Урок. «Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра». Бешкетливий світ дитинства.»

Про матеріал
Розробка уроку із зарубіжної літератури на тему «Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра». Бешкетливий світ дитинства.» Тип уроку - урок засвоєння нових знань. Урок містить цікаві матеріали з життя Марка Твена, словникову роботу, поглиблену роботу з текстом на уроці, роботу з епіграфом. Використані прийоми: "Відшукай фразеологізм", "Гронування", "Запитання зі скриньки".
Перегляд файлу

Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра». Бешкетливий світ дитинства.

Мета. Ознайомити учнів з життя та творчістю американського письменника Марка Твена, розкрити історію створення повісті; ввести поняття «авторський твір», розвивати пізнавальну активність учнів, навички роботи з текстом, вміння висловлювати свої думки» виховувати розуміння тісного зв’язку життя і творчості письменника, виховувати моральні якості учнів; вчитися у Тома дружити, радіти життю.

 

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

 

Обладнання: портрет Марка Твена, ілюстрації до твору, малюнки учнів, текст повісті «Пригоди Тома Сойєра», відеопрезентація до твору, мапа світу.

 

Опорні слова

Псевдонім – вигадане ім’я.

Автобіографічний твір – опис власного життєвого шляху; твір, у якому автор використовує епізоди з власного життя.

Повість – прозовий твір з однойменним сюжетом за широтою життєвих явищ більший за оповідання, але менший за роман.

Прототипи – живі люди, з яких списані герої.

Емігранти – люди, які залишили батьківщину і виїхали в іншу країну для постійного проживання.

 

Епіграф:

«Нудного і нецікавого життя Твен не сприймав ніколи – ні для себе, ні для своїх героїв». О.Зверєв

«Природа хоче, щоб діти були дітьми, перш ніж стати дорослими». Ж.Ж.Руссо

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. Кожна людина була колись дитиною. Всі ми родом з прекрасної Країни Дитинства. Всі дорослі були дітьми: балувались, ганяли голубів, боялись темряви, долали страх випробовування, а найбільше любили проводити час з друзями.

Дорослі виростають, забувають дитячі витівки і забороняють робити дітям те, що робили самі. Добре, що є мудрі дорослі, письменники, які люблять писати книги, вигадуючи цікаві пригоди, або пригадуючи їх зі свого дитинства. А ми читаємо ці книжки і дізнаємось , якою була їхня Країна Дитинства.

Про двох нерозлучних друзів дитинства – Тома та Гека – знає весь світ, а в американському місті  Ґаннібал навіть стоїть їм пам’ятник. А відомими вони стали завдяки письменникові Марку Твену. Дитинство  головного героя твору «Пригоди Тома Сойєра», що належить перу одного з найвідоміших письменників світу Марку Твену, було повне пригод і несподіванок і дуже схоже на дитинство самого автора. Ця книга настільки популярна, що перекладена майже на всі мови світу, за нею зняті фільми. Хто ж він , автор книги? Газета «Вакса» назвала  Марка Твена  другою знаменитістю Америки, а першою - Ніагарський водоспад.

 Прочитавши вдома статтю підручника про життя М. Твена, ви дізнались, що його життя було сповнене пригод - щасливих і трагічних. Давайте пригадаємо їх, адже повість «Пригоди Тома Сойєра  безпосередньо пов’язана з життям письменника.

 

  1. Перевірка домашнього завдання з елементами пояснення та зверненням до мапи світу.

Бесіда

  1. У якій країні жив Марк Твен,
  2. Що ви знаєте про населення США?
  3. Чи в спокійний для Америки час жив М. Твен (1835 – 1910)? (Ні. Громадянська війна 1861 -1865 р.р. між Північчю, яка повстала проти рабовласників Півдня).
  4. Назвіть справжнє ім’я Марка Твена. (Семюель Клеменс).

      Знайомство з терміном «псевдонім».

  1. Що ви знаєте про сім’ю, в якій народився і жив Марк Твен? (Батьки емігранти з Англії).

Знайомство з терміном «емігрант».

       6.У якому місті пройшло дитинство Семюеля? (Народився у селищі Флориді, згодом      сім’я переїхала у м. Ґаннібал штат Міссурі).

       7. Чи любив він своє місто? Що є цьому доказом? ( Зображає його в книжках).

       8. Яка місцина була найулюбленішою? (Річка Міссісіпі – найдовша в США і одна з найбільших в світі).

        9. Хто з вас зрозумів походження псевдоніма Марк Твен? (Мірка два = 3.6 м.)

      10. У скільки років Семюелю довелось піти працювати? (12, після смерті батька).

      11. Ким доводилось працювати Марку Твену? (Друкар у типографії, лоцман, золотошукач, журналіст, учитель, письменник, священник).

      12. За які якості читачі так полюбили головного героя – Тома Сойєра? (Кмітливий щирий, вміє фантазувати, мріяти. Книги ж написані для недільних шкіл були про маленьких дорослих).

     13. Твір побудований на антитезі. В чому вона полягає? (Світ дітей – і світ дорослих, слухняних – і неслухняних).

     14. Які ще твори Марка Твена стали відомими? («Пригоди Гекльберрі Фіна», «Принц і злидар»).

 

  1. Вивчення нового матеріалу

1.Знайомство з історією створення повісті та поняттями  «автобіографічний твір», «прототипи».

2. Знайомство з прототипами головних героїв.

Сент-Петерсберг - Ґаннібал;

Том Сойєр – Семюел Клеменс;

тітка Поллі – мати письменника;

Гек Фін, Джо Гарпер – друзі дитинства;

Беккі – подружка Сема Клеменса;

Мері і Сід – сестра і брат Сема, Памела і Генрі;

Печери, острів – насправді оточують м. Ґаннібал.

 

3. Виразне читання учителем розділу I до слів, абзацу «…Том справді не пішов до школи».

 

4. Читання учнями I розділу за особами від слів «…Том справді не пішов до школи» і до кінця.

5. Аналіз I розділу.

- З якими героями ви познайомились? (Том, Сід, тітка Поллі).

- Де відбувається дія повісті? (провінційне містечко Сент-Петерсберг).

- Що вам стало відомо про Тома? (сирота, живе з тіткою).

- Де тітка Поллі шукає Тома? (всюди, навіть на городі).

- А де він був? (у коморі).

- Як до нього ставилась тітка? (часто лаяла, але любила і жаліла).

- Про що хотіла дізнатись тітка у Тома за вечерею? (чи був він у школі).

- Чому, на вашу думку Том не міг порозумітися з Сідом? (Сід, на протилежність Тому, був «слухняним хлопчиком», який не любив пустощів і нікому не завдавав клопоту).

 

6.Прийом «Відшукай фразеологізм» у змісті I розділу.

-          урвався терпець;

-          збити мене з пантелику;

-          обвести себе круг пальця.

 

IV.Застосування набутих знань.

 

- Чи цікавий вам такий динамічний початок повісті?

- Які епізоди передають радісно-бешкетливий світ дитинства?

- Які епізоди викликають сміх?

- Яким ми побачили Тома на початку повісті.

 

7. Прийом «Гронування».

                                                                   Бешкетник

                                                         

                             Дотепний    Том → Кмітливий

                                                         

                                          Порушує заборони

 

V. Підсумок уроку

 

1. «Запитання зі скриньки». (Учні за бажанням підходять до скриньки і дістають конверти із запитаннями, на які мають дати відповідь. Якщо є необхідність, користуються допомогою друзів).

 

-          Назвіть справжнє ім’я Марка Твена.

-          Назвіть місто, у якому відбуваються події повісті «Пригоди Тома Сойєра».

-          Назвіть ім’я молодшого брата Тома.

-          Що означає псевдонім  «Марк Твен»?

-          Який твір називають автобіографічним?

-          Якою була заповітна мрія Марка Твена?

 

                                  VI. Висновки.

 

1.Звернення до епіграфа

-          Чи підтримуєте ви вибір учителем епіграфа уроку? Обґрунтуйте свою думку.

 

2.Слово вчителя.

   Сьогодні ми перегорнули лише перші сторінки повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра», а попереду нас чекає ще багато цікавих пригод, які ми будемо переживати разом з героями цього захоплюючого твору.

 

VII. Оцінювання досягнень учнів.

 

                                                  VIII. Домашнє завдання.

  1. Прочитати II розділ повісті «Пригоди Тома Сойєра».
  2. Скласти творчий портрет Марка Твена (3 речення).

 

Урок розроблений вчителем зарубіжної літератури Гайворонської філії №1 КЗ Гайворонський ліцей №2 Гайворонської територіальної громади Мєх Наталією Олексієвною.

   

docx
Додано
5 лютого
Переглядів
636
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку