МЕТОДОБ'ЄДНАННЯ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
ЛИТВИНІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ
У Р О К – М А Н Д Р І В К А
« КРАСА ДОБРОГО ВЧИНКУ »
У 2 КЛАСІ
З ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ
Підготувала
вчитель
початкових класів
Литвинівської ЗОШ І – ІІІ ст.
Підгаєцького району
Тернопільської області
Поляна Ольга Михайлівна
Березень 2019 р.
Тема: Василь Сухомлинський «Горбатенька дівчинка».
Мета: Розширювати у дітей поняття про добрі та погані вчинки. Вчити аналізувати та оцінювати поведінку дійових осіб; розмірковувати на тему моралі. Закріплювати навички вибіркового читання. Виховувати порядність, доброту, чуйність, людяність.
Обладнання: слайдова презентація до уроку; картки для групової, парної, самостійної роботи; картки неповних речень, картка деформованого прислів’я; кольорові листочки з складовими таблицями; підручник з літературного читання для 2 класу; мікрофон.
Методи і прийоми роботи: робота в парах; робота в групах; фронтальна робота.
Хід уроку
І. Організація класу. Створення емоційного настрою.
Слайд 2. « Добрий день! » – я вам сказала,
« Добрий день! » – сказали ви
І у серці запалало,
Сонце щастя й доброти.
Девіз уроку. Слайд 3. Очі дивляться …
Вуха слухають …
Голова…
Які у мене діти?
ІІ. Мовна розминка.
Розчитування
У вас на столі є кольорові листочки. На кожному з них є складова таблиця. Візьміть листочок жовтого кольору. Зосередьте свій погляд на лінії. Намагайтеся побачити букви, які записані зліва і справа. Прочитаймо їх. (Так читаємо ще складові таблиці на червоному і зеленому листочках.)
2
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
- Як називається розділ,який вивчаємо?
Перевірка домашнього завдання. Інтерактивна вправа бліц - опитування.
Слайд 4.
Марійка » )
мусить знайти всіх)
– Сьогодні ми з вами продовжимо знайомство із творами В. Сухомлинського. Згадайте,що ви знаєте про цю людину?
Вправа « Пальчики ». Слайд 5.
1. Видатним художником.
2. Видатним педагогом та письменникои.
1. В селі Павлиш, Кіровоградської обл.
2. В Києві.
1.Казки та оповідання.
2. Вірші.
1. 35 років. 2. Понад 10.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
– Урок наш незвичайний і цікавий. Ви побуваєте у ролі читачів і дійових осіб. Будете вчитись шукати нове і незвідане. Отже, до роботи.
1. Вправа на розвиток логічного мислення. Робота в групах. Слайд 6.
– Для того, щоб дізнатись, з яким саме оповіданням В.О. Сухомлинського ми будемо сьогодні працювати, вам потрібно прочитати у поданих словах лише перші великі літери.
Слова на картках-словникові:
1. Герой Олень Рак Батьківщина Апельсин Театр Екран Неділя Ь
Календар Абрикос
2. Дятел Іній Виразно Черговий И Неділя Килим Алфавіт
Перевірка: Горбатенька дівчинка.
3
2. Розташуйте поетичні рядки в порядку зростання цифр. І запам’ятайте ці слова. Слайд 7.
Хай оживає істина стара: (3)
Та нагород за це не вимагай. (2)
Живи, добро звершай, (1)
Людина починається з добра. (4)
(Л. Забашта)
Слайд 8. Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.
– Ці слова Л.Забашти супроводжуватимуть нас протягом усього уроку. Адже саме людській доброті, чуйності, честі, порядності присвячені твори В.О.Сухомлинського.
V . Повідомлення теми, мети уроку. Слайд 9.
– Отже, сьогодні ми продовжимо роботу над оповіданнями, які написав В.Сухомлинський.
Будемо вчитися читати швидко, виразно, правильно, перевіримо, чи справдилося ваше передбачення і я дуже сподіваюсь, що знайомство з цим оповіданням буде для вас ще одним уроком у вихованні кращих рис характеру.
VІ. Сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу.
1.Словникова робота
а) «Сходинки слів». Слайд 10.
п’ять іспит
благав цікавість
живенько полегшено
чорноокий насмішки
пустотливих горбатенька
б) Тлумачення незрозумілих слів, виразів. Слайд 11.
ЖИВЕНЬКО – швидко
БЛАГАВ – наполегливо просив
ПУСТОТЛИВІ – грайливі, безтурботні
ЧОРНООКИЙ – з чорними очима
ІСПИТ – екзамен, перевірка
4
2. Інтерактивна вправа «Кероване читання з передбаченням». Слайд 12.
Після читання кожної частини учням ставляться запитання. Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізується, перевіряються (справдились чи не справдились очікування).
– Зараз я читатиму текст частинами, а ви даватимете відповіді на запитання.
Читання оповідання вчителем із передбаченням, зупинками
– Після читання дайте відповідь на питання:
– Який іспит витримав клас?
Горбатенька дівчинка
Клас розв’язував задачу. Учні схилилися над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав.
– Відчини двері й подивись, хто там стукає, – мовив учитель.
Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, живенько відчинив двері. До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п’ять пар очей впилися в незнайому дівчинку.
Вона була горбатенька.
І зупинка Слайд 13.
- Кого привів у клас директор?
- Чому всі діти звернули увагу на дівчинку?
- Що означає вислів очі впилися? (уважно придивлялись, почали розглядати)
- Як ви думаєте, що трапилося далі?
Почніть свою розповідь словами «Я думаю…», «На мою думку…» (Діти висловлюють своє припущення).
Слайд 14. Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він дивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки.
У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивились на дівчинку й лагідно всміхалися.
ІІ зупинка Слайд 15.
– Чого боявся вчитель?
– Як сприйняли діти дівчинку?
– Що означає вислів затамував подих (заціпенів, завмер, затримав дихання)
– Як ви думаєте, що трапилося далі?
Слайд 16. Учитель полегшено перевів дух.
– Цю дівчинку звуть Оля, – сказав директор. – Вона приїхала до нас здалеку. Хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька?
Усі шість хлопчиків і дівчаток, що сиділи за першими партами, піднесли руки:
– Я…
Учитель був тепер спокійний: клас витримав іспит.
ІІІ зупинка Слайд 17.
– Що означає вислів перевів дух? (спокійно видихнув)
– Який іспит витримав клас?
– Як ви вважаєте, чи правильно вчинили діти?
3. Фізкультхвилинка за віршем Ліни Костенко «Пряля». Повторення вірша методом Ейдетики з рухами. Слайд 18.
Сидить пряля та й пряде –
сніг іде – іде – іде –
нитка рветься де – не – де, –
а вона пряде й пряде.
Вже напряла хуртовин
на шапки для верховин –
на сувої полотна –
на завіску для вікна –
на хустину й укривало –
мало – мало – мало – мало –
сніг іде – іде – іде –
а вона пряде й пряде…
4. Повторне читання оповідання. Слайд 19.
3. І до кінця тексту ми будемо читати «Дощиком». Дощик крапає – читають тихо. Дощик сильніший – читають голосніше. Злива – читають голосно. Дощ слабшає – читають тихіше. Дощ крапає – читають зовсім тихо. Дощ перестав – припиняють читати.
5. Вибіркове читання. Слайд 20.
– Прочитайте, чим займалися учні в класі.
– Чому діти "впились" поглядом у незнайомку?
– Як почувався вчитель?
– Як учні зустріли дівчинку?
– З якою просьбою звернувся директор до дітей? Прочитайте, як діти відгукнулися на це прохання.
6
6. Вправа на розвиток читацьких навичок.
Робота в парах « Продовж речення ». Слайд 21.
На картках початок речень.
Діти знаходять кінцівку речення в тексті, зачитують повністю.
Речення на картках:
1. Коли це у двері ...
2. Чорноокий хлопчик...
3. Тридцять п’ять пар ...
4. Він дивився у вічі...
5. Вони дивились на...
6. Учитель полегшено...
7. Хто поступиться...
8. Усі шість...
9. Учитель був тепер...
7. Читання деформованих прислів’їв.
Робота в групах. Слайд 22.
Не смійся з лиха людського, а добрі діла. Хто іншим добра бажає, той і собі має. Не одежа красить людину, щоб тобі не було такого.
|
– Зараз ви попрацюєте в групах. У вас на парті є листочок зеленого кольору. Прочитайте деформовані прислів’я, з’єднайте лініями частини прислів’я.
– Поясніть, як ви їх розумієте.
VІІ. Рефлексія. Обмін думками, міркуваннями. Слайд 23.
1. Інтерактивна вправа « Мікрофон »
– Як ви гадаєте, чому вчитель так хвилювався? (боявся, щоб не проявили жорстокість)
– І якими виявилися діти?
– Чи можна сказати, що між учнями цього класу та вчителем було повне взаєморозуміння? (Діти розуміли вчителя з одного погляду)
– А як би діти були жорстокими і немилосердними, як би вони себе повели?
– Яка головна думка оповідання «Горбатенька дівчинка»? (Ніколи не можна сміятися над вадами інших дітей; потрібно бути терпимим до чужого горя; не залишати наодинці немічних, інвалідів.)
– Як треба ставитися до таких людей?
– Як би ви по іншому назвали це оповідання?
– Чого нас навчило це оповідання?
– Що вас найбільше вразило?
– Який ви для себе зробили висновок? (треба бути людяним)
7
В давні часи горб вважався щасливим талісманом, доторкнутись до нього означало завоювати прихильність долі. Тому горбуни були в особливій пошані.
2. Тест. Слайд 25, 26.
– Перевіримо, як ви зрозуміли оповідання.
1. Слова « Він дивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки » передають…
а) спокій учителя; б) тривогу, хвилювання; в) байдужість.
2. Де відбувалися події?
а) на вулиці; б) в парку; в) у школі.
3. Який йшов урок?
а) математики; б) читання; в) малювання.
4. Хто перервав урок?
а) директор школи; б) завуч; в) кухар.
5. Скільки було учнів у класі?
а) 35; б) 15; в) 7.
6. Як звали нову ученицю?
а) Марійка; б) Оленка; в) Оля.
7. Яку фізичну ваду вона мала?
а) поганий зір; б) була горбатенька; в) була кульгава.
8. Слова « Учитель був тепер спокійний: клас витримав іспит » належать до…
а) зачину оповідання « Горбатенька дівчинка »;
б) основної частини;
в) кінцівки.
9. Поясни значення слів.
Живенько відчинив - ________________________________________________
Перевів дух - _______________________________________________________
10. Продовжити прислів’я:
Хто іншим добра бажає, ______________________________________________
3. Гра « Якщо ти добра людина, то повинен... » Слайд 27.
— Якщо людина повинна робити те, що я називаю, плескайте в долоні, а якщо — ні, то нічого не робіть.
8
— А тепер поміркуйте, чому потрібно робити добро?
«Людяним потрібно бути, щоб» Слайд 28.
тебе похвалили дорослі дарувати людям добро
взамін отримати винагороду
— У кожної людини є її Ангел-охоронець, який охороняє від біди. Якщо людина робить добрі справи, Ангел радіє, а злі — плаче, тужить, втрачає свої сили.
Я бажаю вам, щоб ви робили тільки добро, щоб ваш Ангел – охоронець радів і завжди приходив на допомогу у важку хвилину.
Робіть добро і пам’ятайте, що ми — люди.
– Ви ще маленькі. У вас усе життя попереду. В народі кажуть: «Життя прожити - не поле перейти», тому у вас буде безліч життєвих ситуацій, з яких потрібно знайти достойний вихід. Мені б хотілося, щоб ви запам’ятали сьогоднішній урок на все життя і росли дійсно Людьми з великої букви.
VІІІ. Домашнє завдання. Слайд 29.
Обов’язково для всіх:
Слайд 30. Давайте закінчимо наш урок словами В.О.Сухомлинського:
« Ти живеш серед людей. Не забувай, що кожен твій вчинок, кожне твоє бажання відбивається на людях, які тебе оточують. Знай, що є межа між тим, що тобі хочеться, і тим що можна. Перевіряй свої вчинки… Роби все так, щоб людям, які тебе оточують, було добре. »
9