Урок " Марк Твен. Короткі відомості про письменника. «Пригоди Тома Сойєра». Історія написання повісті."

Про матеріал

Конспект уроку зарубіжної літератури для 5 класу з вивчення повісті Марка Твена "Пригоди Тома Сойєра і Гекльберрі Фінна". Матеріал містить технології для розвитку критичного мисленнята зв'язного мовлення школярів.

Перегляд файлу

Тема: Марк Твен. Короткі відомості про письменника. «Пригоди Тома Сойєра». Історія написання повісті.

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю американського письменника МаркаТвена, розкрити історію створення повісті; розвивати усне зв'язне мовлення; навички виразного читання; виховувати любов до книги, формувати інтерес до творів МаркаТвена.

Обладнання: портрет письменника, виставки його книг, тексти повісті «Пригоди Тома Сойєра», мультимедійна презентація.

Тип уроку: засвоєння нових знань з використанням ІКТ.

Марк Твен писав про хлопчиків тому, що сам залишався хлопчиком у цей позолочений вік, хлопчиком з містечка передвоєнних часів на березі великої річки.

Д. Вектер

Хід уроку

I.    Організаційний момент.

Ми всі любимо гру, жарти, мріємо про подорожі, пригоди.

Сьогодні ми відвідаємо країну пригод та розваг, а допоможе здійснити мандрівку в цю країну комп’ютер. Тож увага на монітор.

II.   Мотивація навчальної діяльності.

Ця весела людина з пишним волоссям створила книгу для вас і про вас(слайд 1).

Адже хто з дітей не мріє хоча б день прожити на безлюдному острові без дорослих, хто не хотів би стати благородним розбійником, кого не ваблять ігри, таємниці та пригоди, кому не сниться скарб? Пропонуючи свій твір читачеві, письменник сподівався на порозуміння, тому що непрочитана книга не має життя...

III. Оголошення теми та мети уроку.

 Слово вчителя. Сьогодні ми помандруємо з вами на батьківщину американського письменника Марка Твена. Ось наша перша зупинка — невеличке містечко Ганнібал, яке стало рідним для Семюеля Клеменса (слайд 2)

IV. Сприйняття навчального матеріалу .

Слово вчителя.30 листопада 1835 року у селищі Флорида (штат Міссурі) у родині Джона   Маршалла  Клемента народилась п’ята дитина – син   Семюель, якому за велінням долі випало стати відомим письменником Марком Твеном. Коли йому виповнилось 12 років, помер  батько.  Семюель почав працювати.  Спочатку був робітником у друкарні, потім лоцманом на Міссісіпі. Працюючи лоцманом, він часто чув: «Марк твен», що в перекладі  означало: «відмітка два», тобто глибина,  достатня для проходу суден, «шлях вільний». Так появився псевдонім письменника. З 1863 року всі твори, які він написав, мали підпис Марк Твен.

  • Повідомлення учнів про письменника.
  • Повідомлення учителя про історію створення повісті «Пригоди Тома Сойєра».

В 1875 році Марк Твен почав писати "Пригоди Тома Сойєра" — книгу, якій судилося увійти до скарбниці світової літератури. Спочатку він думав, що ця книга не для дітей, що її читатимуть тільки дорослі. Через якийсь час навіть заявив, що цей твір — для хлопчиків і дівчаток. Така невизначеність була, безумовно, не випадковою. Одним з об'єктів нищівної критики письменника стала тогочасна дитяча література. На момент появи "Пригод Тома Сойєра" поширеним жанром дитячої літератури були так звані книги для недільної школи. Писалися вони у сентиментально-набожній манері, розповідаючи про гарних дітей, які підуть до раю, і про поганих, що, звичайно, закінчать життя на шибениці. Традиційним героєм цих книжок був доброчесний, побожний та кволий від хвороби хлопчик, що встигає перед смертю навернути на праведний шлях маленького негідника, який не бажає відвідувати недільної школи.

Книга Твена була полемічно спрямована проти такої літератури, пародіювала її, стверджуючи любов до свободи, до всього чистого, здорового, світлого в людині. Ці ідеї письменник втілив в одному з найчарівніших образів своєї творчості — в образі відчайдушного шибеника Тома.

У "Пригодах Тома Сойєра" Марк Твен спробував воскресити проведені в Ганнібалі дитячі роки, які, попри всі незгоди, що їх судилося пережити його родині, збереглися в пам'яті як ідилія — містечко, що купається в сонячному мареві, лісисті пагорби, на схилах яких він з друзями грався в розбійники, а перед містом — велична широчінь Міссісіпі.

Біографи вже давно встановили, що більшу частину пригод Тома Сойєра автор пережив сам у віці свого героя. Неподалік від Ганнібала справді існував безлюдний острів, куди хлопчаки тікали, щоб сховатися від "цивілізації" дорослих, або ж ховалися в печерах поблизу міста. В Ганнібалі, у натовпі босоногих хлопчаків, він уперше зустрів прототипів своїх майбутніх героїв — Тома Сойєра, Гекльберрі Фінна, Джо Гарпера. Був у Ганнібалі й індіанець Джо, що ледь не вмер від голоду, заблукавши в одній із печер.

Дружба Семюеля Клеменса з маленьким волоцюгою Томом Бленкеншипом, згодом увічненим ім'ям Гекльберрі Фінн, стала однією з найяскравіших згадок у житті, попри заборону дорослих дружити з ним. Та малий Сем порушував заборони ледь не щодня. Він випробовував на котові ліки, що призначалися йому самому, жахав матір, приносячи додому вужів і кажанів. Часто йому вдавалося уникнути заслуженої кари і він разом з друзями Томасом Сойєром та Томом Бленкеншипом мріяли про повторення подвигів Робін Гуда та пригод Робінзона Крузо.

Марк Твен говорив, що в повісті  «Пригоди Тома Сойєра»  він розповів про власні витівки. Під  іменем  тітки Полі  письменник зобразив свою матір, під іменем Беккі – одну із своїх шкільних подруг, з якою одного  разу заблукав у страшних лабіринтах печери недалеко від містечка Ганнібала. Дівчинку  звали Лаура Хокінс, і вони мало не загинули.  Вона  пережила Марка Твена  на18 років. Як цінну реліквію зберігала фотографію двох літніх людей  з підписом: «Том Сойєр та Беккі Тетчер»

  • Теорія літератури (слайд 3).

Автобіографічний твір-це твір, у якому автор використовує епізоди з власного життя.

Повість-епічний прозовий твір (рідше віршований), який визначається однолінійним сюжетом. Найчастіше це історія одного людського життя, розказана від імені самого автора чи якогось героя.             

  • Колективне складання, портрету особи митця Марка Твена (слайд 4)

    Слово вчителя. Марк Твен любив повторювати, що «Пригоди Тома Сойєра»-книга для дорослих. Але головний герой, як відомо, хлопчик. Тому письменник говорив також, що його книга для хлопчиків та дівчаток. Він і сам із захопленням читав свою книгу.

  • Робота в групах (слайд 5)

 І група. Підготувати рольове читання.

(2 розділ) від слів «Том сказав...» до слів «Джим був людиною і не міг встояти проти спокуси»

2 група. Відобразити сюжет 2 розділу, склавши ланцюжок ключових слів (настала субота; Том із вапном і щіткою вийшов на вулицю; розмова з Джимом, Бен Роджерс; Бенове яблуко, перетворення Тома на «багатія»)

3 група. Дослідження

Завдяки яким своїм рисам Тому вдалося вийти з такого складного становища, ще й стати багачем.

4 група. Виписати назви тих речей, які Томові вдалося отримати.

  • Робота над проблемним запитанням (слайд 6).

“І кожен  хлопець , і кожна доросла  людина завжди прагнутимуть і домагатимуться тільки того, чого важко досягти.”

V. Закріплення вивченого.

  • Робота з епіграфом

Як ви розумієте слова, взяті за епіграф сьогоднішнього уроку ?

М.Твен був у дитинстві витівником і пустуном. І він має право вважати себе Томом, Геком і всіма іншими героями твору.

VІ Підсумок. Оцінювання учнів.

  • «Мікрофон»(слайд 7)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання    Читати й переказувати текст.  Намалювати ілюстрації до твору.

1

 

doc
Додано
22 липня 2018
Переглядів
4592
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку