Урок – мандрівка
Тема. Василь Сухомлинський.
Восени пахне яблуками.
Мета : вдосконалювати навички свідомого виразного читання художніх творів; вчити аналізувати прочитане; висловлювати свої почуття; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до прекрасного.
Обладнання: твір В. Сухомлинського «Восени пахне яблуками», картина Катерини Білокур «Богданівські яблука», маршрутна карта.
Худ уроку
І. Організаційний момент.
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
- Сьогодні ми з вами будемо мандрувати за маршрутом, позначеним на карті. Зараз ми всі перебуваємо на півострові Мовленнєвому . Закінчиться наш маршрут біля озера Нагород. Швидкість і правильність нашого просування за маршрутом залежатиме від швидкості і правильності виконання всіх завдань
на кожному ЕТАПІ нашої мандрівки. Тож починаймо.
Півострів МОВЛЕННЄВИЙ.
Мовленнєва розминка.
Гра «Скласти прислів’я»
Кому щастя служить, як вогонь та вода.
Кішки смішки, той ніколи не тужить.
На чужому горі, а біля матері добре.
На сонці тепло, щастя не збудуєш.
Правда та кривда а мишці слізки.
Гра «Перекладач» (треба прочитати анаграмний текст)
ВЕНАСНІ
тоСять петлі кидень. тиДі нязли тапаль і пашки. риПбрали вокзали і насчата. пеТер бодре в сілі. тиДі ругтом жібать дути. лопХчики і відчатка рагються в хосванки.
( НАВЕСНІ
Стоять теплі деньки. Діти зняли пальта і шапки. Прибрали ковзани і санчата. Тепер добре в лісі. Діти гуртом біжать туди. Хлопчики і дівчатка граються в схованки. )
Молодці, діти! Добре справилися із розминкою. А тепер…
Перевірка домашнього завдання.
І тут же, на цьому півострові ми з вами перевіряємо домашнє завдання. Конкурс на краще виразне читання вірша з пам’яті за вибором (с.61-62) по «телебаченню».
Ви молодці! Ми з вами покидаємо цей півострів і вирушаємо на острів Загадковий.
ІІ. Острів ЗАГАДКОВИЙ
Зараз, діти, вам треба відгадати загадки, які допоможуть зрозуміти, про що ми будемо говорити на нашому уроці.
Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку.
- Відгадайте загадки.
Прийшла дівчина до хати,
узялась хазяйнувати:
вправно скриню відімкнула,
в жовту свитку ліс вдягнула. ( Осінь. )
- Сьогодні наш урок присвячений порі року, яку, мабуть, чи не найбільше оспівано і художниками, і композиторами, і, звісно ж, майстрами художнього слова. На уроці ми поринемо у чарівну красу осені за допомогою твору художньої літератури і живопису. А ось про що саме буде цей твір, ви дізнаєтесь, коли розгадаєте наступну загадку.
Мов маленький м’ячик,
Висить, а не скаче,
Рум’яне, гладеньке,
На смак солоденьке. ( Яблуко. )
ІІІ. Річка ПІЗНАННЯ.
Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Поки ми пливемо річкою Пізнання, ви зараз мовчки прочитаєте текст Василя Сухомлинського «Восени пахне яблуками».
Гра «Рибки»
Самостійне мовчазне читання тексту оповідання учнями.
- Чи сподобалося вам оповідання?
- Що ви уявляли, читаючи його?
- Який настрій воно у вас створило?
- Які почуття викликало?
Річка пізнання вивела нас у протоку Швидкого Читання.
ІV. Протока ШВИДКОГО ЧИТАННЯ.
Саме тут ми і проведемо з вами словникову роботу, навчимося швидко читати слова.
Словникова робота.
Читання колонок слів «луною» за вчителем
День тече
джмелі замовк
цвіркун заспівав
сполоханий спалахнула
- Прочитайте слова з м’якими приголосними звуками.
- У яких словах букв більше, ніж звуків?
- Прочитайте:
- односкладові,
- двоскладові,
- трискладові слова.
Добре справилися із завданням. Молодці!
V. Гай РОЗДУМІВ.
Непомітно ми з вами допливли до берега і зараз пішки йдемо до прекрасного гаю, який тут росте. В ньому ви розійдетеся по парах, щоб вам ніхто не заважав підготуватися до виразного читання.
Робота в парах.. Підготовка до виразного читання оповідання.
- У якому темпі, з якою силою голосу будете читати оповідання?
- Де зробите найдовшу паузу?
- Які слова виділите голосом при читанні?
VІ. Яр ГЛИБОКОЇ ДУМКИ.
Незабаром ми підійшли до яру Глибокої Думки. Саме біля цього яру ви покажете своє вміння виразно читати текст.
Виразне читання оповідання учнями.
- Про яких мешканців осіннього саду розповідається в оповіданні?
- Хто ласував солодким яблуком?
- Чому злякався цвіркун?
- Чим на вашу думку може ще пахнути осінній сад?
- Чи доводилося вам відчувати подібні запахи
А тепер перед тим, як підніматися на гору, нам трохи треба відпочити.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
Ну, а тепер вирушаємо на гору Кмітливих.
VІІ. Гора КМІТЛИВИХ.
Саме на верхівці цієї гори вам треба зробити цю вправу.
Робота в групах (три групи об’єднуються по рядах).
Гра «Утвори пару»
Джмелі пролетів
яблуко тече
сік пахнуть
цвіркун літають
птах впало
зірка виплив
місяць заспівав
яблука спалахнула
Ви і з цим завданням справилися добре. Молодці!
VІІІ. Долина ХУДОЖНИКІВ.
Зараз можна трохи розслабитися… Ми спускаємося з гори у долину Художників. А в цей час наші «дослідники» розповідають вам біографію однієї відомої української художниці Катерини Білокур. Саме її картина розташована під оповіданням В. Сухомлинського (і на дошці).
Біографічна довідка (розповідають підготовлені учні).
1 учень. Катерина Василівна Білокур народилася 7 грудня 1900 року в селі Богданівка Пирятинської губернії у бідній селянській родині. Сама навчилася писати й читати. «На цьому моя початкова, середня і вища освіта закінчилася»,- згадувала пізніше Катерина Білокур.
У дитинстві малюванням не займалася, про мистецтво дізналася вже в отроцтві з книг.
2 учень. У 1954 році в Парижі на міжнародній виставці демонструються її картини «Цар-колос», «Берізка» і «Колгоспне поле», які високо оцінив Пабло Пікассо. Коли всесвітньо відомий маестро побачив на міжнародній виставці в Парижі картини Катерини Білокур, кажуть, що він довго стояв біля них, немов загіпнотизований , а потім назвав її геніальною і додав: «Якби в нас була такого рівня художниця, ми мусили б світ заговорити про неї».
3 учень. Творчість художниці з села Богданівки належить до найкращих надбань української культури ХХ століття. Вона стала предметом вивчення й дослідження мистецтвознавців.
Робота над картиною Катерини Білокур «Богданівські яблука».
Учні описують картину, відповідаючи на запитання, подані в підручнику.
ІХ. Озеро НАГОРОД.
Нарешті ми дісталися озера Нагород.
Підсумок уроку.
- Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
- Що вас найбільше зацікавило?
- З яким настроєм завершуєте урок?
- Як оцінюєте свою роботу на уроці?
Ви заслуговуєте на винагороду. Дітям роздаються дарунки осені – невеличкі яблучка.
ХІ. Домашнє завдання.
Скласти коротку розповідь за одним із прислів’їв поданих у підручнику (с.62-63)