Конспект уроку зарубіжної літератури. 6 клас
Підготувала Ренкас Т.П.
Тема: Мацуо Басьо. Хайку. Відображення японських уявлень про красу в поезії митця. Лаконізм форми і широта художнього змісту хайку. Зображення станів природи в ліриці Мацуо Басьо. Роль художньої деталі. Підтекст.
Мета: розповісти про самобутність японської культури та літератури; ознайомити з життям і творчістю Мацуо Босьо; ознайомити учнів з особливостями японського поетичного світобачення та з жанром японської поезії хайку; розвивати навички аналізу ліричного твору; вчити учнів коментувати хоку, враховуючи “сезонні слова,” розвивати навички виразного читання хоку: виховувати здатність помічати найдрібніші деталі природи; сприяти формуванню в учнів естетичного сприйняття світу.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: фотографії Фудзіями в різні пори року, репродукції творів японського живопису, відеоролик про природу Японії.
Хід уроку
I.Організаційний момент.
II. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нового розділу «Поетичне бачення світу» з вивчення творчості японського поета Мацуо Басьо та жанру японської поезії – хайку. Ми дізнаємося, що таке хайку, які є особливості цього жанру, навчимося аналізувати хайку. У 5-му класі на уроках зарубіжної літератури ми вже знайомилися з культурою та фольклором Японії. Які японські народні казки ми вивчали? (Казки «Іссумбосі, абоХлопчик-Мізинчик»,«Момотаро, або Хлопчик-Персик».)
ІІІ. Робота над темою.
Перш ніж говорити про поезію Мацуо Басьо , потрібно уявити країну, в якій жив поет. Тоді і вірші його будуть зрозумілими.
Японію називають «Країною Вранішнього Сонця», тому що вона першою вітає світло вранішнього сонця. Країна знаходиться в Східної Азії на 4-х великих островах: Хоккайдо, Хонсю, Косю, Сікоку і багатьох невеличких острівцях. Національні прикмети: одяг - кімоно; квітка – хризантема; дерево - сакура; орігамі – мистецтво складання фігурки з паперу; спорт – карате, дзюдо, ікебана - мистецтво складання квітів у певну композицію. Гордість японців – вулкан Фудзіяма.
У країні багато храмів. Японці буддисти в основному. З великою повагою ставляться до природи, рослин, тварин. Все в природі вони вважають живим.
Традиційне японське житло зручне, світле, чисте. Майже немає меблів, все з дерева та паперу. В домі ходять без взуття. Але зараз японці в містах живуть по - сучасному.
2. Перегляд відеоролика про Японію.
3. Розповідь про письменника.
Мацуо Басьо (Манефуса) (Дзінсітіро) народився в 1644 р. в місті Уено в родині самурая, вчителя каліграфії. Був третім сином. Після ранньої смерті друга дитинства пішов до міста Едо і хотів стати ченцем.
Коли став відомим поетом, все ж залишався бідним. Потім в нього з’явились учні, яких він навчав мистецтву написання хайку. Один багатий чоловік, син якого був учнем Мацуо Басьо, подарував будиночок. Поряд Мацуо посадив саджанці бананової пальми. Так хижка стала банановою, а псевдонім Басьо, що в перекладі означає бананове дерево. Якось страшна пожежа знищіла хижку, і Басьо пішов у мандри, які тривали 10 років. Помер він в 1694р.
В своїх мандрах він отримував враження й переживання, які передавав у своїх віршах.
4. Робота з підручником. Читання статті про Мацуо Басьо (с. 170-171).
5. Аналітичне дослідження хайку Мацуо Басьо.
1). Що таке хайку? Характерні ознаки хайку.
Все вибілив ранковий сніг.
Одна прикмета для погляду-
Стрілки цибулі в саду…
Такі вірші писав Мацуо Басьо. Це традиційний жінр японської поезії. Виник приблизно в ХVII ст.
- Уявіть, про що говориться у вірші? Розкажіть про свої уявлення.
- Прочитати визначення хайку.
Хайку – неримований трирядковий вірш, в якому декількома виразними штрихами створюється містка замальовка життя.
Ці твори вчать усвідомлювати кожну мить життя, помічати дрібнички (деталі) в оточуючому світі.
Ознаки хайку:
Виявити в природі приховану красу важливіше, ніж самому створювати щось прекрасне. «Не створи, а знайди і відкрий - це загальний девіз японського мистецтва». Японці вважають, що все живе має душу. Природа жива, прекрасна і гармонійна. Описи природи створюються за певними правилами.
2). «Сезонні» слова в ліриці Басьо. (Загальна кількість 3-4 тис).
В хайку є спеціальний набір слів до кожної пори року. Іх називають “сезонними.” Разом розподілимо слова до кожної пори року. Цей поділ дозволяє створити повну картину природи за допомогою деталі.
Весна Літо Осінь Зима
квіти сливи спека хризантеми холод
сакура зозуля вітер сніг
соловей цикада дощ іней
верби бджілки червоне
туман роса листя
3). Робота з підручником. Виразне читання хоку.
Старий ставок!
Жабка стрибне -
Сплеск пролунає.
- Який настрій ви відчули в поезії?
- Назвіть, про яку пору року говориться.
- Змалювати картину (словами), яку ви уявили, прочитавши хайку.
(Літо. Уявляється, що це літній вечер. Все затихло в природі. Дуже тихо біля старого ставка. Тому , коли жабка стрибне, чути далеко сплеск.)
4). Робота в группах. (4 групи отримують картки із завданнями).
Завдання:
І група. Весняні замальовки.
Здається , й бик би замукав
Першу пісню весни.
Горам краси не додасть
Навіть ранкова зоря.
Це, мабуть, її душа?
Спить плакуча верба
ІІ. Група. Літні замальовки
Тількі й радощів улітку-
Зозулі крик.
Глибоко бджола сховалась
У пелюстках піона.
Та кожен цвіте по – своєму –
Ось вищій подвиг квітки.
ІІІ. Група. Осінні замальовки
Шепоче на вухо вітер,
Крадькома підлетівши до ліжка мого.
І після бурі такими
Лишились хризантеми.
Хай невидима Фудзі,
Радує серце вона!
IV. група. Зимові замальовки.
Аж довгі листки нарцисів
Позгиналися!
Морозив бамбукове листя іней,
Що ним я милуюся вранці.
Якщо у твоєму серці –
Квитуча слива!
ІV. Підсумки уроку.
Продовжіть речення:
Сьогодні на уроці для мене новим було...
Найцікавіше на уроці -це...
Я хотів би (хотіла б) дізнатися з цієї теми ще про...
V. Домашнє завдання.
Прочитати с.170-174. Підготувати виразне читання хайку. Спробувати дописати третій рядок хайку, уявивши себе учнем Мацуо Басьо:
1. Під час літніх злив
Ноги в журавля
……………….
2. Весняний вітерець-
Туди - сюди! Довів до ладу
………………..