Урок "М.Т. Рильський. Відомості про поета. Краса рідної природи й відтворення її поетом засобами поетичної мови. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»). Єдність людини і природи."

Про матеріал
Розгорнутий план-конспект уроку з теми: "М.Т. Рильський. Відомості про поета. Краса рідної природи й відтворення її поетом засобами поетичної мови. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»). Єдність людини і природи." Клас: 5. Тип: комбінований. Містить картки, етапи оцінювання, руханку.
Перегляд файлу

 

Дата: ___________                                                                      Клас: ____

Тема: М.Т. Рильський. Основні відомості про поета. Краса рідної природи й відтворення її поетом засобами поетичної мови. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»). Єдність людини і природи, зв'язок між станом людської душі та довкіллям. «Осінь – маляр із палітрою пишною…»

Мета: навчальна: проаналізувати програмні ліричні твори, визначити поетичні засоби; виховна: виховувати прагнення до єдності з природою, вираження своїх почуттів; розвиваюча: розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне читання віршів.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: ілюстрації на тему осені, картки, аудіозапис М.Рильського у власному виконанні, музика Вівальді «Пори року. Осінь».

                                               

                                               Природа і її краса повсякчасно супроводять

літературу і мистецтво, протягом багатьох століть

                                     становлять незмінну і дуже важливу частину

      поезії, живопису, музики.

М.Рильський

Хід уроку

І Організаційний момент

ІІ Мотивація навчальної діяльності

Знати/Уміти: Сьогодні на уроці ми познайомимося з пейзажною лірикою М.Рильського, навчимося визначати поетичні засоби, розвивати виразне читання його віршів.

Запис у зошит число, класна робота, тема.

ІІІ Актуалізація опорних знань учнів

1.Перевірка д/з (випереджувальне диференційоване завдання – опрацювання біографії письменника та складання плану).

* Картки слабковстигаючим. * Перевірка плану (учень зачитує). Оцінки

Картка

Максим Тадейович Рильський народився                року в м.                       . Батько Тадей Рильський був                                                         , а мати                         .  На становлення Максима Рильського як патріота своєї країни впливало спілкування з такими родинами українських діячів:                                                                                       . Максим Рильський навчався у                                                          та                                             університеті.

Дуже рано почав римувати перші вірші. Коли юному поетові  виповнилося            років, він був уже автором першої поетичної збірочки «                                                       ».

За свого життя він надрукував            книжок поезії, переклав із 13 мов на українську ліричні твори, підготував кілька книжок статей, редагував незчисленну кількість видань.

 

Тест

1)Максим Тадейович Рильський народився

А 1895 року  Б 1985 року   В1589 року

2)Батько Тадей Рильський був

А кріпаком     Б громадським діячем 

В поетом

3)Мати була простою

А швачкою     Б кріпачкою    В селянкою

4)Він став автором першої збірки у

А 10 років   Б 15 років       В 20 років

5)Його перша збірка називається

А «У чорних горах»   Б «На білих островах»  

В «У синьому морі»

 

Тест

1)Максим Тадейович Рильський народився

А 1895 року  Б 1985 року   В1589 року

2)Батько Тадей Рильський був

А кріпаком     Б громадським діячем 

В поетом

3)Мати була простою

А швачкою     Б кріпачкою    В селянкою

4)Він став автором першої збірки у

А 10 років   Б 15 років       В 20 років

5)Його перша збірка називається

А «У чорних горах»   Б «На білих островах»  

В «У синьому морі»

 

2. Пригадайте з уроків мистецтва,що таке пейзаж. (Пейзаж -  це жанр в образотворчому мистецтві, в якому об’єктом зображення є природа.)

3.Звернення до епіграфу (читання , запис у зошит та його обговорення).

- Що хотів сказати М.Рильський? (Мистецтво не може існувати без природи.)

- Чи згодні ви з думкою поета?

4.Звернення до ілюстрацій на тему осені (С.237). Асоціативний кущ.

Чи подобаються вам ілюстрації? Яку пору року зображено?

          Жовтогаряча              Чарівна        Різнобарвна

                Пишна                 Осінь          Красива

               Щедра                 Яскрава           Золота

ІV Сприйняття та засвоєння нових знань

1.Прослуховування аудіозапису М.Рильського поезії «Дощ»

Чи сподобалось вам декламування вірша самим автором?

Чи зустрілись вам слова,значення яких маловідомі?

2.Звернення до словничка. Тлумачення записані на дошці.

Благодатний – який дає щастя, добро, радість, достаток.

Закурені (будинки) – брудні, неохайні.

3.Аналіз поезії

Тема: оспівування…… (краси природи)

Ідея: возвеличення……(чарівності дощу)

Основна думка: захопленість…..(рідною природою)

- Пригадайте, які художні засоби надають літературним творам образності? Епітети – художні означення (відповідають на запит. який?). Метафора – це образ, що заснований на вживанні слів у переносному значенні. Порівняння – це один з художніх засобів, у якому один предмет, подія зіставляються з іншими.

- Поміркуйте, чому автор називає передмістя зголоднілими? (Усі зачекалися дощу: і люди, і земля.)

4.Вибіркова робота (с.234)

Художні засоби

Епітети: благодатний, довгожданий дощ; дивним сяйвом; золотий вечірній гість; впав бадьоро, свіжо, дзвінко; закурені будинки; зголоднілі передмістя; гарячі груди; буйним посівом зеленим; білі села.

Метафора: впав бадьоро, відкривай груди, дощ остудить, дощ оживить і запліднить, дощ звеселить.

Порівняння: дощ – гість.

-Назвіть художній засіб, завдяки якому відбувається «олюднення» дощу? (Персоніфікація ) Наведіть приклади.

Оцінки

Руханка

Слухати ми перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо вправу починати.

Хмарка сонечко закрила,

(закрити обличчя руками)

Слізки срібнії зронила.

Ми ті слізки пошукаєм,

(присідання)

У травичці позбираєм.

Пострибаєм, як зайчата

(стрибки)

Політаєм, як пташата,

(помахи руками, як крилами)

Потанцюємо ще трішки,

(танцювальні рухи)

Щоб спочили ручки й ніжки.

Всі веселі? От чудово!

А тепер до праці знову.

V Закріплення вивченого матеріалу

1.Читання мовчки поезії «Осінь – маляр із палітрою пишною» під музику Вівальді «Пори року. Осінь».

2.Звернення до словничка. Тлумачення записані на дошці.

Маляр – фахівець, що займається фарбуванням будов, споруд, обладнання.

Палітра – невелика дошка, на якій художник змішує фарби під час роботи.

2.Виразне читання поезії вголос.                                             Оцінка

3.Звернення до рубрики «Поміркуй над прочитаним» с.235 (2 запитання).

4.Творча робота у парах. Складання сенкану за прикладом і пам’яткою.

Осінь

Красива, мальовнича

Прийшла, зачарувала, замилувала

Найяскравіша пора року

Чарівниця                                                                                    Оцінки

5.Заповнення таблиці

- Які зорові та слухові образи допомагають відчути красу осені?

Зорові образи (колір)

Роси сріблясті, краса розкішна, срібно-блакитне повітря

Слухові образи (звук)

Ніжно сміється, пісні тихозвонні

 

 

VІ Підсумок уроку

Незакінчене речення

На уроці мені особливо сподобалось……

VІІ Оголошення д/з    

1) Вивчити напам'ять один з віршів М.Рильського.

2) Дібрати 3 приказки про осінь.

***

Епітети – художні означення (відповідають на запит. який?).

Метафора – це образ, що заснований на вживанні слів у переносному значенні.

Порівняння – це один з художніх засобів, у якому один предмет, подія зіставляються з іншими.

 

 

docx
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
2279
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку