Тема і зміст уроку відповідають програмному матеріалу уроків читання для 2 класу, і є складовою частиною теми «Буду я природі другом: милуюся, оберігаю, прикрашаю…». Була ретельно проведена його дидактична обробка.
Даний урок сприяє емоційному сприйняттю дітьми поетичних творів, творчому уявленню, збагаченню словникового запасу.
Головні положення, на основі яких будується ефективна система творчих завдань з літературного розвитку школярів:
-різноманітні форми співпраці між учителем і учнем;
-необхідність стимулювання мотивації літературного розвитку шляхом створення ситуації емоційно-ціннісних переживань, в результаті яких у дитини виникне бажання висловити свої почуття і спостереження в слові;
-створення доброзичливої атмосфери підтримки творчих зусиль дітей.
Маріупольська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 66
Компетентнісно орієнтований
урок у початковій ланці.
Предмет: Літературне читання 2 клас
Тема: Маленька праця краща за велике безділля.
Вчитель початкових класів Нітова Олена Іванівна.
м. Маріуполь
2018 р.
методичний аналіз уроку
Школа №66, 2 клас
Урок читання
Тема: Маленька праця краще за велике безділля
Провідною метою компетентнісно-орієнтованого уроку є формування комунікативних, соціальних та навчально-пізнавальних компетенцій. Головна мета й обумовила вибір завдань уроку, серед яких:
Обладнання уроку: мультимедійний проектор, портрет Ганни Чубач; збірки її творів; картки, таблиці, малюнки, ляльки, макет палацу, підручник О. Я. Савченка «Читанка для 2 класу».
Тема і зміст уроку відповідають програмному матеріалу уроків читання для 2 класу, і є складовою частиною теми «Буду я природі другом: милуюся, оберігаю, прикрашаю…». Була ретельно проведена його дидактична обробка.
Даний урок сприяє емоційному сприйняттю дітьми поетичних творів, творчому уявленню, збагаченню словникового запасу.
Головні положення, на основі яких будується ефективна система творчих завдань з літературного розвитку школярів:
Діти вперше відшукували в тексті влучні слова і вирази, що було тісно пов’язане з тематичним матеріалом уроків української мови, а саме темою «Слово».
На уроці вдосконалювали навички усвідомленого виразного читання художніх творів, мовне чуття.
Для опрацювання матеріалу обрано урок засвоєння нових знань, оскільки даний тип є ідеальним для досягнення поставленої мети і завдань уроку.
Щоб урок відповідав всім поставленим задачам, я використовувала наступну структуру:
Це забезпечує розуміння учнями змісту їхньої діяльності, тобто того, чого вони повинні досягти і чого від них чекає вчитель. Використовувалася ігрова ситуація «Королівство Працьовитості та Ліні»;
На уроці реалізована соціальна компетентність, так як вона тісно пов’язана з життям та власним досвідом дітей. Кожний вид наочності використовувався з метою візуального сприйняття матеріалу, в зв’язку з тим, що процес навчання потребує напруженої розумової роботи дитини і власної активності у цьому процесі. Мало пояснити, розповісти, продемонструвати. Справжнього результату можна досягти за допомогою інтерактивного навчання. В цьому і полягає ефективність використання методів і прийомів навчання.
На мою думку, проблема розвитку комунікативної та соціальної компетентності школярів набуває особливої актуальності.
«…вчити творчості необхідно не для того, щоб зростити юних поетів, а для того, щоб збагатити кожне юне серце»
В. Сухомлинський
Тема: Маленька праця краща за велике безділля
Мета:
Матеріали до уроку:
Обладнання:
Тип уроку:
Інтерактивні методи:
|
формувати вміння відшукувати в тексті влучні слова і вирази; удосконалювати навички усвідомленого, виразного читання художніх творів, мовне чуття; навчати правильно оцінювати вчинки дійових осіб, формувати вміння знаходити за допомогою вибіркового читання уривки тексту, які характеризують дійових осіб; виховувати працьовитість, чуйне ставлення до природи.
Г. Чубач "Я беру своє відерце", М. Стельмах "Сонце стукає в віконце".
мультимедійний проектор портрет Ганни Чубач, збірка її творів, таблиці, малюнки, ляльки, макет палацу, , "Літературне читання 2 клас" (авт. О. Я. Савченко).
засвоєння нових знань.
«Роз’єднай слова», «Мікрофон», читання способом «Небо – земля», вилучення зайвого «Було – ні», «Словесна павутинка».
|
Хід уроку
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЕВОГО ДОСВІДУ І ОПОРНИХ ЗНАННЬ УЧНІВ.
- Доброго ранку!
- Доброго дня!
- Говорите ви, і говорю вам я.
Пролунав дзвінок,
Починається урок
Будем працювать старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім другім класі
Діти-просто молодці.
- Згадайте, який розділ на уроках читання ми почали вивчати?
(Діти висловлюють свою думку).
- Яка зупинка –тема розділу була на минулому уроці?
- Що найбільше вразило вас з прочитаного і запам’яталось?
- З якими авторами познайомилися вперше, а твори яких ми вже вивчали?
ІІ. Мотивація і повідомлення теми, мети і завдань уроку
Ми продовжуємо збагачувати нашу мову перлинами поетичних творів. Це велика праця багатьох поколінь і в цьому ми сьогодні матимемо можливість переконатися.
Вправа №1 «Роз’єднай слова»
МАЛЕНЬКАПРАЦЯКРАЩАЗАВЕЛИКЕ БЕЗДІЛЛЯ
Вправа №2 «Мікрофон»
— Урок у нас сьогодні незвичайний. Адже на уроці читання ми будемо не лише читати, а й виконувати арифметичні дії, навіть ті, що їх ще не вчили.
До того ж, з хвилини на хвилину до нас завітають незвичайні гості. (Учитель бере дві ляльки.)
Вже давно живуть на світі
Поміж нас - серед людей -
Працьовитість і неробство,
Наполегливість і лінь.
Працьовитість: Я - королева Працьовитість!
Лінь: А я ж бо - королева Лінь!
Кожен з вас потрапить може
До чиїхось володінь.
Працьовитість: Всім, хто вмілий і завзятий,
Дуже рада буду я.
Лінь: А невмійки і нероби —
Це уже моя рідня.
Лінь: Ох, як я люблю нероб! Мені відомо, що є серед вас такі, які майже гідні цього звання. Я б з радістю забрала цих малят до свого королівства, та вони, на жаль, почали виправлятись...
Працьовитість: А яка це радість для мене, коли хоч один ледар починає потрохи братися до роботи! Ану спробуйте закінчити моє улюблене прислів'я: "Щоб добре жити - ... (з роботою треба дружити)".
III. сприймання й усвідомлення учнями нового навчального матеріалу
1. Мовна розминка.
А). Перед роботою пропоную невеличку мовну розминку. Так як тема уроку «Праця», спробуємо відшукати у словах спільний звук.
Працьовитість: Можна мені запропонувати дітям свої слова?
РОБОТА, ПРАЦЯ, ТРУД.
Лінь: Тоді й мої слова послухайте:
ЛІНИВИЙ, НЕРОБА, НЕВМІЙКО.
Б). Наступне завдання: (На екрані — геометричні фігури, на яких написані частини слів.)
- Зберіть трикутники - і ви дізнаєтеся, куди ми зараз потрапимо.
- Прочитайте, вибравши прямокутники, як називатиметься твір, що його ми вивчатимемо.
- А кружечки допоможуть вам дізнатись, як звуть сучасну українську поетесу, що написала цей твір.
- Отож ми потрапили на город. Подивіться на малюнок у читанці і спробуйте здогадатися, кому належать слова "Я беру своє відерце".
- Що ж робитиме дівчинка?
- А так це чи ні, ми дізнаємося, послухавши цей вірш.
2. Опрацювання вірша Г. Чубач "Я беру своє відерце" (с. 137).
а) Читання вірша вчителем.
- Чи справдилися наші передбачення?
б) Читання вірша дітьми (пошепки). Завдання:
Поміркуйте, з яким настроєм дівчинка поспішає на город.
в) Робота в групах.
На дошці - макет відра. В ньому помідори і огірки, біля нього -різні овочі.
— Діти, "піддані королеви Ліні, сховали відро, що належало дівчинці, щоб вона не могла працювати. Ми спробуємо повернути власниці її відро.
До дошки виходять троє учнів, дістають з відра помідори і, радячись між собою, з'ясовують значення записаних на помідорах слів:
- А ми тим часом зберемо біля відра розсипані овочі. Доберіть назву одного такого предмета.
Учитель знімає по одному малюнкові, показує дітям, а вони називають: Капуста - капустина. Цибуля - ...
Картопля - ... Морква - ...
Перевірка завдань на картках-помідорах.
г) Тестування.
- З чим дівчинка поспішає на город?
□ з сапкою; □ з відром.
- Що її там чекає?
□ кабачки і бурячки; □ помідори й огірки.
- Що вона робить щоранку на городі?
□ поливає овочі; □ рве траву.
- Дівчинка радо доглядає свій город. Тому вона:
□ танцює; □ співає пісеньку.
- Помідори й огірки:
□ ховаються від дівчинки;
□ вдячні їй за турботу.
Підсумок: перевірка роботи.
ѓ) Робота над заголовком та ілюстрацією.
- Розгляньте малюнок у підручнику (с. 137): наша маленька господиня, як бджілка, порається на городі.
- Поміркуйте, чи відповідає малюнок заголовкові.
- Чому поетка використала слово "відерце"?
- Спробуйте замість слова "відерце" підставити у першу строфу слово "лійка". Прочитайте.
- Порушився ритм вірша, немає рими. До речі, про рими. У нашому відерці залишились огірочки. А на них - завдання. Треба дібрати рими до слів із нашого вірша.
д) Творче завдання.
— Продовжте ряди слів, добираючи прикметники.
ОГІРКИ зелені, ..., ..., ...;
ПОМІДОРИ червоні,......., ...;
СОНЦЕ тепле,......., ...;
— Яке сонце у нашому вірші? (Раннє.)
— Коли достигають помідори, огірки? (Влітку.)
— Отже, сонце ще й ... (літнє),
е) Вибіркове читання.
— Я починаю читати речення, а ви продовжуєте.
"Цілу ніч вони не спали — ... ."
"Хочуть їсти, хочуть пити, ... ."
"Ні очей, ні вух не мають, ... ."
"Помідори червоніють, бо ... ."
є) Робота над виразністю читання.
— Прочитайте першу строфу мовчки. Знайдіть слово, що підказує, в якому темпі треба читати вірш. (2-3 учні читають.)
— Прочитайте перше речення наступної строфи. Які слова ви виділили б голосом при читанні? Продемонструйте це.
— Друге речення прочитайте з перелічувальною інтонацією.
— Як ви гадаєте, з чийого королівства могла бути ця дівчинка? Працьовитість: Так, це моя дівчинка. Вона така працьовита, як ...
(бджілка).
Фізкультхвилинка.
Жу-жу-жу, жу-жу-жу,
я із бджілками дружу.
Бджілки в поле полетіли,
Бджілки меду наносили.
Я матусі помагаю:
Приберу, позамітаю.
Жу-жу-жу, жу-жу-жу,
я із бджілками дружу.
ж) Визначення головної думки твору.
- Щоб ваш город зустрічав вас так радо, як цю дівчинку, щоб кожна справа вам вдавалася, треба бути ... . (Працьовитими.)
Це і є головна думка вивченого нами твору.
Лінь: Та не радійте, є й у мене вірні друзі. Погляньте на дошку.
(На дошці - малюнки і запис діалогу.)
- Іване, Іване, ходи робити!
- Не можу, мамо. Ноги болять.
- Іване, ходи їсти!
-Іду, іду!
Учитель: А для Івана та для всіх нас у читанці є вірш-порада українського поета Михайла Стельмаха "Сонце стукає в віконце".
3. Опрацювання вірша М. Стельмаха "Сонце стукає в віконце".
- До кого з вас сонечко стукало у віконце?
- А як воно це робило? Завдання:
Послухайте вірш і поміркуйте, чому сонце стукає в віконце. а) Читання вірша вчителем.
- Чого сонечко стукало у віконце?
- Пригадайте, яким було сонце у попередньому вірші. (Раннім.)
- Назвіть його відповідно до пори року, про яку йшлося у вірші. (Літнє.)
- А в цьому вірші сонечко можна назвати раннім? (Так.)
- А літнім? (Ні.)
- Яке тут сонце? (Весняне.)
- Чому? (Відповіді учнів.)
б) Читання вірша дітьми способом "Небо - земля". (Команда "земля" — діти читають уголос. Команда "небо" — зупиняються, піднімають очі догори і т. д.)
Завдання:
Яке з цих спонукань висловлює автор у вірші? (Учитель вивішує таблицю.)
в) Робота над виразністю читання.
— Знайдіть і прочитайте спонукальні речення з відповідною інтонацією.
ґ ) Виразне читання вірша.
- Який настрій цього вірша? (Радісний і бадьорий.)
- Давайте так радісно й бадьоро його прочитаємо. Першу частину читають дівчатка, а другу частину - хлопчики.
д) Словесне малювання.
- Який малюнок ви намалювали б до цього вірша?
е) "Словесна павутинка".
IV. узагальнення.
- Що спільного у творах, які ми сьогодні прочитали? Чого вони нас вчать?
- А зараз з'ясуємо, яке з прислів'їв найвлучніше передає головну думку нашого уроку.
Хто багато робить, той багато знає.
Де руки і охота, там ладнається робота.
Лінивому завжди ніколи.
V. підсумок уроку
- А чи можете ви, хоча ще й маленькі, докласти своїх рук до серйозних справ?
Гра "Можу - не можу"
(Вчитель називає справу, а діти хором відповідають "можу" або "не можу".)
□ чистити взуття;
□ розчищати від снігу доріжки;
□ ремонтувати розетки;
□ прати свій носовичок;
□ випрати мамину спідницю;
□ піднести бабусі стілець;
□ відремонтувати на кухні кран;
□ погодувати рибок в акваріумі;
□ поскладати свої речі;
□ полагодити телевізор.
Після гри, ляльки звертаються до дітей:
Лінь: Піду я звідси, та поплачу, бо нероб та ледачих тут не бачу…
Працьовитість: Буду частим гостем я, бо ви всі мені рідня!
VI. Домашнє завдання (диференційовано).