Володимир Винниченко «Федько-халамидник»
Урок-мандрівка сторінками оповідання
Мета: узагальнити, закріпити знання учнів про оповідання «Федько- халамидник», допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв оповідання, удосконалити вміння переповідати прочитане, аналізувати епічні твори, розвивати пам’ять, увагу, зв’язне мовлення, критичне мислення, уміння аргументовано доводити власну думку, виховувати інтерес до творчості
В.Винниченка, високі моральні якості да духовні цінності, прищеплювати риси доброти, чуйності, толерантності та милосердя.
Тип уроку: комбінований (з використанням ІКТ)
Обладнання: аудіозаписи, підручник, ілюстрації до твору, презентація, портрет В.Винниченка.
Міжпредметні зв’язки: українська мова, правознавство, музика, живопис.
Інструктаж щодо уроку вчитель проводить заздалегідь.
Не просто слухати,а чути.
Не просто дивитися,а бачити.
Не просто відповідати,а міркувати
Дружно і плідно працювати
Перебіг уроку
Коли ти маєш вчинити щось погане, сім раз подумай – і не вчини, а добро роби не думаючи.
М.Рильський
(звучить «Місячна соната» В.Бетховена)
Багато зір на небі, багато й людей на Землі. По-різному світять зорі, різні характери мають люди. Ідеальних (у повному значенні цього слова) немає. Коли батюшка на сповіді питає: «Чи согрішив?» - чути відповідь: «Живу на Землі, то й грішний!» І це повинен усвідомлювати кожен, аналізувати, як живе, чи не робить нікому зла. Ми мусимо вміти з’ясовувати справжню суть людини і самого себе бо інколи оточуючі прикидаються одними, хоч насправді вони зовсім інші.
Як усе це осягнути, допоможе нам оповідання В.К.Винниченка «Федько-халамидник» Отже, діти, вирушаємо у захоплюючу мандрівку країною Літератури.
Чому саме «Місячна соната» Л. В. Бетховена прозвучала на початку уроку?
Оповідання «Федько-халамидник» завершилося несподівано. Таким зображенням фіналу Винниченко подібний до композитора. Мабуть, не випадково частина творів, як засвідчуюсь записи «Щоденника» В. Винниченка, писалися під музику. Найчастіше дружина письменника грала Л. В. Бетховена. Ця мінорна мелодія допомагала письменникові написати серйозний, емоційно-глибокий, трагічний твір-оповідання «Федько-халамидник».
Мотивація
Сьогодні ми працюємо в групах. І так, знайомтесь:
1 група - «Літератори». Завдання: знайти елементи композиції, визначити їх у оповіданні «Федько-халамидник». Головні та другорядні герої твору. Проблематика твору.
2 група - «Журналісти». Завдання: взяти інтерв’ю у друзів Федька – Стьопки, Спірки, Гаврика. Також поговорити з матір’ю Федька. Написати продовження оповідання «Федько-халамидник»або фанфіки,сенкани,діаманти.
3 група - «Дослідники». Завдання: поведінка головного героя оповідання, ставлення інших героїв до Федька, порівняльна характеристика Федька та Толі, підібрати прислів’я, якими можна визначити характер Федька та Толі.
4 група - «Юристи». Завдання: які права Федька порушені і ким? Скласти пам’ятку для батьків та дітей . Як карали Федька? Знайти у творі. Основний зміст уроку
Пригодницька гра «Стежками Федька». Розташуйте епізоди твору у правильній хронологічній послідовності (завдання для всіх).
Пригодницька гра «Стежками Федька-Халамидника»
Ключ: 2,4,6,7,10,5,8,1,3,9.
Зупинка «Літературна»
Назвати елементи композиції оповідання (за планом)
План
Елементи композиції |
Елементи композиції у оповіданні В. Винниченка «Федько-халамидник» |
Експозиція – знайомство з персонажами, їх рисами характеру, обстановкою, місцем, часом подій. |
1,2 пункт плану |
Зав’язка – перше зіткнення протидіючих сил, яке зумовлює розвиток усіх наступних важливих життєвих подій. |
3 п. |
Розвиток дії – ті зміни у відносинах між персонажами та їхньому житті, розростання суперечки у поглядах, діях. |
4,5,6 п. |
Кульмінація – момент найвищого напруження в розвитку подій, зіткнення суперечливих сторін, з’ясування хто є хто. |
7,8 п. |
Розв’язка – наслідки, до яких привела розв’язана суперечка, долі героїв. |
9,10 п. |
Літературна гра «Так – ні»
Зупинка «Федько»
Розповідь про Федька, поведінка його в різних ситуаціях, ставлення інших
героїв до Федька.
Давайте розглянемо різні ситуації.
Літературний портрет:
Необачний («він усе любить або по кришах лазити, або на воротях сидіти»; «я завтра у школу не піду, зранку на річку збираюсь»; «а давай об заклад, що перейду на той бік»).
Чесний (автор «Якби він схотів, то міг би одбрехатись, але Федько брехати не любить»; батько після того, як відлупцює сина: «а це за те, що правду говориш»; батько Толі: «Федьку, я вірю тобі, я знаю, що ти ніколи не брешеш не бреши й тепер…»; і тільки раз у житті довелося сказати Федькові неправду, врятувавши цим вже вдруге боягуза Толю. За чесність і героїзм хлопчик розплатився життям.
Сміливий («там десь дивитися страшно, а він полізе туди»; під час рятування Толі: «Держись, Только! Я зараз буду коло тебе! Держись, не бігай, стій на місті!»
Терплячий (під час батькового покарання терпляче зносив побої: «хоч би ж попросило тата, хоч би заплакало»).
Щедрий («коли вже хлопці далеко і не можуть йому нічого зробити, він раптом вертається і віддає змія. Навіть принесе ще й своїх ниток і дасть»).
Спритний («але комашинка (Федько) якимсь чудом ловко видряпувалась на самий гребінь кучугури, скоренько з’їжджала з неї ї бігла з крижини на крижину»; «ловкий хлопчик, що й говорити!»; «стриба, як кішка»).
Кмітливий («він ухопився руками за кригу і зо всієї сили пнувся, щоб його не занесло»; «не мігши схопити шворку закляклими від холоду руками, схопився зубами»).
Вірний у дружбі («не любить Федько й товаришів видавати»; всі хлопці тянулися до нього, дорожили дружбою з ним, а на похоронах «плакали навзрид»)
Достойний («він раптом вертається і віддає змія»)
Правдолюб («Федько брехати не любить»)
Активний («а Федько справді щось надзвичайне виробляв на річці», «ловкий хлопчак, що й говорити»)
Поведінка Федька
Під час гри в піску |
Грається з усіма дітьми, потім повалить усе – і своє, й чуже; хто розсердиться чи заплаче – поб’є |
Під час запуску змія дітьми |
Федько кричить – попереджає про напад – і йде віднімати іграшку; поборе всіх, хто захищається; потім може повернути змія, ще й своїх ниток віддасть |
Коли батьки карають за провину |
Ставиться з розумінням, терпляче зносить побиття, не плаче й не просить, товаришів не видає |
Таблиця «Ставлення інших героїв до Федька»
Батько |
Матір |
Товариші |
Суворо карає |
Незадоволена сином |
Бояться його і поважають |
за провину, але й дає |
батьковим покаранням |
бо «не любить також Федько |
гроші як винагороду |
втомлюється від прикрощів, |
товаришів видавати»; полюбляє |
за правду й терплячість |
які завдає син, принижує хлопця |
пригоди, вміє їх вигадувати |
Виступ від імені товаришів:
Виступ від імені матері (інсценівка):
Діалог №1
Батько Федька: Ти лазив з Толею драть горобців?
Федько: лазив.
Батько: ти порвав йому штанці?
Федько: він сам порвав. Не вміє лазити, а береться. Хай не лізе.
Мама: та як ти смієш так говорити? То дитина благородна, ніжна, а ти, мужиченя, з ним так, як із Стьопкою. Та через тебе нас з квартири виженуть… Щоб ти не смів підходити до його, мурло ти репане. З свинопасами тобі гратися, а не з благородними дітьми. Не щастячко ти моє! І за що мене Бог покарав такою сибірякою… А батько нічого йому не скаже, роби, синку, що хочеш, бий дітей, хай нас з квартири виженуть…
Вчитель: продовжіть, як розвивалися події далі.
Зупинка»Прогулянка під дощем».(Аудіозапис дощу). Діти схиляють голови на руки, складені на парту, заплющують очі й уявляють картину, яку словесно малює вчитель, читаючи уривок з оповідання:
«… з гори біжить цілий потік води з бульбами. Дощ січе воду, камінь. З ринв цілі водопади спадають в палісадник. Темно, сіро … У, який буйний та брудний потік біжить по вулиці! І де він береться завжди?
Тах – так! – лускає грім… На вулиці, в самому потоці, під дощем, мокрі, без шапок беруть Федько, Стьопа і Васько. Вони сміються, щось кричать, їм весело, любо! Вона, мабуть, тепла, як душ у бані, так і обливає їх. Ось Федько підставляє лице під дощ, ловить краплі ротом. Які у них смішні мокрі голови! Вони пацають ногами, бовтаються, грім тріщить у них над головою, але їм то й за вухом не свербить. Хмари над ними такі страшні, що дивитися моторошно, а їм ще якраз і мило – дощ, значить, ще довго буде. Ось вони пританцьовують, мабуть, співають…»
Учитель: А зараз від кожної групи попросимо артистів для того, щоб інсценізувати пісеньки – закликалки дощу. Скільки учасників гри потрібно, щоб було так, як у творі?
Троє. Отже, по три учні виходять з кожного ряду і стараються показати себе під дощем, співаючи одну з пісень.
Зупинка «Хто є хто?»
Риси характеру Федька і Толі |
|
Федько |
Толя |
Основна риса характеру – Цільність |
Основна риса характеру - Дворушництво |
Федько |
Толя |
там синяка підбив своєму «закадишному» другові. Грубий |
Толя був син хазяїна того будинку, де вони жил. Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Делікатний |
Спокій був його ворогом. Жвавий |
Він завжди виходив на двір трошки боязко… соромливо посміхався своїми невинними синіми очима. Повільний |
… перший по силі на всю вулицю. Сила |
|
Руки в кишені, картуз набакир, іде, не поспішає. Явний; відвертий |
Мати про Толю: «ТО дитина благородна, ніжна, а ти (про Федька) мужичня, «мурло ти репане». Таємний; вдаваний |
А давай об заклад, що перейду на той бік. Сміливість |
Толі холодно й страшно. Толі зробилося страшно… ноги ослабли, сковзались по льоду. Толя розтерявся… Боягузтво |
Федько відвів очі від Толі, похилився і тихо сказав: - Повів. Людяний; альтруїст |
Йому було цікаво подивитись, як будуть ховати Федька-халамидника. Бездушний; егоїст |
Кому притаманні такі риси? (Федько/Толя)
Покірний, чесний, безсердечний, бешкетливий, делікатний, підлий, вірний у дружбі, боягузливий, сміливий, відчайдушний, любить славу, жорстокий, мужній, егоїстичний, добрий, справедливий.
Порівняльна характеристика Федька і Толі
Спільні риси
Однолітки, живуть в одному дворі, цікаві, люблять пригоди…
|
Відмінні риси
Федько Син робітника, сміливий, і справедливий, сильний, вправний, благородний…
|
Толя Син пана, боягузливий, звалює вину на інших, слабенький фізично, підлий, незграбний… |
Вчитель: - перегляньте уривок із твору, назвіть учасників.
Інсценізація діалогу
Діалог №2
Толя: Дай мені свою палицю.
Федько: (здивовано подивився) Нащо тобі?
Толя: Я теж хочу йти на той бік.
Федько: Куди?
Толя: На той бік.
Федько: А як упадеш у воду?
Толя: Не бійсь, не впаду. Давай!
Федько: Лучче не треба, Только … Ти не вмієш.
Толя: Овва! Ти один умієш! Ну давай палицю. Що, може, жалко?
Федько: На… (стиснув плечима) Тільки гляди …
Вчитель: - Яка подія передувала цьому діалогу? Зачитайте у тексті.
Діалог №3
Толя – Папочко!... Мамочко!... Я не винен, я не винен!...
Мама Федька – Додому, іроде! Ось я тобі покажу!
Батько Толі – Він був на льоду?
Толя – Я не винен, я не винен…
Батько Толі – Мовчи! – крикнув на нього батько і знов повернувся до Федька:
- Був він на льоду?
Федько: - Був…
Толя – Неправда! Неправда! Я не хотів іти, а вони мене потягнули на річку. А потім Федько узяв і пхнув мене на кригу… Спитайте всіх… Я не винен…
Мама Федька – Ох, Боже мій! Та що ж ти собі думаєш, люципере ти! Та батько ж з тебе три шкури здере, та він же на тобі живого місця не оставить. Чом тебе чортяка не вхопила там, у воді, ти, ідоляко!
Батько Толі – Підождіть, Іванихо! – зупинив її батько Толин і підняв Федька. – Встань… Чекайте, Іванихо… Я хочу спитати його… Федьку, я вірю тобі, я знаю, що ти ніколи не брешеш, не брешеш й тепер: говори, ти потягнув Толю на річку?
Мати Федька – Говори ж, падлюко!
Батько Толі – Ну говори ж, Федьку.
Федько – Повів…
Батько Толі – І пхнув його на кригу?
Федько – Пхнув…
Батько Толі – Паршивець же ти! Надіюся, що на цей раз чоловік ваш покарає його як слід… Інакше лучче очистіть мені квартиру.
Вчитель: - Отже, яка риса притаманна Федькові?
Удаване і справжнє в персонажів оповідання
Персонаж |
Удаване |
Справжнє |
Федько |
Жорстокість, схильність до збитків, розбою |
Сила волі, мужність, доброта, порядність |
Толя |
Смирність, делікатність, гідність, слухняність |
Егоїзм, підлість, жорстокість, схильність до провокації, обмови |
Лист, який отримала
Вчитель: Сьогодні у моє віконце залетів чижик. Його оченята сяяли радістю і водночас поповнювалися сльозами. Він тримав у дзьобику аркуш білого паперу: «Це ж чижик Федька» - майнула думка. Птах підлетів до мене і випустив аркуш. Дозвольте, я зачитаю, що було написано.
Лист
«Бути Людиною – значить бути борцем. Бути Людиною – відчувати відповідальність, жертвувати собою заради добра інших. Гарна людина не та, в якої немає вад, а та, в якої є чеснота. Саме таким був мій Федько. Хоч і бешкетник, проте добра, чиста душа. А Людина починається з добра».
Зупинка «Вікторина»
Народна мудрість. Група підібрала прислів’я, які відображають характери
Федька та Толі. Про кого з персонажів оповідання ці прислів’я?
Продовжити речення…
Проблемне запитання (до «юристів»)
Проблематика оповідання
Зупинка «Творча»
Складання фанфіків, сенканів,діамантів. Учні зачитують продовження оповідання «Федько-халамидник», які складали вдома.
Слово вчителя:
Оповідання й зараз дуже актуальне. У нашому жорстокому і черствому до біди й горя світі як ніколи потрібно і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх хоч як би зло не маскувалось. Я хочу, щоб ви, діти, підказували одне одному, що гарне, а що погане. Щоб були, які не помиляються, немає.
Помилялись не тільки люди,
Помилялись навіть святі.
Згадайте: Ісус від Іуди
мав останній цілунок в житті.
Ми не святі, не боги, а значить,
Не варто втішати себе дарма.
Але, як твій промах лиш ворог бачить, -
Друзів у тебе нема.
Рефлексійно-оцінювальний етап
Юристи підготували пам’ятку для батьків та дітей
Орієнтовна пам’ятка
Домашнє завдання
На вибір: