Урок : Маніпулятивний вплив медіа.Громадянська освіта

Про матеріал
Мета уроку: навчити учнів виявляти маніпулятивні технології, розкрити технології механізму маніпулювання у медіа; усвідомити наявність власних «слабких струн» та розвивати позитивне світосприйняття; виховувати у дітей вміння протистояти маніпулятивному впливу в повсякденному житті.
Перегляд файлу

 Тема: Маніпулятивний вплив медіа

Мета: навчити учнів виявляти маніпулятивні технології, розкрити технології механізму маніпулювання у медіа; усвідомити наявність власних «слабких струн» та розвивати позитивне світосприйняття; виховувати у дітей вміння протистояти маніпулятивному впливу в повсякденному житті.

Тип уроку: Комбінований з елементами лекції та співбесіди, практичне заняття.

Обладнання: ноутбук, проектор, відеоматеріали до лекції, газети, журнали,презентація,підручник «Громадянська освіта» О.О.Гісем,О.О.Мартинюк.

 Словник термінів: ЗМІ (мас-медіа), інтернет-ЗМІ,маніпулювання інформацією,фейк, «мова ворожнечі».

Очікувані результати діяльності учнів:

  • знання і розуміння: знає зміст понять,характеризує функції медіа в демократичному суспільстві та наводить приклади їх впливу;
  • уміння і навички: знає,яким чином перевірити достовірність інформації,може надати підтвердження переваг,недоліків і обмежань джерел інформації,описує відмінність між фактом та судженням;
  • установки і цінності: усвідомлює критичний підхід до медіа текстів.

Хід уроку

  1.  Організаційний момент.
  2. Повідомлення теми та завдань уроку.                              Слайд 1.
  3. Актуалізація опорних знань.                                               Слайд 2

Бесіда.

 Вчитель: Щодня ви, ваші батьки, сусіди, друзі слухають радіо, читають газети, журнали, дивляться телевізор, багато часу проводять у мережі Інтернет.

Для чого це потрібно? Чому це стає звичкою?

Функції ЗМІ                                                                                     Слайд 3

 

  1.         Мотивація навчальної діяльності.

 Метод «Займіть позицію»                                                        Слайд 4

 «Так», «Ні», «Не можу сказати», даючи відповідь на запитання та прокоментуйте її:

1. Медіа транслюють лише достовірну інформацію?

2. Медіа не нав’язують ставлень, а лише висвітлюють факти?

3. Медіа об’єктивно показують усі категорії людей?

4. Медіа формують ставлення людей до проблем, подій, людей??

V.Вивчення нового матеріалу.

1.Маніпуляції в медіа просторі

Вчитель: Як ви вже знаєте, мас-медіа мають значний вплив на формування суспільної думки. Існують різні рівні впливу мас-медіа на формування громадської думки. Найлегше впливати на людей, які раніше визначеної думки з певного питання не мали. Проте мас-медіа можуть також посилити й закріпити переконання, які вже існують в індивіда або їх групи, або послабити їх і навіть змінити на протилежні.

Робота з термінами.                                                                      Слайд 5.

Маніпулювання — це такий спосіб застосування влади, за якого здійснюється вплив на поведінку людей без пояснення того, чого від них очікують.

Фейк - (від англ. fake — несправжній) те, чого не існує насправді, обман, фальсифікація. Навмисно зманіпульована новина. Іноді фейки — це абсолютна вигадка, фікція.

Якщо раніше треба було перевіряти об’єктивність факту, то зараз варто з’ясовувати, чи був він взагалі.

Робота за підручником стр.111 Таблиця «Найбільш поширені засоби маніпуляцій»

Наведіть приклади способів маніпуляції.

2.Як розпізнати маніпуляції                                                       Слайд 6

Вчитель: Маніпулювання здійснюється для того, щоб управляти масами, керувати поведінкою людини через вплив на свідомість, інстинкти та ідеологію людини. За допомогою маніпуляцій людині нав’язуються певні ідеологічні кліше, штампи сприйняття дійсності й реакції на події. Під впливом маніпуляцій можна послабити існуючі ставлення й уявлення до подій або змінити їх.

Масс –медіа часто називають четвертою владою в суспільстві,якій передують,законодавча,виконавча та судова.

 

 

 

 

 

 

Приклади маніпуляцій у медіа:                                                  Слайд 7

  • надання неповної інформації; навмисне приховування певного аспекту інформації; зміщення акцентів у повідомленні;
  • маніпуляція символами, використання лозунгів, «мови плакату»;
  • висмикування з контексту;
  • маніпулювання емоціями, цінностями, узагальненнями;
  • маніпуляція з цифрами (соціологією).

Вчитель: Найпростіший спосіб маніпуляцій — це подання новин у мас-медіа.                                                                                                  Слайд 8

При поданні новин журналісти користуються правилом кількох «с» — це сенсації, сміх, сльози, сум, секс, скандал, страх, смерть, що найбільше впливають на емоційну сферу.

 

Для того щоб убезпечити себе від маніпуляцій, можна поставити собі такі запитання щодо отриманої інформації:                               Слайд 9

1. Чи є факти в інформації або це оцінка чи точка зору?

2. Чи не надто сенсаційною або емоційною є інформація? Чи можна їй довіряти?

3. Наскільки достовірним є джерело,яку репутацію має? Чи зможу я перевірити інформацію з інших джерел?

4. На кого розрахована ця інформація?Яку програму в ній закладено?

Робота з візуальними джерелами                                                  Слайд 10

 Роздивіться фото на слайді ,та виберіть справжні та фейкові. Поясніть свій вибір.

                                                                                                              Слайд 11

Витель: Всі фото зображені на слайді були фейковими,вони в свою чергу є «віральним» та дуже розповсюдженні в Інтернеті.

Фото фейки.

1. «Сиреневые деревья у водоема на острове Скай в Шотландии».

Вообще-то этот снимок был сделан в Новой Зеландии, а затем обработан в фотошопе (оригинал справа).

2.«Потрясающая разноцветная змея, недавно обнаруженная учеными!»

Простите, что разочаровываем, но настоящая змея (и настоящее фото) — справа.

 3 «Сирийский мальчик спит на могилах своих родителей».

Это фото входило в арт-проект 25-летнего Абдулы Азиза аль-Отаиби из Саудовской Аравии. Он хотел показать, что любовь ребенка к родителям вечна. По его словам, фото не имеет никакого отношения к гуманитарному кризису в Сирии.

4. «Остров в виде звезды и полумесяца».

На самом деле это снимок гавайского острова Молокини (полумесяц), а звезду добавили с помощью фотошопа.

5. «Стивен Сигал поставил Путину рожки».

Нет, такого не было. Пальцы пририсовали в фотошопе.

Вчитель: Найлегше перевірити фотофейки. Зробити це можна за допомогою Інтернету. Для цього потрібно правою кнопкою миші натиснути на зображення й обрати дію «Знайти це зображення в Google» та перевірити дату його появи в мережі.

Оскільки часто автори фейків беруть інформацію у відомих західних виданнях і перекручують її, то розпізнанню неправдивої інформації сприяє володіння іноземними мовами.

В Україні для перевірки фейків існує сайт stopfake.org. 

Фейки, їх обговорення та боротьба з ними створюють «інформаційний шум», що відволікає аудиторію від більш важливих проблем і повідомлень. Саме для цього їх і створюють. Боротися з фейками неможливо, їх потрібно спростовувати, висміювати, доводити до абсурду.

3. «Мова ворожнечі»                                                                        Слайд 12.

Вчитель: «Мовою ворожнечі» часто називають використання та апелювання до негативних емоцій аудиторії в медіатексті, проте насправді це поняття використовують в іншому значенні. Воно походить від англійського «hate speech», що дослівно перекладають як «промова ненависті». Поняття «мова ворожнечі» позначає систематичне публічне вираження несприйняття певної особи чи групи осіб за будь-якою ознакою.

Тому «мова ворожнечі» є формою дискримінації та порушення прав людини.

Перегляд відеоролика «Майже всі українські ЗМІ вдаються до мови ворожнечі»  https://www.youtube.com/watch?v=Lbo2clsHZ4A       Слайд 13

Обговорення відео.

Наведіть приклади коли Ви зустрічалися з проявами «мови ворожнечі» в Інтернеті.

VI. Закріплення набутих знань                                         Слайд 14

Практичне завдання

У вас на партах є різні види газет,журналів та  Вам потрібно знайти в них приклади:

  • Маніпулювання
  • Фейка
  • «мови ворожнечі»

Обговорення та дискусія.

VII. ВИСНОВКИ                                            

Мас-медіа можуть використовувати свій вплив на соціум із корисливою метою. Одним із найпоширеніших способів такої діяльності є спотворення інформації та маніпулювання нею, формами її донесення до аудиторії задля формування потрібної суспільної думки. Найпоширенішими ознаками маніпулятивного медіатексту є відсутність джерел інформації, надмірна емоційність такого тексту.

 

Виставлення оцінок(самооцінювання), мотивація.

 

 

 

VII.Домашне завдання                                                   Слайд 15

Прочитати стр.110-113, вивчити терміни

Середній рівень:Як розпізнати фейк? У чому його небезпека? Як ви розумієте поняття «пропаганда»?

Достатній рівень: Напишіть есе на тему «Чому маніпуляції в медіапросторі небезпечні для окремої людини і суспільства загалом?»

Високий рівень: використовуючи Інтернет з’ясуйте:

1) що таке пересмикування; 2) у чому полягає особливість пересмикування порівняно з іншими видами маніпулювання; 3) де й коли воно найчастіше використовується.

      Слайд 16

 

Подколзіна Ю.В. вчитель історії ЛПВФП «Патріот»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Плєшакова Яна Віталіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 лютого 2019
Переглядів
27080
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку