Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра». Бешкетливий світ дитинства.
Мета. Ознайомити учнів з життя та творчістю американського письменника Марка Твена, розкрити історію створення повісті; ввести поняття «авторський твір», розвивати пізнавальну активність учнів, навички роботи з текстом, вміння висловлювати свої думки» виховувати розуміння тісного зв’язку життя і творчості письменника, виховувати моральні якості учнів; вчитися у Тома дружити, радіти життю.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Марка Твена, ілюстрації до твору, малюнки учнів, текст повісті «Пригоди Тома Сойєра», відеопрезентація до твору, мапа світу.
Опорні слова
Псевдонім – вигадане ім’я.
Автобіографічний твір – опис власного життєвого шляху; твір, у якому автор використовує епізоди з власного життя.
Повість – прозовий твір з однойменним сюжетом за широтою життєвих явищ більший за оповідання, але менший за роман.
Прототипи – живі люди, з яких списані герої.
Емігранти – люди, які залишили батьківщину і виїхали в іншу країну для постійного проживання.
Епіграф:
«Нудного і нецікавого життя Твен не сприймав ніколи – ні для себе, ні для своїх героїв». О.Зверєв
«Природа хоче, щоб діти були дітьми, перш ніж стати дорослими». Ж.Ж.Руссо
Слово вчителя. Кожна людина була колись дитиною. Всі ми родом з прекрасної Країни Дитинства. Всі дорослі були дітьми: балувались, ганяли голубів, боялись темряви, долали страх випробовування, а найбільше любили проводити час з друзями.
Дорослі виростають, забувають дитячі витівки і забороняють робити дітям те, що робили самі. Добре, що є мудрі дорослі, письменники, які люблять писати книги, вигадуючи цікаві пригоди, або пригадуючи їх зі свого дитинства. А ми читаємо ці книжки і дізнаємось , якою була їхня Країна Дитинства.
Про двох нерозлучних друзів дитинства – Тома та Гека – знає весь світ, а в американському місті Ґаннібал навіть стоїть їм пам’ятник. А відомими вони стали завдяки письменникові Марку Твену. Дитинство головного героя твору «Пригоди Тома Сойєра», що належить перу одного з найвідоміших письменників світу Марку Твену, було повне пригод і несподіванок і дуже схоже на дитинство самого автора. Ця книга настільки популярна, що перекладена майже на всі мови світу, за нею зняті фільми. Хто ж він , автор книги? Газета «Вакса» назвала Марка Твена другою знаменитістю Америки, а першою - Ніагарський водоспад.
Прочитавши вдома статтю підручника про життя М. Твена, ви дізнались, що його життя було сповнене пригод - щасливих і трагічних. Давайте пригадаємо їх, адже повість «Пригоди Тома Сойєра безпосередньо пов’язана з життям письменника.
Бесіда
Знайомство з терміном «псевдонім».
Знайомство з терміном «емігрант».
6.У якому місті пройшло дитинство Семюеля? (Народився у селищі Флориді, згодом сім’я переїхала у м. Ґаннібал штат Міссурі).
7. Чи любив він своє місто? Що є цьому доказом? ( Зображає його в книжках).
8. Яка місцина була найулюбленішою? (Річка Міссісіпі – найдовша в США і одна з найбільших в світі).
9. Хто з вас зрозумів походження псевдоніма Марк Твен? (Мірка два = 3.6 м.)
10. У скільки років Семюелю довелось піти працювати? (12, після смерті батька).
11. Ким доводилось працювати Марку Твену? (Друкар у типографії, лоцман, золотошукач, журналіст, учитель, письменник, священник).
12. За які якості читачі так полюбили головного героя – Тома Сойєра? (Кмітливий щирий, вміє фантазувати, мріяти. Книги ж написані для недільних шкіл були про маленьких дорослих).
13. Твір побудований на антитезі. В чому вона полягає? (Світ дітей – і світ дорослих, слухняних – і неслухняних).
14. Які ще твори Марка Твена стали відомими? («Пригоди Гекльберрі Фіна», «Принц і злидар»).
1.Знайомство з історією створення повісті та поняттями «автобіографічний твір», «прототипи».
2. Знайомство з прототипами головних героїв.
Сент-Петерсберг - Ґаннібал;
Том Сойєр – Семюел Клеменс;
тітка Поллі – мати письменника;
Гек Фін, Джо Гарпер – друзі дитинства;
Беккі – подружка Сема Клеменса;
Мері і Сід – сестра і брат Сема, Памела і Генрі;
Печери, острів – насправді оточують м. Ґаннібал.
3. Виразне читання учителем розділу I до слів, абзацу «…Том справді не пішов до школи».
4. Читання учнями I розділу за особами від слів «…Том справді не пішов до школи» і до кінця.
5. Аналіз I розділу.
- З якими героями ви познайомились? (Том, Сід, тітка Поллі).
- Де відбувається дія повісті? (провінційне містечко Сент-Петерсберг).
- Що вам стало відомо про Тома? (сирота, живе з тіткою).
- Де тітка Поллі шукає Тома? (всюди, навіть на городі).
- А де він був? (у коморі).
- Як до нього ставилась тітка? (часто лаяла, але любила і жаліла).
- Про що хотіла дізнатись тітка у Тома за вечерею? (чи був він у школі).
- Чому, на вашу думку Том не міг порозумітися з Сідом? (Сід, на протилежність Тому, був «слухняним хлопчиком», який не любив пустощів і нікому не завдавав клопоту).
6.Прийом «Відшукай фразеологізм» у змісті I розділу.
- урвався терпець;
- збити мене з пантелику;
- обвести себе круг пальця.
IV.Застосування набутих знань.
- Чи цікавий вам такий динамічний початок повісті?
- Які епізоди передають радісно-бешкетливий світ дитинства?
- Які епізоди викликають сміх?
- Яким ми побачили Тома на початку повісті.
7. Прийом «Гронування».
Бешкетник
↑
Дотепний ← Том → Кмітливий
↓
Порушує заборони
V. Підсумок уроку
1. «Запитання зі скриньки». (Учні за бажанням підходять до скриньки і дістають конверти із запитаннями, на які мають дати відповідь. Якщо є необхідність, користуються допомогою друзів).
- Назвіть справжнє ім’я Марка Твена.
- Назвіть місто, у якому відбуваються події повісті «Пригоди Тома Сойєра».
- Назвіть ім’я молодшого брата Тома.
- Що означає псевдонім «Марк Твен»?
- Який твір називають автобіографічним?
- Якою була заповітна мрія Марка Твена?
VI. Висновки.
1.Звернення до епіграфа
- Чи підтримуєте ви вибір учителем епіграфа уроку? Обґрунтуйте свою думку.
2.Слово вчителя.
Сьогодні ми перегорнули лише перші сторінки повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра», а попереду нас чекає ще багато цікавих пригод, які ми будемо переживати разом з героями цього захоплюючого твору.
VII. Оцінювання досягнень учнів.
VIII. Домашнє завдання.
Урок розроблений вчителем зарубіжної літератури Гайворонської філії №1 КЗ Гайворонський ліцей №2 Гайворонської територіальної громади Мєх Наталією Олексієвною.