Урок "Марк твен. "Пригоди Тома Сойєра". Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність, добро та ін.), 5 клас

Про матеріал
Твір Марка Твена "Пригоди Тома Сойєра" читається учнями охоче, адже пригоди головного героя так близькі дітям усього світу. За допомогою ігрових завдань школярі краще зрозуміють проблеми, які порушує письменник у своєму творі.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Провідні ідеї твору  М. Твена 

«Пригоди Тома Сойєра»

(дружба, кохання, людяність та ін.).

«Заключне слово» про повість

 

 

                                                    Андрусик Світлана Іванівна,

                                                        вчитель зарубіжної літератури

                                              ЗЗСО «Бихівський ліцей»

                                                    Любешівської селищної ради

                                  Волинської області

 

 

 

 

 

Тема уроку: Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність та ін.). «Заключне слово» про повість Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»

Мета уроку:  підсумувати роботу учнів за  темою, визначити рівень знань кожного учня, формувати навички аналізу літературного твору; за допомогою ігрових завдань визначити розуміння учнями проблем, які порушує письменник у своєму творі; розвивати творчі здібності та читацькі інтереси учнів; виховувати толерантність  у ставленні до людей, кращі моральні якості.

Обладнання: мультимедійна дошка,  портрет письменника, медіауривки з фільму «Пригоди Тома Сойєра», презентація, схеми.

Тип уроку: урок-підсумок, урок-гра.

Вид уроку: урок-експеримент

Зберегти своє дитинство –

означає залишитися безсмертним.

М. Пришвін

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

1. Розвиток асоціативного мислення. (СЛ. 1)

 

 

- Добрий день, діти!

    Хоча погода сьогодні далеко не весняна, я сподіваюсь, що всім присутнім на уроці буде тепло і затишно. Тож давайте щиро, від усього серця посміхнемося один одному, адже, як сказав французький письменник          В. Гюго, «сміх – це сонце: оно проганяє зиму з людського обличчя». І побажаємо собі цікавих відкриттів та творчості на уроці. «Всі ми родом з дитинства, - писав А. де Сент-Екзюпері. М. Твен говорив, що повість «Пригоди Т.С.» - це гімн дитинству, перекладений прозою».

 Я поставлю вам, можливо, трішки дивне запитання:

  • «Якого кольору дитинство?» (Різнобарвне).

Саме таким сонячним, різнобарвним, радісно бешкетливим є світ дитинства у повісті.

       А тепер візьміть стікер саме того кольору, який сьогодні вам до душі. Напишіть на ньому своє ім’я та 1-2 найкращі риси свого характеру.

- Хто бажає оголосити свої найкращі риси характеру? (прикріпить  до сонечка). Ці позитивні моральні якості в характері людини називають чеснотами.

Саме про чесноти, риси характеру героїв, їхні вчинки ми і будемо говорити на уроці.

2. Вступне слово учителя  (Презентація теми та очікуваних результатів)

 - Сьогодні наш урок – це творча майстерня, у якій ви, діти, станете активними учасниками, колегами і партнерами. Прощаючись з Марком Твеном і Томом Сойєром,     за допомогою ігрових завдань проаналізуємо окремі епізоди повісті, визначимо  проблеми, які порушує письменник у своєму творі; будемо розвивати спільно творчі здібності й вчитися дослуховуватися один до одного. Отож, починаємо.

 

Завдання: «Два кольори»: на протязі уроку записати позитивні і негативні риси характеру Тома.  

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. (СЛ. 2 – 4 )

 

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

 

1. Слово вчителя.   А зараз ось вам загадка:

Він завжди шука пригоди                                       Жартівливий і кмітливий,

Дуже хитрий та сміливий    Хоч брудний, як та земля.

Але все ж не любить вчитись.   Завжди друзям допоможе

Має подругу він Беккі,     Розбишака без житла.

Тітку Поллі замість мами,      Гекльберрі Фінн
Брата Сіда - в покарання,

Гека друга в нагороду.

Здогадайся, хто цей хлопчик,

Що завжди шука пригоди?   (Так, це Том Сойєр)                   

 

2. Зустріч з Томом Сойєром

- Дорогі друзі! Ви мене впізнали?  Я дуже радий, що завітав до вас сьогодні. На такі зустрічі я потрапляю досить часто, тому що розповіді про мої цікаві пригоди, витівки, фантазії люблять читати діти всього світу. Тому я бажаний гість в усіх куточках земної кулі. Сьогодні доля закинула мене дуже далеко від батьківщини. Але я сподіваюся, що здолав цей шлях недарма.

(Том із кишень починає діставати різні «коштовності»: скельце від пляшки, порожню котушку, ключ, грудку крейди, нитки, пістони, мідну дверну клямку, помаранчеві шкуринки).

  • Скажіть, друзі, як ці «коштовності» опинилися у моїх кишенях? (відповіді дітей)
  •  Паркан хлопці побілили добре, аж у три шари. Якби не скінчилося вапно, то шарів було б у три рази більше, і я обібрав би усіх хлопчаків у містечку. Але ось у чому біда: на паркані були написані слова, пов’язані із моїм життям, моїми пригодами. Допоможіть мені, будь ласка, відновити ці написи.

3. Літературна вікторина «Паркан».

  1. Жанр твору «Пригоди Тома Сойєра»? (Повість)
  2. Хто виховував Тома? ( Тітка  Поллі)
  3. У якому містечку жив герой? (В американському Санкт-Петербурзі)
  4. На березі якої річки було це містечко? (Міссісіпі)
  5. Ім’я брата Тома (Сід)
  6. Яке покарання отримав однієї суботи Том за свої витівки? (Білити паркан)
  7. Ким мріяв стати Том у майбутньому (Розбійником).
  8. Хто заблукав у печері (Том і Беккі).
  9.  Навіщо Том і Гек пішли вночі на цвинтар? (виводити бородавки)
  10.                    Ім’я двоюрідної сестри Тома (Мері).
  11.                    Ким став Том після свідчення в суді? (Героєм)
  12.                    Ім’я індіанця з твору Марка Твена (Джо).

- Дуже дякую, друзі. Мені приємно, що ви так уважно читали повість про мене та моїх друзів.

4. Вікторина. Упізнай літературного героя

1. «В ньому біс сидить…він син моєї покійної сестри.»  «Його мокра чуприна була ретельно пригладжена щіткою, і короткі кучерики лежали рівно й гарно.» (Том)

2. «Чарівне, голубооке створіння з двома довгими золотистими кістками, в білому платтячку та вишитих панталончиках.» (Беккі Тетчер)

3. «…був собі господарем і робив усе, що йому заманеться. За сухої погоди він ночував на чужих ганках, а коли дощило- у порожній бочці…» (Гек Фінн)

4. «Кепкувань цього хлопця Том боявся найбільше. Голосно гудів і вдавав із себе пароплава, і дзвінко гудів.» (Бен Роджерс)

5. «Пяничка, не памятає, що робить, але вірний друг, підтримує індіанців…» (Маф Поттер)

6. «Мстивий, підступний, клятий, прикидається другом, порушує слово, доводить безвинну людину до вязниці.» (індіанець Джо)

 

5.  «Картинна галерея»  (СЛ. 5)

 

– А зараз ми побуваємо з вами у картинній галереї, експонатами якої є ілюстрації до повісті «Пригоди Тома Сойєра».

   Ваше завдання – пригадати, який епізод з  твору  зображений на кожній ілюстрації та відшукати у підручнику відповідний текст).

1. с. 157, р. 2  (Том білить паркан)

2.  с. 224 , р. 9   (Том і Гек на кладовищі)    ФІЛЬМ _ Чи такими ви уявляли собі героїв твору?

3. с. 164, р. 31  (Том і Беккі у печері)

4. с. 278, р. 33 (Том і Гек шукають у печері скарб)

 

6. Робота в групах. Літературна гра «Пропущені слова». Перевіримо, чи уважні ви читачі.  (СЛ. 6-7)

- На слайді текст із твору. Вам необхідно замість рисок вставити слова, подані нижче.

 

 

7. Імпровізована фізкультхвилинка.  Робота у групі. Літературна вікторина «Найуважніший читач»

  • Перед вами лежать питання, на які треба чітко й швидко дати відповідь. Та група, яка швидше за всіх справиться, піднімається й плескає три рази у долоні. Час пішов!

 

  • Який день тижня Том не любив найбільше? (неділя)
  • Свідками чого стали хлопці на  цвинтарі? (вбивства людини)
  • Чому Том не любив ходити до школи? (не любив вчитися)
  • Хто був  найкращим другом Тома? (Гек)
  • Яке слово було паролем піратів Тома і Гека? (кров)
  • Ім’я дівчинки, яка подобалася Тому. (Беккі)
  • Чоловік, якого несправедливо ув’язнили? (Маф Поттер)
  • У який день тижня Том білив паркан? (у суботу)
  • Якою ниткою був зашитий комірець Тома? (чорною)
  • Що їли діти у печері? (весільний пиріг)
  • Чим освітлювали діти шлях у печері? (свічкою)
  • Кого врятував Гек від смерті? (вдову Дуглас)
  • Що знайшли Том з Геком у печері? (скарб)

8. Рольова гра «Заплутана розповідь». До нас в гості завітала ще одна героїня твору. – Чи впізнаєте її?  (розповідь від імені літературного персонажа має помилки і неточності, учням необхідно уважно слухати і встановити їх.)

Тітонька Поллі: Горе та й годі мені з тим Томом!  Геть занапастився хлопчисько! Одного разу наказала йому побілити паркан, так він повернувся весь у вапні. Я вже й сама була не рада, що покарала його…Ой, не виконую я свого обов’язку щодо хлопця, бачить Бог! У ньому наче біс сидить, та помилуй мене, Боже, він же, сердешна дитина, син мого покійного брата, і мені просто не стає духу лупцювати його. Хоча й треба. А нещодавно взагалі щезнув, заблукав із Геком  у печері. Я вже думала, що й не побачу мого бідного Тома! Скільки сліз я тоді пролила, тільки Богові відомо!  Горе та й годі! Ось і зараз цей шибеник десь подівся. Томе, де ти? А ви його часом не бачили? 

Помилки й неточності:

  1. Том не забруднився вапном.
  2. Том – син покійної сестри, а не брата.
  3. Том заблукав з Беккі у печері.

ІІІ. Рефлексія (підсумок)

1. Слово вчителя.

- Гадаю, що ми з вами уважно прочитали твір, згадали найцікавіші епізоди та проаналізували їх. Зараз ми підійшли до можливості розглянути серйозні проблемні питання, до яких попередньо не зверталися.

 

  • Чому твір названо не ім’ям зразкового хлопчика Сіда, а бешкетника Тома Сойєра?
  • Том часто говорить про те, що хотів би стати розбійником. Чи зміг би він бути розбійником?
  • Том Сойєр – герой американського письменника, дитина американської дійсності, а тому він є маленькою діловою людиною. Де проявилися його ділові якості?
  • Які проблеми піднімає автор у творі?    (СЛ. 8)

( -  цінностей дитинства і цінностей дорослого життя;

  • дружби, взаємодопомоги, людяності, кохання;
  • стосунків батьків, дорослих і дітей).

Визначте провідні ідеї  твору М. Твена:   (СЛ. 9)  ЗОШИТ

  •                            Утвердження сили дружби, кохання, людяності.
  •                            Уславлення сили духу, порядності, добра, милосердя.
  •                            Засудження жорстокості, зла у світі дорослих.

 

  • Майже 130 років минуло відтоді, як була написана книга, а Том Сойєр залишається улюбленим героєм багатьох поколінь маленьких і дорослих читачів. Як ви гадаєте, чому? (Читачам полюбився герой. Ця книга – це моральні уроки і дітям, і дорослим).

2. Рольова гра. Віртуальна екскурсія    (СЛ. 10)

 

  •                       Учень-екскурсовод

 

1. Саме у містечку Ганнібал знаходиться пам’ятник, створений скульптором  Ф. Хіббардом, на ньому можна побачити двох хлопчиків: вони босі, в подертих штанцях, один тримає за хвіст кота. Ці двоє бешкетників – нерозлучні друзі Том і Гек, герої чудової книги Марка Твена.

2. Про безсмертну славу автора «Пригод» та героїв свідчить те, що ось уже 40 років уряд з 30 червня по 4 липня в Ганнібалі проходять «Національні дні Тома Сойєра». На цей фестиваль з’їжджаються сім’ями зі всієї Америки. Цікаво те, що дуже багато бажаючих фарбувати паркан. Босі хлопчаки, закотивши рукава і підвернувши джинси, змагаються, хто швидше пофарбує відведені їм ділянки дошок.

1. На цьому фестивалі вибирається на рік Том Сойєр і Беккі Тетчер із місцевих старшокласників. Цілий рік вони, як посланці доброї волі, представляють Ганнібал в США і за його межами, беруть участь у всіх офіціальних церемоніях.

 

3. Робота зі схемою. Робота в групах.  (СЛ .  11)

Слово вчителя

Отже, Том став улюбленим героєм багатьох поколінь читачів усього світу.

  • За які ж риси характеру діти полюбили Тома?
  • Які з них найбільш подобаються вам? Чи співпадають вони із вашими чеснотами на сонечку?
  • Чи завжди Том чинив правильно?

 

1 група. Згронуйте образ Тома, напишіть найкращі риси характеру нашого героя.

2 група. Згронуйте образ Тома, напишіть негативні риси характеру нашого героя.

 (Том - звичайна дитина,  жива, реальна людина, з недоліками і вадами, але у критичних ситуаціях він завжди робив правильний вибір, за що він заслуговує на повагу).

(СЛ. 12-13) – СХЕМИ

4. Кроссенс   (  НА ДОШЦІ)  - (СЛ.  14). – асоціативний ланцюжок, що складається з  9 картинок, кожна з яких звязана з попередньою і наступною. Центральна поєднує за змістом всі картинки.

5. Творча робота «Сенкан»  (СЛ. 15)

 

9.  Колективна творча робота ( папір, клей, олівці, ілюстрації, написи).

  - Уявіть, що ви працюєте в рекламній компанії. Вам необхідно створити обкладинку до нового видання книги Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра», яка привернула б увагу багатьох читачів і вони захотіли б її обов’язково  прочитати. Отож, працюємо творчо!

 

4. Слово вчителя – побажання дітям.   Робота з епіграфом.

     – Дитинство – найкраща пора в житті людини. Пам’ятайте про те, що воно ніколи не повториться. Бажаю вам якомога довше не розлучатися з дитинством, щоб у кожного з вас воно було неповторним, яскравим, радісним, щасливим.

       М. Пришвін, російський письменник, казав: «Зберегти своє дитинство – означає залишитися безсмертним». (Саме тим і полюбився Том читачам, що він жива, реальна дитина)

     У дорослому житті все набагато складніше, ніж у дитинстві. Є безліч спокус, які можуть відвернути людину з правильного шляху. І тільки від самої особистості залежить, зуміє вона втриматися чи ні. А судитимуть про людину по її вчинках.

    В образі Тома  Марк Твен стверджував любов до свободи, до людей, до всього чистого й світлого в людині, до здорового глузду, боровся із забобонами та сонним, застійним способом життя. Він уславив живу людину (дитину) з її позитивними та негативними якостями, протиставивши Тома та його друзів «манекенам» тогочасної американської літератури. Адже його герої – справжні, взяті із життя. (СЛ. 17-18)

Людське життя і чиста совість – найвищі цінності, стверджені Марком Твеном у повісті.

 

4. Вірш «Том Сойєр»

Ким стане, як виросте Том Сойєр –

Моряком, педагогом, юристом,

Будівельником, а може артистом?

Годі гадати!

Хіба це важливо?

Я вірю, що Том  наш –  буде щасливим!

Я знаю, що він буде справжній мужчина,

Що вийде із нього порядна людина!

(СЛ. 19, 20)

5. Зворотній зв'язок. «Мікрофон».

- Ось і підійшов час прощатися з героями повісті марка Твена. Я пропоную вам сказати їм слова побажання та подяки, продовживши речення:

  • Я навчився в Тома…
  • Я дякую Томові за те, що…

6. Подарунок від Тома. Хай це сердечко із сонечком буде для вас краплинкою радості і щастя. Це вам від Тома. А про гру в радість ми поговоримо на наступному уроці.

 

Д/З. Прочитати твір Е. Портер «Полліанна».

 

 

 

 

 

 

Додатки

Риси характеру Тома

 

 

 

                                                             ТОМ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Літературна гра «Кіт у мішку». Розставити   їх у хронологічній послідовності.

 

1. Отже жити на світі не так уже й погано. Сам того не відаючи, Том відкрив великий закон, який керує вчинками людей, а саме: коли хлопчикові, або дорослому забагнеться чогось, треба, щоб цього нелегко було досягти.

2. Ось у далині зявився Бен Роджерс. Кепкувань цього хлопця Том боявся найбільше.

3. Том віддав щітку, на його обличчі виписувалась нехіть, зате в серці буяла радість.

  4. Том з відром та довгою щіткою вийшов на вулицю

  5. У цю важку й безнадійну хвилину його раптом окрилило натхнення – не що інше, як натхнення, геніальна , блискуча думка.

  6. Із хвіртки, наспівуючи «Дівчата з Буффало», підстрибцем вибіг Джім з бляшаним відром у руці.

  7. Том зневажливо глянув на хлопця і сказав: «Що ти називаєш роботою?»…

  8. Настала субота. Ранок видався ясний і свіжий.

 

 

Літературна вікторина «Найуважніший читач»:

 

  • Який день тижня Том не любив найбільше?
  • Свідками чого стали хлопці на  цвинтарі?
  • Чому Том не любив ходити до школи?
  • Хто був  найкращим другом Тома?
  • Яке слово було паролем піратів Тома і Гека?
  • Ім’я дівчинки, яка подобалася Тому.
  • Чоловік, якого несправедливо ув’язнили?

 

 

 

 

                           C:\Users\User\Desktop\символи на 1999999\151238071.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«ПРОПУЩЕНІ  СЛОВА»

Важким,  вапна,  дев’ять,  щіткою,

тридцять,   радість,    туга,

провів,   безглуздим

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Жук Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Смеречинська Ніна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Поїзд Валентина Савівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Valko-Radchenko Dasha
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Полонська Тетяна Альбертiвна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
doc
Додано
8 листопада 2019
Переглядів
22425
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку