Бабенко, «скупий рицар» дядько Володимир, дядько Сергій ).

- Доберіть декілька епітетів до характеристики українців за   повістю(працьовиті,великодушні,релігійні,хитруваті,вміють щиро любити,бути вірними,добрі).

 ІІІ. Цілевизначення. Повідомлення теми і завдань уроку.

Давайте разом визначимо,чого ми хочемо досягти на уроці сьогодні?

Отже, сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над повістю. Тож тема нашого уроку «М.Стельмах “Гуси-лебеді летять”. Звичаї, традиції українців у творі ». Запишіть в зошит тему уроку,будь ласка.

 

 Закінчіть речення: “Від цього уроку я очікую…

 

Під час уроку буде проводитись експеримент: у скляному бутильку один з учнів буде збивати вершки. Наприкінці уроку ми з’ясуємо, чи  можливо таким чином виготовити масло.

 

IV. Опрацювання навчального матеріалу

 

1. Слово вчителя: сьогодні ми з вами поринемо в світ добрих та щирих людей, простих селян із довоєнної Вінничини. Продовжимо знайомство із автобіографічним твором М.Стельмаха. Про цього видатного українського письменника так писав Дмитро Павличко: “Вдосконалити людину в доброму і на прикладі доброго пізнати доброту людей, що засвітили  тобі душу, вчили і підіймали тебе з біди, проспівати їм пісню хвали і подяки – це ставив собі за мету і це майстерно осягнув М. Стельмах у написаній прозою поемі “Гуси-лебеді летять”.

 

2.Цікавинка-дослідження.Михайлик із родини Стельмахів. А чи знаєте ви, що це прізвище бере назву від древнього ремесла: стельмахи майстрували вози, виготовляли колеса?

 

Взагалі, раніше в Київській Русі прізвища мали тільки заможні люди, пани.

Наприклад, прізвище Ніжинські мали ті, хто жив у нізині.

Пізніше, з появою Запорозької Січі,виникає необхідність  надавати прізвища великій кількості козаків:

 

Кошовий – виборна особа в Запорозькій Січі.

 

Писар – член генеральної старшини у козацькому війську.

 

Хоружний – один із вищих чинів у козацькому війську.

І з’являються прізвища: Кошовий, Писаренко, Хорунжий.

 

Цікава історія у прізвища Перетятько.Це людина перетята нагайками, тяжкопоранена у бою, але яка змогла вижити.

 

Приблизно в той же час з’являються прізвища, які беруть назву від ремесел: коваль-(рос.кузнец) – Коваленко.

 

Гончар – виробник посуду з глини. Таке прізвище носив наш відомий земляк, автор роману “Собор” Олесь Гончар.

 

Мірошник – (рос.мельник) – Мірошниченко.

 

Кравець – (рос.швея) – Кравченко, Кравець.

 

Бондар – виготовляв бочки-Бондаренко.

 

Сагайдак – (рос.колчан) – носить прізвище славетний козацький ватажок Петро Сагайдачний, тому що вмів влучно стріляти.

 

Прізвище Стельмах бере початок від ремесла стельмашества.

 

3. Перед нами постає образ чутливого до краси замріяного хлопчика Михайлика, який захоплюється лебедями (читання напам’ять прозового уривка “Прямо перед нашою хатою пролітають лебеді...”).

Демонструються уривки з фільму “ Гуси-лебеді летять...” (1974р.)

 

Початок твору налаштовує нас на ліричний лад. Це поетичний заспів, що пронизує символом гусей-лебедів весь сюжет.

 

4. Евристична бесіда з використанням цитат на підтвердження думки:

  • Хто надихав Михайлика на творчий лад? (Дід Дем’ян, матір, бабуся

– уривки, цитати, малюнки). Згадаємо художні засоби, якими користується автор,описуючи діда Дем’яна (старі очі, немов побризкані росою безсмертники; присохлий живіт).

 

- Від чого отримав найбільше потрясіння хлопчик? (Смерть діда і бабусі).

Згадуємо, як лікувалися в ті часи на селі (лягали на піч, обкладалися пареним зерном, пили в лікувальних цілях  горілку).

 

  • Як мати і бабуся ставилися до насіння, до рослин? Чи вірите ви, що завдяки примовлянням насіння сходить краще й добре росте?
  • Що допомогало навернути душу хлопчика до поезії? (Оточуюче середовище, красива українська природа, добрі люди).
  • Хто підтримував дитячу спрагу до навчання? (Батько, знайдіть цитати)
  • Які перешкоди долав Михайлик на шляху до знань? (Відсутність одягу, взуття).

 

5. Виконання квестів (учні по групах отримують картки із народними прислів’ями)

 

Знайдіть у тексті епізод, який яскраво проілюстрував би народні прислів’я та приказки:

  • Шила в мішку не втаїш
  • Правда завжди випливе (з кишені Михайлика разом із щавлем випало дві насінини)
  • Праця облагороджує душу людини
  • Роботящі руки гори вернуть (як Михайлик орав разом із батьком)
  • Грамотний – видющий і на все тямущий
  • Письменного голова годує (прагнення Михайлика до читання, до знань)
  • У нього не розживешся і серед зими льоду
  • Тіло в золоті, а душа в болоті (коли жадібний і жорстокий односелець Михайлика не дав шматка хліба жебрачці та її хлопчику)
  • Біль душі – найстрашніший біль
  • Життя має свою дорогу (смерть дідуся Дем’яна та перше потрясіння Михайлика
  • Зоря іде – долю веде

Зворушує ставлення головного героя до природи, яка є для нього храмом, сповненим глибокої таїни та чарівливості. Уривок напам’ять “Під осінніми високими зорями...”

 

V. Рефлексійно-оцінювальний етап уроку

1. – Чи виправдалися ваші очікування від уроку? (Спостерігаємо за результатом експерименту з вершками).

-Закінчіть речення:

  Мій успіх на сьогоднішньому занятті – це …

 Я не вмів (вміла), а тепер вмію…

2. Виставлення і мотивація оцінок.

VI. Домашнє завдання:написати есе про українські народні звичаї.

doc
Додано
23 грудня 2019
Переглядів
2565
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку