Урок-мандрівка «Краса доброго вчинку» з учнями 2 класу. В. О. Сухомлинський «Горбатенька дівчинка»

Про матеріал
Урок-мандрівка «Краса доброго вчинку» з учнями 2 класу Литвинівської ЗОШ І - ІІІ ступенів Підгаєцького району Тернопільської області
Перегляд файлу

 

МЕТОДОБ'ЄДНАННЯ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

 

ЛИТВИНІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ

 

 

 

 

 

 

У Р О К    М А Н Д Р І В К А

 

« КРАСА ДОБРОГО ВЧИНКУ »

 

У 2 КЛАСІ

 

З ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ

 

 

 

                                                                 Підготувала

                                                                 вчитель

                                                                 початкових класів

                                                                      Литвинівської ЗОШ І – ІІІ ст.

                                                                Підгаєцького району

                                                                Тернопільської області

                                                                Поляна Ольга Михайлівна

 

 

 

 

 

 

 

       Березень 2019 р.

 

Тема: Василь Сухомлинський «Горбатенька дівчинка».

 

Мета: Розширювати у дітей поняття про добрі та погані вчинки. Вчити аналізувати та оцінювати поведінку дійових осіб; розмірковувати на тему моралі. Закріплювати навички вибіркового читання. Виховувати порядність, доброту, чуйність, людяність.

 

Обладнання: слайдова презентація до уроку; картки для групової, парної, самостійної роботи; картки неповних речень, картка деформованого прислівя; кольорові листочки з складовими таблицями; підручник з літературного читання для 2 класу; мікрофон.

 

Методи і прийоми роботи: робота в парах; робота в групах; фронтальна робота.

 

Хід уроку

І. Організація класу. Створення емоційного настрою.

Слайд 2.        « Добрий день! » – я вам сказала,
                    « Добрий день! » – сказали ви 

І у серці запалало,
         Сонце щастя й доброти.

 

       Девіз уроку.  Слайд 3.      Очі дивляться …

                                                   Вуха слухають …

                                                   Голова…

                                                   Які у мене діти?

ІІ. Мовна розминка.

Розчитування 

  • Вправи на розширення кута  зору.

У вас на столі є кольорові листочки. На кожному з них є складова таблиця. Візьміть листочок жовтого кольору. Зосередьте свій погляд на лінії. Намагайтеся побачити букви, які записані зліва і справа. Прочитаймо їх. (Так  читаємо ще складові таблиці на червоному і зеленому листочках.)

 

 

 

 

 

 

            

 

 

 

                                         

 

                                                   2

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

   - Як називається розділ,який вивчаємо?   

     Перевірка домашнього завдання. Інтерактивна вправа бліц - опитування.          

  Слайд 4.

  •             Пригадайте, будь ласка, яке оповідання ви читали вдома? ( « Про що думала  

   Марійка » )

  •             Хто автор цього тексту?   (В.Сухомлинський)
  •             Хто грався в піджмурки?  (Маленькі діти)
  •             Які правила цієї гри?  (Всі діти ховаються, а один шукає. Той,  хто шукає,  

   мусить знайти всіх)

  •             Де сховалася Марійка?  (Під високою вербою)
  •             Хто шукав дітей?  (Миколка)
  •             Кого спочатку знайшов Миколка?  (Ларису)
  •             А потім?  (Петрика)

 

– Сьогодні ми з вами продовжимо знайомство із творами В. Сухомлинського. Згадайте,що ви знаєте про цю людину?                                         

 Вправа « Пальчики ».  Слайд 5.

  • Ким був В. О. Сухомлинський?

1. Видатним художником.  

2. Видатним  педагогом та письменникои.

  • Де працював В. О. Сухомлинський?

       1. В селі Павлиш, Кіровоградської обл.

       2. В Києві.

  • Які твори для дітей писав В. О. Сухомлинський?

      1.Казки та оповідання.

      2. Вірші.

  • Скільки років пропрацював  в школі В. О. Сухомлинський?

      1. 35 років.                            2. Понад 10.

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

     – Урок наш незвичайний і цікавий. Ви побуваєте у ролі читачів і дійових осіб. Будете вчитись шукати нове і незвідане. Отже, до роботи.

 

       1. Вправа на розвиток логічного мислення. Робота в групах. Слайд 6.

             Для того, щоб дізнатись, з яким саме оповіданням В.О. Сухомлинського ми будемо сьогодні працювати, вам потрібно прочитати у поданих словах лише перші великі літери.

       Слова на картках-словникові:

              1. Герой Олень Рак Батьківщина Апельсин Театр Екран Неділя Ь

    Календар Абрикос

              2. Дятел Іній Виразно Черговий И Неділя Килим Алфавіт

        Перевірка: Горбатенька дівчинка.

3

       2. Розташуйте  поетичні рядки в порядку зростання цифр. І запам’ятайте ці слова. Слайд 7.

    Хай оживає істина стара: (3)

           Та нагород за це не вимагай. (2)

Живи, добро звершай, (1)

            Людина починається з добра. (4)

                                                        (Л. Забашта)

                    Слайд 8.          Живи, добро звершай,

                                              Та нагород за це не вимагай.

                                              Хай оживає істина стара:

                                             Людина починається з добра.

 

    Ці слова Л.Забашти супроводжуватимуть нас протягом усього уроку. Адже саме людській доброті, чуйності, честі, порядності присвячені твори В.О.Сухомлинського.

    V . Повідомлення теми, мети уроку. Слайд 9.

              Отже, сьогодні ми продовжимо роботу над оповіданнями, які написав В.Сухомлинський.

            Будемо вчитися читати швидко, виразно, правильно,  перевіримо, чи справдилося  ваше  передбачення  і я дуже сподіваюсь, що знайомство з цим оповіданням буде для вас ще одним уроком у вихованні кращих рис характеру.

 

     VІ. Сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу.

          1.Словникова робота

 

          а) «Сходинки слів». Слайд 10.

 

             пять                    іспит

             благав                  цікавість

             живенько             полегшено

             чорноокий           насмішки

             пустотливих        горбатенька

 

  • Читання за вчителем «Луною».
  • Читання «Ланцюжком».

 

     б) Тлумачення незрозумілих слів, виразів. Слайд 11. 

 

               ЖИВЕНЬКО – швидко

               БЛАГАВ – наполегливо просив

               ПУСТОТЛИВІ – грайливі, безтурботні

               ЧОРНООКИЙ – з чорними очима

               ІСПИТ – екзамен, перевірка

4

2. Інтерактивна вправа «Кероване читання з передбаченням». Слайд 12.

         Після читання кожної частини учням ставляться запитання. Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізується, перевіряються (справдились чи не справдились очікування).

       Зараз я читатиму текст частинами, а ви даватимете відповіді на запитання.

Читання оповідання вчителем із передбаченням, зупинками

       Після читання дайте відповідь на питання:

        Який іспит витримав клас?

                                                 Горбатенька дівчинка

           Клас розв’язував задачу. Учні схилилися над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав.

          – Відчини двері й подивись, хто там стукає, – мовив учитель.

          Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, живенько відчинив двері. До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п’ять пар очей впилися в незнайому дівчинку.

          Вона була горбатенька.

 

І зупинка  Слайд 13.

   -  Кого привів у клас директор?

   -  Чому всі діти звернули увагу на дівчинку?

   -  Що означає вислів   очі впилися? (уважно придивлялись, почали  розглядати)

   -  Як ви думаєте, що трапилося далі?

           Почніть свою розповідь словами «Я думаю…», «На мою думку…»  (Діти висловлюють своє припущення).

 

Слайд 14. Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він дивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки.

           У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивились на дівчинку й лагідно всміхалися.

 

 ІІ зупинка  Слайд 15.

     Чого боявся вчитель?

      Як сприйняли діти дівчинку?

      Що означає вислів   затамував подих (заціпенів, завмер, затримав дихання)

      Як ви думаєте, що трапилося далі?

 

Слайд 16.  Учитель полегшено перевів дух.

            – Цю дівчинку звуть Оля, – сказав директор. – Вона приїхала до нас здалеку. Хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька?

           Усі шість хлопчиків і дівчаток, що сиділи за першими партами, піднесли руки:

              Я…

           Учитель був тепер спокійний: клас витримав іспит.

  ІІІ зупинка   Слайд 17.

       Що означає вислів  перевів дух? (спокійно видихнув)

       Який іспит витримав клас?

       Як ви вважаєте, чи правильно вчинили діти?

 

3. Фізкультхвилинка за віршем Ліни Костенко «Пряля». Повторення  вірша методом Ейдетики з рухами. Слайд 18.

                                          Сидить пряля та й пряде –

                                          сніг іде – іде – іде –

                                          нитка рветься де – не – де, –

                                          а вона пряде й  пряде.

                                          Вже напряла хуртовин

                                          на шапки для верховин –

                                          на сувої полотна –

                                          на завіску для вікна –

                                          на хустину й укривало –

                                          мало – мало – мало – мало –

                                          сніг іде – іде – іде –

                                          а вона пряде й пряде…

 

4. Повторне читання оповідання. Слайд 19.

  1.         Будемо читати оповідання, використовуючи такий вид читання, як «Ланцюжок». Вам потрібно прочитати частину тексту від початку і до слів «Вона була горбатенька».

 

  1. Далі прочитаємо оповідання таким видом, як «Фініш». Вам потрібно якомога швидше прочитати від того місця, де ми закінчили і до слів «Учитель полегшено перевів дух».

       

3. І до кінця тексту ми будемо читати «Дощиком».                                   Дощик крапає  – читають тихо.                                                                                                              Дощик сильніший –  читають голосніше.                                                                                                Злива  – читають голосно.                                                                                                                                  Дощ слабшає  – читають тихіше.                                                                                                                  Дощ крапає  – читають зовсім тихо.                                                                                                 Дощ перестав  – припиняють читати.

 5.    Вибіркове читання. Слайд 20.

             – Прочитайте, чим займалися учні в класі.

             – Чому діти "впились" поглядом у незнайомку?

             Як почувався вчитель?

              Як учні зустріли дівчинку?

         – З якою просьбою звернувся директор до дітей? Прочитайте, як діти відгукнулися на це прохання.

6

6. Вправа на розвиток читацьких навичок.

        Робота в парах « Продовж речення ». Слайд 21.

    На картках початок речень.

    Діти знаходять кінцівку речення в тексті, зачитують повністю.

       Речення на картках:

              1. Коли це у двері ...

                        2. Чорноокий хлопчик...                

              3. Тридцять пять пар ...

              4. Він дивився у вічі...      

              5. Вони дивились на...

              6. Учитель полегшено...

              7. Хто поступиться...

              8. Усі шість...

              9. Учитель був тепер...

 

7. Читання деформованих прислів’їв. 

           Робота в групах. Слайд 22.

 

Не смійся з лиха людського,                            а добрі діла.

Хто іншим добра бажає,                                   той і собі  має.

Не одежа красить людину,                               щоб тобі не було такого.

 

   – Зараз ви попрацюєте в групах. У вас на парті є листочок  зеленого кольору. Прочитайте  деформовані прислів’я, з’єднайте лініями частини прислів’я.

 

    – Поясніть, як ви їх розумієте.

 

VІІ. Рефлексія. Обмін думками, міркуваннями. Слайд 23.

        1. Інтерактивна вправа « Мікрофон »

   Як ви гадаєте, чому вчитель так хвилювався? (боявся, щоб не проявили жорстокість)

    І якими виявилися діти?

  Чи можна сказати, що між учнями цього класу та вчителем було повне взаєморозуміння? (Діти розуміли вчителя з одного погляду)

    А як би діти були жорстокими і немилосердними, як би вони себе повели?

  Яка головна думка оповідання «Горбатенька дівчинка»? (Ніколи не можна сміятися над вадами інших дітей; потрібно бути терпимим до чужого горя; не залишати наодинці немічних, інвалідів.)

  Як треба ставитися до таких людей?

  Як би ви по іншому назвали це оповідання?

  Чого нас навчило це оповідання?

  Що вас найбільше вразило?

  Який ви для себе зробили висновок? (треба бути людяним)

 

7

  • Цікавинка. Слайд 24.                                                                               

В давні часи горб вважався щасливим талісманом, доторкнутись до нього означало завоювати прихильність долі. Тому горбуни були в особливій пошані.

 

           2. Тест. Слайд 25, 26.

       Перевіримо, як ви зрозуміли оповідання.

 

         1. Слова « Він дивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки » передають…

             а) спокій учителя;      б) тривогу, хвилювання;     в) байдужість.        

         2. Де відбувалися події?

             а) на вулиці;                    б) в парку;                        в) у школі.

         3. Який йшов урок?

             а) математики;                 б)  читання;                     в) малювання.

         4. Хто перервав урок?

             а) директор школи;         б) завуч;                           в) кухар.          

         5. Скільки було учнів у класі?

             а) 35;                                 б) 15;                                в) 7.

         6. Як звали нову ученицю?

             а) Марійка;                       б) Оленка;                       в) Оля.

         7. Яку фізичну ваду вона мала?

             а) поганий зір;                 б) була горбатенька;      в) була кульгава.         

         8. Слова « Учитель був тепер спокійний: клас витримав іспит » належать до…

             а) зачину оповідання « Горбатенька дівчинка »;

             б) основної частини;

             в) кінцівки.

         9. Поясни значення слів.

Живенько відчинив -  ________________________________________________

Перевів дух - _______________________________________________________

        10. Продовжити прислівя:

Хто іншим добра бажає, ______________________________________________

 

3. Гра « Якщо ти добра людина, то повинен... » Слайд 27.

— Якщо людина повинна робити те, що я називаю, плескайте в долоні, а якщо — ні, то нічого не робіть.

  • Допомагати мамі мити посуд.
  •   Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить.
  •   Не вмиватися.
  •   Берегти рідну природу.
  •   Шанувати працю інших людей.
  •   Галасувати, коли хтось відпочиває.
  •   Бути вихованим, стриманим.

8

  •   Обманювати, хвалитися.
  •   Насміхатися з чужого горя.
  •   Добре вчитися, багато читати.
  •   Не слухати батьків.
  •   Допомагати друзям у біді.
  •   Ділитися тим, що у неї є.
  •   Ображати інших.
  •   Захищати слабкого.
  •   Спати на уроках.
  •   Красти.
  •   Любити своїх батьків.

— А тепер поміркуйте, чому потрібно робити добро?

                      «Людяним потрібно бути, щоб» Слайд 28.

                                      тебе похвалили дорослі                                                                                                       дарувати людям добро        

                                      взамін отримати винагороду

 

— У кожної людини є її Ангел-охоронець, який охороняє від біди. Якщо людина робить добрі справи, Ангел радіє, а злі — плаче, тужить, втрачає свої сили.

     Я бажаю вам, щоб ви робили тільки добро, щоб ваш Ангел охоронець радів і завжди приходив на до­помогу у важку хвилину.

    Робіть добро і пам’ятайте, що ми — люди.

   

       Ви ще маленькі. У вас усе життя попереду.  В народі кажуть: «Життя  прожити -  не поле перейти», тому у вас буде безліч життєвих ситуацій, з яких потрібно знайти достойний вихід. Мені б хотілося, щоб  ви запам’ятали сьогоднішній урок на все життя і росли  дійсно  Людьми з великої букви.

 

VІІІ. Домашнє завдання. Слайд 29.

          

 Обовязково для всіх:

  • Навчитися виразно читати і переказувати текст.
  • Поміркувати, як могли б розвиватися події далі.
  • Підготувати розповідь про добрий вчинок.

   

Слайд 30.    Давайте закінчимо наш урок словами В.О.Сухомлинського:

« Ти живеш серед людей. Не забувай, що кожен твій вчинок, кожне твоє бажання відбивається на людях, які тебе оточують. Знай, що є межа між тим, що тобі хочеться, і тим що можна. Перевіряй свої вчинки… Роби все так, щоб людям, які тебе оточують, було добре. »

 

 

9

doc
Додано
4 травня 2020
Переглядів
636
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку