Урок-мандрівка для 3 класу " Сім'я. Родовідне дерево"

Про матеріал
Урок-мандрівка з предмету Я досліджую світ для 3 класу " Сім'я. Родовідне дерево"(розробка уроку за програмою на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ)
Перегляд файлу

Навчальний предмет. Я досліджую світ. 3 клас

 

Розділ. Людина серед людей

 

Тема. Сім'я. Родовідне дерево

 

 

Тип уроку: комбінований

 

 

Форма проведення: урок – мандрівка

 

 

 

Білик Ольга Павлівна

 

 

Білоцерківська гімназія «Звитяга»- початкова школа №8

Білоцерківської міської ради Київської області

 

 

 

 

Тема. Сім’я. Родовідне дерево

Мета. Поглибити знання учнів про сім’ю,склад сім’ї,продовжити

          формувати уявлення про родину як частину суспільства,про 

           роль і місце родини в житті людини,вчити складати родовідне

          дерево;розвивати мислення,мовлення,уявлення про умови

          благополуччя родини,комунікативну та соціальну       

          компетентність;виховувати любов до членів своєї родини.

Обладнання:таблиці,ілюстративний матеріал,фотоальбом,мікрофон,

             букви,плакат, аудіозаписи, родовідне дерево.

                                          Хід уроку

І.Організація учнів до уроку

Любі діти!

                                       До гостей наших поверніться,

                                        Привітайтесь,усміхніться.

 У нашому класі ми їх привітаємо:

    Здоров’я,добра їм усім побажаємо.

Девіз уроку:

Ми будемо не просто слухати,а чути.

                                    Не просто дивитися,а бачити.

 Не просто відповідати,а міркувати. 

                         Дружно й плідно працювати.

II. Актуалізація опорних знань

1.Гра « Розсипанка»

 - Із поданих букв складіть слова

Р,О,Д,И,Н,А,І,Я,С,М,Б,Т

(Родина,рід,рідня,народ,сім’я,баба,дід,мама,тато,син,доня)

2.Словникова робота

На дошці записані тлумачення слів. Поруч виставлені картки зі

словами:   СІМ’Я ,  РОДИНА, РІД ,  НАРОД

 - Група близьких родичів(чоловік,дружина,батьки,діти та інші),що

   проживають разом - … (сім’я).

  - Група людей,що складається з батьків,дітей,онуків і близьких

    родичів,які живуть разом - … (родина).

   - Ряд поколінь,що походять від одного предка - … (рід).

   - Населення,жителі однієї країни - … (народ).

ІІІ. Повідомлення теми  уроку

   - Сьогодні розмова піде про найближчих і найдорожчих для нас

    людей. Про тих,хто,незважаючи ні на що,завжди готові надати

    нам  допомогу і підтримку,про тих,хто нас любить і цінує

    найбільше у світі – про наших…рідних. Ви дізнаєтеся й зрозумієте,

    навіщо людині потрібна сім’я.

ІY. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу

  1.Вступна бесіда на виявлення знань дітей про сім’ю,родину.

  «Будь-яка дорога починається з перших кроків,будинок – із

   фундаменту,а людина стає людиною тільки в родині».

   - Поміркуйте над цими словами. Як ви їх розумієте?

   - Чи згодні ви з ними? Навіщо людині сім’я?  А навіщо родина?

2.Робота по таблиці

  - Розгляньте  малюнок на таблиці

    Кого ви бачите на ньому?  Що робить кожен член сім’ї?

3.Слухання української народної пісні «Роде наш красний…»

   - Про що ця пісня?

    - Як ви розумієте слова  красний, не цураймося?

4.Робота над прислів’ями

  Давайте послухаємо,що говорить про родину народна мудрість.

  Діти,зачитайте свої прислів’я і поясніть їх зміст.

  - На сонці тепло,а біля матері добре.

  - Щасливий той,хто виконує батьків заповіт.

  - Бабине слівце – плідне зеренце.

  - Щасливе подвір’я,де панує довір’я.

  - Без сім’ї немає щастя на землі.

  - Чоловік у домі голова,а жінка – душа.

  - Шануй  батька і неньку, будеш жити легенько.

5. Бесіда з учнями

  - Про кого говориться в цих прислів’ях?

  - Хто ще,крім тата й мами,може належати до родини?

- Кого із членів родини називають старійшинами роду,його коренями?

  -А у вашої родини є корені?

 6. Розповідь про своїх прабабусь і  прадідусів.

  - Чому найстаріших членів родини називають коренями роду?

7.Бесіда  по таблиці « Родовідне дерево»

  Дуже часто рід зображають у виді дерева. Чим вище і могутніше

  дерево,тим сильніший і міцніший рід.

  А тепер уявіть свій рід у вигляді дерева.

  - Хто буде коренем вашого дерева?

  -А його могутнім стовбуром?

  -А гілочками,що йдуть від могутнього стовбура?

   -А де ж на цьому дереві ви самі – наймолодші члени свого роду?

Отже,ви -  маленькі зелені листочки,гілочки – ваші тата й мами,їхні рідні брати і сестри. Могутній стовбур – ваші бабусі й дідусі.

А коріння – це ваші прадіди,ті,хто жив до вашого народження.

Уявіть,що страшна сила обрушилася на ваше дерево,розколола його й

відокремила стовбур від кореня.

  - Чи довго зможуть прожити на ньому гілки й листочки?

  - Чому дерево загине?

8.Слухання пісні народної артистки України Ніни Матвієнко

«Сік землі»:

                            З роду в рід кладе життя мости,

                             Без коріння саду не цвісти,

                             Без стремління човен не пливе,

                             Без коріння сохне все живе.

-         Як ви розумієте слова цієї пісні?

Як дерева дістають силу зі свого коріння,що добуває із землі природні соки,так і корінь людського роду живить своє дерево особливими силами – сімейними традиціями,спорідненістю поколінь,пам’яттю предків.

 

Y. Вивчення нового матеріалу

  1.Робота за малюнком  підручника на с.35

  - Розгляньте малюнок. Що на ньому зображено? (Родину,її родовід)

  - Розкажіть,як склали родовідне дерево.

  2.Читання тексту на с.36

-  Що із прочитаного було вам знайоме?

  - Що нового ви дізналися?

 - Що таке рід,родовід?

Прочитайте про це у тлумачному словнику на с.36.

-         Які старовинні речі зберігаються у ваших родинах?

Роздивіться старі сімейні світлини.

- Чим вони цікаві для вас?

- Чи знаєте ви всіх,кого зображено на них?

- Ким вам доводяться:тато вашого тата; тато татового тата;

    мама вашої мами; мама маминої мами?

-         Дізнайтеся в батьків,чому  вас так   назвали?

  Хто з ваших родичів має таке саме ім’я?

  Про кого з ваших найдавніших родичів зберігається пам’ять у сім’ї?

3.Читання тексту «Рід,родина,рідня» на с.37-38

- Що нового ви дізналися?

- Поміркуйте,чому так говорять: «Рід коріння має пам’ятати».

4.Розгляд малюнка на с.37

5. Практичне завдання

  Намалювати  дерево свого роду.

-         Якщо на вашому малюнку дерево недостатньо розгалужене,візьміть

  малюнок додому і разом з батьками доопрацюйте його.

6.Читання тексту «Старий» на с.38

 - Поділіться своїми думками щодо прочитаного твору.

 - Розкажіть про свого дідуся або бабусю.

  - Що ви любите робити разом із ними?

 - Який талант або вміння вони передали вам?

7.Робота в групі

- Прочитайте і поясніть народну мудрість на с.39.

 Якою темою об’єднані ці прислів’я?

- Прочитайте текст «Коли в домі лад…» на с.39 і поділіться своїми думками щодо прочитаного.

 - За що ви відповідаєте перед сім’єю?

 - Як ви вважаєте,коли людина живе щасливо?

 - Розгляньте малюнок на с.39.Складіть речення про сім’ю.

YІ. Фізична хвилинка

    Ось веселий гвинтокрил.

    Руки ширше вже злітаємо і над школою кружляємо.

    Пролетіли миль із триста, долетіли аж до міста.

    У віконце виглядай. своїм друзям помахай.

    Іще трішки покатайся і за парту повертайся.

YІІ. Узагальнення й систематизація знань

1.Читання й обговорення вірша Н.Чемерис «Що таке сім’я».

                                 Що таке сім’я

             Розкажу вам, друзі, я,що таке моя сім’я.

             Разом дружно проживаємо  і пісні про це співаємо.

             Люба  матінка  моя,- як пишаюсь нею я!

             В неї руки золоті,серцем кожного зігріє.

             Тато сильний і завзятий – він господар в нашій хаті.

             Все майструє,все ладнає,бо до всього хист він має.

             Дідусь і бабця у пошані – вони праці ветерани.

             Всіх онуків міцно люблять і,як пташенят,голублять.

             Є у мене ще й брати – кращих в світі не знайти.

             Ось і вийшло:всіх сім «Я»,знайте,це і є сім’я..!

 -Що таке сім’я? – Навіщо людині сім’я?

2.Розповіді учнів про їхні сім’ї

 Діти називають ім’я та  побатькові батьків,дідуся,бабусі,місце роботи,ким працюють.

-         У кого ще живі прабабусі і прадідусі? Назвіть їх.

3.Відгадування загадок

- Мала людина і звуть її …(дитина).

- Всі хочуть,як народиться дитина,щоб я було красиве і дзвінке,бо носить все життя мене людина. (Ім’я).

 - Одного батька і однієї матері дитина,а нікому з них не син.(Дочка).

4.Розповідь по малюнку

 - Мати і батько. дідусь і бабуся – це найрідніші і найближчі кожному з нас люди . Від батьків ви одержуєте життя. Вони вас вчать людських правил,оживляють ваш розум,вкладають у ваші вуста добрі слова. Так є, так і було в Україні завжди.

YІІІ. Підсумок уроку

-         Навіщо людині потрібна сім’я?

-         Яку сім’ю називають хорошою?

-         Для того,щоб був у сім’ї лад є певні обов’язки,яких намагаються дотримувати її члени. Назвіть свої обов’язки як члена родини?

Природа,створивши людей,наділила їх родиною і батьківщиною.

Бережіть і примножуйте цей безцінний дарунок! Адже воістину: «Щасливий той,хто щасливий у себе вдома».

ІХ. Домашнє завдання

С.35- 39. Скласти родовід  і намалювати родовідне дерево

 

                    Використана література

1.Типова освітня програма,розроблена під керівництвом  О.Я.Савченко, 2018

2. Сележинський Т.М. Сімейні традиції: навчально – методичний посібник /

  Т. М.Сележинський. – Київ: 2016

3.Корсак  К.В,,Плахотник О.В.  Я пізнаю свій рід. Збірка для допитливих.

  К.В.Корсак, О.В.Плахотник. – Київ: 2012               

4.Опанасенко Л.Д. Дитяча енциклопедія роду./ Л.Д.Опанасенко. – Харків:2014

            

 

 

 

 

 

 

 

   

doc
Додав(-ла)
Білик Ольга
Додано
5 жовтня 2023
Переглядів
339
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку