Провідні ідеї твору М. Твена
«Пригоди Тома Сойєра»
(дружба, кохання, людяність та ін.).
«Заключне слово» про повість
Андрусик Світлана Іванівна,
вчитель зарубіжної літератури
ЗЗСО «Бихівський ліцей»
Любешівської селищної ради
Волинської області
Тема уроку: Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність та ін.). «Заключне слово» про повість Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»
Мета уроку: підсумувати роботу учнів за темою, визначити рівень знань кожного учня, формувати навички аналізу літературного твору; за допомогою ігрових завдань визначити розуміння учнями проблем, які порушує письменник у своєму творі; розвивати творчі здібності та читацькі інтереси учнів; виховувати толерантність у ставленні до людей, кращі моральні якості.
Обладнання: мультимедійна дошка, портрет письменника, медіауривки з фільму «Пригоди Тома Сойєра», презентація, схеми.
Тип уроку: урок-підсумок, урок-гра.
Вид уроку: урок-експеримент
Зберегти своє дитинство –
означає залишитися безсмертним.
М. Пришвін
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Розвиток асоціативного мислення. (СЛ. 1)
- Добрий день, діти!
Хоча погода сьогодні далеко не весняна, я сподіваюсь, що всім присутнім на уроці буде тепло і затишно. Тож давайте щиро, від усього серця посміхнемося один одному, адже, як сказав французький письменник В. Гюго, «сміх – це сонце: оно проганяє зиму з людського обличчя». І побажаємо собі цікавих відкриттів та творчості на уроці. «Всі ми родом з дитинства, - писав А. де Сент-Екзюпері. М. Твен говорив, що повість «Пригоди Т.С.» - це гімн дитинству, перекладений прозою».
Я поставлю вам, можливо, трішки дивне запитання:
Саме таким сонячним, різнобарвним, радісно бешкетливим є світ дитинства у повісті.
А тепер візьміть стікер саме того кольору, який сьогодні вам до душі. Напишіть на ньому своє ім’я та 1-2 найкращі риси свого характеру.
- Хто бажає оголосити свої найкращі риси характеру? (прикріпить до сонечка). Ці позитивні моральні якості в характері людини називають чеснотами.
Саме про чесноти, риси характеру героїв, їхні вчинки ми і будемо говорити на уроці.
2. Вступне слово учителя (Презентація теми та очікуваних результатів)
- Сьогодні наш урок – це творча майстерня, у якій ви, діти, станете активними учасниками, колегами і партнерами. Прощаючись з Марком Твеном і Томом Сойєром, за допомогою ігрових завдань проаналізуємо окремі епізоди повісті, визначимо проблеми, які порушує письменник у своєму творі; будемо розвивати спільно творчі здібності й вчитися дослуховуватися один до одного. Отож, починаємо.
Завдання: «Два кольори»: на протязі уроку записати позитивні і негативні риси характеру Тома.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку. (СЛ. 2 – 4 )
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Слово вчителя. А зараз ось вам загадка:
Він завжди шука пригоди Жартівливий і кмітливий,
Дуже хитрий та сміливий Хоч брудний, як та земля.
Але все ж не любить вчитись. Завжди друзям допоможе
Має подругу він Беккі, Розбишака без житла.
Тітку Поллі замість мами, Гекльберрі Фінн
Брата Сіда - в покарання,
Гека друга в нагороду.
Здогадайся, хто цей хлопчик,
Що завжди шука пригоди? (Так, це Том Сойєр)
2. Зустріч з Томом Сойєром
- Дорогі друзі! Ви мене впізнали? Я дуже радий, що завітав до вас сьогодні. На такі зустрічі я потрапляю досить часто, тому що розповіді про мої цікаві пригоди, витівки, фантазії люблять читати діти всього світу. Тому я бажаний гість в усіх куточках земної кулі. Сьогодні доля закинула мене дуже далеко від батьківщини. Але я сподіваюся, що здолав цей шлях недарма.
(Том із кишень починає діставати різні «коштовності»: скельце від пляшки, порожню котушку, ключ, грудку крейди, нитки, пістони, мідну дверну клямку, помаранчеві шкуринки).
3. Літературна вікторина «Паркан».
- Дуже дякую, друзі. Мені приємно, що ви так уважно читали повість про мене та моїх друзів.
4. Вікторина. Упізнай літературного героя
1. «В ньому біс сидить…він син моєї покійної сестри.» «Його мокра чуприна була ретельно пригладжена щіткою, і короткі кучерики лежали рівно й гарно.» (Том)
2. «Чарівне, голубооке створіння з двома довгими золотистими кістками, в білому платтячку та вишитих панталончиках.» (Беккі Тетчер)
3. «…був собі господарем і робив усе, що йому заманеться. За сухої погоди він ночував на чужих ганках, а коли дощило- у порожній бочці…» (Гек Фінн)
4. «Кепкувань цього хлопця Том боявся найбільше. Голосно гудів і вдавав із себе пароплава, і дзвінко гудів.» (Бен Роджерс)
5. «П’яничка, не пам’ятає, що робить, але вірний друг, підтримує індіанців…» (Маф Поттер)
6. «Мстивий, підступний, клятий, прикидається другом, порушує слово, доводить безвинну людину до в’язниці.» (індіанець Джо)
5. «Картинна галерея» (СЛ. 5)
– А зараз ми побуваємо з вами у картинній галереї, експонатами якої є ілюстрації до повісті «Пригоди Тома Сойєра».
Ваше завдання – пригадати, який епізод з твору зображений на кожній ілюстрації та відшукати у підручнику відповідний текст).
1. с. 157, р. 2 (Том білить паркан)
2. с. 224 , р. 9 (Том і Гек на кладовищі) ФІЛЬМ _ Чи такими ви уявляли собі героїв твору?
3. с. 164, р. 31 (Том і Беккі у печері)
4. с. 278, р. 33 (Том і Гек шукають у печері скарб)
6. Робота в групах. Літературна гра «Пропущені слова». Перевіримо, чи уважні ви читачі. (СЛ. 6-7)
- На слайді текст із твору. Вам необхідно замість рисок вставити слова, подані нижче.
7. Імпровізована фізкультхвилинка. Робота у групі. Літературна вікторина «Найуважніший читач»
8. Рольова гра «Заплутана розповідь». До нас в гості завітала ще одна героїня твору. – Чи впізнаєте її? (розповідь від імені літературного персонажа має помилки і неточності, учням необхідно уважно слухати і встановити їх.)
Тітонька Поллі: Горе та й годі мені з тим Томом! Геть занапастився хлопчисько! Одного разу наказала йому побілити паркан, так він повернувся весь у вапні. Я вже й сама була не рада, що покарала його…Ой, не виконую я свого обов’язку щодо хлопця, бачить Бог! У ньому наче біс сидить, та помилуй мене, Боже, він же, сердешна дитина, син мого покійного брата, і мені просто не стає духу лупцювати його. Хоча й треба. А нещодавно взагалі щезнув, заблукав із Геком у печері. Я вже думала, що й не побачу мого бідного Тома! Скільки сліз я тоді пролила, тільки Богові відомо! Горе та й годі! Ось і зараз цей шибеник десь подівся. Томе, де ти? А ви його часом не бачили?
Помилки й неточності:
ІІІ. Рефлексія (підсумок)
1. Слово вчителя.
- Гадаю, що ми з вами уважно прочитали твір, згадали найцікавіші епізоди та проаналізували їх. Зараз ми підійшли до можливості розглянути серйозні проблемні питання, до яких попередньо не зверталися.
( - цінностей дитинства і цінностей дорослого життя;
Визначте провідні ідеї твору М. Твена: (СЛ. 9) ЗОШИТ
2. Рольова гра. Віртуальна екскурсія (СЛ. 10)
1. Саме у містечку Ганнібал знаходиться пам’ятник, створений скульптором Ф. Хіббардом, на ньому можна побачити двох хлопчиків: вони босі, в подертих штанцях, один тримає за хвіст кота. Ці двоє бешкетників – нерозлучні друзі Том і Гек, герої чудової книги Марка Твена.
2. Про безсмертну славу автора «Пригод» та героїв свідчить те, що ось уже 40 років уряд з 30 червня по 4 липня в Ганнібалі проходять «Національні дні Тома Сойєра». На цей фестиваль з’їжджаються сім’ями зі всієї Америки. Цікаво те, що дуже багато бажаючих фарбувати паркан. Босі хлопчаки, закотивши рукава і підвернувши джинси, змагаються, хто швидше пофарбує відведені їм ділянки дошок.
1. На цьому фестивалі вибирається на рік Том Сойєр і Беккі Тетчер із місцевих старшокласників. Цілий рік вони, як посланці доброї волі, представляють Ганнібал в США і за його межами, беруть участь у всіх офіціальних церемоніях.
3. Робота зі схемою. Робота в групах. (СЛ . 11)
Слово вчителя
Отже, Том став улюбленим героєм багатьох поколінь читачів усього світу.
1 група. Згронуйте образ Тома, напишіть найкращі риси характеру нашого героя.
2 група. Згронуйте образ Тома, напишіть негативні риси характеру нашого героя.
(Том - звичайна дитина, жива, реальна людина, з недоліками і вадами, але у критичних ситуаціях він завжди робив правильний вибір, за що він заслуговує на повагу).
(СЛ. 12-13) – СХЕМИ
4. Кроссенс ( НА ДОШЦІ) - (СЛ. 14). – асоціативний ланцюжок, що складається з 9 картинок, кожна з яких звязана з попередньою і наступною. Центральна поєднує за змістом всі картинки.
5. Творча робота «Сенкан» (СЛ. 15)
9. Колективна творча робота ( папір, клей, олівці, ілюстрації, написи).
- Уявіть, що ви працюєте в рекламній компанії. Вам необхідно створити обкладинку до нового видання книги Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра», яка привернула б увагу багатьох читачів і вони захотіли б її обов’язково прочитати. Отож, працюємо творчо!
4. Слово вчителя – побажання дітям. Робота з епіграфом.
– Дитинство – найкраща пора в житті людини. Пам’ятайте про те, що воно ніколи не повториться. Бажаю вам якомога довше не розлучатися з дитинством, щоб у кожного з вас воно було неповторним, яскравим, радісним, щасливим.
М. Пришвін, російський письменник, казав: «Зберегти своє дитинство – означає залишитися безсмертним». (Саме тим і полюбився Том читачам, що він жива, реальна дитина)
У дорослому житті все набагато складніше, ніж у дитинстві. Є безліч спокус, які можуть відвернути людину з правильного шляху. І тільки від самої особистості залежить, зуміє вона втриматися чи ні. А судитимуть про людину по її вчинках.
В образі Тома Марк Твен стверджував любов до свободи, до людей, до всього чистого й світлого в людині, до здорового глузду, боровся із забобонами та сонним, застійним способом життя. Він уславив живу людину (дитину) з її позитивними та негативними якостями, протиставивши Тома та його друзів «манекенам» тогочасної американської літератури. Адже його герої – справжні, взяті із життя. (СЛ. 17-18)
Людське життя і чиста совість – найвищі цінності, стверджені Марком Твеном у повісті.
4. Вірш «Том Сойєр»
Ким стане, як виросте Том Сойєр –
Моряком, педагогом, юристом,
Будівельником, а може артистом?
Годі гадати!
Хіба це важливо?
Я вірю, що Том наш – буде щасливим!
Я знаю, що він буде справжній мужчина,
Що вийде із нього порядна людина!
(СЛ. 19, 20)
5. Зворотній зв'язок. «Мікрофон».
- Ось і підійшов час прощатися з героями повісті марка Твена. Я пропоную вам сказати їм слова побажання та подяки, продовживши речення:
6. Подарунок від Тома. Хай це сердечко із сонечком буде для вас краплинкою радості і щастя. Це вам від Тома. А про гру в радість ми поговоримо на наступному уроці.
Д/З. Прочитати твір Е. Портер «Полліанна».
Додатки
Риси характеру Тома
ТОМ
Літературна гра «Кіт у мішку». Розставити їх у хронологічній послідовності.
1. Отже жити на світі не так уже й погано. Сам того не відаючи, Том відкрив великий закон, який керує вчинками людей, а саме: коли хлопчикові, або дорослому забагнеться чогось, треба, щоб цього нелегко було досягти.
2. Ось у далині з’явився Бен Роджерс. Кепкувань цього хлопця Том боявся найбільше.
3. Том віддав щітку, на його обличчі виписувалась нехіть, зате в серці буяла радість.
4. Том з відром та довгою щіткою вийшов на вулицю
5. У цю важку й безнадійну хвилину його раптом окрилило натхнення – не що інше, як натхнення, геніальна , блискуча думка.
6. Із хвіртки, наспівуючи «Дівчата з Буффало», підстрибцем вибіг Джім з бляшаним відром у руці.
7. Том зневажливо глянув на хлопця і сказав: «Що ти називаєш роботою?»…
8. Настала субота. Ранок видався ясний і свіжий.
Літературна вікторина «Найуважніший читач»:
«ПРОПУЩЕНІ СЛОВА»
Важким, вапна, дев’ять, щіткою,
тридцять, радість, туга,
провів, безглуздим