Урок "М'язи. Робота м'язів"

Про матеріал
Конспект уроку на тему "М'язи. Робота м'язів" за програмою науково-педагогічного проєкту "Інтелект України"
Перегляд файлу

Тема уроку:  М’язи, їх  будова та функції. Основні групи м’язів.

Мета уроку: на основі порівняння типів м`язових тканин зробити висновок про залежність їх будови від функцій; вивчити основні групи та види м`язів,   встановити їх роль в  різних рухах людини; зробити висновок про залежність   виконуваної функції  від форми, розміру, розміщення м`яза.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Перевірка присутніх на уроці.

Перевірка наявності шкільного приладдя.

Налаштування на робочу обстановку.

За допомогою цеглинок покажіть, з яким настроєм ви сьогодні прийшли на урок.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Обміняйтеся зошитами й здійсніть взаємоперевірку виконаних завдань.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа «Так – ні»

•Прочитайте твердження. Позначте знаком «+» правильні твердження, а знаком «-» - хибні. (за допомогою цеглинок сигналізуйте правильне (зелений колір) чи хибне (червоний колір) твердження.

•З літер, що розташовані поряд із правильними твердженнями, складіть слово. (ВЕЖА)

•Давайте дізнаємось, як це слово пов’язане з біологією людини, переглянувши презентацію.

Поза жодним сумнівом, скелет людини — це сама досконалість. Але, якби не м’язи, він залишався б нерухомою, хоча і чудовою на вигляд інженерною конструкцією. М’язи “оживляють” скелет і дарують людині радість руху. Чимало у м’язів й іншої роботи.

Скільки всього м’язів у тілі людини, як вони працюють, що робити, щоб зміцнювати м’язи — ми дізнаємося, продовжуючи вивчати опорно-рухову систему людини.

ІV. Оголошення теми та завдань заняття

Отже, тема нашого уроку «М’язи. Робота м’язів».

Завдання уроку:

1) вивчити будову скелетних м’язів;

2) з’ясувати функції скелетних м’язів;

3) дослідити мікроскопічну будову м’язової тканини;

4) формувати бажання вчитися, знати якомога більше

Вправа «Очікування».

  •        Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

V. Вивчення нового матеріалу

1. Будова  і різноманітність  м’язів (розповідь вчителя з елементами бесіди)

Нaзва «м’яз» походить від латинського слoва «мускулюс» – миша. Це пoв’язано з тим, що анатoми пoмітили, як м’язи під шкірою, скорочуючись -переміщуються, нaгaдуючи рух миші.

Спробуйте стиснути пальці у кулак. Це дуже просто, але скільки одразу м’язів задіяно!

Як ви ввaжаєте, скільки м’язів в oрганізмі людини?

Обчисліть вираз і довідайтеся, скільки приблизно в тілі людини м’язів, прикріплених до кісток

Вправа «М’язова математика»

√100∙ (-3)∙(10)

            1

           2

М’язів в організмі людини 600, вони різноманітні за будовою, формою, властивостями і функціями.

Формування проблемної ситуації:

 З чого складаються м’язи?

 Шо ви знаєте про м’язові тканини?

      Давайте пригадаємо, які ж бувають види м’язової тканини? 

- пoсмуговані (скелетні, серцевий)

- непoсмуговані (гладкі)

   Чим різняться за будовою посмугована та гладка м’язові тканини? Підпишіть зображені тканини. Укажіть складники цих тканин, позначені відповідними цифрами.

        Перевірте себе, переглянувши відеофрагмент.

  1. Будова  скелетного  м’яза

Активна частина опорно-рухової системи людини представлена скелетними м’язами. Разом з кістками вони забезпечують переміщення людини в просторі. Перегляньте відеофрагмент про будову м’яза.

Вправа «Злови помилку»

-                     Пасивна частина м’яза, за допомогою якого м’яз кріпиться до кістки – сухожилля.

-                     Структурно-фунціональною одиницею м’яза є міофібрила (м’язове волокно).

-                     М’язове волокно – це органела, завдяки яким м’яз може скорочуватися (міофібрили).

-                     Саркомер – це структура, до складу якої входять актинові і міозинові нитки, розташовані паралельно одна одній.

-                     М’язові волокна формують активну частину м’яза  - м’язове черевце.

-                     Зверху кожний м’яз укритий тонкою сполучнотканинною оболонкою – фасцією.

-                     Основними білками міофібрил є актин і осеїн (актин і міозин).

Розгляньте наведену схему будови м’яза. Напишіть назви складників м’яза, позначених відповідними цифрами.

 

Гра на платформі wordwall «Будова та механізм скорочення скелетних м’язів»

Відпочинок

Сядьте прямо. Міцно заплющіть очі на 5с, потім швидко відкрийте їх. Повторіть 8-10 раз. Зміцнюємо м’язи повік, покращуємо кровообіг, сприяємо розслабленню м’язів.

3. Механізм  м’язового скорочення  

Існує теорія ковзаючих ниток, яка пояснює механізм  скорочення м’язового волокна.

Розгляньте схематичне зображення й опишіть механізм скорочення скелетного м’яза (робота в парах)

4. Основні групи м’язів   

Вправа «Розірвана шпаргалка». Заповнення таблиці.

За розташуванням на тілі розрізняють м’язи голови, шиї, тулуба, верхньої і нижньої кінцівок. Перегляньте відеофрагмент про м’язову систему людини. Доповніть наведено таблицю.

Група м’язів

  М’язи

 Функції

 

 

 

Гра на платформі wordwall «Основні групи м’язів за місцем їхнього розташування»

VІ. Узагальнення та систематизація знань

  1.                       Мімічні м’язи – це м’язи, які при скороченні викликають складні виразні рухи обличчя (міміку), що відображають внутрішні душевний стан, емоції людини. В анатомії мімічні м’язи мають певні наукові назви, але є й образні назви, які дають уявлення про значення цих видів м’язів. Так, м’яз-зморщувач брови називають м’язом болю, м‘яз підіймач верхньої губи – м’язом скупості, верхню частину колового м’язу ока – м’язом подиву тощо. А яка наукова назва м’яза, який був вирішальним у створенні неповторної посмішки Мони Лізи (Джоконди) Леонардо да Вінчі? Які особливості мімічних м’язів у людини? (Круговий м’яз ока). Цей м’яз відповідає за звуження очей і формування «гусячих лапок» у куточках очей.
  2.          Зі слів із хмари скласти твердження, що стосуються теми сьогоднішнього уроку.

VІІ. Рефлексія (кубик Блума)

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал до уроку с. 44-46 посібника, виконати завдання уроку 2 с. 13-14

 

Для посмішки ми задіюємо 17 м'язів на нашому обличчі. А для похмурого погляду – цілих 43.

Тому посміхайтесь частіше, щоб занадто не напружуватись! ;)

 

docx
Додано
11 березня
Переглядів
448
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку